شناسهٔ خبر: 24700658 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سفرهاي بن سلمان و ناکامي در اهداف

بن سلمان اميدوار است سفرش به آمريکا موجب شود دولت اين کشور برنامه هاي آتي را براساس برنامه زمان بندي شده اي تنظيم کند اما ناظران احتمال مي دهند که بن سلمان سرانجام فقط به دنبال تحقق انتظارات آمريکا باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما  به نقل از  پايگاه اينترنتي العهد؛ بن سلمان اميدوار است سفرش به آمريکا موجب شود دولت اين کشور برنامه هاي آتي را براساس برنامه زمان بندي شده اي تنظيم کند اما ناظران احتمال مي دهند که بن سلمان سرانجام فقط به دنبال تحقق انتظارات آمريکا باشد.
سفري که محمد بن سلمان «حاکم سعودي» به واشنگتن آغاز کرده با مقدماتي نظير سفر به انگليس و فرانسه همراه است و وي پرونده هاي اقتصادي و سياسي و طرح هاي سرمايه گذاري بسياري را در حوزه هاي انرژي و سازندگي و توسعه و گردشگري و رفاهي به همراه دارد که ترامپ بارها درباره آن سخن گفته است.
سفر محمد بن سلمان در پاسخ به سفر دونالد ترامپ به منطقه در ماه مه گذشته است.

بن سلمان سه پرونده به همراه دارد: بن سلمان با موضع گيري هايي که بيانگر دغدغه هاي کلّي اش است مقدمات اين سفر را آغاز کرد. در واقع وي به اين شکل در چارچوب تلاش براي کسب موفقيت در اين سفر گواهي حسن رفتار خود را به دولت آمريکا ارائه مي کند. وي اين سفر را فرصتي تعيين کننده براي خود به شمار مي آورد که نقشه راه و برنامه کاري حداقل ده ساله اي از زمان آغاز رسمي حکومتش براي او فراهم مي سازد.

شايد اين اهداف بر سه پرونده اصلي متمرکز باشد:

اول: تصويري از سعودي و هوّيت جديدش که بن سلمان سعي در بازسازي آن دارد تا در باشگاه کشورهاي غربي مورد پذيرش واقع شود.

دوم: نقش سعودي در سرمايه گذاري در سيستم اقتصادي و بازرگاني و مالي منطقه به دور از معادلات نفت.

سوم: جايگاه سعودي در نقشه غرب درخصوص کنار زدن موانع ايران و حزب الله به عنوان مقدمه اي براي حل مسئله فلسطين و پايه گذاري معادله روابط اعراب و اسرائيل.

اقرار به پيروي سعودي از واشنگتن
اين منابع اظهارات بن سلمان را در مصاحبه هاي اخيرش درباره انتقال سعودي به رده کشورهاي پيشرفته تحت عنوان رويکرد باز و حقوق زنان و سرمايه گذاري در حوزه هاي انرژي و فن آوري مورد توجه قرار مي دهند. وي تعمداً و بارها از مرحله سال 1979 سخن مي گويد که 200 فرد مسلح به فرماندهي جهيمان العيبي مکه را تحت کنترل گرفتند و اين مسئله حکومت وقت عربستان سعودي را به سمت حرکت در تونل عقب ماندگي و جهل و عقبگرد سوق داد. در آن زمان گفته مي شد که اين اقدام با حمايت و تشويق خانواده بن لادن صورت گرفته است که در آن زمان حکومت سعودي را کافر و گمراه به شمار مي آورد. البته اين احتمال نيز وجود دارد که آمريکا در اين رويداد دست داشته باشد. زيرا آمريکا مي خواست خالد بن عبدالعزيز را به سبب برخي موضع گيري هايش که مورد رضايت واشنگتن نبود تنبيه کند. به همين علت بن سلمان اکنون صراحتاً مي گويد که به آن زمان باز نخواهيم گشت و سعودي فقط در مسير آمريکا حرکت خواهد کرد.
قطر همچنان مورد هدف سعودي است
اين منابع همچنين تمرکز بن سلمان را بر خلاصي از دست تهديدات ناشي از ادامه حضور جنبش هاي تندرو و در رأس آنها اخوان المسلمين مورد توجه قرار مي دهند و مي گويند مقصود بن سلمان، حکومت قطر است که همچنان در از سوي کشورهاي عربي خليجي در تحريم قرار دارد. به نظر مي رسد بن سلمان با تکرار اين مواضع همچنان به دنبال تصرف منابع درآمدي حياتي قطر است. او مي خواهد به مانند صدها ميلياردي که از ساکنان هتل ريتزکارلتون به دست آورد از اين محل نيز درآمد کسب کند. او فقط بايد اعتماد سرمايه گذاران آمريکايي و اروپايي را درخصوص ثبات در عربستان جلب کند تا آنها سرمايه هاي خود را در طرح هاي محمد بن سلمان و در صدر آنها طرح «نيوم» پمپاژ کنند.
ايران و روسيه گره هاي سعودي
حساس ترين پرونده اي که بن سلمان را نگران مي سازد پرونده ايران و امور مرتبط با جنبش هاي مقاومت در منطقه و در رأس آنها حزب الله است.
حاکم سعودي در اين چارچوب تلاش مي کند وارد بازي بزرگي شود. به ويژه پس از آنکه قدرتهاي بزرگ در دو جبهه موضع گرفته اند؛ نخست روسيه و چين و ايران و دوم آمريکا و کشورهاي عربي خليجي. بن سلمان سعي مي کند درخصوص لغو برجام با ترامپ هم آواز شود و در مسير انزواي روسيه در مسائل منطقه اي حرکت کند. زيرا مي خواهد روسيه را به علت مداخله در جنگ سوريه و مشارکت در برهم زدن معادلات به نفع حکومت سوريه مجازات کند. چون اين مسئله ضربه سختي به تلاش هاي سعودي و کشورهاي خليجي وارد ساخت. رياض در سوريه هزينه هاي عظيمي کرد و اين مسئله همچنان عامل کسري بودجه سالانه عربستان به شمار مي آيد.
به نظر مي رسد بن سلمان شتاب دارد تا تکليف اين پرونده ها را با حامي خود يعني آمريکا روشن کند. او تمايل دارد هر چه زودتر دوره پادشاهي خود را آغاز کند و هيچ مانع داخلي يا خارجي اين موضوع را به تعويق نيندازد. اقدامات سه سال گذشته وي براي ايجاد ثبات در عربستان کافي نيست به ويژه به علت جنگ فرسايشي يمن و ناتواني از به دست گرفتن پرونده فلسطين.
بنابراين بن سلمان اميدوار است سفرش به آمريکا موجب شود دولت اين کشور برنامه هاي آتي را براساس برنامه زمان بندي شده اي تنظيم کند که البته اين مسئله با توجه به مسائل دشواري که در مناطق مختلف کره زمين وجود دارد در توان ترامپ نيست. برهمين اساس ناظران احتمال مي دهند که بن سلمان به دنبال تحقق انتظارات آمريکا، بيشتر در حوزه سرمايه گذاري باشد.
حل مسائل ژئوپلتيک منطقه به اين سادگي که اين جوان بلندپرواز تصور مي کند نيست و فراتر از توان اوست.

نظر شما