شناسهٔ خبر: 24700354 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

آیین نوروز در ایران از زبان نمایندگان؛

باوُ نوروز در لرستان؛ آیین گَردیله و خداحافظی با زمستان تا چهارده به‌در

نوروز از کهن‌ترین جشن‌های به‌ جای مانده از دوران باستان است که در جای‌جای ایران جشن گرفته می‌شود و آداب‌ و رسومی پس‌وپیش این جشن وجود دارد که مردم لرستان نیز مانند سایر استان‌ها برای برپایی بهتر این جشن آن آداب را اجرا می‌کنند.

صاحب‌خبر -

نوروز از کهن‌ترین جشن‌های به‌ جامانده از دوران باستان است که در جای‌جای ایران جشن گرفته می‌شود و آداب‌ و رسومی پس‌وپیش این جشن وجود دارد که مردم لرستان نیز مانند سایر استان‌ها برای برپایی بهتر این جشن آن آداب را اجرا می‌کنند.

به گزارش «تابناک»؛ مردم لرستان از اوایل اسفندماه با گردگیری به استقبال سال نو رفته و درگذشته با مراسمی هم چون الفه، برات، کوسه سوار، دیدوبازدید و سیزده بدر این روزهای نوروزی را به پایان می‌رسانند که امروزه مقداری از این آداب‌ورسوم پابرجاست.

محمد بیرانوندی با اشاره به اینکه مردم استان لرستان از اوایل اسفندماه با گردگیری به استقبال سال نو می‌روند، گفت: خانه‌تکانی در گویش لری به "گَردیله" معروف است و اول اسفندماه مردم با گذاشتن کاسه‌ای آب، چراغ و قرآن کریم در خانه به استقبال گردیله می‌روند.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جارچی‌ها یا نوروزخوانان سوار بر اسب در روستاها و داخل آبادی‌ها کوچه به کوچه می‌گشتند و با خواندن شعرهایی، خبر آمدن عید فرخنده نوروز را به مردم می‌دادند، اظهار کرد: خرده فرهنگ‌های متعددی در استان وجود دارد که در نوع خود جالب و جذاب است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال "کوسه سوار" آیینی برای خداحافظی با زمستان است. البته در گذشته، ایام سال را با اسامی مختلف نامگذاری کرده بودند تا شاهد پایان زمستان و فرارسیدن بهار شوند که چله کوچک و چله بزرگ نمونه‌ای از آنها تلقی می‌شود.

بیرانوندی اظهار کرد: درگذشته مردم اعتقاد داشتند که لحظه تحویل سال، باید در خانه باز باشد چون باور داشتند که در لحظه سال ‌تحویل «باوُ نوروز» یا همان «عمو نوروز» می‌آید و موجب برکت زندگی می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مردم در اجرای آیین سنتی نوروز همزمان با شب جمعه آخر سال یا به زبان محلی "شب الفه" همراه با سبزه و گل بر سر مزارها رفته و حلوای خیرات برای مردگان آماده می‌کنند.

وی گفت: غذاي شب عيد اغلب مردم در اين استان سبزي پلو با ماهي و قورمه سبزي است كه به اعتقاد آنان پختن اين غذاها در شب عيد به دليل رنگ سبزشان چندان با سرسبزي بهار بي‌ربط نبوده و اعتقاد دارند با پخت اين غذاها خير و بركت به سفره ارزاني مي‌شود.

وی ادامه داد: ديد و بازديدهاي نوروزي دراين استان، از ديگر آدابي است كه بلافاصله بعد از تحويل سال آغاز می شود و معمولا تا پايان تعطيلات نوروزي نيز ادامه خواهد داشت. مردم استان لرستان، بعضي از روزهاي نوروز را در كوه و دشت و مناطق سرسبز سپري مي‌كنند و به‌ بازي‌هاي محلي و مرسوم اين منطقه نظير چوگان بازي "دارپلان" "كورم گردله" و "قاوان" كه خاص اين منطقه است، مي‌پردازند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه مردم لرستان در پایان تعطیلات عید نوروز ـ که مصادف با 13 فروردین یا همان 13 بدر است ـ مهمانانشان را به دامن طبیعت می‌برند، تصریح کرد: روز طبیعت، مردم لرستان مصادف با 14 فروردین ماه می‌شود که مجددا به دامن طبیعت می‌روند.

مردم اين استان در سيزده‌م نوروز كه در اصطلاح عاميانه "سيزده بدر" نام دارد، در حركتي گسترده و تجمعي به دامان طبيعت سرسبز و زيباي اين استان رفته و آخرين روز از تعطيلات خود را با بازي هاي محلي، با خاطره‌اي خوش به پايان مي‌رسانند. آنان در روز سيزده بدر سبزه‌هايي كه براي سفره‌هاي هفت سين خود تهيه كرده‌اند، باآروزي سلامتي و بهروزي براي خانواده‌هاي خود به درون آب روان رودخانه مي‌اندازند.

نظر شما