شناسهٔ خبر: 24699752 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

«لیلةالرغائب» در كلام مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی/ رحمت خداوند را در این شب باور كنیم

گروه اجتماعی ـ عضو سابق مجلس خبرگان رهبری و استاد مرحوم حوزه علمیه قم درباره فضیلت لیلةالرغائب و اهمیت توجه به این شب بیاناتی داشتند كه در این گزارش نگاهی به آن‌ها داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایكنا از فارس، امشب، 2 فروردین‌ماه مصادف با نخستین شب جمعه اول ماه رجب است كه به آن لیلةالرغائب (شب آرزوها) نیز می‌گویند. در فضیلت این شب روایات اسلامی بسیار زیادی از ائمه معصومین و علمای بزرگ اسلام نقل شده است.
مرحوم آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی، نماینده سابق ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز و عضو سابق مجلس خبرگان رهبری نیز در این باره بیاناتی داشته‌اند كه در زیر به قسمتی از آن‌ها اشاره می‌شود.

شب جمعه اول ماه رجب، حرم اندر حرم است
«شب جمعه اول ماه رجب، حرم اندر حرم است. یعنی هم از نظر ماه رجب بودن حرم است و هم از نظر شب جمعه بودن حرم است. اما شب جمعه اول با شب جمعه‌های دوم و سوم متفاوت است و برای آن اعمال مخصوص گذاشته‌اند و به آن لیلةالرغائب می‌گویند؛ برای اینکه آرزوهای انسان در این شب می‌تواند با دعا مستجاب شود و به آرزوهایش برسد. این جایزه کسی است که از این شب استفاده کند.
یک مالک بزرگی، از افراد روستاهای مختلف طلبکار بود و خیلی هم در مطالباتش سختگیر بود. یک وقتی اعلام کرد من فلان ساعت در دفترم هستم، هر کس بیاید صورت بدهی‌اش را بیاورد، در این فاصله زمانی بدهی‌هایش را قلم می‌گیرم. افراد مختلفی این اطلاعیه را دیدند اما گفتند که او می‌خواهد ببیند چه کسی در توهم است و حرفش را باور می‌کند.
یک روستایی که بدهی سنگینی به آن مالک داشت گفت تا حالا دروغی از این مالک نشنیده‌ام؛ به دفترش می‌روم و رفت و آن مالک صورت بدهی‌هایش را صفر کرد و بخشید. وقتی افراد دیگر فهمیدند به مالک گفتند چرا این کار را کردی؟ او گفت می‌خواستم قدرت ایمان را به شما نشان دهم. این روستایی به من ایمان آورد، باورم کرد و این نتیجه را گرفت. کسان دیگر که این حرف مرا باور نکردند این نتیجه را نگرفتند.
در لیلةالرغائب هم خداوند می‌فرماید شما را به آرزوهایتان می‌رسانم. آن‌هایی که به خدا ایمان دارند آرزوهایشان را از خدا می‌گیرند و کسانی که باور ندارند نتیجه نمی‌گیرند. امیدوارم خدای متعال این باور را به ما بدهد که از این شب‌ها نهایت استفاده را بکنیم».

اشاره به اعمال لیلةالرغائب
برای این شب اعمال مختلفی برشمرده شده است كه از جمله آن‌ها می‌توان غسل و روزه، استغفار زیاد و اقامه نماز مخصوص این شب میان نماز مغرب و عشاء است.
این نماز بدین صورت است كه دوازده رکعت نماز می‌گذاری هر دو رکعت به یک سلام و در هر رکعت از آن یک مرتبه حمد و سه مرتبه اِنّا اَنْزَلْناهُ و دوازده مرتبه قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ می‌خوانی و چون فارغ شدی از نماز هفتاد مرتبه می‌گوئی« اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ النَّبِی الاُْمِّی وَعَلی آلِهِ» پس به سجده می روی و هفتاد مرتبه می‌گوئی:« سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ» پس سر ازسجده برمی‌داری وهفتاد مرتبه می‌گوئی«رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَتَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمُ اِنَّکَ اَنْتَ الْعَلِی الاَعْظَمُ» پس باز به سجده می‌روی و هفتاد مرتبه می‌گوئی:« سُبُّوحٌ قُدّوُسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ» پس حاجت خود را می‌طلبی که انشاءالله برآورده خواهد شد.
انتهای پیام

نظر شما