شناسهٔ خبر: 24698999 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نماینده مردم کاشمر مطرح کرد

نوسازی صنایع و بهبود فضای کسب کار زمینه‌ساز تحقق شعار سال/ حمایت از تولید تنها در حوزه خودروسازی، صنایع فولاد و پتروشیمی خلاصه‌ شده است

نماینده مردم کاشمر نوسازی صنایع و بهبود فضای کسب کار را زمینه‌ساز تحقق شعار سال دانست و گفت: با حذف رانت‌ها، رفع تبعیض‌ها و از بین بردن انحصارها در حوزه تولید و ایجاد یک فضای رقابتی می‌توانیم محصولات باکیفیت تولید کرد.

صاحب‌خبر -

بهروز بنیادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشمر با اشاره به نام‌گذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به‌عنوان سال حمایت از کالای ایرانی اظهار داشت: درصورتی‌که بتوانیم زمینه و شرایط برای استفاده مردم از کالاها و تولیدات داخلی را فراهم کنیم، قطعاً بیشترین خدمت را در حوزه اشتغال و حمایت از تولیدکنندگان انجام دادیم، چراکه امروز بیکاری و نبود اشتغال مهم‌ترین معضلی است که گریبان‌گیر جوانان ما شده است.

وی با تأکید بر اینکه باید زیرساخت لازم برای ارائه تولیدات باکیفیت داخلی فراهم شود تا هم‌وطنانمان رقبت بیشتری برای خرید کالای ایرانی داشته باشند، یادآور شد: با توجه به اینکه مردم در هنگام خرید کالا یا محصولی به دنبال این هستند که با پرداخت کمترین مبلغ، اجناسی باکیفیت خرید کنند، ضرورت دارد در این راستا برنامه‌ریزی و تدابیر بهتری اتخاذ شود.

نماینده مردم کاشمر نوسازی صنایع را یکی از مباحث اساسی و مهم برای تولید کالای ایرانی باکیفیت دانست و ادامه داد: باید با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا، ماشین‌آلات کارخانه‌ها و صنایع تعویض شود، چراکه اگر در مقطع کوتاه و اولیه نیاز به واردات ماشین‌آلات بوده، اما در مجموع این واردات به نفع کشور در ارائه تولیدات باکیفیت و قابل‌ رقابت با انواع مشابه خارجی آن است.

وی با تأکید بر بهبود فضای کسب‌وکار به‌عنوان ابزاری مهم و اثرگذار در مدیریت حوزه اقتصاد، افزود: اعمال سیاست‌های پولی، بانکی و مالیاتی از جمله مهم‌ترین عناصر در قیمت تمام‌شده یک محصول هستند که به دلیل نوسان و عدم پیش‌بینی آن همواره کارخانه‌ها و تولیدکنندگان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، بنابراین با اصلاح این عناصر باید این اطمینان را به تولیدکنندگان بدهیم تا آنها در شرایط و وضعیت بهتری فعالیت کنند.

بنیادی بابیان اینکه سیاست‌های پولی کشور تعیین‌کننده قیمت تمام‌شده محصولات است، اما به دلیل نوسانات و اعمال برخی بخشنامه‌ها امکان پیش‌بینی وضعیت اقتصادی در ماه‌های آینده وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در این راستا، باید مقامات دولتی، شورای پول و اعتبار، وزارت اقتصاد و دارایی و نیز سایر وزارتخانه‌های مرتبط باید در این زمینه به وظایفشان به‌خوبی عمل کنند تا تلاش فعالان و تولیدکنندگان محصولات داخلی به ثمر بنشیند.

وی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی تاکنون مصوبات خوبی در این حوزه انجام داده است، گفت: در سال گذشته، نمایندگان مجلس شورای اسلامی علاوه بر تصویب قانون منع واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند، تشکیل کمیته‌ای در استانداری هر استان به‌منظور رسیدگی به مشکلات بانکی کارخانه‌ها را نیز مصوب کرد تا بر این اساس با حضور استاندار، نمایندگان صنایع، وزارتخانه، نماینده رئیس‌کل بانک مرکزی نسبت به بررسی و پیگیری برای رفع مشکلات بانک‌ها و کارخانه‌هایی که دارای بدهی معوق هستند، اقدام شود.

نماینده مردم کاشمر با تأکید بر اینکه اجرای اصل 44 قانون اساسی و رفع موانع تولید از مصوبات گذشته مجلس بوده است، اظهار داشت: اخیراً نمایندگان مجلس شورای اسلامی بندها و ماده‌هایی از این قانون را مطرح و در حال اصلاح آن هستند.

وی بابیان اینکه مجلس آمادگی دارد لوایح ارسالی از سوی دولت را در راستای بهبود فضای کسب‌وکار، اشتغال و اقتصاد را در اسرع وقت مورد بررسی و تصویب کند، یادآور شد: آنچه بیش از همه منجر به حمایت از تولیدات کالای داخلی می‌شود از بین بردن رانت‌ها، تبعیض‌ها و انحصارها بوده، بنابراین، ضروری است، برای تحقق شعار امسال زمینه را برای رقابت عادلانه بین تولیدکنندگان فراهم شود.

بنیادی با اشاره به اینکه در این راستا ضرورت دارد بیش از گذشته، مبارزه با کالای قاچاق در دستور کار قرار گیرد، افزود: اگرچه در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در زمینهٔ مبارزه با قاچاق کالا انجام‌ شده و بر اساس گزارش‌ها و آمار ارائه‌ شده قاچاق کالا از 25 میلیارد دلار به 12 میلیارد دلار کاهش‌ یافته است، اما تا رسیدن به نقطه هدف فاصله زیادی داریم.

وی با ابراز تأسف از اینکه برخی مواقع حمایت از تولید تنها در حوزه خودروسازی، صنایع فولاد و پتروشیمی خلاصه‌ شده است، بیان کرد: درحالی‌که حمایت از این حوزه‌ها در سطح کلان مهم است، اما باید به جهت تحقق شعار سال و بهره‌مندی مردم و ایجاد رغبت و انگیزه در تولیدکنندگان باید مواردی که در زندگی و سبد معیشتی مردم تأثیر دارد، در اولویت قرار گیرد.

انتهای پیام/ج/

نظر شما