شناسهٔ خبر: 24698834 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

روابط چین و آمریکا بر سر تایوان بحرانی شد

روابط چین با آمریکا در پی سفر یک دیپلمات ارشد آمریکایی به تایوان وارد یک دوره بحرانی شده است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

روابط چین با آمریکا در پی سفر یک دیپلمات ارشد آمریکایی به تایوان وارد یک دوره بحرانی شده است.

به گزارش انتخاب؛ آلکس وونگ معاون و دستیار وزیر خارجه آمریکا نخستین مقام این کشور می باشد که پس از امضای لایحه سفر مقام های ارشد آمریکا به تایوان به این جزیره سفر کرده است.
او طی هفته جاری از طریق سنگاپور راهی تایوان شد و هم اکنون در حال مذاکره با مقام های این جزیره در خصوص ارتقای سطح همکاری ها در عرصه های مختلف است.


همزمان با این سفر روزنامه گلوبال تایمز چین از ارگان های حزب حاکم نوشته است که درخواست های زیادی از دولت چین شده که نام همه مقام های ارشد آمریکایی را که به تایوان سفر می کنند ، در فهرست سیاه قرار دهد.
در صورتی که چین دست به اقدامی تلافی جویانه از این دست بزند مقام های آمریکایی که نامشان در این فهرست باشد دیگر حق ورود به چین نخواهند داشت.


موسسه آمریکا در تایوان در بیانیه ای از این سفر دفاع کرده و افزوده است: دیپلمات آمریکایی که مسوول امور شرق آسیا و اقیانوس آرام است در تایوان در باره بسیاری از مسایل مختلف و مهم با مقام های تایپه گفت و گو خواهد کرد.
پکن ابراز نگرانی کرده است که با افزایش سطح ارتباطات آمریکا و تایوان کشورهای اتحادیه اروپا و ژاپن نیز به دنبال ارتقای سطح روابط با تایوان باشند.


از دیدگاه چین سفر رییس جمهور ، معاون رییس جمهور ، وزیر خارجه ، وزیر دفاع و رییس شورای امنیت ملی آمریکا به تایوان خط قرمز است.
چین اعلام کرده که آمریکا در باره تایوان سخت در اشتباه بوده و ظاهرا حساسیت مساله را بدرستی درک نکرده است.
این تازه ترین واکنش چین به تحرکات اخیر دولت دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در باره تایوان است.


ترامپ روز جمعه گذشته لایحه ای را امضا کرد که به مقام های امنیتی و سیاسی و نظامی این کشور و تایوان امکان می دهد در آمریکا و یا تایوان در هر سطحی دیدار کنند.
این ظاهرا اقدامی معمول میان طرفین محسوب می شود اما بر اساس اصل چین واحد کشورهای دارای روابط دیپلماتیک با چین حق چنین مراوداتی با تایوان ندارند.
آن فانگشان سخنگوی اداره امور تایوان در چین در مصاحبه با رسانه ها بشدت به آمریکا حمله کرد و امضای این لایحه را همچون وزش تندباد در روابط طرفین دانست و نسبت به تاثیرات منفی آن هشدار داد.


اعتراض این مقام چینی در شرایطی عنوان می شود که پیشتر نیز لوکانگ سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرده موضوع مذکور باعث شده است تا چین رسما یادداشت اعتراضی را تسلیم دولت آمریکاکند.
چین هنوز در باره اینکه چگونه این اقدام آمریکا را تلافی می کند توضیحی نداده اما تاکید کرده است که امضای این لایحه باعث جسارت پیدا کردن نیروهای استقلال طلب تایوان می شود و اوضاع تنگه تایوان را متشنج می سازد.
سخنگوی اداره امور تایوان در دولت چین به جدایی طلبان این جزیره نیز هشدار داد که اتکای به قدرت خارجی شلیک به خود محسوب می شود.


وزارت دفاع چین نیز با بیانیه ای از این اقدام ابراز نگرانی کرده و آورده است که به رغم هر تلاشی از سوی آمریکا این حقیقت که تایوان بخشی از خاک سرزمین مادری است ، تغییر نخواهدکرد .
وزارت خارجه چین پیمان ارتقای روابط آمریکا و تایوان را که اجازه می دهد مقام های دو کشور در امور سیاسی و اقتصادی و نظامی و امنیتی سفرهای متقابل داشته باشند ، محکوم کرده است.

منبع: ایرنا
منبع: ایرنا

برچسب‌ها:

نظر شما