شناسهٔ خبر: 24696912 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اردبیل| واحدهای مسکن مهر اردبیل متقاضی برای خرید ندارد+فیلم

R41374/P1357/S6,49/CT2 / R41374/P1357/S6,49/CT16

مدیر مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان اردبیل به منظور پاسخ‌گویی در ارتباط با مشکل مساکن مهر و شرایط فعلی این پروژه در استان در دفتر خبرگزاری تسنیم اردبیل حضور یافت و گفت: واحدهای مسکن مهر اردبیل متقاضی برای خرید ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، شهرام باباخانی مدیر مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان اردبیل به منظور پاسخ‌گویی در ارتباط با مشکل مساکن مهر معارض و شرایط فعلی این پروژه در استان در دفتر خبرگزاری تسنیم اردبیل حضور یافت.

این مسئول ضمن توضیح در ارتباط با این مسئله و موضوعات مربوطه و با اشاره به اهمیت اتمام این پروژه به سئوالات خبرنگاران این خبرگزاری پاسخ داد و آنان را از وضعیت کنونی و روند اجرایی این پروژه باخبر کرد.

وی نبود متقاضی برای خرید واحدهای مسکن مهر و عدم شناخت کافی متقاضی با مدیرعامل پروژه را از عمده‌ترین مشکلات در این زمینه دانست و به ارائه راهکارهای لازم در این زمینه برای حل مشکل موجود پرداخت.

تسنیم: چه تعداد واحد مسکن مهر در استان باقی مانده و چه تعداد پرونده مسکن معارض‌‌دار وجود دارد؟

باباخانی: در حال حاضر 42 هزار واحد مسکن مهر در استان  وجود دارد که نسبت به ظرفیت استان قابلیت قابل توجه و بزرگی محسوب می‌شود و با توجه به این که شروع پروژه‌ها در بازه زمانی 6 تا 7 سال به طول انجامیده از تعداد یک هزار و 200  واحد باقی مانده از جمله در شهرستان کوثر، قسمتی از شهرستان نمین و جعفرآباد شاهد مشکلاتی هستیم.

در حال حاضر عمده‌ترین مشکل واحدهای مسکن مهر نبود متقاضی برای خرید آن‌ها است و کارشناسی‌های لازم در این زمینه انجام یافته و در ارتباط با این موضوع با بعضی مشکلات روبه‌رو شده‌ایم که برای رفع آن‌ها سعی بر این است که واحدهای خالی برای فروش در اختیار مجموعه‌های بهزیستی، کمیته امداد و سایر نیازمندان قرار داده شود.                                  

 مشکل بعدی این است که پیمانکاران با ما و اداره تعاون برخی مشکلات دارند که عمده‌ترین آنان مشکل قضائی در این زمینه است که خوشبختانه در نهایت حکم قضائی به سود اجرا و ادامه پروژه است و در حال حاضر 120 واحد یکی از پروژه‌های مسکن مهر با توجه به فصل کاری تا عید تحویل داده می‌شود و  508 واحد دیگر نیز با 50 درصد کاری ادامه دارد و برای ادامه آن نیازمند وضعیت جوی مناسب آب و هوا هستیم.

تسنیم: ریشه مشکلات مسکن مهر در حال حاضر بیشتر به چه چیزی مربوط می‌شود؟

باباخانی: خوشبختانه ظرفیت مسکن مهر در استان نسبت به استان‌های هم‌تراز بهتر و مناسب‌تر است و نسبت به کل کشور در استان کم‌ترین مشکل را در زمینه‌های مختلف داریم ولی به هر حال در این میان برخی پروژه‌ها وجود دارد که علی‌رغم برخی مشکلات در حال حاضر متوقف شده و در این زمینه تشکیلات دولتی باید اقدامات لازم و مناسب را انجام دهند.

 هم‌اکنون عمده مشکلات ما مربوط به اداره تعاون است که یک عده با هیئت مدیره کارآمد در زمان مناسب در خانه‌شان سکونت گزیدند ولی این موضوع برای همه به این شکل صدق نکرد و به دلیل مشکلاتی روند این پروژه با تعویق روبه‌رو شد.

 یک طرف دیگر قضیه این است که صاحبان مساکن مهر با وجود تحویل واحدها با عدم امکانات روبه‌رو هستند و این موضوعی نیست که انکار کنیم و در تمامی این موارد مسکن و شهرسازی سعی می‌کند تا آن‌جایی که در حد توانش است ورود پیدا کرده و به حل مسئله بپردازد.

تسنیم: متقاضیان از تعویق در تحویل واحدها گلایه‌مندند و افزایش تسهیلات را موردی بیهوده می‌دانند. نظر شما در این باره چیست؟

باباخانی: ظاهر قضیه این طور به نظر می‌رسد ولی  بعضی موارد در این زمینه وجود دارد که وقتی به پروژه‌ای تسهیلاتی ارائه می‌شود بازپرداخت 15 ساله دارد ولی وقتی که زمان ساخت آن افزایش می‌یابد سال بازپرداخت آن کم‌تر می‌شود که به همین دلیل بازپرداخت وام با افزایش پرداختی ماهانه آن روبه‌رو می‌شود.

 بازپرداختی بانک‌ها به هر حال باید در اسرع وقت به اتمام برسد و هم‌اکنون مواردی را مشاهده می‌کنید که بازپرداخت تسهیلات مسکن‌های مهری که در زمان به موقع تحویل داده شده در حدود 250 هزار تومان بوده ولی اگر واحدهایی هم‌اکنون تحویل داده می‌شود این مبلغ به حدود 500 هزار رسیده و اگر به این شکل ادامه یابد می‌تواند به 600 هزار تومان و حتی بیشتر در هر ماه نیز برسد.

 مواردی داشته‌ایم که 598 واحد با 16 میلیون آورده و 20 میلیون وام در اسرع وقت به اتمام رسیده است و همزمان با این پروژه پروژه‌هایی بودند که در زمان ممکن به اتمام نرسیده و تاکنون نیز ناتمام مانده که متاسفانه در ارتباط با این موضوع متقاضی با مدیرعامل آشنایی ندارد و این موضوعی است که به خاطر کمبود و عدم مدیریت مالی بخش خصوصی پیش می‌آید و متاسفانه سبب بروز مشکلات عدیده‌ای در این زمینه شده است.

در کل می‌توان گفت که واگذاری زمین به عهده مسکن و شهرسازی است که در اختیار اداره تعاون قرار داده می‌شود و پس از آن نیز ساخت واحدها طبق شرایط قانونی به بخش خصوصی واگذار می‌شود و روال کار به همین شکل ادامه می‌یابد که مدیرعامل نیز در این حیطه اقداماتی انجام می‌دهد.

 در این موارد نیز مشکلاتی وجود دارد و با توجه به این که برخی متقاضیان انصرافی هستند و با پرداخت مبلغ بسیار اندکی همکاری‌های لازم را با مدیرعامل پروژه می‌کنند به همین دلیل بخش خصوصی با مشکلات مالی روبه‌رو می‌شود و حتی شاهد این موضوع بوده‌ایم که واحدی به سه متقاضی فروخته شده است.

 عدم امانتداری برای ساخت و اجرای پروژه‌ها یکی دیگر از مشکلاتی است که با آن روبه‌رو هستیم و برای حل مشکل در این زمینه بازرسی باید مبالغ را به حسابرسی تحویل دهد تا در این زمینه مشکلات در اسرع وقت بررسی و رسیدگی شود که البته این موضوع نیز پروسه زمانی طولانی را نیاز دارد ولی حتما به دلیل حساسیت کافی می‌تواند ماحصل مناسب‌تری به دنبال داشته باشد.

تسنیم: پروژه مسکن مهر اردبیل در شرایط فعلی تا چه اندازه پیشرفت داشته است؟

باباخانی: به نظر بنده وقتی که پروژه‌ای به عنوان مثال به اسم نیایش به میان می‌آید دیگر بهتر است اسم جدیدی که به آن نسبت داده شده به آن اختصاص یابد چرا که این پروژه نیز همانند سایر پروژه‌ها از امکانات شهری برخوردار است و هیچ فرقی با سایر پروژه‌های مرتبط شهری دیگری ندارد.

انتظار می‌رود مشکلاتی که در پروژه مسکن مهر و موارد مربوط به آن وجود دارد باید توسط خبرنگاران و اصحاب قلم و رسانه انعکاس داده شود تا در کمیته مسکن مهر مطرح شده و اگر مشکلی وجود داشته باشد بنابر قانون 35 نظام مهندسی می‌توانیم پیگیر قضایا بوده و اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهیم.

تمام سعی ما بر این است که این پروژه را قبل از شروع پروژه‌های مشابه با موفقیت به اتمام رسانده و به حال خود رها نکنیم و کم و کاستی‌هایی که در این زمینه وجود دارد را هر چه سریع‌تر به حداقل برسانیم.

گفت‌وگو از زهرا رضازاده

عکس از بهرام آدشیرین‌پور

انتهای پیام/ ح

نظر شما