شناسهٔ خبر: 24696069 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

آلمان۹۶؛ از تشدید تنشها با ترکیه تا تزلزل قدرت خانم صدر اعظم

R31356/P36447/S8,89/CT7

کشور آلمان در سال ۱۳۹۶ هجری شمسی شاهد وقایع و تحولات فراوانی بود که برخی از آن ها حتی در تاریخچه تشکیل جمهوری فدرال آلمان سابقه نداشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، کشور آلمان در سال 96 با فراز و فرودهای فراوانی روبرو بوده و شاهد تحولات و رخدادهای زیادی بود که در این گزارش برآنیم به برخی از مهم ترین آن ها بپردازیم.

تشدید تنش ها بین آنکارا-بروکسل

روابط آلمان با یکی از تنگاتنگ ترین متحدان خود یعنی ترکیه در سال 96 دستخوش تحولات و چالش های فراوانی شد.

 روند تیرگی روابط بین دو کشور که از کودتای نافرجام جولای ترکیه آغاز شده بود در سال گذشته تسریع شده و حتی منجر به انتقال پایگاه نظامی آلمان از شهر اینجرلیک ترکیه به اردن شد.

آلمان همچنین به دلیل دستگیری اتباع آلمانی در این کشور سطح هشدارهای امنیتی برای شهروندان خود به این کشور را بالا برده و بارها خواستار تحریم های مالی علیه این کشور شد.

ممنوعیت سخنرانی های تبلیغاتی سیاستمداران طرفدار اردوغان در آلمان در آستانه برگزاری همه پرسی اصلاح قانون اساسی هم خشم آنکارا را برانگیخت.

البته با روی کار آمدن دولت جدید در آلمان آنکارا اعلام کرد که برای بهبود مناسبات با برلین تلاش می کند.

تیرگی مناسبات با آمریکا

سیاست های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و عقب نشینی های وی از توافقات بین المللی در سال گذشته روابط دو سوی آتلانتیک به ویژه مناسبات آلمان و آمریکا را تحت تاثیر قرار داد به گونه ای که صدر اعظم آلمان در اظهاراتی جنجالی اظهار داشت که دیگر آمریکا شریک قابل اعتمادی نبوده و نباید به آن تکیه کرد.

ترامپ نیز چندین بار انتقادهای فراوانی به سهم پایین آلمان در بودجه نظامی ناتو وارد کرده و خواستار افزایش آن شد که این مسئله منجر به اختلافات زیادی در دولت ائتلافی آلمان شد.

تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت خود به بیت المقدس نیز خشم بسیاری سیاستمداران و مقامات آلمانی را برانگیخت.

تکروی های آمریکا در سوریه از مسائل مورد اختلاف دیگر بین واشنگتن-برلین بود که بسیاری سیاستمداران آلمانی در اظهاراتی درباره عواقب آن به ترامپ هشدار دادند.

درخواست ترامپ برای افزایش بودجه نظامی اعضای ناتو به 2 درصد تولید ناخالص ملی نیز روابط واشنگتن –برلین را تیره و تار کرده و منجر به اختلافاتی در دولت ائتلافی در این زمینه شد.

مسئله حفظ برجام نیز  از دیگر مسائل مورد اختلاف بین برلین و واشنگتن در سال 96 بود که سیاستمداران بلند پایه آلمانی در اظهارات مختلفی درباره لغو آن هشدار داده و بر لزوم پایبندی به آن تاکید کردند.

مرکل چندین بار به آمریکا درباره نقض قوانین بین المللی هشدار داد.

در اواخر سال 96 نیز تهدیدات تعرفه ای ترامپ علیه اروپا به ویژه صنعت خودرو سازی در آلمان خشم سیاستمداران آلمانی و اروپایی را برانگیخت.

سایه ترس از ترور همچنان بر سر آلمان

در سال 96 نیز ترس از ترور همچنان بر سر شهروندان و مقامات امنیتی آلمان سایه افکنده بود.

بسیاری از مقامات امنیتی این کشور با توجه به شکست های داعش در منطقه درباره بازگشت جنگجویان افراطی به آلمان و عواقب آن هشدار دادند.

در اوایل سال 96 یک حمله تروریستی در برلین خنثی شد و در طول سال 1396 تعداد زیادی از عناصر داعش در شهرهای مختلف آلمان دستگیر شدند.

اداره فدرال جنایی آلمان نیز در اظهاراتی مختلف درباره خطر ترور در کشورش هشدار داده و حتی در اظهاراتی گفت که آلمان هرگز تا این اندازه در معرض تهدید تروریسم نبوده است.

اداره فدرال جنایی آلمان هم هشدار داد که شهروندان آلمانی باید خود را برای حملات تروریستی بیشتری آماده کنند.

سازمان های امنیتی در گزارش های مختلفی از افزایش پرونده های مربوط به ترو و افزایش تعداد سلفی ها و جهای های افراطی در این کشور خبر دادند.

در این سال چندین حمله تروریستی در شهرهای مختلف آلمان خنثی شد.

تیراندازی در باشگاه شبانه ای در آلمان نیز 2 کشته و 4 زخمی بر جا گذاشت.

همچنین حمله با چاقو در سوپرمارکتی در برلین منجر به کشته شدن یک نفر و مجروح شدن هفت نفر دیگر شد.

بن بست سیاسی بی سابقه در آلمان و تزلزل قدرت خانم صدر اعظم

یکی از مهم ترین تحولات سال گذشته در آلمان روند طولانی تشکیل دولتی پایدار در این کشور بود که به گفته بسیاری ناظران سیاسی در تاریخچه جمهوری فدرال آلمان بی سابقه بود.

موفقیت حزب افراطی جایگزینی برای آلمان و اولین ورود این حزب به پارلمان آلمان هم از دیگر وقایع مهم انتخابات این کشور در سال 96 بود.

بعد از انتخابات پارلمانی ماه سپتامبر در آلمان احزاب متحد مسیحی و سوسیال دموکرت با ریزش آراء قابل توجهی روبرو شدند و روند تشکیل دولت با درخواست مرکل از احزاب سبز، سوسیال مسیحی و لیبرال دموکرات برای تشکیل ائتلاف جامائیکا آغاز شد.

البته مذاکرات جامائیکا بعد از مدتی با خروج حزب لیبرال دموکرات با شکست مواجه شده و بی نتیجه ماند.

بعد از آن با پادرمیانی رئیس جمهور آلمان حزب سوسیال دموکرات که قبلا هر گونه تشکیل ائتلاف با حزب مرکل را رد کرده بود برای آغاز مذاکرات جهت تشکیل ائتلاف بزرگ رضایت داده و این مذاکرات در سایه اختلافات فراوان احزاب بزرگ آلمانی آغاز شد.

روند طولانی تشکیل دولتی پایدار در آلمان که حدود نیمی از سال گذشته، این کشور و سیاستمدارانش را به خود مشغول کرده بود نگرانی های زیادی را در اتحادیه اروپا ایجاد کرده و پایه های قدرت آنگلا مرکل، صدر اعظم این کشور را متزلزل کرده و  پیروزی تلخی را در چهارمین دور صدر اعظمی اش برای وی رقم زد.

اما بالاخره در 23 اسفند ماه 1396 و بعد از توافق احزاب متحد مسیحی و سوسیال دموکرات برای تشکیل ائتلاف بزرگ، مرکل برای چهارمین بار سکان صدر اعظمی آلمان را در دست گرفت و کابوس بن بست سیاسی در این کشور به پایان رسید.

نگاهی به مهم ترین نشست های بین المللی در سال 96 با میزبانی آلمان

آلمان در سال 1396 میزبان نشست های مهم بین المللی بود که از جمله آن برگزاری نشست جی 20 در هامبورگ با حضور سران این کشورها بود که با آشوب ها و اعتراضات شدید مردمی مواجه شد و هزینه های سرسام آوری را برای برلین به بار آورد.  

مسئله آشوب های حاشیه نشست هامبورگ موضوعی بود که تا مدتها رسانه های غربی را به خود مشغول کرده و اعتبار آلمان در دنیا را خدشه دار کرد تا جایی که وزیر دادگستری این کشور بر ناتوانایی آلمان برای برگزاری چنین نشست هایی اذعان کرد.

این نشست نتیجه چشمگیری نداشته و این مسئله ای بود که وزیر خارجه آلمان و رئیس کنفرانس مونیخ هم به آن اعتراف کردند.

کنفرانس امنیتی مونیخ هم در بهمن ماه سال 96 به مدت سه روز تحت تدابیر شدید امنیتی و برای بررسی تحولات امنیتی جهانی و با حضور شخصیت های مهم بین المللی در آلمان برگزار شد.

بیش از چهار هزار نفر در فاصله زمانی 16 تا 18 فوریه ( 27 تا 29 بهمن ماه) در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کردند. در بین مهمانان این نشست سران بیش از 20 کشور دنیا، حدود 40 وزیر دفاع و امور خارجه از کشورهای مختلف و 52 مدیر شرکت های بزرگ حضور خواهند داشت. وزیر دفاع آمریکا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز از دیگر شرکت کنندگان در کنفرانس امنیتی مونیخ امسال بودند

به نوشته رسانه های آلمانی، شهر مونیخ در این سه روز به یک منطقه امنیتی تبدیل شده بود.

این نشست نتیجه چشمگیری نداشته و این مسئله ای بود که وزیر خارجه آلمان و رئیس کنفرانس مونیخ هم به آن اعتراف کردند.

صادرات تسلیحات آلمان به مناطق بحرانی

آلمان در سالی که گذشت همچنان مجوز صادرات تسلیحات فراوانی را به کشورهای بحران زده و ائتلاف نظامی جنگ علیه یمن صادر کرد که این مسئله انتقادهای زیادی را به همراه داشت.

اپوزیسیون آلمان در پی انتشار گزارش هایی درباره تداوم و افزایش صادرات تسلیحات آلمان به مناطق بحرانی از جمله صادرات سلاح به عربستان خواستار توقف این روند از طرف دولت آلمان شدند که ظاهرا بی نتیجه بوده وبرلین همچنان در این مسیر ثابت قدم بود.

بالا گرفتن رسوایی ناکارآمدی ها در ارتش آلمان

در اویل سال 96 ابعاد تازه ای از رسوایی گرایش های نازیسم در ارتش آلمان منتشر شد.

در پی رسوایی های روزافزون ارتش آلمان نتایج یک نظر سنجی از کاهش اعتماد شهروندان آلمانی به ارتش خود خبر داد.

بعد از رسوایی دستگیری یک افسر ارتش آلمان به اتهام داشتن گرایش های نژاد پرستانه و برنامه ریزی برای ترور، بازرسان در پادگان دیگری در آلمان مدارکی مربوط به گرایش های نژاد پرستانه و نازیسم را یافتند.

وزیر دفاع آلمان هم اعلام کرد که باید منتظر کشف موارد مشابه بیشتری در ارتش باشیم.

رسانه های آلمانی در این سال از کمبود شدید تجهیزات در ارتش آلمان خبر دادند و آن را از عمل به تعهدات خود در قبال ناتو ناتوان ارزیابی کردند.

انتهای پیام/

نظر شما