شناسهٔ خبر: 24695989 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اصفهان| چشمه لادر خمینی‌شهر مراوریدی در میان آب+تصاویر

R41346/P1377/S6,51,1381/CT6 / R41346/P1377/S6,51,1381/CT8

در مورد وجه نامگذاری چشمه لادر خمینی‌شهر نکات زیادی می‌گویند برخی‌ها‌ این نام را به دلیل اینکه آبی که از شکاف و داخل و میان دره بیرون می‌آید مانند دُر درخشان و شفاف است لادر نام گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، مناطق گردشگری تنها در اصفهان خلاصه نمی‌شود و در شهرستان‌های این استان نیز مناطق گردشگری بسیاری دیده می‌شود، یکی از این مناطق چشمه لادُر خمینی شهر است.

بافت تاریخی خمینی شهر  اصفهان به زمان ساسانیان می رسد، کهندژ که برسر راه اصفهان قرار دارد گویا پایتخت و مقر پادشاهان و حکام کیانی و ساسانی بوده است. مهمترین آثار تاریخی این شهرستان عبارتند از: ایوان یزدگرد، تپه آتشگاه، مسجد جامع خوزان، گورستان زارع آباد و آرامگاه امام زاده سید محمد، خانه مجیری و خانه سرتیپ سدهی اشاره کرد. ازنظر زمین شناسی بیشتر رسوبات دوران دوم از دوره کرتاسه در شهرستان گسترش دارد.

این چشمه در مسیر جاده خمینی شهر به نجف آباد در استان اصفهان قرار دارد برای دستیابی به اتوبانی که به سمت دانشگاه آزاد خمینی شهر منتهی می شود به سمت نجف آباد ادامه می دهیم تابلو مشخص و جاده آسفالت ما را به سمت چشمه و آبشار آن هدایت می‌کند.

لادر یکی دیگر از نام‌های کهن در خمینی شهر است، منطقه‌ی زیبای لادر در شمال غربی خمینی شهر قرار گرفته، بعضی‌ها لادر را لادور معنی کرده و به خاطر دره‌هائی که دور می‌زنند این جا را لادر می‌گویند و دسته‌ای دیگر علت آن را زلالی آب چشمه ی آن دانسته و می‌گویند چون آبی که از شکاف و داخل و میان دره بیرون می‌آید مانند دُر درخشان و شفاف  است لادر نام گرفته است.

لادر از دو جزء لا+ در ترکیب شده؛ جزء اول لا که به صورت (لای) هم می‌آید به معنای تو و میان چیزی و نیز فاصله بین دو دره و هم چنین به معنی رسوبات و ته نشین‌های آب است و صحرایی را که چنین رسوباتی در آن گرد آمده باشد "لا" می‌خوانند اما چون ناحیه لادر کوهستانی است ظاهراً همان معنای فاصله‌ی بین 2 دره را معنی می‌دهد که مُدَّور است پس جزء دوم دُر به معنای "باب" عربی نیست.

از جاذبه های گردشگری این منطقه شگفت می توان به آبشار، چشمه، مسیرهای عبور آب و چشم اندازهای دشت های مقابل، سکوهای مناسب نشستن، سرویس بهداشتی، روشنایی، پارکینگ، جاده آسفالته مناسب، راهنمای مسیر ویژه کوهنوردی، درختان انجیر، گل ها و گیاهان وحشی، پرندگان، محوطه چهارباغ لادر، غارهای زیبا، آب نما، امکانات ورزشی و کوه پیمایی اشاره کرد.

چشمه لادر به مجموعه‌ای از چشمه‌ها گفته می شود که در دل کوه‌های مشرف بر کمر بندی غرب سده واقع گردیده‌اند. این چشمه‌ها با وجود اینکه دارای آب فراوان نیست  صحنه‌های جالبی را بوجود آورده‌اند به طوری که هر ساله تعداد زیادی گردشگر را از سرتاسر ایران جذب خود می‌کنند.

در این منطقه گردشگری امکانات رفاهی وجود دارد  سکوهای مناسب نشستن در محوطه مقابل آبشار، روشنایی، سرویس‌های بهداشتی، جاده آسفالته مناسب ، لازم به ذکر است که طرح جامعی برای تبدیل این منطقه به یک محل گردشگری نمونه آماده اجرا است.

انتهای پیام/ش

نظر شما