شناسهٔ خبر: 24695432 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

راهنمای گردش نوروزی در اصفهان؛

چطور در سه روز نصف جهان را ببینیم؟+فیلم و عکس

اصفهان شهر فیروزه‌ای است؛ شهری به جامانده از گذشته‌های بسیار دور که در دوره صفوی غرق در شکوه و زیبایی شد. بر گنبد اماکن مذهبی‌اش رنگ و لعاب فیروزه‌ای نشست و شهر ناگهان چون نگین انگشتری درخشید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ اصفهان زیباست، این را تمام گردشگرانی می‌گویند که به این شهر سفر کرده‌اند؛ چه فرنگی بوده‌اند و چه ایرانی. سفر به اصفهان، سفری خاطره‌انگیز برایتان خواهد بود. در نظر داشته باشید که در روزهای تعطیل نوروز، این شهر بسیار شلوغ است و حتما باید برنامه‌ای برای سفر داشته باشید که بتوانید از سفرتان لذت ببرید. اصفهان آن‌قدر دیدنی دارد که برای سیری تقریبا کافی در این شهر، باید تمام تعطیلات نوروز را در این شهر بمانید. برای همین، ما مهم‌ترین نقاط آن را طبق یک سفر سه روزه برایتان آماده کرده‌ایم.

 

فهرست گشت‌وگذار:

۱​. میدان نقش‌جهان

مهم‌ترین جایی که هر گردشگری در اصفهان به آن سر می‌زند، میدان امام(ره) (نقش‌جهان) آن است که به عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده است؛ میدانی بزرگ و زیبا ساخته شده در دوره صفوی که در هر گوشه‌اش اثری تاریخی واقع شده. مسجد امام در جنوب، مسجد شیخ‌‌لطف‌الله در شرق، سردر بازار قیصریه در شمال و کاخ عالی‌قاپو در غرب آن قرار دارد.

مسجد امام: یکی از زیباترین مساجد ایران، همین مسجد زیباست که در میدان نقش‌جهان قرار گرفته است. این بنا شاهکاری بی‌همتا از معماری، کاشی‌کاری و نجاری است و ساخت آن به فرمان شاه عباس بزرگ در آغاز شد و تزئینات و الحاقات آن در دوره جانشینان او به اتمام رسید. این مسجد عظیم، دو شبستان قرینه در شرق و غرب صحن خود دارد که با کاشی‌های هفت رنگ پوشانده شده. زیر گنبد اصلی این مسجد، سنگی روی زمین است که یکی از جالب‌ترین بخش‌های این مسجد برای گرداشگران به حساب می‌آید. وقتی روی این سنگ بایستید و به سمت گنبد حرف بزنید، صدایتان انعکاس زیبایی پیدا می‌کند و چندبار در مسجد می‌پیچد. یادتان باشد که این مسجد در روزهای جمعه مخصوص برگزاری نماز جمعه است.

مسجد شیخ‌لطف‌الله: آرتور پوپ، ایران‌شناس بزرگ این مسجد را زیباترین اثر معماری ایران می‌دانست. مسجدی کوچک ولی به غایت زیبا و کامل. تزئینات این مسجد و کاشی‌کاری آن هوش از سرتان می‌برد. معمار بزرگ تاریخ ایران استاد محمدرضا اصفهانی ساخت این مسجد را در دوره شاه‌عباس صفوی برعهده داشته و آن را به غایت زیبا بنا کرده است. به دیدن این مسجد در ضلع شرقی میدان نقش‌جهان که رفتید، یادتان باشد از نقش و نگارهای زیر گنبد آن غافل نشوید که نمونه‌ای زیبا از کاشیکاری خلوت ولی زیباست که دیگر نمونه آن را در جای دیگری نخواهید دید.

کاخ عالی‌قاپو: این کاخ که در ضلع غربی میدان است، «درگاه بلند» معنی می‌دهد و در اصل ساختمانی برای ورود به دولتخانه صفوی بوده است. کاخی بلند با چهار طبقه و یک نیم‌طبقه روی آن که روزگاری بلندترین ساختمان ایران بوده است. دیدن میدان نقش‌جهان از ایوان بلند این کاخ بسیار لذت بخش است. یادتان باششد وقت ورود، قبل از آن‌که از پله‌ها بالا بروید، یک محوطه کوچک و مسقف است که می‌توانید در آن بایستید و اعجاب این ساختمان را درک کنید. صدا به طرز شگفت‌انگیزی از گوشه‌های این چهار دیواری در قطر آن حرکت کرده و به گوشه دیگر می‌رسد. می‌توانید در گوشه‌ای از این دیوار رو به گوشه پچ پچ کنید و کسی که ان‌سو گوش به گوشه چسبانده، صدای شما را بشنود.

بازار قیصریه: خرید یکی از بخش های مهم هر سفر است. به خصوص در اصفهان شهر سوغات هم هست. بازار قیصریه در شمال میدان نقش‌جهان، مکان خوبی است که می‌توانید در آن چرخی بزنید و هم از تماشای بنای تاریخی آن لذت ببرید و هم گز، پولکی، مینا، قلم زنی و انواع صنایع‌دستی زیبای ایران را بخرید.

 

۲​. جلفا و کلیسای وانک

محله ارامنه‌نشین اصفهان است که در آن پاساژهای امروزی و کافه‌های زیبا و بناهای تاریخی شکوهمند می‌بینید.

کلیسای وانک: برای دیدن این بنای زیبا باید تا قبل از غروب آفتاب بروید. از شنبه تا پنجشنبه 8:30 تا 18:30 و روز جمعه از8:30 تا 12:30. کلیسای «آمناپرکیچ» یا «وانک» اوج زیبایی و هنر است؛ بنایی ساخته شده با معماری ایرانی که المان‌های دنیای مسیحیت را دارد و همین هم آن را خاص کرده است. نقاشی‌های زیبای محراب آن می‌تواند شما را برای ساعتی درگیر خود کند. این کلیسا از حیث طلاکاری و تذهیب در میان کلیساهای ارمنیان منحصربه‌فرد است. یادتان باشد حتما سری به موزه آن بزنید و کتاب‌ها و نسخه‌های خطی، تابلوهای گچ بری و نقاشی و اشیای تاریخی دیگر را ببینید. این بنا در چهارراه حکیم نظامی، خیابان نظرشرقی، کوچه کلیسای وانک قرار دارد.

محله جلفا: این محله، پنج کوچه، بازار، دو کاروانسرا و ۱۱ کلیسا دارد. کوچه‌های سنگفرش شده آن جای خوبی برای قدم زدن است؛ به خصوص که کافه‌های زیبا و خاصی هم برای نشستن و خوردن دمنوش‌ها، قهوه و چای وجود دارد. گشت‌وگذار در این محله را فراموش نکنید که بسیار خاطره‌انگیز خواهد بود.

 

۳​. مسجد جامع اصفهان
بی‌شک منحصربه فردترین بنای اصفهان همین مسجد است؛ جایی که آن را موزه 13 قرن معماری ایران می‌دانند. این مسجد از قدیمی‌ترین ابنیه مذهبی ایران است و آن‌طور که باستان‌شناسان در کاوش‌ها فهمیده‌اند، روی بنای مذهبی دوره ساسانی ساخته شده است. در شبستان‌ها و ایوان‌های این مسجد تاریخی قدم بزنید و آثار تاریخی دوره دیلیمیان، سلجوقی، قراقویونلو و صفوی را به وضوح ببینید.

 

۴​. پل‌های تاریخی
یکی از مکان‌های خاطره‌انگیز برای گذراندن یک شب رویایی در اصفهان، کنار زاینده‌رود رد شدن از پل‌های آن است. احتمالا در روزهای عید، زاینده‌رود پر آب باشد، اما اگر هم نبود، باز سری به پل‌های آن بزنید. ما دو پل منحصربه فرد و معروف آن را معرفی می‌کنیم.

پل خواجو: زیباترین پل اصفهان همین پل است که به آن پل بابا رکن‌الدین هم می‌گویند. در میان این پل که زمان شاه عباس دوم ساخته شده، ساختمانی زیبا مشهور به بیگلربیگی قرار دارد که روزگاری برای اقامت موقتی شاه صفوی و خانواده او بوده است. این پل یک ویژگی خاص دارد و آن هم کنسرت آواز مردمی‌اش است. شب‌ها مردم زیر این پل آواز می‌خوانند که اتفاقا طرفداران زیادی هم دارد.

سی‌وسه‌پل: این پل 33 دهانه دارد و به همین دلیل این نام را از آن خود کرده است. این پل در زمان شاه عباس اول و توسط سپهسالار مشهور او الله‌وردی‌خان ساخته شده است. مسافران غربی که در آن سال‌ها به اصفهان آمده بودند، این پل را شاهکار معماری و شگفت‌آفرین خوانده بودند. هنوز هم وقتی از روی این پل زیبا رد می‌شوید، همین صفات به ذهن گردشگران می‌آید.

 

خوردنی‌ها
اصفهان فقط شهر تاریخ نیست، شهر خوردنی‌های جذاب هم هست. این شهر غذاهای سنتی زیادی دارد اما همه آن‌ها را نمی‌توانید پیدا کنید. از میان آن دو غذا که در رستوران‌هایش پیدا می‌شود را معرفی کرده‌ایم به همراه سوغات معروفش گز.

۱​. بریان: این غذای لذیذ که به آن بریونی هم می‌گویند، با گوشت گوسفند، دنبه و جگر سفید درست می‌شود. پس یادتان باشد که این غذا بسیار سنگین است. بریان را با نان می‌خورند و روی آن معمولا دارچین، خلال بادام و گردو می‌ریزند. خوردن بریان با دوغ و نان سنگک، لذت آن را دو چندان می‌کند. این غذا در کنار زاینده‌رود و در میدان نقش‌جهان به وفور پخت می‌شود.

۲​. حلیم بادمجان: این غذا از ترکیب برنج، گوشت، بادمجان، پیاز و نعنا داغ، کشک، نمک و فلفل به دست می‌آید. حلیم بادمجان غذایی همراه با نان است و بهتر است که آن را با نعنا داغ و پیاز داغ بخورید که بسیار خوشمزه‌تر می‌شود.

۳​. گز و پولکی: این دو سوغاتی معروف اصفهان امروزه آن‌قدر تنوع دارند که باید ساعتی را برای انتخاب آن‌چه می‌خواهید بگذرانید. برای خریدن گز دقت کنید که حتما نرم باشند و می‌توانید با دیدن درصد پسته آن، نوع خوبش را انتخاب کنید. پولکی‌ها هم طعم‌های مختلفی دارند که ما به شما طعم لیمو عمانی را پیشنهاد می‌دهیم.

 

مسیر رسیدن:

اگر از تهران راهی اصفهان هستید، ۴۴۸ کیلومتر با آن فاصله دارید.

 

وسیله شخصی: از تهران دو مسیر پیش‌رو دارید؛ قدیمی و آزادراه. راه قدیمی از تهران به قم، سلفچگان و اصفهان می‌رسد. آزادراه از تهران آغاز می‌شود و از راه کاشان به اصفهان می‌رود. حدودا 4 ساعت و نیم راه خواهید داشت.

اتوبوس: از ترمینال‌های جنوب، آزادی و بیهقی تهران و تمامی ترمینال‌های شهرهای بزرگ ایران می‌توانید با اتوبوس به اصفهان بروید که از تهران حدودا 6 ساعت در راه خواهید بود. به‌طور متوسط هر نیم ساعت یک اتوبوس از این پایانه‌های تهران به سمت سه پایانه اصفهان حرکت می‌کند. بلیت‌های اتوبوس را می‌توانید در آدرس payaneh.ir/fa خریداری کنید.

 

معمولا هر روز، چند نوبت پرواز از فرودگاه مهرآباد، به فرودگاه اصفهان انجام می‌شود. در آن‌جا هم تاکسیرانی فرودگاه بین‌المللی اصفهان ۲۴ ساعته است و می‌توانید تا محل اقامت‌تان بروید. نرخ این تاکسی‌ها بر اساس تاکسی‌متر حساب می‌شود.

 

با قطار می‌توانید از ایستگاه راه‌آ‌هن تهران به سمت ایستگاه راه‌آهن اصفهان بروید و از آنجا با تاکسی به محل اقامت خود برسید. رزرو بلیت قطار را در سایت raja.ir انجام دهید.

12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 28 29 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 59
12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 28 29 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 59
حجم ویدئو: 21.77M | زمان ویدئو: 00:01:48

نظر شما