شناسهٔ خبر: 24695051 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دوره تخصصی «اقراء» سال 97 در سراسر کشور اجرا می‌شود/ صدور اجازه‌نامه قرائت برای 37 قاری و حافظ قرآن در سال 96

معاون اجرایی شورای عالی قرآن گفت: قرائت شیخ محمد فهمی عبد‌السید عصفور با ۳۲ نسل، به حضرت رسول اکرم(ص) می‌رسد و قرار است به واسطه حضور دو ساله این استاد در ایران، سنت حسنه «اقراء» در کل کشور اجرا شود.

صاحب‌خبر -

محمدتقی میرزاجانی معاون اجرایی شورای عالی قرآن در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، گفت: در حال حاضر تعدادی از قاریان، حافظان و اساتید قرآن کریم در قالب دوره‌های تخصصی اقراء در محضر شیوخ قرائات حضور پیدا کرده و یک دوره کامل قرآن کریم را قرائت نموده و اجازه‌نامه قرائت را کسب کرده‌اند.

وی با بیان اینکه هم اکنون شیخ محمد فهمی عبدالسید عصفور از کشور مصر، مقیم ایران شده و ما میزبان ایشان هستیم، اظهار داشت: حداقل برنامه دو ساله‌ای را با شیخ عصفور در نظر داریم که اجرا کنیم تا اساتید بزرگ ما یک دور، قرآن را در نزد ایشان قرائت کنند.

 معاون اجرایی شورای عالی قرآن تصریح کرد: ۳۷ نفر از قاریان، حافظان و اساتید قرآن کریم در قالب برگزاری ۸ دوره تخصصی اقراء موفق به کسب اجازه نامه شده‌اند. البته فعلا ۱۳ نفر دیگر در حال اقراء هستند که ۱۱ نفر آنها در تهران حضور دارند و در طول هفته بر اساس برنامه‌ریزی دبیرخانه اقراء،‌ روزی هفت ساعت در محضر شیخ حاضر شده و جزءهایی از قرآن را تلاوت می‌کنند و دو نفر دیگر نیز یکم تا هشتم فروردین ماه در شهرستان بوشهر ان شاء الله اجازه‌نامه قرائت خود را دریافت خواهند کرد.

وی عنوان کرد: وقتی شیخ عصفور در شهرستان‌ها حضور پیدا می‌کند و قاریان و حافظان برجسته یک دور قرآن را برای ایشان قرائت می‌کنند در واقع استاد آنها را مجاز می‌کند که برای افراد واجد شرایط با همین روش اجازه‌نامه صادر کنند. بنابراین به واسطه حضور این استاد عزیز این سنت حسنه در کل کشور منتشر خواهد شد.

میرزاجانی با بیان اینکه «اقراء» از سنت‌های پیامبر اکرم(ص) است که در طول قرون متمادی در جهان اسلام رواج داشته است، خاطرنشان کرد: سنت «اقرا» نقل مشافهه‌ای قرآن کریم از زبان رسول الله توسط حافظان و قاریان قرآن کریم است از نسلی به نسل دیگر. قرائت شیخ محمد فهمی عبد السید عصفور با ۳۲ نسل، به حضرت رسول اکرم(ص) می‌رسد و حافظان و قاریان کشورمان با اقراء در محضر شیخ، به این سلسله سند متصل می‌شوند.

وی ادامه داد: شیخ عصفور در این خصوص می‌گوید: تا حدود ۱۰۰ سال پیش شیعیان زیادی مروج این سنت مبارک بوده‌اند که بنا به هر دلیلی در سال‌های معاصر مورد غفلت واقع شده است.

 معاون اجرایی شورای عالی قرآن گفت: ما در شورای عالی قرآن و مرکز طبع و نشر قرآن کریم بنا داریم در سال آینده این کار را با جدیت بیشتری پیگیری کنیم؛ خوشبختانه در این موضوع اساتید هم خیلی خوب پای کار آمده و استقبال می‌کنند. ان شاءالله در سال جدید استادان و حافظان و قاریان پیشکسوت و ممتاز از نقاط مختلف کشور به ترتیب در برنامه اقراء قرار خواهند گرفت.

وی اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ای منظم، شیخ عصفور در استان‌های مختلف کشور حضور خواهد یافت و قرآنیان استان‌ها از فرصت حضور ایشان بهره مند خواهند شد. همچنبین ذکر این نکته مهم است که بهره‌مندی از اجازه نامه قرائت یکی از مزایای سنت ترویج اقراء در کشورمان است نه همه آن. بنابراین استقرار و توسعه این شیوه و روش آموزش قرآن در کشور که البته یک سیر تدریجی است قطعا از هدفگذاری‌های مهم این طرح است.

انتهای پیام/

نظر شما