شناسهٔ خبر: 24694977 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

پیمانه اقتصادی؛

از «درآمد ۲۲ هزار و ۲۳۷ میلیارد تومانی گمرک» تا «افزایش ۴۰۰۰ میلیارد ریالی سرمایه بانک مرکزی»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون یک بانک انگلیس پرداخت گسترده بدون تماس «پوشیدنی» را کلید زد، افزایش قیمت نفت با احتمال تحریم ایران، رونمایی ۶۰ میلیارد دلار تعرفه برای واردات چینی، رکورد صادرات سیب با عبور از مرز 535 هزارتن، برد ۳۰ میلیارد دلاری اقتصاد روسیه با انتخاب پوتین، چقدر ارز صرف واردات قیچی شد و توزیع گوشت گوسفندی ۳۳ هزار تومانی در تعطیلات نوروز را در بر دارد.

صاحب‌خبر -

از «درآمد ۲۲ هزار و ۲۳۷ میلیارد تومانی گمرک» تا «افزایش ۴۰۰۰ میلیارد ریالی سرمایه بانک مرکزی»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون یک بانک انگلیس پرداخت گسترده بدون تماس «پوشیدنی» را کلید زد، افزایش قیمت نفت با احتمال تحریم ایران، رونمایی ۶۰ میلیارد دلار تعرفه برای واردات چینی، رکورد صادرات سیب با عبور از مرز 535 هزارتن، برد ۳۰ میلیارد دلاری اقتصاد روسیه با انتخاب پوتین، چقدر ارز صرف واردات قیچی شد و توزیع گوشت گوسفندی ۳۳ هزار تومانی در تعطیلات نوروز را در بر دارد.

درآمد ۲۲ هزار و ۲۳۷ میلیارد تومانی گمرک

معاون گمرک گفت: تا تاریخ ۲۶ اسفند سال ۹۶ کل درآمد گمرک از محل حقوق ورودی کالا‌ها بالغ بر ۲۲ هزار و ۲۳۷ میلیارد تومان بوده است. علی رحیمیان افزود: این درآمد به دو روش، نقد و ضمانت‌های بانکی دریافت شده که حقوق ورودی نقدی بالغ بر ۲۱ هزار ۲۳۷ میلیارد تومان است. وی با اشاره به رقم مصوب درآمد‌های گمرکی در بودجه ۹۶ تصریح کرد: ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رقم مصوب بوده که با توجه به درآمد حاصل شده حدود ۳۰ درصد رشد دارد. معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک با اشاره به اینکه گمرک ایران بخشی از درآمد‌های مالیات بر ارزش افزوده را نیز اخذ می‌کند، یادآور شد: در مدت یاد شده به غیر از درآمد‌های گمرکی بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان مالیات ارزش افزوده کالا وصول شد. /فارس

یک بانک انگلیس پرداخت گسترده بدون تماس «پوشیدنی» را کلید زد

بانک بارکلیز بریتانیا اعلام کرد که با همکاری ۷ شرکت سازنده ساعت های هوشمند، فناوری پرداخت بدون تماس را به وسیله ابزار الکترونیکی پوشیدنی شروع کرده است. در همین حال شرکت های سازنده ساعت های گِس، مانداین، تامکس، سانتو، آدکسی، ای بی اس و کرونابی با بانک برکلیز توافق کرده اند که در ساعت های هوشمند خود تراشه ای را تعبیه کنند که قادر به خواندن اطلاعات پایانه های پرداخت برکلیز را داشته باشد. همچنین بانک بارکلیز اعلام کرد که محبوبیت استفاده از «پرداخت های پوشیدنی» رو به افزایش است و در سال گذشته میلادی میزان استفاده از این نوع پرداخت در مقایسه با سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۲۹ درصد جهش پیدا کرده است. به نقل از ایبنا، بر همین اساس، «آدام هرسون» مدیر پرداخت های موبایل بارکلیز گفت: امروز فروشندگان به دنبال تجربه پرداخت های بدون تماس هستند و سیاست ما به گونه ای است که تغییر  در تراش های پرداخت از نوع سنتی به هوشمند بدون قربانی کردن سبک خاصی باشد.

افزایش قیمت نفت با احتمال تحریم ایران

روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه با افزایشی ۱۴ سنتی (۰.۲ درصد) ۶۷.۵۶ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۵ سنت (۰.۲ درصد) افزایش بشکه ای ۶۳.۶۹ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که روز سه شنبه، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی برای دیدار با مقامات آمریکا وارد این کشور شد و این مسئله باعث ایجاد گمانه زنی هایی در خصوص احتمال اعمال مجدد تحریم های اقتصادی علیه ایران توسط دولت ترامپ شده است. به گفته ی گرگ مک کنا یکی از تحلیلگران اقتصادی دلیل اصلی افزایش قیمت نفت در روز گذشته سفر محمد بن سلمان به آمریکا بوده است. افزون بر این، برخی تحلیلگران اقتصادی معتقدند با توجه به مواضع تند مارک پمپئو وزیر امورخارجه ی جدید آمریکا در خصوص برجام، ریسک اقتصادی در بازار نفت بالا رفته و این به نوبه ی خود باعث افزایش قیمت نفت شده است. افزون بر این، به گفته ی موسسه مشاوره انرژی FGE، اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران می توان باعث کاهش صادرات نفت توسط این کشور به میزان ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز شود. علاوه بر این، با افزایش میزان تقاضای جهانی برای نفت و کاهش ارزش دلار، قیمت این محصول در روز چهارشنبه افزایش یافت.

رونمایی ۶۰ میلیارد دلار تعرفه برای واردات چینی

انتظار می رود دولت دونالد ترامپ تا روز جمعه حداکثر ۶۰ میلیارد دلار تعرفه جدید برای واردات چینی را رونمایی کند. رویترز به نقل از دو مقام آگاه نوشت:  این تعرفه‌ها ممکن است مشمول یک دوره بررسی شوند که تاریخ اجرای آنها را به تاخیر می اندازد و به گروه‌های صنعتی و شرکت‌ها اجازه می‌دهد  اعتراضات‌شان را مطرح کنند. این تعرفه ها با تعرفه های وضع شده برای واردات فولاد و آلومینیوم که قرار است از ۲۳ مارس و تنها ۱۵ روز پس از تایید شدن توسط رئیس جمهور آمریکا به اجرا گذاشته شوند، کاملا متفاوت است. این رویکرد زمان لازم را برای مذاکرات با پکن به منظور حل مسائل تجاری مربوط به تحقیقات "بخش ۳۰۱" دولت آمریکا از  عملکرد مالکیت معنوی چین فراهم می کند. در حالی که کاخ سفید حاضر نشد در این باره اظهار نظر کند، چین وعده داده است تدابیر تلافی جویانه‌ای در پیش خواهد گرفت. جزئیات بیشتر

رکورد صادرات سیب با عبور از مرز 535 هزارتن

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: هیچ مشکل و نگرانی در تامین و توزیع میوه های مورد نیاز در ایام عید وجود ندارد. صادرات سیب کشور تا 20 اسفند 96 از مرز 535 هزارتن گذشت که این میزان در تاریخ کشور رقمی بی‌سابقه محسوب می‌شود. به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمدعلی طهماسبی افزود: بیشتر صادرات سیب کشور به کشورهایی چون هند، پاکستان، عراق، افغانستان و روسیه است و پیش بینی می شود که با ادامه روند کنونی بیش از 700 هزارتن سیب تولیدی کشور صادر شود. وی ادامه داد: این موفقیت بی‌نظیر در سایه اتخاذ سیاست بازار در برابر بازار از سوی وزارت جهاد کشاورزی به ویژه زمینه سازی و تلاش های لازم از سوی معاونت بازرگانی و دفتر امور بین‌الملل این وزارتخانه حاصل شده است. معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: در سال 96 افزون بر 22 میلیون و 45 هزارتن انواع محصولات باغی و گلخانه ای در کشور تولید شده که این میزان تولید نسبت به سال 95، یک میلیون و 250 هزار تن رشد داشته است. وی تصریح کرد: با رصد صورت گرفته از باغات کشور، پیش بینی می شود میزان تولید محصولات باغی در سال 97 نیز از رشد مناسبی برخوردار باشد. طهماسبی گفت: هیچ گونه مشکل و نگرانی برای تامین و توزیع میوه های مورد نیاز مردم از قبیل سیب، پرتقال و کیوی در ایام عید و پس از آن وجود نداشته و ما حتی با مازاد تولید نیز مواجه هستیم. 

برد ۳۰ میلیارد دلاری اقتصاد روسیه با انتخاب پوتین!

 به گفته ی کریل دیمیتریف رییس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه '' از آنجا که انتخابات تمام شده، سرمایه گذاران نهادی می توانند به طور فعال ‍‍پروژه هایی که بر روی آن ها فعال هستند را در میان مدت اجرایی کرده و این (موضوع) می تواند به میزان ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار سرمایه ی بیشتر وارد اقتصاد روسیه کند''.  دیمیتریف در ادامه افزوده است که ''نتایج انتخابات گواه آن است که سیاست های اقتصادی ای که هدف آن تحقق بسترهای باالقوه ی سرمایه گذاری در روسیه است ادامه خواهد یافت''. لازم به ذکر است که انتخابات ریاست جمهوری روسیه در روز ۱۸ مارچ ماه جاری میلادی انجام شد و ولادیمیر پوتین موفق شد با ثبت رکوردی جدید ۷۶.۷ درصد آرای شمارش شده را از آن خود کند. باید به این نکته اشاره گردد که آخرین آمارها حاکی از آن است که علیرغم اتهامات وارد شده علیه روسیه توسط بریتانیا در خصوص احتمال دست داشتن این کشور در مسموم کردن جاسوس سابق روس، بازار داخلی سرمایه در روسیه شاهد جذب سرمایه توسط سرمایه گذاران خارجی بوده است. 

توزیع گوشت گوسفندی ۳۳ هزار تومانی در تعطیلات نوروز

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام با بیان این که بازار محصولات کشاورزی در ایام نوروز با مجموعه اقدامات وزارت جهاد کشاورزی، آرام است، گفت: توزیع تخم مرغ، گوشت مرغ منجمد و گوشت گوساله با قیمت تنظیم بازار شرایط خوبی دارد ضمن آن که گوشت گوسفندی تازه را عمدتا در تهران و استان هایی که با نوسانات به لحاظ کمی مواجه هستند توزیع کرده ایم. ورناصری افزود: مرغ منجمد با قیمت هر کیلوگرم 5800 تومان برای عمده فروشی ها و 6200 تومان برای مصرف کنندگان، گوشت گوساله منجمد هر کیلوگرم 23 هزار تومان و گوشت گوسفندی تازه مخلوط با قیمت هر کیلوگرم 33 هزار تومان عرضه شده است. وی اذعان داشت: هر شانه تخم مرغ با قیمت 12 هزار و 600 تومان در میادین میوه و تره بار و فروشگاه های زنجیره ای به مصرف کنندگان عرضه می شود. مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در عین حال تصریح کرد: گوشت مرغ منجمد را به طور گسترده در بازار عرضه شده است و تولیدکنندگان مرغ نیز توزیع گوشت مرغ گرم را بر عهده دارند. /

چقدر ارز صرف واردات قیچی شد؟

براساس آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۱۱ ماهه سال ۹۶، بیش از ۴ هزار و ۱۹ تن انواع قیچی خیاطی و باغبانی از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم قیچی به کشور، ۱۴ میلیون و ۵۳۴ هزار و ۵۴۷ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۴۹ میلیارد و ۳۲۷ میلیون و ۴۰۷ هزار و ۶۱۱ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. لازم به ذکر است که قیچی در ۱۱ ماهه سال ۹۶ از کشور‌های چین، امارات متحده عربی، تایوان، اسپانیا، آلمان، جمهوری کره، ترکیه و کشور‌های دیگر وارد ایران شده است. در این بین چین به عنوان اولین وبزرگترین صادر کننده قیچی به کشور در ۱۱ ماهه سال ۹۶ بیش از ۲ هزار و ۱۳ تن قیچی به ایران صادر کرده و از این طریق درآمد ۷ میلیون و ۳۸ هزار و ۸۵۷ دلاری را به خود اختصاص داده است. /میزان

افزایش ۴۰۰۰ میلیارد ریالی سرمایه بانک مرکزی

بر اساس مصوبه هیئت دولت، سرمایه بانک مرکزی از محل اندوخته احتیاطی حدود ۴۰۰۰ میلیارد ریال افزایش یافتبر اساس مصوبه هیئت دولت و به پیشنهاد مجمع عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی و به استناد بند ه ماده ۱۰ قانون پولی و بانکی کشور، سرمایه بانک مرکزی از محل اندوخته احتیاطی از مبلغ ۴۸۴۰میلیارد تومان به ۵۲۳۹ میلیارد تومان افزایش یافت.

از «درآمد ۲۲ هزار و ۲۳۷ میلیارد تومانی گمرک» تا «افزایش ۴۰۰۰ میلیارد ریالی سرمایه بانک مرکزی»

 

 

نظر شما