شناسهٔ خبر: 24694823 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آیت الله جاودان:

عید روزی است که در آن گناه نباشد/ تاثیر استغفار در زدودن گناهان

کانون خبرنگاران نبأ ــ اگر کسی گناه نکند آن روزش عید است و اگر همه عمرش را به اطاعت خدا بگذراند و از گناه پرهیز کند، این انسان همه شومی های ممکن در زندگی اش را بیرون کرده است و هیچ شومی برایش وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

عید روزی است که در آن گناه نباشد/ تاثیر استغفار در زدودن گناهان

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، آیت الله محمد علی جاودان، استاد درس اخلاق شهر تهران، ظهر چهارشنبه، اول فروردین ماه در مراسم عزاداری شهادت امام هادی(ع) با توجه به آغاز سال جدید و شهادت امام هادی(ع) گفت: امروز روز اول سال و نوروز است و شما به احترام امام هادی(ع) به رسمی که بین مردم عوام مرسوم است. عمل نکردید و آنچه اهل ایمان و تقوا اعتقاد داشتند عمل و در این مکان اجتماع و عزاداری کردید که ان شاء الله مورد قبول درگاه الهی قرار گیرد.

چه روزی عید است و شومی در آن نیست

این استاد حوزوی با اشاره به روایت مشهور که هر روزی که گناه نکنید عید است، بیان کرد: عید آدمیزاد روزی است که در آن روز معصیت نکند. حالا اگر شخصی در یک روز گناه نکند آن روز برایش مبارک و عید است.

آیت الله جاودان با اشاره به جریان رفتن حواریون به شهری که مردمش مشرک بودند و آمدن حواریون را شوم می دانستند، گفت: در سوره یس به جریان پیامبرانی اشاره می فرماید که قاعدتا حواریون حضرت عیسی(ع) بودند که از طرف پیامبرشان حضرت عیسی(ع) به شهری که مردمش مشرک بودند، جهت دعوت توحید می روند، که آنجا حوادث زیادی برایشان اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: با آمدن حواریون به آن شهر، مردم شهر آمدن آنها را شوم می دانند و حواریون در پاسخ مردم می گویند شومی و نحوست از خود شما است، از بیرون و از جایی این شومی نیامده و روزگار این شومی را برای شما نیاورده است بلکه خود شما چون مشرک شده اید و شرک می پرستید این شرک شوم وارد زندگی شما شده است، حالا اگر دست از شرک بردارید این شومی هم می رود.

آیت الله جاودان افزود: بنابراین اگر کسی گناه نکند آن روزش عید است و اگر همه عمرش را به اطاعت خدا بگذراند و از گناه پرهیز کند، این انسان همه شومی های ممکن در زندگی اش را بیرون کرده است و هیچ شومی برایش وجود ندارد و اگر از در و دیوار عالم بلا هم بریزند برای چنین کسی شوم نیست و همه اش مبارک است.

این استاد حوزوی اظهار کرد: در شعرهای عرفانی آمده است که می گویند «عارفان در دمی دو عید کنند»؛ آدمیزاد به جایی می رسد که هر لحظه اش برای او دو عید است و این برای همه مقدور است.

تاثیر استغفار در زدودن گناهان

آیت الله جاودان به وجود سنگ و کلوخ های سر راه انسان در رسیدن به مقصد الهی اشاره کرد و گفت: ما در این مدت عمرمان با رفتار و کردارمان سر راه خود سنگ و کلوخ ریخته ایم و این سنگ و کلوخ ها از بس زیاد بوده که مثلا به بلندی کوه دماوند رسیده است که برای رسیدن به مقصد باید این سنگ و کلوخ های سر راه را برداریم تا بتوانیم به مقصد و به بهشت برسیم.

وی ادامه داد: این سنگ و کلوخ ها را ذره ذره خودمان سر راه خود ریخته ایم، و باید همت کنیم تا دیر نشده این سنگ و کلوخ ها را برداریم. دستوری که بزرگان می فرمایند استغفار است، حتی اگر دنبال ذکری هستید استغفار بگویید، اما این استغفار را باید از دل گفت که چنین استغفاری که از دل بر می آید، باعث می شود این سنگ و کلوخ های سر راه را بر داشت.

این استاد حوزوی افزود: اگر ما یک شبانه روز از دل استغفار بگوییم اگر این سنگ و کلوخ ها کم باشد آنها را از بین می برد، اما گاهی ما یک سنگ و کلوخ هایی سر راه خود ریخته ایم که بسیار زیاد است و برخی از آنها را پدر و مادر یا مدرسه بر اثر تربیت غلط سر راه ما ریخته اند که اگر این ها را جمع کنیم خیلی طول می کشد، پس باید با حوصله استغفار کنیم تا آنها از بین برود.

آیت الله جاودان بیان کرد: این سنگ و کلوخ ها گناهانی است که ما در این مدت عمرمان ساخته ایم؛ بداخلاقی، تندی، تکبر، حسادت، و هر گناه دیگری یک سنگ و کلوخ ایجاد کرده است که ما باید برای رسیدن به مقصد از این سنگ و کلوخ ها عبور کنیم.

این استاد اخلاق شهر تهران به جریان زنده نمودن مرده ای توسط حضرت عیسی(ع) اشاره و اظهار کرد: حضرت عیسی(ع) مرده ای را زنده کردند و گفتند چند سال مرده است؟ گفت 400 سال است از دنیا رفته ام، بعد گفته بود هنوز تلخی آن لحظه قبض روح را احساس می کنم.

وی ادامه داد: برزخ، بین این دنیا و قیامت است و امام خمینی(ره) در چهل حدیث گفتند که طول برزخ هرکس به اندازه عشق و علاقه او به دنیا است، حالا اگر چنین باشد و کسی از دنیا دل کنده باشد، دیگر برزخی ندارد و یک سره به بهشت می رود.

مهمترین درخواست و دعا

آیت الله جاودان در پایان به جوانان توصیه کرد: جوانان همت کنید و از گناه دور شوید، سعی کنید حتما دست به دامان امام زمان(عج) شوید و اگر در مجالس اهل بیت(ع) اشک و گریه ای می ریزید و حاجت و خواسته ای را مطرح می کنید به جای آن خواسته مهمترین درخواست تان این باشد که کمکت کنند که هرگز گناه نکنید، بداخلاقی نکنید؛ و زیاد استغفار کنید و خودتان نیز همت داشته باشید.

امیرمحسن سلطان احمدی

انتهای پیام

نظر شما