شناسهٔ خبر: 24694720 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

برررسی جودو در سال 96

بار جودو همچنان بر شانه‌های ملایی و محجوب

جودوی ایران هر چند بهتر از دو یا سه سال اخیر، اما کماکان لنگ لنگان به حرکت خود ادامه می‌دهد و علی‌رغم روند رو به رشد حمایت فدراسیون از حضور جودوکاران در تورنمنت‌های مختلف خارجی اما به نظر می‌رسد مشکل فنی جودوکاران تیم ملی و آشنا نبودن کادر فنی با جودوی روز دنیا باعث شده،جودوی ایران کماکان به دو چهره قدیمی خود یعنی سعید ملایی و جواد محجوب متکی باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، هر چند نحوه عملکرد محمد درخشان رییس فدراسیون جودو در اعزام جودوکاران به رویدادهای بین‌المللی و اردوهای مشترک خارجی به مراتب بهتر از دوران ریاست رستگار در این فدراسیون بود،اما درخشان امسال نیز همچون سال گذشته نتوانست به مهمترین وعده انتخاباتی خود که جذب و استخدام سرمربی خارجی طراز اول برای تیم ملی بود جامه عمل بپوشاند تا با وجود حجم زیادی از انتقاد رسانه‌ها و کارشناسان، تیم ملی کماکان تحت هدایت محمد منصوری باشد.

جودوی ایران طی سالی که گذشت به تورنمنت‌های زیادی اعزام شد اما در نهایت بدلیل ناتوانی کادر فنی تیم ملی در شناسایی و رفع نقاط ضعف و برجسته‌کردن نقاط قوت جودوکاران جوان چه به لحاظ روحی و یا بدنی، کار به جایی رسید که جودو باز هم همانند سال‌های گذشته متکی به ۲ اسم باشد؛ سعید ملایی و جواد محجوب!

محجوب پس از ناکامی در المپیک ۲۰۱۶ ریو و چند ماهی دوری از فضای جودو، به سرش زد راه امیر علی اکبری را در MMA دنبال کند. خردادماه در گفتگوی مفصلی که با ایسنا داشت اعلام کرد دیگر جودو برای او تمام شده و می‌خواهد آرزوهایش را نه بر روی تاتامی که اینبار بر روی رینگ MMA  دنبال کند.

اما محجوب خیلی زود پشیمان شد و بهتر دید به جودو بازگردد و اینبار در سنگین وزن بدنبال رسیدن به آرزوهایش باشد؛ بازگشتی که اتفاقا برای او و فدراسیون خوش یمن بود و در چند تورنمنت به مدال‌های خوشرنگ رسید تا نیمی از فشارها را از دوش فدراسیون، کادر فنی تیم ملی و حتی سعید ملایی بردارد!

ملایی نیز انقدر به مسابقات و رویدادهای مختلف اعزام شد که در آخر صدای خودش هم درآمد و بخاطر اعزام به هر رویدادی انتقادات تندی را علیه کادر فنی مطرح کرد.

نفرات دیگر تیم ملی همچون نوری‌زاده، بریمانلو و ...نیز علی رغم حضور در مسابقات متعدد هیچگاه نتوانستند در مسیر پیشرفت قرار گیرند و ره‌آوردی جز حذف از مسابقات مختلف برای جودوی ایران نداشتند؛ موضوعی که نشان از ضعف کادر فنی است چرا که ملایی و محجوب در سال‌های قبل نیز مدال آور بودند و اعزام های متعدد نفرات جوان به رویدادهای مختلف که با صرف هزینه‌ای زیاد صورت گرفت برای پرورش مدال‌آورانی غیر از ملایی و محجوب بود.

طی یک سال اخیر و با صرف هزینه‌های بسیار زیاد ، در مجموع ۱۲۰جودوکار ایران در ۱۹ رقابت بین‌المللی حاضر شدند که حاصل آن ۳ مدال طلا، ۶ نقره و ۱۵ برنز و حذف ۹۵ جودوکار ایران بود.

جودوی ایران سال بسیار مهمی را پیش رو دارد و اینبار مسئولان و اهالی جودو انتظار دارند ناکامی دوره گذشته بازی‌های آسیایی را جبران کنند و برای ورزش ایران مدال‌آور شوند.

اما جدا از بحث نتیجه‌گیری، برخی رفتارهای فدراسیون جودو همچون انتقاد ناپذیری در قبال نقد کارشناسان، حمایت همه جانبه رییس فدراسیون از سرمربیگری منصوری در تیم ملی علی‌رغم انتقادات زیاد، پناهنده شدن رشنونژاد به هلند که می‌توانست یکی از آینده‌سازان جودوی ایران باشد در کنار برخی حواشی دیگر که در ادامه می‌خوانید از جمله انتقادات وارد بر فدراسیون جودو طی سالی که گذشت بود.

در ادامه نتایج جودوکاران ایران در رقابت‌های بین‌المللی و مهمترین اتفاقات یک سال اخیر جودوی ایران را در ادامه مشاهده می‌کنید:


۶ فروردین۹۶ : حذف ۱۵ جودوکار و فقط یک برنز در تورنمنت آلمان

۱۶جودوکار نوجوان و جوان ایران در تورنمنت برلین آلمان به روی تاتامی رفتند که حاصل آن تک مدال برنز مجید بریمانلو در وزن ۶۰- کیلوگرم نوجوانان بود.

مهدی عباس‌زاده در وزن ۶۰-،علی یوسفی در وزن ۶۶-،علی صبوحی و علیرضا جعفرزاده در وزن ۷۳-،مهرداد پولادی در وزن ۸۱-،سپهر علی‌نژاد در وزن ۹۰-،علی امینی در وزن ۹۰+ هفت نماینده نوجوانان ایران در این رقابت‌ها بودند که از رسیدن به مدال بازماندند.

تیم جوانان ایران نیز با کیوان مهدی‌زاده در ۵۵-،آرمین پندار در ۶۶-،سینا قمی و رضا پارساپور در ۷۳-،جواد مرادی در ۸۱-،قاسم باغچقی در ۹۰-،علی پرهیزکار در ۱۰۰- و فرزین شاهباز در ۱۰۰+ در این رقابت‌ها حاضر شد که حاصل آن کنار رفتن تمامی نمایندگان ایران بود.

۱۳ فروردین: ۹ جودوکار و فقط یک برنز در گرندپری گرجستان

۹ جودوکار ایران در این تورنمنت به روی تاتامی رفتند که اینبار نیز تنها سعید ملایی موفق به کسب مدال برنز شد و ۸ نماینده دیگر ایران از دور رقابت‌ها کنار رفتند.محمد عباس‌نژاد در وزن ۶۰-،قاسم نوری زاده در وزن ۶۶-،محمد بریمانلو در وزن ۷۳-،سبحان رسولی در وزن ۸۱-،حامد رشیدی و وحید نوری در وزن ۹۰-،رضا رضایی در وزن ۱۰۰- و جعفر پهلوانی در وزن ۱۰۰+ کیلوگرم ۸ جودوکار ایران بودند که از دور رقابت‌ها کنار رفتند.

در این میان نوری‌زاده،بریمانلو و نوری هر کدام فقط یک برد داشتند و ۵ جودوکار دیگر ایران نیز بدون رسیدن به پیروزی از دور رقابت ها حذف شدند.

۳۱ فروردین: اعزام تیم ۱۰ نفره جودو جوانان ایران به تورنمنت آذربایجان به بهانه نگرفتن ویزا لغو شد!

۲۴ اردیبهشت: سعید ملایی و علیرضا خجسته ۲ نماینده جودوی ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی به ترتیب موفق به کسب مدال طلا و برنز شدند.

۶ خرداد: دو نقره و حذف ۷ جودوکار در رقابت‌های قهرمانی آسیا

رقابت‌های جودوی قهرمانی آسیا در هنگ کنگ با دو مدال نقره محمد رشنونژاد و سعید ملایی و حذف ۷ نماینده دیگر ایران شامل محمدبریمانلو،قاسم نوری‌زاده،علیرضا خجسته،وحید نوری و حمیدرضا ملک‌زاده در آقایان و طاهره آذرپیوند و دنیا آقایی در تیم بانوان همراه بود.

۱۱ تیر: یک برنز و حذف ۴ جودوکار ایران در گرندپری چین

در رقابت‌های گرندپری چین محمد بریمانلو در وزن ۷۳- کیلوگرم به مدال برنز رسید.محمد رشنونژاد در ۶۰-،مهدی فتحی‌پور در ۷۳-،سعید ملایی در ۸۱- و وحید نوری در وزن ۹۰- کیلوگرم نیز با شکست مقابل رقبا از حذف شدند.

۲۳ تیر: ۲ مدال برنز و حذف ۸ جودوکار ایران در نوجوانان آسیا

حاصل کار تیم ۹ نفره نوجوانان پسر ایران و تنها نماینده دختر ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا در بیشکک قزاقستان، ۲ مدال برنز توسط علی یوسفی و علی امینی بود.

۲۵ تیر: دو نقره و ۲ برنز آقایان و ۲ برنز بانوان و حذف ۷ جودوکار ایران در جوانان آسیا

علیرضا خجسته در ۶۶- کیلوگرم و جواد مرادی در وزن ۸۱- کیلوگرم به مدال نقره جوانان آسیا رسیدند.قاسم باغچقی در ۹۰-،علی پرهیزکار در ۱۰۰- برای آقایان و مریم بربط در ۷۰- و زهرا باقری در وزن ۷۸- کیلوگرم نیز برای تیم بانوان ایران در رقابت‌های جوانان آسیا در بیشکک قزاقستان به مدال برنز رسیدند.

سهیل جمال آبادی در ۵۵-،محمدرضا صدیقی در ۶۰-،جعفر فیروزآبادی در ۶۶-،امین کامیابی در ۷۳-،حامد رشیدی در ۹۰- و حمیدرضا ملک‌زاده در ۱۰۰+ کیلوگرم برای تیم آقایان و لیلا سیاوشی نیز برای تیم بانوان از رسیدن به مدال بازماندند.

۱۱ مرداد : لغو اعزام نوجوانان به رقابت‌های جهانی!

یک هفته مانده به رقابت‌های نوجوانان جهان در شیلی، فدراسیون جودو اعزام تیم ایران به این رقابت‌ها را لغو کرد و این در حالی بود که اصلا ثبت‌نامی از سوی فدراسیون برای حضور ایران در این رقابت‌ها انجام نشده بود. محمد درخشان رییس فدراسیون جودو نداشتن فرصت و پتانسیل کافی و پی بردن به سطح فنی پایین جودوکاران ایران در کنار هزینه‌های بالای اعزام را از دلایل لغو حضور تیم ملی نوجوانان در رقابت‌های قهرمانی جهان عنوان کرد!

۳۰ مرداد: حذف زودهنگام ۲ جودوکار ایران از یونیورسیاد

تورج چناری در وزن ۸۱- و علیرضا سجادی‌فر در وزن ۱۰۰+ کیلوگرم ۲ جودوکار ایران در بازی‌های دانشجویان جهان بودند که حذف زودهنگامی از این رقابت‌ها داشتند.

شهریور ۹۶: برنز ملایی در قهرمانی جهان و حذف دیگر نمایندگان ایران

تیم ملی جودوی بزرگسالان ایران با ترکیب ناقص و تنها با ۴ جودوکار عازم رقابت‌های قهرمانی جهان در مجارستان شد که حاصل آن مدال برنز سعید ملایی در وزن ۸۱- کیلوگرم و حذف محمد رشنونژاد در ۶۰-، محمدبریمانلو در ۷۳- و رامین صفویه در وزن ۱۰۰- کیلوگرم بود.

۱۵ مهر: یک برنز و حذف ۸ جودوکار ایران در تورنمنت روسیه

تیم جودو نوجوانان خراسان شمالی با ۹ جودوکار در تورنمنت روسیه حاضر شد که حاصل آن تک مدال برنز امیرحسین یزدانی در وزن ۵۰- کیلوگرم و حذف ۸ نماینده دیگر ایران بود.

۲۹ مهر: حذف ۶ جودوکار ایران در رقابت‌های جوانان جهان

جعفر فیروزآبادی در ۶۰-، علیرضا خجسته در ۶۶-، جواد مرادی در ۸۱-، قاسم باغچقی در ۹۰-، علی پرهیزکار در ۱۰۰- و حمیدرضا ملک‌زاده در ۱۰۰+کیلوگرم ۶ جودوکار ایران در رقابت‌های جوانان جهان در زاگرب کرواسی بودند که با شکست مقابل رقبا راه به جایی نبردند.

احمدکاظمی سرمربیگری این تیم را بر عهده داشت و محمد منصوری نیز در کنار کادر فنی حضور داشت.

۶ آبان: حذف ۵ جودوکار ایران و باز هم برنز ملایی اینبار در گرنداسلم ابوظبی

محمد رشنونژاد در ۶۰-،قاسم نوری‌زاده در ۶۶-،محمد بریمانلو و مهدی فتحی پور در ۷۳- و وحید نوری در وزن ۹۰- کیلوگرم ۵ نماینده ایران بودند که با شکست مقابل رقبا راه به جایی نبردند و اینبار نیز سعید ملایی با مدال برنز خود تنها مدال‌آور ایران در گرنداسلم ابوظبی بود. هدایت این تیم بر عهده محمد منصوری بود.

 

۲۸ آبان: برنز محجوب و ملایی اینبار در هلند/حذف ۴ جودوکار دیگر ایران

محجوب پس از دوری یکساله از جودو موفق به کسب مدال برنز گرندپری هلند شد تا در کنار سعید ملایی باز هم تیم ملی را صاحب مدال کنند.
رامین صفویه در وزن ۱۰۰- کیلوگرم دیگر نماینده ایران در روز پایانی بود که با باخت در مبارزه نخست، از دور رقابت‌ها کنار رفت.
محمد رشنونژاد در ۶۰- کیلوگرم، قاسم نوری‌زاده در ۶۶- کیلوگرم ، مهدی فتحی‌پور در وزن ۷۳- کیلوگرم و رامین صفویه در وزن ۱۰۰- کیلوگرم ۴ نماینده دیگر ایران در این رقابت‌ها بودند که از دور مسابقات حذف شدند.

رشنونژاد در هلند غیب شد!

اما با پایان این رقابت‌ها، محمد رشنونژاد، جودوکار وزن ۶۰ – کیلوگرم ایران اردوی تیم‌ ‌ملی در کشور هلند را ترک کرد به همراه سایر جودوکاران به ایران بازنگشت.رودکی در هلند ماند تا شاید ردی از او پیدا کند اما او هم پس از چند روز دست خالی به ایران بازگشت تا رشنونژاد رسما کار خود را در تیم هلند آغاز کند و قید ایران را بزند.

رودکی؛ یک روح در ۳ بدن!

پس از نیامدن رشنونژاد به ایران کاشف به عمل آمد، رودکی مدیر فنی تیم ملی جودو، سرپرستی تیم را نیز بر عهده گرفت و در آخرین لحظه قبل از سفر، مسئولیت نماینده حراست وزارت ورزش هم به وی واگذار شد تا نقش و مسئولیت ۳ نفر را بر عهده بگیرد. نزدیکی بدون دردسر برخی پناهنده‌های جودوی ایران به اردوی تیم ملی و نشست و برخاست با کادر فنی و مدیر تیم ملی یکی از انتقاداتی بود که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، نقش عمده‌ای در نیامدن رشنونژاد به ایران داشت.موضوعی که درخشان رییس فدراسیون نیز در گفتگو با ایسنا آن را قبول و اعلام کرد باید بیشتر از این ها چشم و گوشمان را باز کنیم!

این اتفاق باعث شد رودکی در چند تورنمنت بعدی به همراه تیم ملی به سفرهای خارجی اعزام نشود.


۲۶آذر: حذف ملایی و بریمانلو از مسترز روسیه


تیم ملی جودوی ایران با دو نماینده در این رقابت‌ها شرکت کرده که محمدمحمدی بریمانلو نماینده وزن ۷۳- کیلوگرم تیم ملی جودو و سعید ملایی در وزن ۸۱- کیلوگرم از دور رقابت‌ها کنار رفتند.

۲۷ دی: شکایت میراسماعیلی از فدراسیون جودو

 به دنبال انتشار نامه اخطار بانک به آرش میراسماعیلی در یکی از سایت‌های خبری، وی  از فدراسین جودو و سایت خبری منتشر دهنده آن خبر شکایت کرد اما پس از مدتی و با برگزاری برخی جلسات،شکایت خود را پس گرفت.

یک بهمن: نقره محجوب و حذف ۵ جودوکار دیگر ایران در گرندپری تونس

در جودوی گرندپری تونس پنج نماینده ایران شامل علی قلی‌پور در وزن ۶۰-، علیرضا خجسته و قاسم نوری‌زاده در وزن ۶۶- ، محمد محمدی بریمانلو در وزن ۷۳- و سعید ملایی در وزن ۸۱- کیلوگرم در روزهای اول و دوم این رقابت‌ها به مصاف حریفان‌شان رفتند و با شکست مقابل آن‌ها از دور رقابت‌ها حذف شدند و تنها جواد محجوب با مدال نقره خود تک مدال ایران در این رقابت‌ها را بدست آورد.

۱۴ بهمن: تیم ملی بانوان در دستان "نلیا"

مسئولان فدراسیون جودو با "نلیا کیامووا" برای هدایت تیم بانوان و "آندری شکوربابین" برای هدایت تیم مردان به توافق رسیدند.

۲ اسفند:نامه نگاری رودکی و سیاحی بدون اطلاع درخشان!

رموزی سرپرست سابق تیم‌ ‌ملی جودوی ایران در گفتگو با ایسنا،اظهار کرد: رودکی و سیاحی بدون اطلاع رییس فدراسیون ۴ جودوکار سابق را بدلیل انتقاد از کادر فنی تیم ملی به کمیته انضباطی فراخواندند.

۶ اسفند: طلای ملایی در گرنداسلم آلمان/حذف محجوب و بریمانلو

سعید ملایی، نماینده وزن ۸۱- کیلوگرم موفق به کسب مدال طلای این رقابت‌ها شد تا ناکامی روسیه و تونس را جبران کند.

جواد محجوب، نماینده سنگین وزن ایران در مبارزه نخست خود برابر هیسایوشی هاراساوا از ژاپن شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت. محمد بریمانلو در وزن ۷۳- کیلوگرم نیز به دلیل روبه‌رو نشدن با نماینده رژیم صهیونیستی از این رقابت‌ها انصراف داد.

۱۲ اسفند: طلای محجوب در کاپ آزاد اروپا؛ادامه سریال حذف بریمانلو‍!

در نخستین روز این مسابقات که در جمهوری چک برگزار شد، محمد بریمانلو در وزن ۷۳- کیلوگرم پس از استراحت در دور نخست در نخستین مسابقه به مصاف حریف خود از لهستان رفت و با شکست مقابل وی، از دور رقابت‌ها کنار رفت.

اما جواد محجوب به نشان طلای وزن به اضافه ۱۰۰کیلوگرم رقابتهای جودوی آزاد اروپا رسید تا باز هم او و ملایی فریادرس کادر فنی تیم ملی باشند.

۲۷ فروردین:گرنداسلم روسیه/برنز ملایی با شکست نفر دوم رنکینگ جهان و حذف محجوب

در جریان رقابت‌های گرنداسلم روسیه، در وزن ۸۱ - کیلوگرم سعید ملایی پس از استراحت در دور نخست برابر ایوان پتر از جمهوری چک پیروز شد و در دومین مبارزه و در مرحله یک چهارم نهایی مقابل مرات خاباچیروف از روسیه با ضربه فنی به برتری رسید و راهی مرحله نیمه نهایی شد اما در نیمه نهایی مقابل تاکشی ساساکی از ژاپن شکست خورد و از رسیدن به دیدار نهایی بازماند.

ملایی در ادامه برای کسب مدال برنز  برابر فران دویت نفر دوم رنکینگ جهانی از هلند به برتری رسید و مدال برنز این رقابت‌ها را از آن خود کرد.

دیگر نماینده ایران در این رقابت‌ها جواد محجوب در وزن ۱۰۰ + کیلوگرم بود که در دور نخست استراحت کرد اما در ادامه‌ مقابل هنک گرول از هلند شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

انتهای پیام

نظر شما