شناسهٔ خبر: 24694537 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

طرح پزشک خانواده در ایستگاه اول متوقف شد

طی یک سال گذشته برنامه پزشک خانواده در 2 منطقه فارس و مازندران متوقف ماند و عقب گردهایی از قبیل اختیاری شدن ارجاع و حذف فرانشیز پزشک خانواده را شاهد بودیم

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>سامت>عضو انجمن پزشکان عمومی ایران گفت: طرح پزشک خانواده در همان قدم اول متوقف شد و این طرح در ۲ استان عقب گر‌دهایی هم داشت.

به گزارش شفا آنلاین، مسعود جوزی عضو انجمن پزشکان عمومی ایران افزود: طی یک سال گذشته برنامه پزشک خانواده(family doctor) در 2 منطقه فارس و مازندران  متوقف ماند و عقب گردهایی از قبیل اختیاری شدن ارجاع و حذف فرانشیز پزشک خانواده را شاهد بودیم.

وی اظهار کرد: در این طرح ابتدا مراجعه  به پزشک خانواده و سپس به متخصص  را شاهد بودیم اما با غیر فعال شدن این طرح و حذف  فرانشیز باعث شد تا مراجعه بیماران به پزشک متخصص افزایش یابد و با افزایش مراجعان شاهد کاهش کیفیت هستیم.

جوزی افزود: از زمان حضور  هاشمی  در وزارت بهداشت(Ministry of Health) طرح تحول سلامت و مقوله درمان در اولویت قرار گرفت اما از ماه اول اجرای طرح پزشکان عمومی اعتراض‌هایی مبنی بر نادیده گرفتن  نظام ارجاع  داشتند اما به این اعتراض‌ها رسیدگی نشد و با بی توجهی به آن شاهد تهدید اقتصاد سلامت هستیم و خواهیم بود.

وی افزود:  نادیده گرفتن نظام ارجاع و پزشک خانواده باعث ورشکستگی طرح تحول خواهد شد اما برای احیای این طرح  تشکیل تیم جدید ستاد پزشک خانواده مستقر در وزارت بهداشت با برنامه جدید به عنوان 12 گام در پزشک خانواده مطرح شد و طی آن قرار شدهپ پزشک خانواده از سال 97 عملیاتی شود اما هنوز مجلس اعتباری به طرح پزشک خانواده نداده است.

دورنمای  بهداشت و درمان در سال 97 مطلوب نیست
جوزی گفت: آنچه پیش بینی می‌شود این است که خدمات درمانی در سال آینده بدون سطر بندی و بدون اتکا به پزشک خانواده و نظام ارجاع(Referral system) برنامه ریزی شده است که منجر به ایجادمشکلات اقتصادی و ورشکستگی بیش از پیش بیمه‌ها خواهد شد.

وی در پایان افزود: نظام سلامت باید با در نظر گرفتن پزشک خانواده و نظام ارجاع برای توسعه خدمات و اقتصاد سلامت گام بردارد که امیدواریم در سال جدید شاهد در نظر گرفتن این موضوعات باشیم.

نظر شما