شناسهٔ خبر: 24693983 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

سیاه بختی پل سوم بشار در بازار وعده ها؛

پلی که عمرش به 16سال رسید اما همچنان خبری از افتتاحش نیست/وقتی تناقض گویی میان مسئولان موج می زند+تصاویر

پل سوم بشار در سال 97 در حال 16ساله شدن است،اما هنوز خبری از اتمام وبه بهره برداری رسیدن این پروژه نیست و باید این موضوع را دانست که اتمام این پروژه هنوز در بازار وعده های مسئولان نیمه کاره رها شده است.

صاحب‌خبر - به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرس پل سوم بشار،شاید قصه ای تکراری برای فضای مجازی و حتی مردم و مسافران پایتخت طبیعت باشد، پلی بر روی روخانه در حال خشک شده بشار و خروشان قدیم می گذرد و هنوز کسی نمی داند که این پل که 15سال از عمرش سپری شده کی به بهره برداری خواهد رسید. شاید روزی نباشد که مسئول و یا مدیری وعده ای برای اتمام آن سر نداده نباشد و هر روز که می گذرد مسئولان از شش ماه و یک سال وعده تکمیل آن را داده اند و برخی ملی شدن بودجه آن را راه حلی برای اتمام مراحل ساخت این پروژه بازگو کرده اند،اما آن چیزی که هویدا است این بوده که پل سوم بشار همچنان غریب و سیاه بخت در گوشه ای از سرزمین پایتخت طبیعت نیمه کاره رها شده و هنوز خبری از افتتاح آن نیست. هر دم از این باغ بری می رسد ساخت پل سوم بشار که تاکنون در دوران پنج استاندار در کهگیلویه و بویراحمد به سرانجام نرسیده است همچنان نیز دستخوش تغییر و تحولاتی است و به کلافی سردرگم برای مسئولان این استان تبدیل شده است. پل سوم بشار یکی از مصوبه های سفر اول دولت نهم به استان کهگیلویه وبویراحمد است که به دستور هیئت دولت برای کاهش ترافیک و پیوند دادن ضلع جنوبی شهر یاسوج به کمربندی یاسوج-شیراز در زمان استانداری حسینی کلنگ زنی شد. این پل که در انتهای شهرک بلکو و چسبیده به پارک بزرگ مهرورزی و پارک تازه تأسیس غدیر قرار دارد در زمان بهرامی شهردار اسبق مرکز استان و استانداری حاج حسینی آغاز به فعالیت کرد. این پل به طول130 متر دارای دو دهانه 25 متری و دو دهانه 45 متری است که دو باند رفت و برگشت با عرض هر کدام 11 متر دارد و تاکنون 35 میلیارد ریال هزینه در برداشته و در سالهای اخیر به دلیل کمبود اعتبار و تملک 21 هزار مترمربع از زمین های کشاورزی اطراف آن متوقف شده است. 15سال بلاتکلیفی و آخر هم هیچ هر چند این روزها علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در تلاش است که با اختصاص اعتبار، پس از15 سال بلاتکلیفی این پل را به سرانجام برساند، اما رسانه ها و مردم شاهد خبرهای خوبی از افتتاح این پل نیستند. با این حال دو پل قدیمی ورودی شهریاسوج آن هم از سمتی که بیشترین سیر مسافر را روانه شهر یاسوج به عنوان یک جاذبه تفریحی می کنند، امروزدیگر جوابگوی حجم ترافیک بالای این شهر نیستند و در ماه هایی از سال تردد بر روی این دو پل با مشکل مواجه شده است که نمونه آن قفل شدن ورودی شهر یاسوج در ایام تعطیل سال گذشته وامسال بود. اما پل سوم بشار با چه هدفی ساخته شد؟ کاهش بار ترافیکی در ورودی شهر یاسوج و ارتباط با دشت سررود جنوبی و روستاهای آن یا سیاسی بازی؟! نکته ای که امروز مسئولان دولت دوازدهم در استان با آن سرکار دارند، نکته های کوری است که آنان را در تکمیل این پل سردرگم کرده است. و حتی آنان را به اعتراف تلخ روا داشته که پل سوم بشار و احداث آن در این نقطه از شهر یاسوج کاری غیر اصولی و جانمایی خلاف بوده است. این روزها که بار سنگین ترافیک بر گُرده شهر یاسوج سنگینی می کند و نیاز به احداث این پل ضرورت دارد ،چرا مسئولان استانی راه علاجی برای این مشکل پیدا نکرده اند و روز تاریخ افتتاح این پل از این سال به آن سال کشیده می شود. به نظر می رسد قصه ساخت پل سوم بشار و تکمیل ان سری دراز دارد و 15 سال است که استانداران و مسئولان استانی و کشوری در بازدیدهای خود از این پل وعده های تکمیل و افتتاح به مردم می دهند اما تاکنون به دلیل انچه کمبود اعتبار و معارضات اجتماعی گفته می شود این پل در زمان مقرر تکمیل نشده و به بهره برداری نرسیده است. از سال 82 تاکنون که کلنگ زنی این پروژه ملی در شهر یاسوج آغاز شد همواره به طور کَژدار و مریض به فعالیت خود ادامه داد یعنی هرگاه که اعتبار به پیمانکار داده می شد وی نیز کار را از سر می گرفت و هر زمان نیز اعتبارات ته می کشید، تا مدت ها این پل به حال خود رها می شد. تناقض آشکار در اظهارات مسئولان کهگیلویه و بویراحمد آذر سال96 بود که محمدعلی علیمردانی مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد به همراه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان از پروژه پل سوم بشار یاسوج بازدید کرد و در جمع خبرنگاران گفت: همه معارضات اجتماعی پروژه پل سوم بشار را برطرف کردیم و یک باند از پل سوم بشار تا پایان سال 96 به بهره برداری می رسد. وی افزود: در این پروژه اجرا و ساخت مطلوب بسیار مهم است و در واقع سعی بر این است که کیفیت فدای سرعت نشود. علیمردانی با بیان اینکه همه معارضات اجتماعی پروژه پل سوم بشار برطرف شده است، گفت: در راستای اجرای این پروژه عملیات خاکبرداری از سمت یاسوج در حال انجام است. وی تصریح کرد: بعد از اتمام عملیات خاکبرداری و برداشتن قالبهای زیرگذر نیز قسمتی که آماده شده به سرعت آسفالت می شود. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان نیز در حاشیه این بازدید گفته بود؛ پروژه پل سوم بشار یاسوج دغدغه نقدینگی ندارد و افتتاح این پروژه یک مطالبه اجتماعی است و باید هر چه زودتر یک باند آن که اولویت اول استان نیز است با رعایت نکات ایمنی و فنی افتتاح شود. حسن نوروزی افزود: در سال 96 به دلیل اهمیت این پروژه ، 19 میلیارد تومان به پروژه پل سوم بشار یاسوج اختصاص یافت. استاندار کهگیلویه و بویراحمد:روند اجرای این طرح نگران کننده است استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز درآخرین بازدید خود در سال 96 از این پروژه گفته بود، روند اجرای طرح پل سوم بشار یاسوج نگران کننده است و پیمانکار و مجری طرح باید دست از کارهای نمایشی بردارد و با دلسوزی و احساس مسئولیت بیشتری وارد میدان شوند. علی محمد احمدی افزود: طرحی که از سال 82 تاکنون عملیات اجرایی آن آغازشده و چندین بار در طول سالیان گذشته وعده بهره‌برداری از آن نیز داده شده، اکنون دستگاه متولی دلیل رکود و توقف آن را وجود معارضات اجتماعی اعلام می‌کند که پیش از کلنگ زنی این طرح باید حل می‌شد. در حالی که مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد قبل تر در مصاحبه خود گفته بود" همه معارضات اجتماعی پروژه پل سوم بشار را برطرف کردیم" اما روز گذشته استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بازدید خود به این نکته اشاره کرد و یادآور شد دستگاه متولی دلیل رکود و توقف آن را وجود معارضات اجتماعی اعلام می‌کند که پیش از کلنگ زنی این طرح باید حل می‌شد. اتمام پل سوم بشار پشت ایستگاه بلاتکلیفی اما با تمام این همه بازار وعده ها وقول های سر خرمن به مردم استان و بخصوص شهر یاسوج باید دانست که سال 96 هم به پایان رسید و در سال 97 همچنان خبری از افتتاح فقط یک لاین از این پل نیست و گره کور ترافیکی در شهر یاسوج هر روز وضعیتی بغرنج تر می گیرد. انتهای پیام/

نظر شما