شناسهٔ خبر: 24692291 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آمريکا و انگليس به حمايت از تجاوز سعودي ها عليه يمن پايان دهند

انگليس و آمريکا بايد از دامن زدن به حملات و تجاوز نظامي مرگبار سعودي ها عليه يمن دست بردارند.

صاحب‌خبر -

آمريکا و انگليس به حمايت از تجاوز سعودي ها عليه يمن پايان دهندبه گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما پايگاه اينترنتي «گاردين» نوشت: انگليس و آمريکا بايد از دامن زدن به جنگ خونين سعودي در يمن دست بردارند.
اين روزنامه انگليسي در مقاله‌اي به قلم پاتريک ويلکن، محقق عفو بين الملل در امور حقوق بشر و کنترل تسليحات نوشت از آلمان تا کانادا، کشورها در نهايت از فاجعه يمن آگاه شده اند ولي متحدان باقيمانده عربستان بخشي از مشکل هستند. پايان اين هفته سالگرد سه سال فاجعه بار براي مردم يمن است که به علت بمباران ويرانگر - و اغلب بي هدف - به اصطلاح ائتلاف نظامي تحت رهبري سعودي ها متحمل رنج فراوان شده اند. جت هاي جنگنده، که بيشتر آنها متعلق به عربستان سعودي هستند، يک کشور فقير را به ويرانه اي تبديل کرده اند به طوري که هزاران حمله هوايي عليه اهدافي از جمله بيمارستان ها، مغازه ها، خانه ها، کارخانه ها و سردخانه ها انجام شده است.

هزاران غيرنظامي کشته و هزاران تن ديگر نيز به شدت زخمي شده اند. زيرساخت هاي فروريخته است و بيشتر جمعيت از آب سالم و خدمات درماني مناسب محروم شده اند که اين باعث بروز بدترين وبا در تاريخ معاصر شده است. به رغم همه اين مسائل، کشورهاي غربي به رهبري آمريکا و انگليس، مقادير زيادي تجهيزات نظامي پيشرفته در اختيار ائتلاف به سرکردگي عربستان قرار داده و عمليات نظامي اين کشور را تسهيل کرده اند. اين عمليات با نقض مکرر قوانين بشردوستانه بين المللي از جمله ارتکاب جنايات جنگي احتمالي همراه بوده است. اين جنگ به تلخ ترين شکل ممکن، هزينه واقعي تجارت سودآور تسليحات در جهان و چالش اجراي پيمان تسليحاتي سازمان ملل را برملا کرده است. به غير از آمريکا و انگليس، بسياري از کشورها - از جمله فرانسه، اسپانيا و ايتاليا - با ابراز حمايت از حقوق بشر و پايبندي خود به اين پيمان، در عين حال تسليحاتي با فناوري بالا را در اختيار ائتلاف سعودي قرار مي دهند.

با اين حال، در سالگرد جنگ يمن، کورسويي از اميد وجود دارد. در سراسر جهان، انتقاد صريح فعالان، روزنامه نگاران و برخي از سياستمداران نتيجه داده است. در ماه هاي اخير، در بحبوحه فشارهاي فزاينده عمومي، شماري از کشورهاي اروپايي انتقال تسليحات را به ائتلاف سعودي به حال تعليق در آوردند. در کشورهاي ديگر که صادرات تسليحات ادامه داشته، اين مسئله به شدت مورد موشکافي قرار گرفته است. در يونان، موجي از اعتراضات در ماه دسامبر پس از آن روي داد که اخبار درباره قراردادي براي ارسال 300 هزار گلوله تانک به عربستان سعودي منتشر شد. در پي فشارهاي فزاينده، يک کميته پارلماني اين قرارداد را لغو کرد.

در فنلاند، زماني که تصاويري در ماه ژانويه از استفاده امارات عربي متحده، يک عضو مهم ائتلاف سعودي، از يک خودروي زرهي ساخت فنلاند براي عمليات رزمي در يمن پخش شد، غوغايي عمومي به پا شد. نروژ همان ماه اعلام کرد که صادرات محصولات نظامي کشنده را به امارات، به علت احتمال استفاده از آنها در يمن، به حال تعليق در مي آورد (نروژ پيشتر همين کار را در مورد عربستان انجام داده بود). اتريش، هلند و منطقه فلميش بلژيک بارها از اعطاي مجوز براي فروش تسليحات به عربستان خودداري کرده اند. با اين وجود، خبر واقعا مهم، تصميم ائتلاف بعدي آلمان براي تعليق مجوزهاي آتي براي انتقال تسليحات به کشورهايي بود که به طور مستقيم در جنگ يمن مشارکت دارند. پس از سال ها فشارهاي هماهنگ جامعه مدني، روزنامه نگاران و برخي از سياستمداران برجسته، يکي از توليدکنندگان بزرگ تسليحات در جهان در نهايت تسليم شد. اين نشانه ديگري است که مخالفان فروش بي ملاحظه تسليحات در حال نتيجه گرفتن هستند.

از سوي ديگر، فشارها در جاهاي ديگر نيز در حال افزايش است. در انگليس، افکار عمومي و همه احزاب مخالف از پايان دادن به مسلح کردن عربستان حمايت مي کنند. بيشتر اعتراض ها به سفر اخير محمد بن سلمان وليعهد سعودي به لندن بر اين مسئله تمرکز داشت. فعالان که از بي ميلي دولت براي متوقف کردن فروش تسليحات به رياض ناخرسند بودند، از دولت به دادگاه شکايت کردند. متاسفانه شکايت آنها راه به جايي نبرد ولي تلاش ها براي فرجام خواهي ادامه دارد. در آمريکا، سخنراني هاي آتشين در سنا در ماه ژوئن گذشته راي گيري به منظور ممانعت از انتقال مهمات به دقت هدايت شونده و خدمات مرتبط به عربستان سعودي را به ارزش 510 ميليون دلار تحت تاثير قرار داد ولي راي گيري شکست خورد. از سوي ديگر، قطعنامه جديدي در سنا به منظور متوقف کردن حمايت اطلاعاتي و پشتيباني آمريکا از عمليات ائتلاف تحت رهبري سعودي در يمن بر اين مبنا مطرح شده که اين حمايت معادل مشارکت آمريکا در جنگي است که هيچگاه مجوز کنگره را نگرفته است. در کانادا، فرانسه، ايتاليا و اسپانيا نيز ما شاهد موجي از چالش هاي پيش روي تامين تسليحاتي ائتلاف هستيم.

يک سردرگمي اخلاقي و حقوقي فزاينده هم اکنون گريبانگير کشورهاي اروپايي شده است که همچنان تسليحات را روانه اين جنگ خونبار مي کنند. در شرايطي که يمن وارد يک سال دشوار ديگر گرسنگي، بيماري و جنگ مي شود و در حالي که بيش از 20 ميليون تن از مردم اين کشور هم اکنون به کمک بشردوستانه نياز دارند، ورشکستگي اخلاقي و حقوقي حمايت غرب از ائتلاف تحت رهبري سعودي ها هيچگاه چنين روشن نبوده است. تعداد فزاينده اي از کشورها به خطر همدستي بيشتر خود در تخلفات و احتمال ارتکاب جنايات جنگي در يمن، پي برده اند. زمان آن است که تامين کنندگان باقيمانده تسليحات ائتلاف سعودي از ديگر کشورها پيروي کنند و به پيمان شيطاني خود بر سر يمن پايان دهند.

نظر شما