محمدرضا نیک نژاد روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار داشت: در روزهای پایانی سال 96 آموزش و پرورش آغازگر دو رویکرد نو در گستره آموزش نوآموزان در دوره دبستان بود که نخستین آن ممنوعیت برگزاری آزمونهای تستی، هماهنگ و استاندارد شده و دومین آن جایگزینی داستاننویسی به جای پیک نوروزی و تکلیف عید در این دوره بود.
وی اضافه کرد: گر چه هنوز سر و صدای برآمده از این دگرگونیها به گوش میرسد، اما آنچه در این تصمیمها به چشم میخورد، رویکردی تازه به آموزش و دانشآموز است.
این کارشناس آموزشی اظهار داشت: بر کسی پوشیده نیست که آموزش در کشور ما همچنان بر پایه تمرین زیاد، از حفظ کردن مقدار زیادی از درونمایههای آموزشی، طرح پرسشهای دشوار برای فشار بر دانشآموز، یادآوری هر روزه و هر ساعته درس، فشارهای روحی و جسمی بر دانشآموزان برای ادامه تحصیل، گرفتن نمرههای بالا و در پایان، پیروزی در رقابتی بیپایان و آزاردهنده با خواهر و برادر، دوست و همکلاسی و همسایه و فامیل است.
نیک نژاد تصریح کرد: بی گمان چنین رقابت هایی هر قدر که دستاوردهای بزرگی در پی داشته باشد، شکستی برای آموزش و پرورش، به عنوان یکی از اخلاقیترین کنشهای انسانی و بسیار دور از اهداف کلان و نوین است.
وی اضافه کرد: در این راستا یکی از آزار دهنده ترین فعالیت ها، تکلیفهای زیاد روزهای عید و پیکهای پرحجم نوروزی بود آن هم در روزهایی که بچهها باید کنار بزرگترها در دورهمیهای فامیلی، در عمل دوستی، مهرورزی و دلسوزی را بیاموزند و چگونگی رفتارهای اجتماعی و همدلانه را در میهمانیها و بازیهای گروهی و شاد یاد بگیرند و در زندگی آیندهشان به کار بندند.
کارشناس حوزه آموزش و پرورش یادآورشد: در این رابطه چند نکته خودنمایی میکند که از جمله آنها این است که آموزش به عنوان فرایندی برآمده از دستاوردهای علمی - تجربی، همواره میتواند راههای گوناگونی را برگزیند، خطاها را اصلاح کند یا در کل راه رفته را برگردد.
نیک نژاد بیان داشت: پیک نوروزی نیز در این زمینه تافته جدابافته نیست گویا پس از بررسی و بهرهگیری از تجربههای آموزشی و بعد از چند سال، برای آمیختن آموزش و شادی در روزهای نوروز، راه تازهای برگزیده شده است و چه بسا پس از مدتی این راه نیز نیاز به اصلاح یا بازگشت داشته باشد اما باید توجه داشت که چه در برگزیدن راههای تازه و چه کنار گذاشتن روشهای ناکارآمد، باید دانشمحور و تجربهمدار بوده و از پشتیبانیهای پژوهشی برخوردار باشد.
وی افزود: گرچه باید به دنبال آموزشی کارآمد، شاد و پرورشدهنده شخصیت فردی و اجتماعی نوآموزان باشیم اما تعطیلی بیش از دو هفتهای نوروز و بریدن از آموختههای چندین ماهه، به ویژه در سال های اول تحصیل، بیگمان برای آموزگار، دانشآموز و خانواده ها نگرانکننده و درد سرساز است.
کارشناس مسائل آموزش و پرورش تصریح کرد: به نظر میرسد آموزش و پرورش باید در این زمینه دست آموزگار را برای دادن تمرینهای روزانه باز بگذارد تا بنابر سلیقه خود برای آماده نگهداشتن دانشآموزان راههایی به کار ببرد.
وی اظهار کرد: گرچه چنین بهسازیهایی افزون بر تجربههای معلمان به بنیانهای نظری علمی نیاز دارند اما هیچگاه نباید چشم بر تجربههای ملی و بومی بست و همواره باید در دگرگونیهای آموزشی بخشی از کار را با توجه به تجربههای میدانی در مدرسه و کلاس و نگاه به معلمان پیش برد تا افزون بر بهرهگیری از تجربههای آنان بتوان مهمترین محورهای آموزش یعنی دانش آموز، آموزگار و خانواده ها را با برنامهها و سیاستهای جایگزین همراه کرد تا هم خطا کاهش یابد و هم کارها بهتر و کارآمدتر پیش برود.
به گزارش ایرنا، وزیر آموزش و پرورش 25 بهمن 96 در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد: برای نوروز آینده، تکلیف نوروزی به معنای آنچه پیش از آن وجود داشته، نخواهد بود و داستان گویی و خاطره نویسی جایگزین می شود و دانش آموزان آنچه را که در طبیعت می بینند، می نویسند.
سید محمد بطحایی تاکید کرد: پس تکلیف دانش آموزی وجود دارد اما ماهیت آن با آنچه پیش از این بوده متفاوت است.
پیش از آن نیز معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری از حذف پیک نوروزی از تکالیف دانش آموزان ابتدایی در تعطیلات سال 97 خبر داده و گفته بود با هدف آشتی دادن کودکان با کتاب «طرح عید و داستان» (داستان خوانی، داستان گویی و داستان نویسی) نوروز امسال جایگزین پیک های نوروزی دانش آموزان در دوره ابتدایی می شود.
اکنون از مجموع 13 میلیون و 500 هزار دانش آموز کشور، هفت میلیون و 500 هزار دانش آموز در دوره ابتدایی مشغول به تحصیل هستند.
فراهنگ**1883**
محمدرضا نیک نژاد روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار داشت: در روزهای پایانی سال 96 آموزش و پرورش آغازگر دو رویکرد نو در گستره آموزش نوآموزان در دوره دبستان بود که نخستین آن ممنوعیت برگزاری آزمونهای تستی، هماهنگ و استاندارد شده و دومین آن جایگزینی داستاننویسی به جای پیک نوروزی و تکلیف عید در این دوره بود.
وی اضافه کرد: گر چه هنوز سر و صدای برآمده از این دگرگونیها به گوش میرسد، اما آنچه در این تصمیمها به چشم میخورد، رویکردی تازه به آموزش و دانشآموز است.
این کارشناس آموزشی اظهار داشت: بر کسی پوشیده نیست که آموزش در کشور ما همچنان بر پایه تمرین زیاد، از حفظ کردن مقدار زیادی از درونمایههای آموزشی، طرح پرسشهای دشوار برای فشار بر دانشآموز، یادآوری هر روزه و هر ساعته درس، فشارهای روحی و جسمی بر دانشآموزان برای ادامه تحصیل، گرفتن نمرههای بالا و در پایان، پیروزی در رقابتی بیپایان و آزاردهنده با خواهر و برادر، دوست و همکلاسی و همسایه و فامیل است.
نیک نژاد تصریح کرد: بی گمان چنین رقابت هایی هر قدر که دستاوردهای بزرگی در پی داشته باشد، شکستی برای آموزش و پرورش، به عنوان یکی از اخلاقیترین کنشهای انسانی و بسیار دور از اهداف کلان و نوین است.
وی اضافه کرد: در این راستا یکی از آزار دهنده ترین فعالیت ها، تکلیفهای زیاد روزهای عید و پیکهای پرحجم نوروزی بود آن هم در روزهایی که بچهها باید کنار بزرگترها در دورهمیهای فامیلی، در عمل دوستی، مهرورزی و دلسوزی را بیاموزند و چگونگی رفتارهای اجتماعی و همدلانه را در میهمانیها و بازیهای گروهی و شاد یاد بگیرند و در زندگی آیندهشان به کار بندند.
کارشناس حوزه آموزش و پرورش یادآورشد: در این رابطه چند نکته خودنمایی میکند که از جمله آنها این است که آموزش به عنوان فرایندی برآمده از دستاوردهای علمی - تجربی، همواره میتواند راههای گوناگونی را برگزیند، خطاها را اصلاح کند یا در کل راه رفته را برگردد.
نیک نژاد بیان داشت: پیک نوروزی نیز در این زمینه تافته جدابافته نیست گویا پس از بررسی و بهرهگیری از تجربههای آموزشی و بعد از چند سال، برای آمیختن آموزش و شادی در روزهای نوروز، راه تازهای برگزیده شده است و چه بسا پس از مدتی این راه نیز نیاز به اصلاح یا بازگشت داشته باشد اما باید توجه داشت که چه در برگزیدن راههای تازه و چه کنار گذاشتن روشهای ناکارآمد، باید دانشمحور و تجربهمدار بوده و از پشتیبانیهای پژوهشی برخوردار باشد.
وی افزود: گرچه باید به دنبال آموزشی کارآمد، شاد و پرورشدهنده شخصیت فردی و اجتماعی نوآموزان باشیم اما تعطیلی بیش از دو هفتهای نوروز و بریدن از آموختههای چندین ماهه، به ویژه در سال های اول تحصیل، بیگمان برای آموزگار، دانشآموز و خانواده ها نگرانکننده و درد سرساز است.
کارشناس مسائل آموزش و پرورش تصریح کرد: به نظر میرسد آموزش و پرورش باید در این زمینه دست آموزگار را برای دادن تمرینهای روزانه باز بگذارد تا بنابر سلیقه خود برای آماده نگهداشتن دانشآموزان راههایی به کار ببرد.
وی اظهار کرد: گرچه چنین بهسازیهایی افزون بر تجربههای معلمان به بنیانهای نظری علمی نیاز دارند اما هیچگاه نباید چشم بر تجربههای ملی و بومی بست و همواره باید در دگرگونیهای آموزشی بخشی از کار را با توجه به تجربههای میدانی در مدرسه و کلاس و نگاه به معلمان پیش برد تا افزون بر بهرهگیری از تجربههای آنان بتوان مهمترین محورهای آموزش یعنی دانش آموز، آموزگار و خانواده ها را با برنامهها و سیاستهای جایگزین همراه کرد تا هم خطا کاهش یابد و هم کارها بهتر و کارآمدتر پیش برود.
به گزارش ایرنا، وزیر آموزش و پرورش 25 بهمن 96 در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد: برای نوروز آینده، تکلیف نوروزی به معنای آنچه پیش از آن وجود داشته، نخواهد بود و داستان گویی و خاطره نویسی جایگزین می شود و دانش آموزان آنچه را که در طبیعت می بینند، می نویسند.
سید محمد بطحایی تاکید کرد: پس تکلیف دانش آموزی وجود دارد اما ماهیت آن با آنچه پیش از این بوده متفاوت است.
پیش از آن نیز معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری از حذف پیک نوروزی از تکالیف دانش آموزان ابتدایی در تعطیلات سال 97 خبر داده و گفته بود با هدف آشتی دادن کودکان با کتاب «طرح عید و داستان» (داستان خوانی، داستان گویی و داستان نویسی) نوروز امسال جایگزین پیک های نوروزی دانش آموزان در دوره ابتدایی می شود.
اکنون از مجموع 13 میلیون و 500 هزار دانش آموز کشور، هفت میلیون و 500 هزار دانش آموز در دوره ابتدایی مشغول به تحصیل هستند.
فراهنگ**1883**
نظر شما