شناسهٔ خبر: 24692136 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

آیا این «عدالت الهی» نیست که در روز بازداشت سارکوزی پسر قذافی کاندیدای ریاست جمهوری لیبی شود؟

دستان سارکوزی و همپیمانان لیبیایی و انگلیسی اش به خون بیش از 35 هزار نفر از مردم لیبی آغشته است که در بمباران های هواپیماهای پیمان ناتو به شهادت رسیدند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم به تحولات جدید لیبی و ارتباط آنها با تحولات فرانسه پرداخت و نوشت: مسائل جالب توجه این روزها در لیبی زیاد اتفاق می افتد و جدیدترین و عجیب ترین آنها این است که در همان روزی که مهندس« سیف الاسلام قذافی» کاندیداتوری خود را برای انتخابات ریاست جمهوری که قرار است در اواخر سال جاری برگزار شود، اعلام می کند، پلیس فرانسه« نیکولا سارکوزی» رئیس جمهور اسبق این کشور را که نقش اساسی در سرنگونی پدر سیف الاسلام و قتل وی پس از دخالت نظامی نیروهای ناتو در سال 2011 بازی کرد را بازداشت کرد.

پلیس فرانسه سارکوزی را به منظور بستر سازی برای بازجویی از وی درباره دریافت پنج میلیون یورو به شکل نقدی از سرهنگ«معمر قذافی» برای تأمین مالی ستاد تبلیغات انتخاباتی اش در انتخابات ریاست جمهوری که در سال 2007  در آن پیروز شد، دستگیر کرد. در مقابل دریافت این پنج میلیون یورو از قذافی دعوت شد به فرانسه سفر کند و خیمه خود را در برابر کاخ الیزه در سایه استقبال گرم و بی سابقه نصب کند.

«زیاد تقی الدین» تاجر لبنانی فرانسوی در گفت و گوی طولانی با سند و مدرک با وبسایت«مدیا پارت» تأکید کرد که وی سه چمدان پر از یورو ارسالی سرهنگ قذافی به سارکوزی  را به رئیس ستاد تبلیغاتی اش با خود حمل کرد.یک تاجر لبنانی فرانسوی دیگر نیز به نام«الکسندر الجوهری» در انگلیس به ظن انتقال پول از قذافی به یکی از معاونان سارکوزی بازداشت شد.

اینکه مهندس سیف الاسلام پس از تبرئه اش از اتهامات و آزادی از زندان،با آزادی تمام تحرک داشته باشد و خودش را برای انتخابات ریاست جمهوری لیبی کاندید کند آن هم در زمانی که توطئه کننده بزرگ که برای حمله به لیبی و سرنگونی پدرش برنامه ریزی کرد به زندان بیفتد این مساله جالب را برخی در چارچوب« عدالت الهی» می گنجانند و اینکه خداوند تبارک و تعالی «مهلت می دهد اما به حال خود رها نمی کند».دستان سارکوزی و همپیمانان لیبیایی و انگلیسی اش به خون بیش از 35 هزار نفر از مردم لیبی آغشته است که در بمباران های هواپیماهای پیمان ناتو به شهادت رسیدند.

سارکوزی و به اذعان« سیلویو برلسکونی» نخست وزیر اسبق ایتالیا، این خودش بود که پشت«جعل» انقلاب لیبی قرار داشت تا از سرهنگ قذافی که با سرسختی در برابر نفوذ فرانسه در آفریقا مبارزه کرد و پشت ایجاد اتحادیه آفریقا و صدور پول واحد آفریقایی(دینار آفریقا) و تأمین پوشش لازم برای آن با طلا و دیگر فلزات ارزشمند به عنوان جایگزین دلار و یورو بود، انتقام بگیرد.

«باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا به شدت از موافقت اش با دخالت نظامی ناتو در لیبی ابراز ندامت کرد و گفت که یکی از بارزترین و مهمترین اشتباه های دو دوره ریاست جمهوری اش است آن هم پس از آن که به واقعیت ها و حقیت های«جعل» و تبلیغات گمراه کننده عمدی آگاه شد و سارکوزی و «دیوید کامرون» نخست وزیر سابق انگلیس و شریکش را به دست داشتن در این جعل و گمراهی متهم کرد.

احتمال محکومیت سارکوزی توسط بخش قضایی فرانسه را به دلیل وجود اسناد و مدارک و شاهدها محتمل می دانیم لیکن نمی توانیم درباره میزان فرصت های سیف الاسلام قذافی برای موفقیت در نبرد انتخابات ریاست جمهوری آینده لیبی گمانه زنی کنیم زیرا صحنه لیبی بسیار مه آلود است و نمی دانیم اصلا و در اساس این انتخابات در این کشور برگزار می شود یا نه.

به گفته«ایمن بوراس» مدیر برنامه سیاسی مهندس سیف الاسلام قذافی در کنفرانس مطبوعای که روز دوشنبه در تونس برگزار کرد، سیف الاسلام در برنامه خود بر«بازگشت هویت عربی آفریقایی و اسلامی لیبی،حمایت از آزادی های خصوصی و عمومی و از بین بردن تروریسم تمرکز خواهد کرد».آقای بوراس افزود:«بحران لیبی بدون دیدگاه و چشم انداز سیف الاسلام که بیشتر ملت لیبی پشت او هستند، حل نمی شود».

لیبی ها یا بیشتر آنها افسوس و حسرت دوران سرهنگ معمر قذافی را می خورند آن هم پس از آن که از حالت هرج و مرج خونین که بر کشورشان از هفت سال پیش و از زمان سرنگونی قذافی حاکم شده است رنج بردند. و این بارزترین نقطه قوت پسرش سیف الاسلام وارث شرعی اش است و همین بس اشاره کنیم که بیش از 360 میلیارد دلار میراث حکومت سابق به عنوان ودیعه به نام ملت لیبی در بسیاری از بانک های غربی در معرض غارت توسط حاکمان انقلابی جدید لیبی است که آخرین آنها سرقت 15 میلیارد دلار از مجموع 20 میلیارد دلاری بود که در بانک های بلژیک به امانت گذاشته شده بود. این را اخبار موثق در دو هفته پیش گفتند.

مبارزه با فساد و بازگرداندن اموال کشور و برقراری امنیت و متحد کردن غالب قبایل لیبی پشت دولت مرکزی قوی و از بین بردن گروه های تروریستی مسلح و انحلال شبه نظامیان و خلع سلاح شان چه بسا حتما عناوین برجسته در تبلیغات کاندیداهایی مانند سیف السلام قذافی و رقبایش در انتخابات ریاست جمهوری آینده خواهد بود.

سیف الاسلام قذافی بر میراث پدرش در ایجاد دولت مرکزی قوی که عنوانی برای وحدت ارضی و قبیله ای لیبی شکل می دهد، تمرکز خواهد کرد به همین دلیل شانس اش برای پیروزی در سایه حسرت لیبی ها برای گذشته و از دست دادن امید به حال خونین شان که منجر به مهاجرت نیمی از آنها برای نجان جان شان به کشورهای همجوار یعنی مصر و تونس و گرفتار شدن شان با شرایط سخت در دو حالت یعنی داخل و خارج شد، بعید نیست.

صندوق های رای گیری در نهایت داوری خواهند کرد و ملت لیبی یا بیشتر آن این بار و پس از گذراندن هفت سال گمراهی و دروغ رسانه ای و دخالت های عربی و خارجی در ریزترین امور ملی  و خصوصی اش اشتباه نمی کند و ما در این روزنامه «رأی الیوم» در اردوگاه این انتخابات دموکراتیک هستیم و به پیروز آن ،هر که می خواهد باشد، احترام می گذاریم.

 

انتهای پیام

نظر شما