شناسهٔ خبر: 24691635 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

چگونه در زمان بارداری به مسافرت‌های نوروزی برویم؟

بانوان باردار به ویژه درماه‌های اول بارداری باید مراقبت دقیقی از خود انجام دهند، رفتن به مسافرت‌های کوتاه در زمان بارداری با رعایت کردن نکات ایمنی خطری ندارد و می‌تواند مانع از بروز افسردگی و افزایش استرس دربین زوج‌ها شود

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>سلامت>با فرا رسیدن ایام تعطیلات خانواده‌ها تمایل به سفر دارند، با رعایت نکات ایمنی مادران باردار نیز می‌توانند از مسافرتی کوتاه و بدون خطر لذت ببرند.

به گزارش شفا آنلاین، بانوان باردار به ویژه درماه‌های اول بارداری باید مراقبت دقیقی از خود انجام دهند، رفتن به مسافرت‌های کوتاه در زمان بارداری با رعایت کردن نکات ایمنی خطری ندارد و می‌تواند مانع از بروز افسردگی(Depression) و افزایش استرس دربین زوج‌ها شود.
 
قبل از سفر مقصد خود را انتخاب کنید، مسافرت‌های طولانی به ویژه سفر‌های هوایی بلند مدت در زمان بارداری برای سلامت مادرو نوزاد خطرناک است و حتی امکان سقط جنین و زایمان زودرس وجود دارد، اما مسافرت‌های کوتاه که با چند ساعت به مقصد می‌توان رسید خطری برای مادر ندارد.
 
همیشه قبل از سفر در زمان بارداری با پزشک خود مشاوره انجام دهید و پس از موافقت او به سفر بروید، داروها، مواد غذایی و آشامیدنی، لباس مورد نیاز، جعبه کمک‌های اولیه، دفترچه بیمه درمانی را همراه خود داشته باشید و با تحقیق از امکانات درمانی و فوریت‌های پزشکی مقصد سفرخود آگاه شوید تا درصورت بروز اتفاق‌های ناخواسته بتوانید به سرعت از امکانات درمانی بهره‌مند شوید.

از سفر به مناطقی که درآن‌ها بیماری‌های واگیر وجود دارد یا دراثر بلایای طبیعی امکانات درمانی محدود وجود دارد یا پشه و بیماری‌های ناقل ازحیوان‌ها درآنجا وجود دارد خودداری کنید یا حتماً قبل از مسافرت زیر نظر پزشک واکسن مورد نیاز را تزریق کنید.

در زمان بارداری به دلیل فشار جنین بر مثانه بانوان نیاز بیشتری به استفاده از سرویس بهداشتی پیدا می‌کنند، به همین دلیل در زمان مسافرت تا رسیدن به مقصد از سرویس‌های بهداشتی پاکیزه استفاده کنید تا دچار عفونت مجاری ادراری(Urinary tract infection) نشوید، عفونت مجاری ادراری درصورت تاخیر در درمان می‌تواند سبب به خطر افتادن ادامه بارداری و حتی بروز سقط جنین شود.

در زمان سفر همیشه دستمال‌های ضدعفونی کننده و ژل‌های آنتی باکتریال داشته باشید تا خطر بروز عفونت از بین برود.

اگر قرار است مدت زمان طولانی برروی صندلی ماشین بنشینید تا به مقصد سفر برسید حتماً از کوسن، پتو و پشتی‌های نرم استفاده کنید تا دچار گرفتگی عضله‌ها نشوید، همچنین برای جلوگیری از تجمع آب در پا‌ها پس از هر دو الی سه ساعت، اندکی توقف کرده و راه بروید تا دچار کمر درد نشوید.

درمقصد نیازی به این نیست که همپا با سایر همراهان به گردش و بازدید از تمام مناطق بپردازید، بلکه می‌توانید مدت زمان بیشتری را در اقامتگاه یا هتل به استراحت بپردازید و تنها ازبرخی مکان‌ها دیدار کنید.

همراه داشتن لباس و کفش راحت در زمان سفر می‌تواند سبب حفظ سلامت و جلوگیری از سرماخوردگی یا گرما زدگی شود.

ازخوردن خوراک‌های محلی خودداری کنید، زیرا احتمال بروز مسمومیت یا آلرژی غذایی وجود دارد، بهترین کار تهیه خوراک خانگی یا استفاده از خوراک‌های ساده و سلامت است. همچنین از مصرف آب‌های ناسالم خودداری کنید و تنها آب کاملاً تصفیه شده، آب معدنی یا آب جوشیده مصرف کنید.

در زمان سفر پس از شست و شوی میوه و سبزیجات ازآن‌ها استفاده کنید تا مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدنتان را دریافت کنید و به اندازه کافی نیز آب بنوشید تا دچار کم آبی نشوید.

همیشه همراه خود مقداری خوراکی مانند میوه خشک، آجیل، شکلات تلخ، آب معدنی، نان، بیسکوئیت و خرما داشته باشید تا درصورتی که دچار احساس گرسنگی و افت قند خون شدید از آن‌ها استفاده کنید.

در زمان مسافرت ساعت خواب مناسبی داشته باشید و به اندازه کافی بخوابید و وزن و دمای بدن خود را هر روز اندازه گیری کنید و درصورت مشاهده هرگونه دگرگونی فوری به پزشک مراجعه کنید.

از انجام فعالیت‌ها و ماجراجویی‌هایی در زمان سفر مانند غواصی، اسکی، شنا، استفاده از وسایل برقی اسباب بازی، قایق سواری در نزدیک سد و آبشار‌ها و به طور کلی کار‌هایی که خطر ریسک دارد پرهیز کنید.

مدت زمان طولانی در سفر نباشید و پس از چند روز به شهر خود بازگردید.

با رعایت راهکار‌های بالا خطر بروز حادثه و اتفاق در دوران بارداری و زمان سفر تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

نظر شما