شناسهٔ خبر: 24691606 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گلستان در سالی که گذشت- ۳

اجرای بیش از ۳۰۰ کنسرت موسیقی و تئاتر در گلستان/شوک به صحنه نمایش

گرگان- حوزه فرهنگ و هنر گلستان در سالی که گذشت میزبان جشنواره های مختلف فرهنگی و هنری بود اما درگذشت «محمد هادی نامور راد» شوک عظیمی به صحنه تئاتر و نمایش استان وارد کرد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- مونا محمدقاسمی: ۳۶۵ برگ دفتر سال ۹۶ ورق خورد و استان گلستان رویدادهای مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... را در دل خود جای داد، در ادامه سلسله گزارش های خبرگزاری مهر در رابطه با گلستان در سالی که گذشت مروری بر رویدادهای مختلف و مهم فرهنگی هنری استان در سال۹۶ می کنیم.

سومین یادمان کوچ شهیر موسیقی ایران زمین استاد محمدرضا لطفی، با حضور چهره های سرشناس موسیقی کشور همچون حسین علیزاده در اردیبهشت سال ۹۶ در گرگان برگزار شد، در حال نزدیک شدن به چهارمین سالگرد قلندر موسیقی ایران زمین هستیم اما همچنان وضعیت باغ مزار این استاد گران قدر موسیقی مشخص نبوده و آنگونه که باید و شاید فعالیت خاصی برای ارج گذاری به این هنرمند بین المللی استان گلستان رقم نخورده است.

آئین بزرگداشت مختومقلی فراغی همانند سال های گذشته در اردیبهشت سال جاری در آرامگاه این شاعر برجسته ترکمن و با حضور سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

جشنواره پویانمایی رضوی همانند چند سال گذشته نهمین دوره خود را در گلستان سپری کرد، در این جشنواره ۱۲۴ آثار به این جشنواره ارسال شد که ۲۴ اثر متعلق به هنرمندان گلستانی بود.

رونمایی از تولیدات موسیقی درحوزه هنری گلستان
آلبوم های موسیقی «دمساز و گلستان اهنگ» دو آلبوم موسیقی بود که به همت حوزه هنری گلستان تولید و به بازار عرضه شد. آلبوم «دمساز» مجموعه ای از تصنیف های موسیقی سنتی است که بر اساس موسیقی اقوام گلستانی با کلامی از شاعران فارسی و به آهنگسازی و خوانندگی «عبدالله ساورعلیا» تهیه و تولید شده و در آلبوم «گلستان آهنگ» نیز نغمات و مقام های دوتارنوازی کتول توسط «سیداحمد حسینی» اجرا شده و کار پژوهش آن را برعهده هوشنگ جاوید بوده است.

جای خالی پیشکسوتان در جشنواره تئاتر گلستان

بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی و هفدهمین جشنواره تئاتر امیدهای جوان استان گلستان در شهریور ماه سال ۹۶ برگزار شد، جشنواره‌ای که هرساله به‌جای اینکه شاهد درخشش آن و کشف پدیده‌های تئاتر استان باشیم شاهد افول بیش‌ازپیش آن هستیم.

آثار ارائه‌شده در این جشنواره به‌قدری ضعیف بود که در بخش‌هایی ازجمله بهترین کارگردانی، فیلم‌نامه، بازیگر نقش اول زن و مرد هیچ برگزیده‌ای از سوی داوران انتخاب نشد و بدتر از آنکه هیچ‌یک از آثار شرکت داده‌شده در جشنواره به تئاتر فجر راه نیافتند. نکته‌ای که باید در جشنواره استانی موردتوجه قرارداد این است که هیچ‌یک از پیشکسوتان تئاتر گلستان چند سالی است که در این جشنواره‌ها شرکت نمی‌کنند و یکی از علت افت آثار ارائه‌شده در این جشنواره‌ها هم می‌تواند همین امر باشد.

یازدهمین نمایشگاه کتاب گلستان هم در آبان ماه سال ۹۶ با حضور ۵۰۰ ناشر از سراسر کشور به همراه ۱۰ ناشر گلستانی در ۲۶۰ غرفه برگزار شد.

همایش منطقه ای شعر اقوام هم با حضور شاعرانی برتر از استان های گلستان، مازندران، سمنان و خراسان شمالی ۱۲ آذرماه در سالن خلیج فارس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان برگزار شد.

درگذشت پیشکسوت تئاتر گلستان

اما دی ماه سال ۹۶ برای اهالی فرهنگ و هنر خاطره خوشی برجای نگذاشت چرا که در این ماه دو پیشکسوت شعر و هنر گلستانی رخت سفر بستند و به دیار ملکوتی پیوستند.

استاد «محمد حسن حاج اکبری» شاعر پیشکسوت گلستانی در تاریخ دوم دی ماه از دنیا رفت و فوت «محمد هادی نامور راد» در اواخر دی ماه شوک بزرگی به هنر صحنه و نمایش استان وارد کرد.

اما بهمن سال ۹۶ رکوردار برگزاری برنامه ها و جشنواره های مختلف بود، بهمن امسال هم همانند سال های گذشته کلکسیونی از جشنواره های فجر را در دل خود جای داد، جشنواره فیلم های استانی فجر که با استقبال خوب تماشاچی ها رو به رو شد. ۱۸ فیلم سودای سیمرغ در ۴۶ سانس به مدت ۱۰ روز در گلستان اکران شد.

جشنواره هنرهای تجسمی هم برای نخستین بار در استان گلستان با نمایش آثاری از هنرمندان برجسته  بین المللی گلستانی به نمایش گذاشته شد.

جشنواره مد و لباس هم یکی دیگر از جشنواره هایی بود که در بهمن ماه برگزار شد، جشنواره ملی «نقاشی آیات» در سه بخش نگاه نو و انتزاعی، فیگوراتیو و کلاسیک و بخش ویژه سوره واقعه برگزار شد.

اولین جشنواره طراحی جوان گلستان هم با رویکرد فیگوراتیو و کلاسیک در دو رده سنی ١٨ تا ٢٢ سال و ٢٢ تا ٣٠ سال برگزار شد.

به دلیل فشردگی برنامه های فرهنگی در بهمن ماه  جشنواره موسیقی استانی فجر گلستان در اسفندماه برگزار شد و فرصتی برای خودنمایی گروه های موسیقی استانی فراهم شد.

دومین جشنواره سراسری تئاتر اتود در سه بخش نمایش، نمایشنامه‌نویسی و پوسترهای نمایشنامه با موضوع های اقتصاد مقاومتی، ارزش‌های دفاع مقدس، ازدواج، اعتیاد و موضوع آزاد د روزهای پایانی اسفند برگزار شد.

چاپ آلوم خانه استرآباد

کتاب «آلبوم خانه استرآباد» که شامل عکس هایی نفیس و اطلاعات ارزشمندی از استرآباد در دوره قاجار بوده به تدوین و گردآوری محمود اخوان ثالث در اسفندماه رونمایی شد.

در سال ۹۶، ۴۱۰ عنوان کتاب در گلستان به چاپ رسیده است و گلستان بنا بر آمار خانه کتاب رتبه ۱۱ کشور را در این زمینه به خود اختصاص داد.

سال ۹۶ برای تعدادی از هنرمندان گلستانی سال نسبتا خوبی بود، داود عامری عکاس جانباز گلستانی موفق شد در هفتاد و هشتمین دوره برگزاری جشنواره بین المللی عکس «آساهی شیمبون» عنوان نخست و مدال طلا را برای پنجمین بار  از آن خود کند.

فستیوال بین‌المللی آساهی شیمبون ژاپن از سال ۱۹۲۷ آغاز به‌کار کرده و این رویداد از معدود فستیوال‌های بین‌المللی معتبر است که بین هنرمندان عکاس شناخته‌ شده‌ی جهان اعتبار زیادی دارد.

البته داوود عامری درمسابقه عکس کشوراسلوونی هم افتخارآفرینی کرد، این مسابقه در سطح بین المللی و در دو بخش عکس های دیجیتال و عکاسی معلولین برگزار شد و داوود عامری در هر دو بخش موفق به کسب مدال طلا شد.

نمایش «دشمن خدا» به کارگردانی عمادرجبلو سال موفقی را پشت سر گذاشت، این نمایش با شرکت در چهار جشنواره بیش از ۲۴ مقام به دست آورد، همچنین در تئاتر شهر تهران به نمایش درآمد و با استقبال تماشاچی ها رو به روشد.

گلستان از نظر اجرای کنسرت های موسیقی و اجرای نمایش به لحاظ کمی سال پرباری را پشت سرگذاشت، در سال ۹۶ حدود ۱۵۰ اجرای صحنه ای موسیقی و بیش از ۱۵۰ نمایش در شهرستان های مختلف استان گلستان برگزار شد.

نظر شما