شناسهٔ خبر: 24691373 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

اپل جنگ پتنتی با ال جی و سامسونگ در عرصه microLED را آغاز کرد

حمید ملکی / phonearena

صاحب‌خبر -

سامسونگ و ال‌جی به‌عنوان دو شرکت صاحب‌ نفوذ در بازار نمایشگر‌ با رقیب جدیدی در این زمینه‌ روبه‌رو شده‌اند. اپل که پیش از این با زمزمه‌های حضور جدی‌ در توسعه‌‌ی فناوری میکرو ال‌ای‌دی‌ خبرساز شده بود؛ حال با ثبت ۳۰ پتنت مرتبط با این فناوری در سرزمین مادری سامسونگ و ال‌جی‌، جنگ پتنتی را آغاز کرده‌ است. طبق گزارش‌های اخیر این غول آمریکایی‌ تأسیسات خاصی در کالیفرنیا برای تحقیق در مورد این نمایشگرها ساخته است که به احتمال فراوان، در آینده اپل را به سوی تولید بومی نمایشگر آیفون‌، آیپد و اپل‌ واچ‌ سوق خواهد داد.

اپل پتنت‌های خود در بخش تکنولوژی‌های میکروال‌ای‌دی‌ (microLED) را برای رقابت با دو غول کنونی دنیای نمایشگر در این کشور به ثبت رسانده است، این شرکت اولین قدم برای حضور در بازار یادشده را با خرید LuxVue در سال ۲۰۱۴ برداشت. کیم‌جونگ‌چان، رئیس سازمان مالکیت فکری کره در حوزه‌ی نمایشگر، استفاده از پنل‌ میکرو‌ال‌ای‌دی در محصولات آینده‌ی اپل را محتمل می‌داند. اپل با ثبت پتنت در حقیقت به دو غول بزرگ این صنعت نشان داده است که در آینده نه‌چندان دور، رقیبی جدی ظهور خواهد کرد.

سامسونگ در حال حاضر نمونه‌ی اولیه‌ی یک تلویزیون میکروال‌ای‌دی ۱۴۶ اینچی را ساخته است؛ با این حال کره‌ای‌ها مدعی شده‌اند که این پنل‌ها را در هر ابعاد و با تعداد بالا نیز می‌توان ساخت؛ همین مسئله استفاده از این پنل‌ درگوشی‌ها،‌ تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های آینده را قوت می‌بخشد. شاید این سؤال مطرح شود که چرا بزرگان دنیای موبایل به دنبال ساخت چنین پنل‌هایی افتاده‌اند؟ در پاسخ باید گفت که پنل‌های میکروال‌‌دی‌دی ضعف‌ اولدهای کنونی بازار را ندارند و نسخه‌ی بهبودیافته‌ی آن‌ها به شمار می‌روند. نمایشگر‌های میکروال‌دی‌ روشن‌تر از نمونه‌های کنونی هستند و مصرف انرژی کمتری نیز دارند؛ این پنل‌ها همچنین مشکلاتی مانند تغییر رنگ و Burn-in ندارند.

اپل با ورود به این بازی بزرگ به دنبال کاهش وابستگی خود به سامسونگ و ال‌جی در تأمین نمایشگر گوشی‌های خود است. سامسونگ تأمین میلیون‌ها پنل‌ اولد ۵.۸ اینچی برای آیفون ۱۰ را با دو برابر قیمت نمونه‌های ال‌سی‌دی بر عهده داشت؛ به‌طوری که قیمت بالای این نوع پنل‌ اصلی‌ترین دلیل تبدیل شدن آیفون ۱۰ به یک گوشی ۹۹۹ دلاری است. وابستگی به یک تأمین‌کننده برای هیچ‌یک از طرفین یک همکاری بی‌خطر نیست؛ به‌خصوص که در این همکاری، دو بازیگر مهم دنیای گوشی‌ هوشمند حضور دارند. اپل تحقیقات در مورد میکروال‌ای‌دی‌ را در راستای کاهش وابستگی آغاز کرده است که حتی با وجود بالا بودن احتمال برون‌سپاری تولید آن‌ و با توجه به آینده‌دار بودن این تکنولوژی‌ و ارزشمند بودن پتنت‌های آن، اقدام مثبتی ارزیابی می‌شود.

نمونه‌ی اولیه نمایشگر میکرو‌ال‌ای‌دی ال‌جی

نمونه‌ی اولیه نمایشگر میکرو‌ال‌ای‌دی ال‌جی

سامسونگ قول نمایش نمونه‌ی اولیه نمایشگر میکرو‌ال‌ای‌دی خود در ماه جاری را داده؛ این در حالی است که احتمالا تلاش‌‌ اپل در حد پروژ‌ه‌های آزمایشی باقی مانده و آماده‌ی تولید نیست. طبق پیش‌بینی‌ها، اپل‌واچ‌ اپل اولین محصولی خواهد بود که به این نوع نمایشگر مجهز می‌شود. نظر شما در مورد این اقدام اپل چیست؟ آیا اپل شانس بالایی در رقابت با سامسونگ و ال‌جی خواهد داشت؟

برچسب‌ها:

نظر شما