شناسهٔ خبر: 24690343 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

دستاورد سفرهای خارجی شهردار تهران؛

نسخه بین‌المللی نجفی برای بحران‌های پایتخت

شهردار تهران در ۶ ماه نخست فعالیتش، ۲ سفر بین المللی با محور هوشمندسازی و توسعه حمل و نقل عمومی تهران برگزار کرد. سفرهایی که باید برای پایتخت دستاوردهایی همراه داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شهرنوشت، محمدعلی نجفی، شهردار تهران به منظور شرکت در دو اجلاس بین‌المللی و توسعه روابط دوجانبه، اولین سفر رسمی خود به جنوب شرق آسیا و به کشور کره‌جنوبی در تاریخ ۲۹ مهرماه آغاز کرد. دیدار با شهرداران و مقامات شهری شهرهای مختلف جهان و سرمایه‌گذاران خارجی از اهم اتفاقات این سفر ۵ روزه بود.

نجفی در جریان این سفر ضمن حضور در سومین نشست شهرداران قهرمان برای رشد فراگیر تحت سازماندهی OEDC به ایراد سخنرانی پرداخت.

OECD طرح ابتکاری برای رشد فراگیر را از سال ۲۰۱۲ آغاز کرده و براساس این طرح به دنبال کمک به دولت‌های محلی برای تجزیه و تحلیل نابرابری‌های روزافزون است.

نجفی در ادامه سفر کاری خود به کره‌جنوبی با حضور در همایش شهرداران در مورد تغییرات اقلیمی ۲۰۱۷ در جمع شهرداران و مقامات شهری کشورهای مختلف سخنرانی کرد.

گروه رهبری آب و هوای کلانشهرها که از آن با عنوان شهرهای C۴۰ یاد می‌شود، گروهی از شهرهاست که برای کاهش وارد شدن گازهای کربن‌دار و تطبیق با تغییرات آب و هوایی کره زمین فعالیت می‌کند. هدف اصلی شکل‌گیری این گروه مقابله با تغییرات اقلیمی است چراکه کلانشهرها یکی از تاثیرگذارترین عوامل در آینده آب و هوای جهان محسوب می‌شوند.

ملاقات با سرمایه‌گذاران خارجی در کنار بازدید از مراکز مختلف شهری سئول از دیگر برنامه‌های کاری شهردار تهران و هیات ایرانی در این سفر بود.

علاوه بر این؛ نجفی در جریان این سفر به دیدار و گفت‌وگو با شهردار سئول و سایر مقامات کره‌جنوبی پرداخت و یادداشت تفاهم روابط دوستی میان تهران و سئول نیز به امضای شهرداران دو شهر رسید. تفاهمنامه خواهرخواندگی تهران و سئول در سال ۱۳۵۱ میان دو شهر امضا شده و به همین مناسبت نامگذاری خیابان تهران در سئول و خیابان سئول در تهران صورت گرفته است. خیابان تهران در منطقه گانگنام به عنوان یکی از مراکز اصلی شهر سئول قرار دارد که از آن با عنوان مقر ساختمان‌های بزرگ و دفاتر شرکت‌های تجاری، صنعتی و بانک‌ها در پایتخت کره‌جنوبی یاد می‌شود.

ملاقات با سفیر کره جنوبی/تهران گردی در قلب سئول

در جریان این سفر پنج روزه محمد علی نجفی در دیدار با سفیر کره جنوبی گفت: تا کنون روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کره در سطح دولت و دستگاه های دولتی دو کشور بوده است؛ اما یکی از برنامه های کاری من آن است که همکاری اقتصادی گسترده تری با کشورهای مختلف به خصوص کره جنوبی درباره پروژه های شهری داشته باشیم.

شهردار تهران ضمن شرکت در نشست خبری سئول گفت: کره جنوبی اعتبار هشت میلیارد دلاری برای فاینانس پروژه‌های ایران تعیین کرده است. «اگزیم بانک» کره جنوبی یک اعتبار هشت میلیارد دلاری برای فاینانس پروژه‌های ایران تعیین کرده است؛ امیدوارم شرکت‌های کره‌ای از این شرکت استفاده کرده و ما هم در تهران بتوانیم پروژه‌های خوبی را عرضه کنیم تا از این فرصت استفاده مطلوبی شود.

شهردار تهران درباره چشم انداز رشد صنعت توریسم در پایتخت گفت: تهران شهر بسیار جذابی برای توریست ها به شمار می رود، این شهر هم دارای جاذبه های توریستی و فرهنگی بیشماری است و هم از جاذبه های بسیار طبیعی برای توریست ها برخوردار است، همین طور نمادهای مدرنی در تهران وجود دارد که می‌تواند برای توریست ها جاذب باشد.

وی با اشاره به دیدار خود با رئیس سازمان گردشگری کره جنوبی، نسبت به تسهیل رفت و آمد گردشگران میان تهران و سئول در آینده ابراز امیدواری کرد.

شهردار تهران همچنین درباره زمینه های موجود برای سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل در تهران گفت: درباره حمل و نقل ما می توانیم در سه بخش، از همکاری های طرف کره ای استفاده کنیم، نخست درباره ساخت و ساز شرکت های بزرگ کره ای به خصوص درباره خطوط مترو، دوم درباره تجهیزاتی مثل واگن قطار و سیستم های الکتریکی مترو و حوزه همکاری مشترک سوم درباره سیستم های نرم افزاری است. محمد علی نجفی در ادامه دیدارها و بازدیدهای خود در شهر سئول با حضور در خیابان تهران واقع در قلب تجاری سئول، از این خیابان نیز بازدید کرد.

سفر به لهستان و آشنایی با سیستم حمل و نقل شهری

شهردار تهران در ادامه سفرهای بین المللی خود، بر اساس دعوتی که از طرف شهردار ورشو «هانا بیتا گرونکیویچ والتس» دریافت کرد، بامداد دوشنبه ۳۰ بهمن عازم پایتخت لهستان شد. ملاقات با شهردار ورشو و امضای تفاهم نامه همکاری در حوزه‌هایی مانند مدیریت پسماند، حمل و نقل عمومی و همکاری های محیط زیستی، آشنایی با سیستم مدیریت حمل و نقل عمومی ورشو و امکانات شهری پایتخت لهستان به ویژه در حوزه ریلی، ال آر تی، تراموا و اتوبوسرانی، بازدید از سیستم جمع آوری زباله و مدیریت پسماند ورشو، از اهم برنامه های اولین سفر رسمی شهردار تهران به این کشور اروپای شرقی بود ضمن این که نجفی نسبت به اهدای گل در بنای یادبود آوارگان لهستانی جنگ جهانی دوم نیز اقدام کرد.

در همین رابطه، مهدی حجت معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران به تشریح دستاوردهای سفر اخیر شهردار تهران و هیئت همراه به ورشو پرداخت و گفت: رابطه ایران و لهستان به دلیل وقایع تاریخی گذشته مثبت بوده است، چراکه در جنگ جهانی دوم حدود ۱۲۰ هزار نفر از آوارگان لهستانی وارد ایران می‌شوند و مردم مهمان‌دوست ایران نیز از آن‌ها به‌خوبی میزبانی می‌کنند و این نحوه پذیرایی فوق‌العاده ایرانیان از آوارگان سبب می‌شود که خاطره خوشی در ذهن لهستانی‌ها از ایرانیان وجود داشته باشد. به‌گونه‌ای که هنوز باگذشت چند دهه از این واقعه مردم لهستان از ایرانی‌ها به‌خوبی یاد می‌کنند.

در این سفر بحث خرید اتوبوس، واگن مترو و انتقال تجربیات بازیافت زباله به‌طور جد در دستور کار هیئت ایرانی قرار گرفت و از آنجایی‌که ورشو یکی از سیستم‌های قوی حمل‌ونقلی دارد، در این حوزه بیشتر به بحث و تبادل‌نظر پرداخته شد. همچنین در خصوص ارتباطات فرهنگی مباحثی مطرح شد و ازآنجایی‌که خیابانی به نام ورشو در تهران وجود دارد، مقرر شد که بررسی‌های لازم برای نامیدن یکی از خیابان‌های این شهر به نام تهران انجام گیرد.

در این سفر استفاده از تجربیات زباله‌سوزی در ورشو به‌صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت.

شهردار تهران نیز جزئیات سفر ۴ روزه خود به لهستان را تشریح کرد و گفت: به‌طور کلی این سفر حول دو موضوع کلی انجام شد؛ یکی روابط میان شهرداری تهران و ورشو و دیگری روابط بین‌المللی میان دو کشور.

به گفته نجفی، ورشو سیستم حمل و نقل عمومی خوبی دارد و در این زمینه پیشرفت‌های چشمگیری داشته است بنابراین مقرر شد در این زمینه همکاری‌هایی داشته باشیم همچنین در خصوص مبلمان شهری در پایتخت لهستان تبادل تجربه انجام شد. طرف مقابل نیز درخواست‌هایی را در خصوص گورستان لهستانی‌ها در جنگ جهانی دوم که در تهران قرار دارد مطرح کرد که قرار شد این موضوع بررسی شود. همچنین در مورد راه اندازی خط پروازی مستقیم تهران – ورشو بحث شد. این امر هم در زمینه گردشگری نقش دارد و هم در تقویت روابط سیاسی دو کشور موثر است.

به گفته شهردار تهران؛ درباره تدریس زبان فارسی در دانشگاه‌های ورشو و بالعکس نیز هماهنگی‌هایی انجام شد.

سرمایه‌گذاری فعالان بخش خصوصی لهستان در ایران

شهردار تهران پروژه های هوشمندسازی تهران را زمینه مناسب برای سرمایه‌گذاری فعالان بخش خصوصی لهستان در ایران دانست و از آن‌ها دعوت کرد برای این منظور پیش قدم شوند.

وی به مسئله ترافیک، آلودگی صوتی و آلودگی هوا ناشی از تردد موتورسیکلت‌ها در تهران نیز به عنوان یکی از مهم ترین معضلات پیش روی شهرداری اشاره کرد و گفت: حدود ۳ میلیون موتورسیکلت در تهران تردد دارند و شهرداری تهران برای حل مشکلات ناشی از این موتورسیکلت ها برنامه جامع برقی کردن آن ها را تهیه کرده که مورد حمایت رئیس جمهور نیز قرار دارد. پروژه موتورسیکلت های برقی از مهم ترین پروژه های پیش روی شهرداری تهران برای حضور شرکت های خارجی از جمله لهستانی‌ها است.

نجفی پروژه های حمل و نقل، مکانیزاسیون تفکیک زباله، بازیافت زباله‌ها و تولید برق و کود از آن‌ها، توسعه زیرساخت های گردشگری و ساخت هتل، پارکینگ های طبقاتی هوشمند، توسعه نمایشگاه بین المللی، تولید آمبولانس و ساخت تجهیزات آتش نشانی را برخی از دیگر پروژه های آماده حضور شرکت ها و سرمایه گذاران لهستانی عنوان کرد.

وی همچنین از مشکلات بانکی و بیمه ای به عنوان بخشی از مهم ترین موانع بر سر راه حضور شرکت های خارجی در ایران یاد کرد و افزود: در صورتی که سیستم بانکی و بیمه ای لهستان در این زمینه فعال شود، حضور فعالان بخش خصوصی این کشور در ایران بسیار تسهیل خواهد شد. سفر رئیس بانک مرکزی به تهران که تا چند روز دیگر انجام می شود، می تواند راه گشای مشکلات مالی و بانکی موجود بر سر راه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور باشد.

دیدار با رئیس اتاق بازرگانی لهستان

 شهردار تهران پس از حضور در همایش تجاری لهستان و ایران با ارندارسکی اندری، رئیس اتاق بازرگانی لهستان نیز دیدار کرد.

نجفی در این نشست تصریح کرد: به اعتقاد من شرایط برای تقویت روابط میان ایران و لهستان بسیار مناسب است و همان طور که روند سال های اخیر نشان داده، امکان توسعه مبادلات تجاری میان دو کشور وجود دارد. هدف رسیدن به مرز یک میلیارد دلار مبادلات تجاری میان ایران و لهستان را مدنظر داریم که رسیدن به آن امکان پذیر است.

شهردار تهران توجه به توسعه روابط فرهنگی میان دو طرف همزمان با توسعه روابط تجاری را نیز ضروری دانست و یادآور شد: دو ملت ایران و لهستان سابقه دیرینه روابط سیاسی و فرهنگی دارند و هیچ نقطه تاریکی در این روابط دیده نمی شود. ضروری است در فضای جدید ایجاد شده، بار دیگر برای تقویت روابط فرهنگی میان دو کشور نیز تلاش کنیم.

نظر شما