شناسهٔ خبر: 24690125 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

تحلیلگر یمنی در گفتگو با مهر:

ائتلاف پوشالی عربستان علیه قطر شکست خورده است

ائتلاف پوشالی عربستان که بیشتر مبتنی بر باج دهی به کشورها برای همراهی کردن ریاض در برابر قطر بوده با از سر گیری روابط این کشور با چاد عملا شکست خورده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، سرویس بین الملل- فاطمه صالحی: قطر و چاد اخیرا با امضای یک توافق نامه از سر گیری روابط میان خود را اعلام کردند. این اقدام در واقع به وجود آمدن شکاف در ائتلاف عربستان علیه قطر و همراه کردن دیگر کشورها با خود به شمار می آید. سنگال نیز قبل از چاد روابط خود را با قطر از سرگرفت چرا که منافع این کشورها در داشتن رابط به دوحه بیشتر از پیروی از ریاض و ائتلاف پوشالی اش است.

«طالب الحسنی» نویسنده و تحلیل گر یمنی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص از سرگیری روابط میان قطر و کشور آفریقایی چاد و دلایل آن گفت: یکی از معضلات سیاست خارجه عربستان این است که ریاض برای جذب کشورها به سمت خود ائتلافهایی بر اساس پول ایجاد می کند. همانطور که شاهد این مسأله در رابطه با کشورهای آفریقایی هستیم. دست کم این ائتلاف سعودی علیه یمن و بعد از آن علیه قطر کاملا مشهود است. این استراتژی معمولا هربار با از بین رفتن ائتلاف تشکیل شده به دلیل نیاز مالی شدید شکست می خورد.

وی در ادامه افزود: در خصوص بحران خلیج فارس به سرکردگی عربستان، تعدادی از کشورهای آفریقایی از جمله چاد تحت فشار عربستان با اقدام ریاض در خصوص تحریم قطر همراهی کردند. برخی از آنها تقریبا روابط خود را قطع کردند اما برخی دیگر از این کشورها به صورت تدریجی پای خود را از این مسأله بیرون کشیدند چرا که این بحران به بن بست رسیده است. چاد که روابط متوازنی با تعدادی از کشورهای حوزه خلیج فارس دارد خود را در برابر این نیاز یافت که باید روابطش را با قطر از سر بگیرد. دوحه نیز با هوشمندی تمام و دیپلماسی با کشورهایی که عربستان را همراهی کرده و به صورت ناگهانی روابط خود را با قطر قطع کردند برخورد کرد. یکی از دلایلی که کشوری مثل چاد روابط خود را با عربستان از سر گرفت این است که اصولا عربستان خیلی به وعده های مالی خود در قبال دیگر کشورها پایبند نیست.

این تحلیل گر یمنی تاکید کرد: نشستی که قرار است با حضور مقامات عربی در واشنگتن برگزار شود یک نشست سالانه محسوب می شود که این بار با محوریت بحران خلیج فارس صورت می گیرد. این نشست برای قطر بسیار مهم است چرا که می تواند با بهره گیری از آن برای از بین بردن محاصره اقدام کند. کشورهای چهارگانه تا کنون در اجبار کردن دوحه برای اجرای شروطشان ناکام مانده اند. البته قطر از این بحران سود برده است چرا که توانسته استقلال خود و هم چنین ائتلاف با ایران، ترکیه و اخوان المسلمین را تقویت بخشد. در مقابل ریاض شکست های زیادی در پی این بحران متحمل شده چرا که دیگر هیچ کسی به قدرت عربستان برای تغییر سیاست خارجه هیچ کشوری در منطقه حتی در حد و اندازه قطر اعتماد ندارد.

الحسنی هم چنین افزود: عمر البشیر رئیس جمهور سودان با وجود فشارهای عربستان به درخواستها برای قطع روابط با قطر تن نداده و خود را به عنوان میانجی نشان داده است. البته اخیرا به سمت ترکیه تمایل پیدا کرده و حضور آنکارا در منطقه شاخ آفریقا را از طریق واگذاری جزیزه سواکن تقویت کرده است. به نظر می رسد که ریاض از این روابط راضی نیست اما هم چنان به سودان به عنوان بخشی از ائتلاف علیه یمن نیاز دارد. سودان حدود ۱۰ هزار سرباز دارد که در چارچوب ائتلاف متجاوز علیه یمن می جنگند. علاوه بر آن عربستان می کوشد سودان را از تهران دور نگه دارد.

نظر شما