شناسهٔ خبر: 24690116 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می‌دهد

سفر به غار اعجاب انگیز کلماکره، ششمین گنجینه بزرگ تاریخ

پل‌دختر با جاذبه‌های دلنواز و زیبای طبیعی،خدادادی و گردشگری محل مناسبی برای انتخاب مسافران و میهمانان نوروزی است که در این بین غار اعجاب انگیز کلماکره یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد این شهرستان جهت بازدید گردشگران بشمار می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از پل‌دختر، پل‌های تاریخی تالاب‌ها با طبیعت بکر پارک جنگلی، جنگل‌های بلوط منطقه، رودخانه کشکان که درکنارجاده ترانزیتی شمال به جنوب جریان دارد و بقاع متبرکه که با قرار گرفتن در مناطق کوهستانی علاوه بر جنبه زیارتی، تفریح‌گاه مناسبی برای مسافران نوروزی می‌باشند.

 غار کل‌ماکره در بخش غربی شهر پلدختر

وجود غارها یکی از پارامترهایی است که پل‌دختر را در حوزه گردش‌گری از سایر شهرها متمایز می‌کند، غار کل‌ماکره از جمله این آثار است که منطقه‌ای از ناشناخته‌ترین‌های ایران و در قسمت غربی بخش مرکزی پل‌دختر در جنوب استان لرستان واقع شده است.

کل‌ماکره از سه کلمه "کل" به معنای بزکوهی نر با شاخ‌های کمانی رو به بالا و حلال گوشت، "ما" به معنای ماوا یا مکان و "کره" نیز به معنی درختی شبیه درخت انجیر است که ثمره نمی‌دهد و در دهانه غار واقع شده و مکان بزکوهی را معنا می‌دهد.

 کل‌ماکره رازهای زیادی از دوران مختلف تاریخ منطقه را در دل خود جای داده

این غار طبیعی و بی‌نظیر که درون اسرارآمیز و زیبایی دارد رازهای زیادی از دوران مختلف تاریخ کهن منطقه را در دل خود جای داده که از داخل تشکیل شده از چهار تالار بزرگ با ستون‌های رسوبی و آویزهایی در درون تالارها است که در برخی موارد ارتفاع آویزها به 15 متر می‌رسد و این مکان طبیعی منحصربه‌فرد از پدیده‌های توصیف‌ناپذیری تاریخی و باستانی است که در سال 1368 به‌وسیله یک شکارچی محلی که به دنبال بزکوهی بوده کشف‌شده است.

 اشیا عتیقه این غار توسط سوداگران به خارج از کشور منتقل‌شده

تعداد زیادی از آثار و عتیقه‌های کشف‌شده و بی‌نظیر در این غار که مربوط به دوره مادها بوده و توسط کورش کبیر پس از فتح بابل آنها را از بین‌النهرین به این مکان انتقال داده متاسفانه به دور از چشم میراث فرهنگی توسط سوداگران اشیا عتیقه به خارج از کشور انتقال یافته است.

دهانه ورودی غار کلماکره در کوه مله در قسمت شرق آخرین کوه‌های لرستان واقع شده که به دلیل قرار گرفتن زیر شیب صخره‌ها از دید انسان‌ها پنهان مانده بود و در سال 68 این شکارچی و چوپان پلدختری به نام "عزیز"با رفتن به دنبال بزکوهی موفق به کشف غار می‌شود.

 گنجینه غار کل‌ماکره یکی از 6 گنجینه بزرگ جهان

این فرد پس از آن که منتظر برگشت بز می‌شود هنگام بازگشت بز ریش‌های آن را خیس می‌بیند و همین امر موجب کنجکاوی شکارچی و ورود به غار و کشف اسرار آن ازجمله گنجینه‌ای می‌شود که جز 6 گنجینه کشف شده در جهان است.

 آرایش شگفت‌انگیز درون غار چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند

درون غار کل‌ماکره چند آب‌چال کوچک و بزرگ یعنی حوضچه‌های پر از آب در داخل تالارهای آن وجود دارد، استالاگمیت‌ها و استالاکتیت‌های طلایی‌رنگ دهلیزها و حفره‌های موجود در غار آن را به مکان مناسبی برای مخفی کردن اشیا تبدیل کرده و آرایش شگفت‌انگیز درون غار چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

غار کل‌ماکره پل‌دختر پس از کشف مورد هجوم و تخریب چپاول‌گران آثار باستانی و روستاییان و مردم اطراف قرار گرفت و صدها اثر از آن به یغما رفت.

 ارتفاع غار از سطح زمین 650 متر است

برای دسترسی به غار کل‌ماکره از شهرستان پل‌دختر پس از طی کردن جاده شوسه‌ای در حاشیه رودخانه کشکان و با پیمودن 12 کیلومتر به روستای قشلاقی دره باغ می‌رسیم که از آنجا تا دهانه غار مسیری کوهستانی است و باید پیاده طی شود ضمن این‌که ارتفاع دهانه غار از سطح زمین 650 متر و به سمت دره‌ای گسترده است.

 ثبت غار کلماکره در ردیف آثار ملی ایران

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردش‌گری پل‌دختر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پل‌دختر اظهار داشت: این اثر طبیعی در تاریخ 22 مرداد ماه سال 1384 با شماره 13119 در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسیده و آثار زیبا آن از گران‌بهاترین آثار تاریخی و منحصربه‌فرد در دنیا به شمار می‌رود.

 آثار این غار در موزه‌های معتبر داخلی و خارجی نگهداری می‌شوند

علی عزیزی افزود: آثار این غار به‌عنوان یکی از 6 گنجینه کشف شده در دنیا در موزه‌های جهان ازجمله لوور پاریس، سن‌پترزبورگ روسیه، مترو پولیتن نیویورک، پریتیس میوریوم لندن و میهو ژاپن و موزه‌های داخلی ایران باستان قلعه فلک الافلاک لرستان، موزه تبریز و ایلام نگهداری می‌شوند.

رئیس اداره میراث فرهنگی پل‌دختر گفت: غار کل‌ماکره با این توصیفات شگفت‌انگیز و چشم‌انداز بی‌نظیر و درونی اسرارآمیز همراه با سایر جاذبه‌های طبیعی و گردش‌گری پلدختر آماده استقبال از مسافران نوروزی است.

انتهای پیام/خ

گزارش از هما کریمیان

نظر شما