شناسهٔ خبر: 24689294 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

عیدانه آناج/ گفت‌وگویی متفاوت با رئیس شورای شهر تبریز؛

بیشتر کسانی که به من رای دادند اصولگرا بودند/ از خانم اندیش بپرسید چرا برایم چایی می‌ریزند!/ خوشبختانه امام جمعه‌ای روشنفکر و جوان نصیب تبریز شد

قطار گفت‌وگوهای عیدانه آناج در ایستگاه اول مهمان رئیس شورای شهر اسلامی شهر تبریز بود تا برخی ناگفته‌های اکبرنژاد در گفت‌وگو با آناج رسانه‌ای شود.

صاحب‌خبر -

گروه اجتماعی آناج: شکور اکبرنژاد شش روز مانده به انتخابات شورای شهر تبریز نامش وارد لیست کاندیداها شد، حضور در لیست امید و سابقه وی در دوره ششم مجلس شورای اسلامی باعث شد تا وی بالاتر از یازده عضو دیگر شورا دومین میزان آرا را به خود اختصاص دهد.

حضور اکبرنژاد بر صندلی ریاست شورای اسلامی شهر تبریز نشان داد که وی علی‌رغم تایید صلاحیت دیرهنگام نفوذ قابل توجهی در بین اعضای شورا داشته است. به مناسب عید نوروز دقایقی به گفت‌وگو با رئیس شورای شهر تبریز پرداختیم، هرچند این مرد سیاست از پاسخ به خیلی از سوالات آناج امتناع کرد و سعی در کوتاه کردن زمان مصاحبه داشت، اما در همین دقایق اندک برخی ناگفته‌ها مطرح شد.

متن کامل گفت‌وگوی آناج با رئیس شورای شهر تبریز را در ادامه می‌خوانید:

آناج: به عنوان کسی که بر صندلی مجلس شورای اسلامی تکیه زده‌اید حضور در مجلس شورای اسلامی موثرتر بود یا شورای شهر؟

اکبرنژاد: در هرکدام یک از این مناصب که انسان بتواند خدمتی بکند همان بهتر می‌باشد، قضاوت مساله سخت است و هرکدام موقعیت خاصی داشته و موقعیت خدمت دارد اما طبیعی است که در فضای شهر با مردم بیشتر برخورد داشته و در مجلس برخوردهای کلان وجود دارد، چیزی که از شورای شهر و شورای اسلامی انتظار می‌رود هرگز محقق نمی‌شود و علت آن مربوط به قوانین و محدودیت‌های دیگر است.

علت حضورم در شورا مشکلاتی بود که در شهر وجود داشت

 علت آنکه بعد از حضور در یک دوره شورا و مجلس بازهم در این دوره شرکت کردم به دلیل اتفاقاتی بود که در شهر می‌افتاد و با دو سوال مواجه بودم که آیا بی‌تفاوت باشم و به کار خودم برسم و یا با این وضعیت جسمانی اگر کاری از دستم برمی‌آید انجام دهم و به نظر رسید که شاید آمدنم مناسب باشد.

حداقل اعضایی که در شورا هستند حضورشان مانع رانت‌خواری است هرچند هنوز در شهر اتفاقات منفی هم وجود دارد اما مطمئنا در مقایسه با دوره‌های گذشته این بار اثرات مثبت دیده شده و اتفاقات خوبی برای شهر رخ می‌دهد.

آناج: واکنشتان در مقابل با هجمه رسانه‌ها چیست؟ گاهی هجمه‌ها بسیار زیاد می‌شود

اکبرنژاد: این سخنان برایم اصلا مهم نیست! به برخی‌ها صلاح این است که جواب داده نشود البته در نقد جامعه هم نباید به قدری محدود باشیم که هرکس هرچیزی گفت سریعا جواب دهیم اما ممکن است بسیاری از گفته‌ها درست نبوده و غیرواقعی باشد.

آزادی مطبوعات لازمه وجود جامعه کنترل شده است

اما باید در جامعه همه چیز گفته شود و آزادی مطبوعات وجود داشته باشد تا جامعه کمی کنترل شده شود، در جامعه ما بسیاری اتفاقات می‌افتد. وقتی بعد از چهل سال از انقلاب رهبری از مردم عذرخواهی می‌کند برای من و شما جای شرمندگی دارد حداقل اگر می‌گذاشتیم رسانه‌ها مطالبشان را می‌نوشتند حتی اگر پنج حرف اشتباه هم بود اینگونه نمی‌شد که آقازاده ها این اتفاقات را در مملکت رقم می‌زدند و امروز بعد از چهل سال عذرخواهی بشنویم؛ این برای همه ما جای شرمندگی دارد که همگی در مسئولیت بوده‌ایم و امروز آخر سر این اتفاقات ناعادلانه مانند رشوه‌خواری و رانت‌خواری در جامعه را شاهدیم.

آناج: برخوردتان با اصحاب رسانه چگونه می‌باشد؟ احساس می‌شود در بیشتر مواقع دسترسی به اعضای هیئت رئیسه کار سختی است

اکبرنژاد: این از ضعف ماست؛ اگر اشتباهی بوده قبول دارم ما نیز معصوم نیستیم اگر برخورد تندی داشته‌ام از ضعف من بوده و قبول دارم.

آناج: انتقادات رسانه‌ها را چگونه می‌بینید؟

اکبرنژاد: بسیاری از آنان را واقع‌بینانه نمی‌بینم اگرچه امروز بیکاری در کشور زیاد است و آنها هم برای پول کار می‌کنند نه مصالح مملکت برخی از نقدها را دیده‌ام و بسیاری از آنها را ندیده و فقط شنیده‌ام که واقعا غیرمنصفانه می‌باشد، اما ایرادی ندارد اجازه بدهیم اگر مطبوعات غیرمنصفانه هم می‌خواهند بگویند تا در جامعه فضای عدالت ایجاد شود ولو اینکه مغرضانه باشد؛ زیرا مردم انتخاب می‌کنند و باوجود این همه حرفی که از گذشته به بنده گفتند کمتر از یک هفته بافی مانده به انتخابات مردم انتخابشان را کردند.

 انتخاب کلی مردم تا حدودی حساب شده تر از این است که فردی نقش ایفا کند؛ اگر ما در نظر داشته باشیم که بین خود و خدا به قصد خدمت به مردم بیاییم مردم خود نیز به وقتش جواب را می‌دهند و تا اینجا هم این را دیده‌ایم.

آناج: فکر می‌کردید شش روز مانده به انتخابات با توجه به وجود رقبا به عنوان نفر دوم شورا رای بیاورید؟ این رای به شما براساس سبقه بود یا بخاطر جناح بندی سیاسی؟

اکبرنژاد: بیشتر کسانی که به من رای دادند کسانی هستند که شما از آنها حمایت می‌کنید! و به آنها اصولگرا می‌گویید البته اصولگرا یک بار بحث حزب بوده و ممکن است اسمش فقط اصولگرا باشد اما کارهایشان با اصول الهی جور نباشد که امروز هم همانطور است اما یک سری اصولگرا هم هستند که واقعا به گفته خدا و قوانین خلقت و اصولش معتقدند و مطمئنا بسیاری از رای دهندگان به من هم اصولگرا بودند.

آناج: چای ریختن اندیش برای اکبرنژاد مدتی سوژه رسانه‌ها شد دلیل این احترام چه بود؟

اکبرنژاد: این را باید از کسی بپرسید که چای ریخته است اینکه کسی برای یک معلول چای ریخته را ببینید می‌توانید به چیزی تبدیل کنید! من نمیدانم دلیلش چه بود و شما از ایشان بپرسید که چرا چای ریخته اند البته همیشه سعی می‌کنم کسی برای من این کارها را انجام ندهد اما وقتی کسی این کار را می‌کند اگر قبول نکنم که اخلاقا کار بدی است.

آناج: ماجرای بوسه شکور بر گونه فریدون در جلسه انتخاب شهردار چه بود؟

اکبرنژاد: من برای همه انسانها ارزش قائلم با وجود اینکه ممکن است از نظر فکری متفاوت باشیم اما همه بنده خدا هستند و نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده و چه حرفی زده‌ایم که این اتفاق افتاده اما ممکن است خیلی این اتفاق افتاده باشد و شما تنها عکس این را گرفته باشید.

آناج: نظرتان نسبت به انتقاداتی به مدیریتتان می‌شود چیست؟

اکبرنژاد: شاید این انتقادات صحیح باشد من ادعایی ندارم که بهترین مدیریت را دارم و به احتمال قوی هم نقدهایشان درست است، در دنیا در مجالسشان یکدیگر را کتک می‌زنند اما در شورای شهر باوجود نظرات متفاوت برخورد بسیار محترمانه‌ای وجود دارد و گاهی هم ممکن است کسانی بیش از حد معمول تند بروند اما به‌گونه‌ای نیست که بی‌حرمتی باشد، هرچند که انتظار این است شورای ما چون برای جماعت الگو بوده و مسئول هستند بهتر عمل کنند.

وقتی در جامعه‌ای مسئولین بالادست درست حرف نزنند از زیردستان نباید انتظاری داشت

وقتی در جامعه ای مسئولین درست حرف نزنند نباید از مسئولین پایین دست انظار داشته باشیم درست حرف بزنند البته این به معنای این نیست که مسئول پایین دست مجاز است که اشتباهات مسئولین بالا را تکرار کنند ما باید جامعه مان پرسشگر و آگاه باشد، در جامعه ما اینگونه است از گذشته رشد و توسعه نیافته‌ایم و عملکرد بالادستی ها بر پایین دست تاثیر دارد و به همین دلیل ما باید بسیار مودب و از نظر آموزشی درست رفتار کنیم زیرا برای فرهنگ جامعه رفتار ما اثر دارد اما من به این اعضای شورا در نحوه برخوردشان در مجموع نمره قابل قبول و بالای 18 می‌دهم.

آناج: سال 96 چه چیزی دغدغه شورا بوده است؟ 

اکبرنژاد: اگر به صورت کلی اشاره کنم تا زمانی که در جامعه عقلانیت حاکی نشود و مدیریت نباشد مشکلات حل نخواهد شد، شورا جز کوچکی از جامعه است و قبل از تشکیل شورا این کشور بود اما شورا باوجود اینکه نقد زیادی به آن دارم و معتقدم امتحان مناسبی نداده‌اند اما اگر تخلفات شورا را در مقایسه با تخلفات دولتی مقایسه کنیم بسیار متفاوت می‌باشد، اینجا چون نظرات بسیاری وجود دارد اگر کسی سی میلیون رشوه بدهد بسیار بیشتر از سه هزار میلیارد تومان کسی می‌شود که برایش بلیط هواپیما بخرند تا برود.

در میدان آذربایجان بیش از هزار ستون زده‌اند تا برای خودشان پول در بیاورند

باید به کارهای شورا اهمیت بدهیم و دغدغه‌مان این باشد که کارهای شورا با عقلانیت پیش برود نه عقل. در عقل ممکن است فرد به مصالح خودش بیاندیشد اما عقلانیت این است که مسائل اجتماعی و رشد جامعه را در نظر بگیریم بنده به همان علت آمدم که یرخی مسائل را می‌دیدم، به طور مثال از میانه به تبریز راه آهن میزنند و 300 ستون داشت، تعجب می‌کنم که چرا پیگیری نمی‌کنید که چرا فقط در میدان آذربایجان 1260 ستون زده‌اند فقط برای اینکه برای خودشان پول در بیاورند و این ستون‌ها به قدری تخریب شده که قابل استفاده نیست.

 لذا وقتی برای اینها پاسخی پیدا نکردم تصمیم گرفتم با این وضعیت جسمی بیایم پس دغدغه اصلی این است که در جامعه کار درست انجام دهیم و جلوی رانت خواری و رشوه خواری گرفته شود نمی‌گویم این کار را کامل انجام داده‌ایم اما سعی کرده‌ایم به خوبی عمل کنیم اگرچه اتفاقاتی افتاده اما در جامعه اتفاقات منفی بزرگ می‌شود ماهم آمده‌ایم که این مسائل درست شود.

عقلانیت تنها بحث پروژه نیست و بحث فرهنگ است، عقلانیت برای جوانان فرصت ایجاد کردن می‌باشد. به گونه ای نیست که ما اینجا عامل اصلی باشیم؛ ما جز بسیار کوچکی و در حد شمعی در تاریکی هستیم و الا سیاست‌های کلی را مجلس و دولت رقم می‌زنند.

 اینکه جوانان ما اختراعی دارند اما در انبوه سازی آن اصلا زمینه‌ای نیست مشکل است، هرچند که تلاشهای مثبت انجام شده و این کارها باید نمود پیدا کند اگر از هزار نفر دست یک نفر را بگیریم کافی می‌باشد، امروز اگر محیط زیستمان به دلیل استفاده از ظروف یک بار مصرف به فاجعه تبدیل شده و جوانی می‌تواند این مساله را حل کند باید دستش را بگیریم نه اینکه او را زمین بزنیم. هنر این نیست که با مجرم برخورد کنیم هنر این است که امکان جرم را از بین ببریم و اگر با برخورد با مجرم موفق می‌شدیم این همه اتفاق نمی‌افتاد لذا تلاشمان این است تا می‌توانیم کار انجام دهیم اگرچه این فضا را بسیار کم برای ما باز می‌کنند.

سربلندی کشورمان باید در عمل نمود پیدا کند نه در حرف

امروز مردم درگیر حقوق وماده 100 و غیره هستند و اگر به حرفهایشان گوش ندهیم که نمی‌شود اگر هم گوش دهیم  24 ساعت وقت داریم و زمان کفایت نمی‌کند اما اگر فرجه‌ای بود برای باز کردن فضا برای این جوانان مطمئنا جامعه مان فضایش جور دیگری بود ما تنها با گفتن ایران و اسلام سربلند نمی‌شویم و باید سربلندی در کارهایمان نمود داشته باشد که به دنیا بگوییم در فلان چیز شما به ما و در چیز دیگر ما به شما احتیاج داریم آنموقع می‌توانیم برای سخن گفتن در دنیا حرفی داشته باشیم.

اینکه بچه های خلاق ما امروز بالای 95 درصد به آمریکا و اروپا بروند و ما انتظار داشته باشیم اینجا سربلند باشیم عملی نیست؛ ما باید برای این جوانان  فضا باز کنیم و اشکال تراشی نکنیم بلکه به حسن مسائل توجه کنیم تا این جوانان در کشور باقی بمانند و یکی از دغدغه‌های ما همین موضوع است.

آناج: آرزویتان برای سال 97 چیست؟

اکبرنژاد: امیدواریم ملت ایران در یان سال چنان شکوفا شود که در دنیا مایه سربلندی باشد و وقتی نامی از اسلام در دنیا به میان می آید به یاد مردم اختراعات و توسعه برسد نه اینکه به یاد مردم طالبان و داعش بیفتد و لازمه این مساله هم مهربانی و کمک به یکدیگر می‌باشد برای تبریز هم آرزوها و تلاشها داریم و امیدواریم 2018 مقدمه‌ای برای صنعت گردشگری باشد همانطور که بسیاری از کشورها با صنعت گردشگری بیشتر از نفت ما درآمدزایی دارند این اتفاق برای ما رخ دهد.

مقدمه تبریز سربلند با حضور امام جمعه‌ای روشنفکر فراهم شده است

امیدورام آذربایجان و تبریز سربلند و جوانانش شاد زندگی کنند و مقدمات این مساله هم فراهم است؛ خوشبختانه امام جمعه‌ای روشنفکر و جوانتر داریم که جزء انسانهای نمونه در کشور شناخته می‌شود و دنیا دیده می‌باشند و استاندارش انسانی فنی و شورایش افراد متخصصی و شهردارش رشته‌اش متناسب و اهل تبریز است و تمام تلاشمان نیز کمک به شهردار برای آبادانی شهر است.

انتهای پیام/

نظر شما