شناسهٔ خبر: 24688786 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می‌دهد

گزارش عملکرد معاونت آموزش ابتدایی در سال 96؛ از حذف آزمون تا ابداع طرح «عید و داستان»

می‌توان گفت معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش پُرخبرترین معاونت این وزارتخانه در سال 96 بود و اتخاذ تصمیم‌های جنجالی چون ممنوعیت برگزاری آزمون و حذف پیک نوروزی در این حوزه بسیار خبرساز شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در سال 96 یکی از خبرسازترین معاونت‌های این وزارتخانه بود و تصمیمات مهمی در آن اتخاذ شد.

*ممنوعیت برگزاری آزمون و استفاده از کتب کمک درسی در مقطع ابتدایی

نیمه بهمن‌ماه سال جاری وزیر آموزش و پرورش در توییتی خبر از حذف آزمون‌های ورودی مدارس که در پایه ششم برگزار می‌شد، داد.

فردای آن روز رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه دیروز یکی از مهمترین تصمیمات آموزش و پرورش در جهت ایجاد فضای آرام تربیتی دانش‌آموزان ابتدایی گرفته شد، اظهار داشت: بر اساس این مصوبه برگزاری هرگونه آزمون در دوره ابتدایی ممنوع شد و بدین ترتیب سال آینده تنوع مدارس و جداسازی دانش‌آموزان وجود نخواهد داشت. 

وی افزود: اثرات مثبت این تصمیم برای دانش‌آموزان بسیار زیاد است و کمترین آن کاهش استرس و فضای مخرب رقابت برای ورود به مدارس خاص است و بدین ترتیب 7.5 میلیون دانش‌آموز دوره ابتدایی از قید استرس هرگونه آزمون ورودی مدارس آزاد می‌شوند.

به گزارش فارس، این تصمیم جنجالی موافقان و مخالفان زیادی داشت که همگی در یک نقطه مشترک بودند و آن هم مسئله حذف آزمون بود اما نقطه افتراق مخالفان و موافقان در مسئله‌ای بود که نتیجه حذف آزمون‌ها بود و آن حذف مدارس سمپاد از متوسطه اول بود.

استدلال موافقان این تصمیم که عمدتاً از کسانی هستند که در وزارت آموزش و پرورش مشغول به کارند در چند دسته خلاصه می‌شود؛ استناد به اصل فراگیر بودن و مخالفت تنوع مدارس با عدالت آموزشی، استرس ناشی از آزمون، دور شدن از تربیت با محور بودن آزمون، جایگزین شدن طرح شهاب به جای مدارس استعدادهای برتر و منسوخ شدن جداسازی دانش‌آموزان در نظام‌های آموزشی پیش‌رو.

در برابر این نظرات، مخالفان حذف مدارس سمپاد از متوسطه اول تصمیم‌گیری برای این مسئله را در صلاحیت شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌دانند، حذف مدارس باکیفیت سمپاد و نمونه‌دولتی را مساوی حذف عرضه باکیفیت در برابر افزایش تقاضا می‌دانند که خود زمینه‌ساز رقابت بیشتر برای ورود به مدارس غیردولتی است، معتقدند روش جداسازی همچنان در بسیاری از کشورهای دنیا اجرا می‌شود و بدون آماده بودن مدارس دولتی نمی‌توان دانش‌آموزان با استعداد برتر را روانه این مدارس کرد، طرح شهاب هنوز از بوته آزمون سربلند بیرون نیامده و طرحی نوپاست و در نهایت مخالفان حذف مدارس سمپاد معتقدند حذف مدارس سمپاد و غیردولتی به تقویت مدارس غیردولتی منجر می‌شود.

هرچند وزیر آموزش و پرورش مستند به مصوبه حذف آزمون شورای عالی آموزش و پرورش از عدم برگزاری آزمون مدارس سمپاد در سال تحصیلی جاری خبر داده است اما محمدرضا مخبردزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران گفت:‌ موضوع سمپاد باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم‌گیری شود. زیرا این موضوع و مدارس تیزهوشان و باشگاه دانش‌پژوهان جوان جزو موضوعات ملی است و شورای عالی انقلاب فرهنگی مرجع تصمیم‌گیری این موضوعات است.

وی افزود: اینکه کسی مخالفت یا موافقتش را اعلام کرده باشد ملاک نیست زیرا شورا تاکنون هیچ تصمیمی نگرفته و تصمیم نهایی پس از تعطیلات نوروز گرفته می‌شود.

*ممنوعیت پخش پیک نوروزی در مدارس  جایگزینی طرح «عید و داستان»

ممنوعیت پخش پیک نوروزی و پرداختن به داستان و داستان‌گویی توسط دانش‌آموزان در تعطیلات عید نوروز از دیگر تصمیمات خبرساز حوزه معاونت آموزش ابتدایی بود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه داستان‌نویسی جایگزین پیک نوروزی می‌شود و هفت و نیم میلیون داستان در نوروز امسال تولید خواهد شد، اظهار داشت: تلاش داریم با این روش با توجه به نقشی که داستان برای انتقال ارزش‌ها و تقویت قوه تخیل دارد، از این ابزار در بستر مناسبی برای رشد خلاقیت کودکان استفاده شود.

این طرح هیچ مخالفی نداشت و همه کارشناسان به ناکارآمدی پیک‌های نوروزی اذعان داشته و اجرای درست طرح عید و داستان را برای پرورش خلاقیت مفید دانستند.

*ثبت‌نام 931 هزار نوآموز در مراکز پیش‌دبستانی

توسعه مراکز پیش‌دبستانی به‌خصوص در مناطق محروم و 2 زبانه از برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش و تکالیف سند تحول بنیادین است که امسال به گفته معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش 931 هزار و 322 نوآموز در 31 هزار 706 مرکز پیش‌دبستانی ثبت‌نام کرده‌اند و در 62 هزار و 360 کلاس تحصیل می‌کنند و پوشش تحصیلی این بخش از 38 درصد به بالای 60 درصد رسیده است. 

*تلاش برای محرومیت‌زدایی از دانش‌آموزان عشایر

 182 هزار دانش‌آموز در مدارس عشایری کشور تحصیل می‌کنند اما امکانات بسیاری از مدارسی که این دانش‌آموزان در آن درس می‌کنند نامناسب است و از سوی دیگر به دلیل کوچ‌رو بودن، دانش‌آموزان عشایر به مدارس کانکسی و چادری مجهز بیشتر نیاز دارند.

به گفته محمدرضا سیفی سرپرست دفتر آموزش و پرورش عشایر کشور، در حال حاضر 6100 مدرسه عشایری در 23 استان کشور به صورت ثابت، سیار و نیمه‌سیار وجود دارد که 25 درصد از این مدارس فاقد سرویس بهداشتی و 29 درصد دارای سرویس بهداشتی نامناسب است.

شاید یکی از اقدامات در خور تقدیر این بخش از معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اطلاع‌رسانی در خصوص محرومیت آموزشی این دانش‌آموزان در سال 96 و تلاش برای جذب کمک‌های خیرین بود.

در سال 96 قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران ساخت سرویس بهداشتی، آبخوری مدارس عشایری و تغذیه رایگان دانش‌آموزان مناطق مرزی عشایری ابتدایی را در سه‌ مرحله تقبل کرد. 

*امضای تفاهم‌‌نامه با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای اجرای «طرح کانون مدرسه»

براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش منعقد شد، مربیان کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مدارس ابتدایی حضور می‌یابند تا روش‌های متنوعی چون قصه‌گویی و نمایش را برای رشد خلاقیت و آموزش مهارت به دانش‌آموزان، وارد مدارس ابتدایی کنند. 

*تلاش برای اجرای طرح از مهر جا نمانیم

پس از تعیین سیاست جا نماندن از تحصیل دانش‌آموزان ملیت‌های مختلف از تحصیل توسط وزیر آموزش و پرورش در آغاز سال تحصیلی جاری، معاونت آموزش ابتدایی اعلام کرد 30 هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در کشور به همت راهبران آموزشی به چرخه آموزش بازگشتند.

وزیر آموزش و پرورش در آستانه سال تحصیلی جاری از اهتمام وزارت متبوعش برای بازگشت به تحصیل دانش‌آموزان ملیت‌های مختلف ساکن در کشور خبر داده بود.

انتهای پیام/

نظر شما