شناسهٔ خبر: 24688702 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سنا به طرح توقف پایان حمایت آمریکا از ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن رای نداد

R1016196/P36447/S8,90,1115,1128/CT10

مجلس سنای آمریکا طرح قانون پایان حمایت و پشتیبانی آمریکا از ائتلاف سعودی در جنگ علیه یمن را رد کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، مجلس سنای آمریکا، روز گذشته با طرح قانونی، که به حمایت واشنگتن از عربستان سعودی در جنگ علیه یمن پایان می‌داد، مخالفت کرد.

براین اساس، اعضای مجلس سنای آمریکا در این جلسه درباره طرح قانونی برای پایان دادن به حمایت این کشور از ائتلاف سعودی در جنگ یمن، رایزنی کردند.

همزمان با جلسه سنای آمریکا برای رایزنی درباره طرح مذکور، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری این کشور، در کاخ سفید میزبان «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی بود. اعضایی، که در مجلس سنا از این طرح حمایت می‌کردند، اوضاع در یمن را «فاجعه‌ای انسانی» توصیف کردند و عربستان سعودی مسئول این وخامت اوضاع خواندند.

سناتور «برنی سندرز» از مهم‌ترین حامیان طرح قانون پایان دادن به حمایت آمریکا از جنگ علیه یمن، در سخنانی، به کشته و آواره شدن میلیون‌ها غیرنظامی در این کشور جنگ‌زده و شیوع بیماری وبا و قحطی اشاره کرد و گفت: «این اتفاقی که در یمن، امروز می‌افتد نتیجه جنگی است که عربستان سعودی در آنجا به راه انداخته است.»

اما سناتور جمهوری‌خواه «مایک لی»، که یکی دیگر از حامیان این طرح بود، گفت: «این طرح از مدتی قبل در دستور کار قرار داشته است. صحبت درباره این قطعنامه به هیچ‌وجه برای همزمانی با سفر ولیعهد عربستان به آمریکا زمان‌بندی نشده بود.»

لی در عین حال افزود: «عربستان یک شریک ضروری در منطقه است که بدون آن آمریکا به موفقیت کمتری دست پیدا می‌کرد.»

آمریکا از سال 2015 حمایت‌های اطلاعاتی، دیده‌بانی، سوخت‌رسانی و همچنین حمایت‌های تدارکاتی از ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن می‌کند. اما سناتورهای آمریکایی از جمله حامی طرح مذکور، تأکید دارند که دخالت نظامی آمریکا در جنگ یمن غیرقانونی است و وزارت دفاع( پنتاگون) برای این کار از کنگره مجوز نگرفته است.

انتهای پیام/

نظر شما