شناسهٔ خبر: 24688161 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

لزوم فرهنگ سازی برای خرید کالای ایرانی

برای ترغیب مردم به خرید کالاهای ایرانی باید از کار فرهنگی، تبلیغات و آماده سازی فکر و رفتار نوجوان و حتی کودکان بهره جست و از تاثیر رسانه­ های دیداری و شنیداری و مکتوب برای اصلاح رفتار اجتماعی استفاده کرد. پژوهش خبری صدا و سیما : تولید کالا از ارکان اقتصادی هر کشور است، وقتی مقام معظم رهبری، بارها تاکید کردند که باید با همه ظرفیت موضوع اقتصاد مقاومتی را در داخل دنبال کنیم، این بدان معناست که باید به کالای ایرانی اهمیت داد. اهمیت به تلاش کارگر ایرانی، رونق بازار و دلگرمی و همبستگی را به همراه می ­آورد. تک تک ما نباید این نان را از سفره کارگر ایرانی بگیریم و به خارجی هدیه کنیم؛ به خصوص در مورد مصرف کالاهای با­کیفیت داخلی که شکوفایی اقتصاد را در پی دارد.

صاحب‌خبر -

پژوهش خبری صدا و سیما : تولید کالا از ارکان اقتصادی هر کشور است، وقتی مقام معظم رهبری، بارها تاکید کردند که باید با همه ظرفیت موضوع اقتصاد مقاومتی را در داخل دنبال کنیم، این بدان معناست که باید به کالای ایرانی اهمیت داد. اهمیت به تلاش کارگر ایرانی، رونق بازار و دلگرمی و همبستگی را به همراه می ­آورد. تک تک ما نباید این نان را از سفره کارگر ایرانی بگیریم و به خارجی هدیه کنیم؛ به خصوص در مورد مصرف کالاهای با­کیفیت داخلی که شکوفایی اقتصاد را در پی دارد.  

گرمی بازار خرید، نشانه اقتصاد سالم

همه سازمان­ های مسئول باید دست ­به ­دست هم دهند و کاری کنند که کیفیت کالاها و تولیدات داخلی افزایش یابد، تا اجناس مورد نیاز مردم از کشورهای دیگر وارد نشود. به این معنا که ما باید خریداران را ترغیب کنیم بیشتر از کالاهای تولید داخل استفاده کنند. پیش نیاز این ­کار هم تولید داخلی مرغوب است. هدف هر اقتصاد سالمی افزایش مصرف و جذب خریدار است. هر چه مردم بیشتر خرید کنند، شرایط بهتراست، اما به شرط این­که این خریدها از تولیدات داخلی باشد و نه خرید اجناسی که از سایر کشورها وارد می ­شود و تولید داخلی را ضعیف ­تر می ­­کند. زمانی که خریدکردن در جامعه ­ای کاهش یابد و مردم تمایلی به خرید اجناس و کالاهای مختلف نداشته باشند، مشکلاتی مانند بیکاری افزایش می یابد و با افزایش میزان بیکاری آسیب هایی همچون طلاق و نابسامانی­ های دیگر بیشتر مشاهده می شود.[4]

شکسته شدن قیمت­ ها، نتیجه خرید کالای ایرانی

مصرف تولید داخلی می ­تواند از نقاط اشتراک و تعلقات سرزمینی کشور عزیزمان باشد. یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های اقتدار و آبادانی هر سرزمینی میزان تولیدات مردم آن سرزمین می‌باشد. با خرید کالای ایرانی بازار کسب و کار داخلی رونق می­ گیرد و با افزایش تقاضا، تولید، افزایش می­ یابد، در نتیجه اشتغال ایجاد می ­شود و بیکاری کاهش

می­ یابد و در نهایت با افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه، کشور به رشد اقتصادی دست می­ یابد؛ از طرفی کاهش قاچاق و واردات اجناس بی­ کیفیت خارجی اتفاق می­افتد. در این میان چیزی که به زندگی همه افراد مربوط است شکسته شدن قیمت­هاست.

نمونه ­ای از ظرفیت­ های تولید داخلی

در بسیاری از بخش­ های تولید داخلی ظرفیت فراوانی وجود دارد، اما هنگامی که از کالای خارجی مشابه، استقبال می ­شود، مشکلات تولید آغاز می ­گردد و از طرفی واردات و قاچاق رونق می ­گیرد.

ـ پوشاک

ظرفیت تولید در بخش پوشاک 300 هزار تن است، این در حالی است که نیاز کشور به تولید پوشاک در حدود 450 تا 500 هزار تن است. در این بخش ایجاد شهرک‌های پوشاک با ویژگی‌های خاص که شامل واحدهای تولیدی صنعتی، مراکز خدماتی، مراکز توزیع، ایجاد مدارس مد و طراحی پیش‌بینی شده است طبق آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، ارزش بازار پوشاک ایران مبلغی حدود 11 میلیارد دلار است. همچنین ارزش تولیدات داخلی،  4/ 5 میلیارد دلار است و در عین حال، سالانه رقمی حدود    2/ 5  میلیارد دلار پوشاک از طریق غیررسمی و غیرقانونی وارد کشور می‌شود. این در حالی است که آمار حاصل از صادرات پوشاک گمرک دنیا به ایران رقمی حدود 709 میلیون دلار که نشان‌دهنده ورود پوشاک ارزان خارج از فصل و با کیفیت نامناسب است. از سوی دیگر آمار‌ها حاکی از آن است که حدود یک میلیارد دلار از واردات همراه مسافر وارد کشور می‌شود.[5]

ظرفیت تولید چادرمشکی در کشور به ۱۰میلیون مترمربع درسال می رسد و تولید هم حدود ۵ میلیون متر مربع است، ولی نیاز واقعی چادر مشکی در کشور حدود ۷۵ میلیون مترمربع است.[6]

لوازم خانگی

ارزش واردات رسمی لوازم خانگی سالانه ۴۵۰میلیون دلار است، آمار شرکت‌های بازرسی، فروش پنج میلیارد دلاری لوازم خانگی خارجی در بازار ایران را نشان می‌دهد.این یعنی بیش از چهار میلیارد دلار از بازار لوازم خانگی کشور سهم کالاهای قاچاق است.

این در حالی است که ظرفیت‌سازی‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته و واحدهای صنعتی بزرگی نیز در کشور ایجاد شده‌اند اما قاچاق در کنار سونامی رسمی واردات اجازه سر بلند کردن به آنها را نمی‌دهد.[7]

تاثیر رسانه ها در فرهنگ سازی خرید کالای ایرانی

برای ترغیب مردم به خرید کالاهای ایرانی باید از کار فرهنگی، تبلیغات و آماده سازی فکر و رفتار نوجوان و حتی کودکان بهره جست و از تاثیر رسانه­ های دیداری و شنیداری و مکتوب برای اصلاح رفتار اجتماعی استفاده کرد. در این میان آموزش و پرورش، وزارت ارشاد، صدا و سیما، دستگاه های آموزش عالی، مطبوعات و.... می توانند نقش مهم و ارزنده خود را در این راه ایفا کنند تا ایرانی با افتخار از کالای ایرانی استفاده کند. اطلاع رسانی از طریق رسانه ­ها به خصوص صدا وسیما در خصوص فواید خرید کالای ایرانی و عوارض خرید کالای خارجی برای کشور می­ تواند مردم را به خرید تولیدات داخلی ترغیب کند. یکی از عوارض خرید کالای خارجی بیکاری و تعطیلی واحدهای تولیدی داخلی است که امروز بسیاری از خانواده ها با معضل بیکاری به نوعی دست و پنجه نرم می ­کنند که این معضل خود زمینه ساز معضلات اجتماعی بسیاری است. لذا رسانه­ ها باید خانواده ­ها را به هنگام خرید کالا به این موضوع توجه دهند که، با خرید کالای ایرانی چه خدمتی به کشور خود می ­کنند [8 ].

......................................................................................

[1] ـ بیانات در دیدار جمعى از کارگران سراسر کشور، 9/ 2/ 1394

[2] ـ بیانات در دیدار مسئولان نظام، 2 /4/ 1394

[3] ـ بیانات در حرم مطهر رضوی،1/ 1/ 1394

[4] ـ دکتر قرایی مقدم،استاد دانشگاه، تبیان 21/ 12/ 1391

[5] ـ گلناز نصراللهی، مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت،اقتصادآنلاین، 05/ 10/ 94

[6] ـ مهدی رئیسی زاده، دبیر انجمن نساجی ایران، عیارآنلاین، 6/ 03/ 94

[7] ـ اقتصاد برتر، 25/ 07/ 1394

[8] - پایگاه اطلاع رسانی حوزه، 21/ 6/ 1391

...............................................................

گرمی بازار خرید، نشانه اقتصاد سالم

همه سازمان­ های مسئول باید دست ­به ­دست هم دهند و کاری کنند که کیفیت کالاها و تولیدات داخلی افزایش یابد، تا اجناس مورد نیاز مردم از کشورهای دیگر وارد نشود. به این معنا که ما باید خریداران را ترغیب کنیم بیشتر از کالاهای تولید داخل استفاده کنند. پیش نیاز این ­کار هم تولید داخلی مرغوب است. هدف هر اقتصاد سالمی افزایش مصرف و جذب خریدار است. هر چه مردم بیشتر خرید کنند، شرایط بهتراست، اما به شرط این­که این خریدها از تولیدات داخلی باشد و نه خرید اجناسی که از سایر کشورها وارد می ­شود و تولید داخلی را ضعیف ­تر می ­­کند. زمانی که خریدکردن در جامعه ­ای کاهش یابد و مردم تمایلی به خرید اجناس و کالاهای مختلف نداشته باشند، مشکلاتی مانند بیکاری افزایش می یابد و با افزایش میزان بیکاری آسیب هایی همچون طلاق و نابسامانی­ های دیگر بیشتر مشاهده می شود.[4]

شکسته شدن قیمت­ ها، نتیجه خرید کالای ایرانی

مصرف تولید داخلی می ­تواند از نقاط اشتراک و تعلقات سرزمینی کشور عزیزمان باشد. یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های اقتدار و آبادانی هر سرزمینی میزان تولیدات مردم آن سرزمین می‌باشد. با خرید کالای ایرانی بازار کسب و کار داخلی رونق می­ گیرد و با افزایش تقاضا، تولید، افزایش می­ یابد، در نتیجه اشتغال ایجاد می ­شود و بیکاری کاهش

می­ یابد و در نهایت با افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه، کشور به رشد اقتصادی دست می­ یابد؛ از طرفی کاهش قاچاق و واردات اجناس بی­ کیفیت خارجی اتفاق می­افتد. در این میان چیزی که به زندگی همه افراد مربوط است شکسته شدن قیمت­هاست.

نمونه ­ای از ظرفیت­ های تولید داخلی

در بسیاری از بخش­ های تولید داخلی ظرفیت فراوانی وجود دارد، اما هنگامی که از کالای خارجی مشابه، استقبال می ­شود، مشکلات تولید آغاز می ­گردد و از طرفی واردات و قاچاق رونق می ­گیرد.

ـ پوشاک

ظرفیت تولید در بخش پوشاک 300 هزار تن است، این در حالی است که نیاز کشور به تولید پوشاک در حدود 450 تا 500 هزار تن است. در این بخش ایجاد شهرک‌های پوشاک با ویژگی‌های خاص که شامل واحدهای تولیدی صنعتی، مراکز خدماتی، مراکز توزیع، ایجاد مدارس مد و طراحی پیش‌بینی شده است طبق آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، ارزش بازار پوشاک ایران مبلغی حدود 11 میلیارد دلار است. همچنین ارزش تولیدات داخلی،  4/ 5 میلیارد دلار است و در عین حال، سالانه رقمی حدود    2/ 5  میلیارد دلار پوشاک از طریق غیررسمی و غیرقانونی وارد کشور می‌شود. این در حالی است که آمار حاصل از صادرات پوشاک گمرک دنیا به ایران رقمی حدود 709 میلیون دلار که نشان‌دهنده ورود پوشاک ارزان خارج از فصل و با کیفیت نامناسب است. از سوی دیگر آمار‌ها حاکی از آن است که حدود یک میلیارد دلار از واردات همراه مسافر وارد کشور می‌شود.[5]

ظرفیت تولید چادرمشکی در کشور به ۱۰میلیون مترمربع درسال می رسد و تولید هم حدود ۵ میلیون متر مربع است، ولی نیاز واقعی چادر مشکی در کشور حدود ۷۵ میلیون مترمربع است.[6]

لوازم خانگی

ارزش واردات رسمی لوازم خانگی سالانه ۴۵۰میلیون دلار است، آمار شرکت‌های بازرسی، فروش پنج میلیارد دلاری لوازم خانگی خارجی در بازار ایران را نشان می‌دهد.این یعنی بیش از چهار میلیارد دلار از بازار لوازم خانگی کشور سهم کالاهای قاچاق است.

این در حالی است که ظرفیت‌سازی‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته و واحدهای صنعتی بزرگی نیز در کشور ایجاد شده‌اند اما قاچاق در کنار سونامی رسمی واردات اجازه سر بلند کردن به آنها را نمی‌دهد.[7]

تاثیر رسانه ها در فرهنگ سازی خرید کالای ایرانی

برای ترغیب مردم به خرید کالاهای ایرانی باید از کار فرهنگی، تبلیغات و آماده سازی فکر و رفتار نوجوان و حتی کودکان بهره جست و از تاثیر رسانه­ های دیداری و شنیداری و مکتوب برای اصلاح رفتار اجتماعی استفاده کرد. در این میان آموزش و پرورش، وزارت ارشاد، صدا و سیما، دستگاه های آموزش عالی، مطبوعات و.... می توانند نقش مهم و ارزنده خود را در این راه ایفا کنند تا ایرانی با افتخار از کالای ایرانی استفاده کند. اطلاع رسانی از طریق رسانه ­ها به خصوص صدا وسیما در خصوص فواید خرید کالای ایرانی و عوارض خرید کالای خارجی برای کشور می­ تواند مردم را به خرید تولیدات داخلی ترغیب کند. یکی از عوارض خرید کالای خارجی بیکاری و تعطیلی واحدهای تولیدی داخلی است که امروز بسیاری از خانواده ها با معضل بیکاری به نوعی دست و پنجه نرم می ­کنند که این معضل خود زمینه ساز معضلات اجتماعی بسیاری است. لذا رسانه­ ها باید خانواده ­ها را به هنگام خرید کالا به این موضوع توجه دهند که، با خرید کالای ایرانی چه خدمتی به کشور خود می ­کنند [8 ].

......................................................................................

[1] ـ بیانات در دیدار جمعى از کارگران سراسر کشور، 9/ 2/ 1394

[2] ـ بیانات در دیدار مسئولان نظام، 2 /4/ 1394

[3] ـ بیانات در حرم مطهر رضوی،1/ 1/ 1394

[4] ـ دکتر قرایی مقدم،استاد دانشگاه، تبیان 21/ 12/ 1391

[5] ـ گلناز نصراللهی، مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت،اقتصادآنلاین، 05/ 10/ 94

[6] ـ مهدی رئیسی زاده، دبیر انجمن نساجی ایران، عیارآنلاین، 6/ 03/ 94

[7] ـ اقتصاد برتر، 25/ 07/ 1394

[8] - پایگاه اطلاع رسانی حوزه، 21/ 6/ 1391

...............................................................

نظر شما