شناسهٔ خبر: 24687976 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

حال و هوای نوروزی پایتخت رهاشده از ترافیک و آلودگی

صاحب‌خبر -
این روزها به هر گوشه شهر که سرکی بکشیم جلوه‌های شادی و نشاط و فصل نو شدن و بهار قابل دیدن است؛ گویی در این دو هفته تعطیلات، تهران خسته از شلوغی و آلودگی نفسی می کشد و جان دوباره می‌گیرد. در یک کلام گویی تهران در این ایام همچون آیین دیرین نوروز خود نیز به رسم گذشته‌ها نمایانگر جلوه‌های زیبایی طبیعت می‌شود و فرصتی فراهم می کند تا مسافران و شهروندانش دو هفته‌ای از همه خوبی‌ها و زیبایی‌های شهر لذت ببرند.

به گزارش اعتدال به نقل از ایسنا، دو هفته تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی فراهم می کند در هوای مطبوع و میان بوستانهای آراسته شده به گلها فارغ از دود و ترافیک ، تهران را به خوبی مشاهده کرد؛ در حقیقت می شود در این فرصت در تهران به خوبی زندگی کرد. این روزها در هر قسمت شهر که قدم بزنی متوجه خواهی شد که چهارگوشه شهر بی تاب استقبال از بهار و نوروز است.

فرصت را غنیمت دانستم و برای گشت در شهر و دیدن حال و هوای نوروزی تهران به شمال این شهر یعنی میدان تجریش رفتم. هر ساله شهرداری تهران در این ایام معابر و میدان های شهر را با المان های مختلفی تزیین می کند امسال نیز سازمان زیباسازی شهرداری تهران در قالب طرح رویداد بهارستان ۹۷ و در چهار بخش نقاشی دیوارهای شهر، تخم مرغ های نوروزی، درختستان و نورآرایی شهری، جلوه های بصری زیبایی را به شهر داده‌اند.

نخستین چیزی که در میدان تجریش چشم نوازی می کند گل آرایی درون میدان و فضای سبز زیبای آن است درون همین فضای سبز نیز المان هایی با مضامین مختلف از جمله نوروز نصب شده اند که قطعا با نورپردازی انجام شده در شب جلوه های زیباتری دارند و می‌طلبد یکبار هم در شب این المانها را نگاه کنم.

از میدان تجریش و از خیابان ولیعصر به سمت میدان ولیعصر(عج) حرکت می کنم در تمام طول مسیر درختان بلند و تنومند که مدتی بود از وضع موجود تهران حال خوبی نداشتند و بسیاری از بین رفته بودند امروز در حال احیا هستند و جان دوباره ای گرفته اند. در طول مسیر خلوت روزهای نوروز خیابان ولیعصر بر روی تنه درختان بیشتر خشک و آسیب دیده المان های عجیبی را مشاهده می کنید که سازمان نوسازی شهر تهران در قالب اجرای طرح درختستان روی آنها نصب کرده و هریک مفهوم و تعریف منحصری دارند.

در تردد نوروزی در تهران خیابان ها آنقدر خلوت است و هوا پاک و دل انگیز که گویی هرگز در این خیابان ها تردد نداشته ایم. در نبود ترافیک به جلوه هایی از خیابان های شهر پی می بریم که در روزهای عادی هرگز آنها را لای شلوغی ها مشاهده نمی کنیم. در میدان ولیعصر(عج) که این روزها نورپردازی شبانه فوق العاده ای دارد نمی توان از فضای سبز دور میدان به راحتی عبور کرد و دقایقی به این میدان خیره نشد.

اگر شما هم در دو هفته تعطیلات از شمال شهر به سمت مرکز حرکت کردید و به میدان ولیعصر رسیدید حتما دیدن بلوار کشاورز را چه در شب و چه در روز از دست ندهید که هریک جلوه های زیادی برای خیره کردن شما دارند. فضای سبز وسط بلوار و المان های رنگی فراوان و از همه زیباتر تخم مرغ های رنگی که هر عابری را وادار می کند چند لحظه ای بایستد و با این تخم مرغ ها با نقش‌های رنگی زیبا عکسی بگیرد.

آدمی نیست که عاشق نشود وقت بهار

عرشه پل های عابر شهر نیز در این روزها رنگ و روی متفاوتی دارند؛ بهره گیری از اشعار شاعران کهن و معاصر با موضوع عید نوروز باعث شده در هنگام عبور از مقابل این تابلو ها اگر شیشه خودرو کمی پایین باشد و هوای بهاری و پاکیزه تهران به صورت شما برخورد کند حقیقتا در ذهن هر فردی شکر خداوند را برای این همه زیبایی های طبیعت به یاد می آورد.

اگر در ایام نوروز شما به هر دلیلی به مسافرت نرفتید حتما این خلوتی خیابان ها و هوای پاک را غنیمت بدانید و هم در خیابان های تمیز و اراسته شهر گشتی بزنید و هم از دیدنی‌های تهران لذت ببرید. اگر شما هم از شمال شهر قصد کردید چهارگوشه بهاری تهران را ببینید حتما در ادامه مسیرتان از بلوار کشاورز به جنوب این شهر کهن بروید از بافت تاریخی آن که خوشبختانه در سال های گذشته و به همت دستگاه های ذیربط خانه بسیاری از بزرگان شهرمان در همین بافت تاریخی به موزه تبدیل شده دیدن کنید. قطعا اگر اراده دیدن بافت‌های تاریخی را داشتید به جنوب تهران بروید و نهایتا حداقل نصف روز را در منطقه ۲۰ یعنی شهر ری باشید و آثار تاریخی این منطقه مثل برج طغرل، چشمه علی و ابن بابویه آرامگاه جهان پهلوان تختی را  ببینید.

در نخستین فرصت پس از دید و بازدیدهای نوروزی به همراه خانواده به دیدن موزه ها و باغ ایرانی در غرب تهران بروید و در پایان روز پس از دیدن بوستان های آبشار تهران، جوانمردان، نهج البلاغه در غرب تهران غروب را در کنار دریاچه خلیج فارس باشید و غروب خورشید را هنگام بازی بچه ها در این مجموعه به تماشا بنشینید.

شاید دیدن همه محیط های گردشی و بازدید مکان های دیدنی تهران در دو هفته امکان پذیر نباشد اما در ایام تعطیل از خیابان های بدون ترافیک استفاده کنید و یک روز را به جنگل های لویزان در شرق تهران بروید و از باغ پرندگان و بوستان های پلیس و شیان دیدن کنید.

در این میان صحبت با شهروندان و مسافرانی که در تهران حضور دارند نیز با سایر روزهای سال متفاوت است و گویی شنیدن حرف های آنها که همه یادآوری نوروز را به همراه دارد خالی از لطف نیست و حداقل برای من خالی از لطف نبود برای همین نشستم پای صحبت برخی از آنها:
"حسن" یکی از بستنی فروش های قدیمی شهر که مغازه اش در خیابان ولی عصر است می خواهد از هفته دوم برای گذراندن تعطیلات به همراه همسر و فرزندانش به جنوب سفر کند می گوید:« تازه تهران در تعطیلات عید شهری قابل سکونت شده است. راستش را بخواهید اگر اصرار های فرزندانم برای دیدن فامیل نبود من مایل بودم تا از خلوتی و آرامی و آب و هوای پاکیزه تر تهران در هفته دوم هم استفاده کنم و تهران را ترک نکنم ».

وی که در تهران به دنیا آمده و ۳۸ سال دارد معتقد است: «برای دیدن تهران با این وضعیت آرام، بدون ترافیک و بدون دود و آلودگی باید یک سال دیگر صبر کرد و دیگر تهران در هیچ زمانی در سال ۱۳۹۷ به وضعیت فعلی نخواهد بود».

در پارکی بالاتر از میدان تجریش چند جوان که از دیگر استانها به تهران آمده بودند روی نیمکتی نشسته  بودند. از آنها می پرسم که دیدن تهران در این موقع سال برای آنها چه مزیتی دارد؟ جوان اهوازی که به همراه خانواده خود برای دیدن اقوام مادری به تهران آمده است می گوید که «تهران را در این روزها بهتر می توان دید. خیابان ها خلوت اند و بدون ترافیک .اماکن عمومی و تفرجگاه ها آرام و خلوت اند و بسیاری از اماکن توریستی شهر تهران به دلیل تعطیلات نوروزی تسهیلات ویژه ای برای بازدید گردشگران در نظر گرفته اند که در مجموع ابن عوامل باعث می شوند تا سفر به تهران در دو هفته اول سال جذابیت های خاص خود  را داشته باشد. تصور نمی کنم هیچ موقعیت دیگری از سال تهران چنین هوایی داشته باشد».

این روزها یکی از محورهای گفتگوها در دید و بازدیدهای نوروزی، کیفیت هوای تهران و خرسندی شهروندان باقی مانده در تهران از خلوتی و آرامی شهر است. عموما شهروندانی که تهران را بنا به دلایل مختلف برای سفر ترک نکرده اند و یا قصد دارند هفته دوم را به تعطیلات بروند از خلوتی شهر و پاکی هوا و دیگر مزایای عید تهران می گویند و آرزو می کنند که این وضع همواره پایدار باشد اما هنگامی که به آنها یادآوری می شود که تنها کمتر از یک هفته یا ۱۰ روز دیگر در تهران " آش همان آش خواهد بود و کاسه همان کاسه" البته احتمالا حتی بدتر از وضعیت قبلی ناراحت می شوند و ابراز افسوس می کنند.

به هر روی تهران این روزها بسیار بهتر از روزهای عادی و غیر تعطیل شده است و شهروندان تهرانی ای که ترجیح داده اند تعطیلات نوروز را در شهر خود بمانند یک پیام مشترک به خود و سایر همشهریانشان دارند که ای کاش شهرمان همیشه اینگونه باقی می ماند؛ شاداب و پاک و همیشه چهارگوشه شهر در انتظار بهار بود.

نظر شما