شناسهٔ خبر: 24687464 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

سید حسن خمینی: انسانی كه عزيز است به مال ديگران دست درازی نمی كند، دروغ نمی گويد، تهمت نمی زند و عقده گشايی نمی كند

علي(ع) مي فرمايند، "بنده غير خودت نباش؛ زيرا خدا تو را حرّ آزاده آفريده است". اگر انسان عبد كسي نبود و حر بود، ذليل نمي شود و تن به خفت نمي دهد. اگر به انسان آزاده بگوييد گناه موجب خفت است، عزت نفس او را از انجام گناه بازميدارد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیت الله سيد حسن خميني در مراسم تحويل سال نو در حرم مطهر امام با اشاره به ايام ماه رجب و شب شهادت امام هادي(ع)، روايتي از اين امام معصوم را نقل كرد و گفت: ايشان مي فرمايند، "كسي كه خود را پست مي شمارد از شرّ او ايمن نباشيد". البته به ذهن ما مي آيد كسي كه چنين است حقير است و ضرري براي ما ندارد، اما بر اساس اين روايت چنين نيست، زيرا انسان اگر كسي عزت نفس نداشته باشد آمادگي براي هر فراز و فرودي دارد؛ اما آنچه باعث مي شود انسان از مدار خود خارج نشود عزت نفس است

وي افزود: علي(ع) مي فرمايند، "بنده غير خودت نباش؛ زيرا خدا تو را حرّ آزاده آفريده است". اگر انسان عبد كسي نبود و حر بود، ذليل نمي شود و تن به خفت نمي دهد. اگر به انسان آزاده بگوييد گناه موجب خفت است، عزت نفس او را از انجام گناه بازميدارد.

سيد حسن خميني گفت: انساني كه عزيز است به مال ديگران دست درازي نمي كند، دروغ نمي گويد، تهمت نمي زند و عقده گشايي نمي كند

وي با طرح اين سوال كه اگر بخواهيم عزت باشيم چه بايد كنيم؟ گفت: عزت اصلي مربوط به خداست و بنابراين، اگر ميخواهيد نزد مردم عزيز باشيد بايد رابطه تان با خدا را به خوبي تنظيم كنيد؛ كساني كه اينگونه اند، به فرموده قرآن خداوند مهر آنها را در دل مردم قرار مي دهد.

يادگار امام، یکی از آثار عزت را انتقادپذيري دانست و گفت: انساني که حقیر نیست انتقادپذیر است؛ انتقادناپذیری معلول حقارت نفس ما است و وقتی که ما خودمان را آنقدر کوچک می دانیم که فکر می کنیم اگر کسی به ما انتقاد کند هویت ما را زیر سوال برده، انتقادناپذیر می شویم.

وي ادامه داد: وقتی آدمی عزیز شد دنیا و آخرت را زیبا می بیند؛ عزت به انسان چشم روشن بین می دهد و به او هویت مستقلی در جهان می بخشد که آن وقت می تواند با دنیا یک ارتباط عاطفی برقرار کند. اما انسان وقتی حقیر شد قدر خودش را نمی داند و اندازه خودش را کوچک می بیند.

يادگار امام سپس گفت: اگر بخواهیم یکی از بزرگترین صفات امام را بر شماریم این است که به مردم، جامعه، کشور و ملت ما عزت بخشید. اگر بخواهیم بگوییم دوره امام آغاز چه نقطه ای در تاریخ ایران بود، آن نقطه عزت ملی و عزت اسلامی است و ما این دستاورد را نبايد دست کم نگیریم؛ زيرا یکی از دستاوردهای بزرگ برای جامعه اسلامی است

وي با بيان اينكه "عيد" به معناي عودت و بازگشت است، توصيه كرد: سعي كنيم نو شويم و عزت شخصي، خانوادگي و جمعي خود را دوباره به دست آوريم و در نوروز به عزت نفس خويش بازگرديم و اگر ظرفيت هايي از حقارت را در خود مي بينيم، آن را كور كنيم

نظر شما