شناسهٔ خبر: 24687370 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ورزش ایران در سالی که گذشت

از استعفای دسته جمعی تا بالا رفتن پرچم وزنه برداری ایران در خاک آمریکا

وزنه برداری در سالی که گذشت اتفاقات تلخ و شیرینی را پشت سر گذاشت اما فدراسیون در مهمترین تصمیم مدیریتی نتوانست چندان حرفه ای عمل کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، وزنه برداری در سال ۹۶ هم بدون حاشیه نبود.  با وجود اینکه در میادین بین المللی موفقیت هایی را به دست آورد اما حواشی مختلفی از استعفای سجاد انوشیروانی و متهم شدن فدراسیون به ورزشکار سالاری گرفته تا شکست در انتخابات فدراسیون جهانی پیرامون این رشته ورزشی وجود داشت. البته یکی از اتفاقات مثبت برای وزنه برداری در بحث دوپینگ رخ داد به طوری که ایران در میادین بین المللی تنها یک نمونه تست مثبت داشت که آن هم در رده نوجوانان بود و در مسابقات جهانی بزرگسالان تمام نفرات ایران پاک بودند. درکل وزنه برداری در سال ۹۶ روز های پر افت و خیزی را پشت سر گذاشت که در ادامه نگاهی به عملکرد وزنه برداری در یک سال  اخیر می اندازیم:

*اردیبهشت، قهرمانی در آسیا بعد از پنج سال

مسابقات وزنه برداری قهرمانی آسیا ۲۰۱۷ به میزبانی عشق آباد ترکمنستان برگزار شد و تیم ملی ایران توانست ۵ مدال طلا، ۳نقره و ۳برنز  و  ۵۶۲ امتیاز عنوان قهرمانی آسیا را پس از پنج سال به دست آورد

* اردیبهشت،  کسب ۵ مدال در بازی های کشورهای اسلامی

ایران دربخش مردان وزنه برداری بازی های کشورهای اسلامی که در باکو آذربایجان برگزار شد، با ۲ مدال طلا، ۲نقره و ۱برنز در رده بندی مدالی اول شد.

*خرداد، شکست در انتخابات فدراسیون جهانی وزنه برداری

ایران برای پیروزی در انتخابات فدراسیون جهانی وزنه برداری رایزنی هایی را با کشورهای مختلف داشت اما نتیجه آن به نفع تاماش آیان و هم‌پیمان‌های او تمام شد. ایران با چهار کاندیدا در این انتخابات حضور داشت. علی مرادی که برای پست های کلیدی کاندیدا شده بود،  از حضور در انتخابات ریاست، دبیر کلی، نایب رییسی اول و هیات رییسه انصراف داد و در نواب رییس هم رای نیاورد تا کاملا ناکام باشد. مرادی با رقیب تاماش آیان هم پیمان شده بود که همگی شکست خوردند.

همچنین داود باقری در پست کمیته پزشکی و علیرضا قریشی در پست کمیته فنی ناکام ماندند. تنها  ایرانی که در این انتخابات رای آورد محسن بیرانوند بود که توانست عضو کمیته مربیان و تحقیقات شود.

*خرداد، دومین قهرمانی متوالی ایران در مسابقات وزنه برداری قهرمانی جوانان جهان

تیم ملی وزنه برداری ایران توانست برای دومین سال پیاپی قهرمان مسابقات جوانان جهان شود. تیم ملی وزنه برداری ایران با هشت وزنه بردار در این دوره از مسابقات شرکت کرد که توانست ۲ مدال طلا، ۲ نقره و ۲ برنز توسط رضا بیرالوند، علی داودی و رحمان اورامه کسب کند . اوت شدن علی داودی در دسته فوق سنگین از اتفاقات تلخ این دوره از مسابقات بود. البته ایران توانست در این دوره بعد از پنج سال صاحب مدال طلای مجموع جوانان جهان شود.

*تیر، استعفای دسته جمعی کادرفنی تیم ملی وزنه برداری و متهم شدن فدراسیون به ورزشکار سالاری

سجاد انوشیروانی سرمربی تیم ملی پس از بازگشت تیم ملی وزنه برداری از بازی‌های کشورهای اسلامی، اردوی تیم ملی تعطیل را کرد و درخواست هایی از فدراسیون داشت و اعلام کرد که در صورت برآورده شدن آنها کار را دنبال می کرد. شورای عالی فنی، ۱۲ مورد درخواستی کادرفنی تیم ملی وزنه برداری را تایید کرد اما کیانوش رستمی قرار شد به صورت جداگانه و با یک مربی دیگر تمریناتش را برگزار کند. سجاد انوشیروانی نسبت به تصمیمی که شورای عالی فنی در مورد کیانوش رستمی گرفته بود، اعتراض داشت و در نهایت هم از سمت خود در تیم ملی وزنه‌برداری ایران کناره‌گیری کرد .پس از انوشیروانی، وحید ربیعی مربی تیم ملی و نواب نصیرشلال مشاور سرمربی هم از سمت های خود استعفا دادند.

این اتفاق باعث شد هجمه زیادی علیه فدراسیون شکل بگیرد به طوری که فدراسیون به ترویج ورزشکار سالاری متهم شد.

*تیر، بیرانوند جایگزین انوشیروانی شد

در جلسه شورای عالی فنی وزنه‌برداری در مورد کادر فنی تیم ملی وزنه‌برداری تصمیم‌گیری شد و استعفای سجاد انوشیروانی مورد پذیرش قرار گرفت  .و هدایت تیم ملی بزرگسالان به محسن بیراوند سپرده شداصغر ابراهیمی هم به عنوان کمک او انتخاب شد و اردو های تیم ملی از سر گرفته شد. برادر رستمی هم به عنوان مربی او در کنار برادرش قرار گرفت.

 *مرداد، قهرمانی جوانان در آسیا

تیم ملی وزنه برداری نوجوانان و جوانان ایران در   مسابقات قهرمانی آسیا در کاتماندو نپال با ۱۵ وزنه بردار شرکت کرد. ۸ وزنه بردار در تیم جوانان که در نهایت با ۵۲۳ امتیاز بر سکوی نخست تکیه زد. تیم نوجوانان نیز با ۷ وزنه بردار و ۵۰۲ امتیاز به مقام سومی این رقابتها دست یافت. وزنه برداران ایران در این مسابقات ۲۵ مدال ( ۹مدال طلا، ۱۰ نقره و ۶ برنز) کسب کردند.

*مرداد، ناکامی دربازی های یونیورسیاد

تیم ملی وزنه‌برداری با هفت وزنه بردار در این رقابتها شرکت کرد که از میان هفت وزنه بردار تنها کیا قدمی صاحب مدال برنز شد.

*مهر، رکوردشکنی سهراب در بازی های داخل سالن آسیا

وزنه برداری با پنج وزنه بردار در بازی های داخل سالن شرکت کرد که موفق به کسب  یک طلا، یک نقره و دوبرنز شد.

اما مهمترین اتفاق را سهراب مرادی رقم زد که در رقابتهای دسته ۹۴ کیلوگرم وزنه برداری بازی های داخل سالن آسیا توانست با ثبت رکورد ۴۱۳ کیلوگررم رکورد مجموع جهان  را یک کیلوگرم ارتقا دهد.

*آبان، پایان محرومیت هشت ساله سعید علی حسینی

سعید علی حسینی ، وزنه‌برداری فوق سنگین ایران هشت سال پیش به دلیل مثبت شدن  دوباره تست دوپینگش به مدت ۱۲ سال از حضور در میادین محروم شد. این وزنه بردار بعدا با استفاده از تغییر قوانین محرومیت های مادام العمر و کاهش آن به هشت سال توانست شانس دوباره بازگشت به دنیای وزنه‌برداری را به دست آورد.

*آبان، صدور ویزا ی آمریکا در دقیقه۹۰

تیم ملی وزنه برداری ایران برای حضور در مسابقات جهانی با مشکل صدور ویزا از سوی آمریکا روبرو بود که در نهایت در دقیقه ۹۰ ویزای وزنه برداران ایران صادر شد و آنها تواسنتند در مسابقات جهانی شرکت کنند. البته کیانوش رستمی و برادرش جزو کسانی بودند که گفته شد پروسه صدور ویزای آنها به مشکل برخورده و آنها مجبور شدند دوباره به سفارت آمریکا در دبی مراجعه کنند.

*آذر، تلخ و شیرینی های مسابقات جهانی آمریکا

باتوجه به محرومیت ۹ کشور صاحب نام در وزنه برداری، مسابقات جهانی ۲۰۱۷ فرصت خوبی بود تا ایران مدال های رنگانگی را بگیرد. از این رو تیم ملی با تمام ستاره های خود در مسابقات قهرمانی جهان شرکت  و  بر خلاف سال ۲۰۱۵ دست پر خاک آمریکا را ترک کرد.  ایران در پایان مسابقات  با ۵۰۹ امتیاز  و کسب ۵ طلا، ۳ نقره  و ۶ برنز بر سکوی نخست جهان قرار گرفت. و برای نخستین بار قهرمان جهان شد

در این مسابقات وزنه برداران لحظات تلخ و شیرینی را به وجود آوردند به طوری که در ۸۵ کیلوگرم، کیانوش رستمی با اوت شدن در دوضرب از کسب مدال مجموع بازماند و تنها یک مدال نقره یک ضرب گرفت.
علی میری هفتم جهان شد.

 در ۹۴ کیلوگرم، سهراب مرادی در یک ضرب، دوضرب و مجموع سه مدال طلا گرفت . همچنین به رکورد جهان حمله کرد که با مهار وزنه ۲۳۳ کیلوگرم رکورد دوضرب جهان را شکست.
 
او در مجموع رکورد ۴۱۷ کیلوگرم را ثبت کرد و رکورد مجموع جهان را که در اختیار خودش بود چهار کیلوگرم ارتقا داد.

ایوب موسوی دیگر نماینده ایران  در دوضرب و مجموع  برنز گرفت که البته دوپینگ حریفش مثبت شده و در صورت تایید نهایی مدال نقره جهان به او خواهد رسید.

 در ۱۰۵ کیلوگرم، علی هاشمی توانست با دو طلا و یک برنز عنوان قهرمانی را کسب کند. مدال هاشمی اولین مدال مجموع ایران در دسته ۱۰۵ کیلوگرم مسابقات جهانی است. پیش از این تنها در المپیک، ایران موفق شده بود مدال مجموع دسته ۱۰۵ کیلوگرم را بگیرد.

علیرضا سلیمانی دیگر نماینده ایران نهم شد.

اما در فوق سنگین که با حاشیه های زیادی همراه بود، تالاخادزه گرجستانی مدال طلا گرفت و رکورد مجموع جهان را هم ارتقا داد. 

بهداد سلیمی در یک ضرب  نقره گرفت، در دوضرب پنجم شد و در مجموع دو حرکت با ۴۵۳ کیلوگرم نفر سوم جهان شد.

سعید علی‌حسینی دیگر نماینده ایران  در یک ضرب برنز گرفت، در دوضرب مدال نقره را به دست آورد و در مجموع دو حرکت  نایب قهرمان جهان شد. او زمانی که متوجه شد نایب قهرمان شده در پشت صحنه مسابقات از خوشحالی گریه کرد.

*دی، منصرف شدن سلیمی از خداحافظی با وزنه برداری

هیات ژوری  در حرکت دوضرب مسابقات جهانی  وزنه ۲۵۲ کیلوگرم سلیمی را قبول نکرد در حالی که او از داوران سه چراغ سفید گرفته بود.

سلیمی با این وزنه می توانست مدال نقره مجموع و برنز دوضرب را بگیرد اما او  تنها مدال برنز مجموع و نقره یک ضرب را گرفت.  تاماش آیان رییس فدراسیون جهانی مدال برنز مجموع را برگردن سلیمی انداخت اما او پس از دست دادن با آیان بلافاصله مدال را  از گردنش درآورد و در جیب خود گذاشت.

 او حتی تصمیم به خداحافظی داشت که پس از آن منصرف شد و دوباره تمرینات خود را برای حضور در بازی های آسیایی آغاز کرد.

*دی، تغیر  و تحول در فدراسیون وزنه برداری

فدراسیون وزنه‌برداری تغییر و تحولاتی را در سمت‌های دبیری فدراسیون و سرمربی‌گری تیم‌ ‌ملی بزرگسالان  انجام داد.  در بخش دبیری فدراسیون محسن بیرانوند جایگزین غلامرضا سیاهپور شد و هدایت تیم‌ ‌ملی بزرگسالان وزنه‌برداری هم به محمد حسین برخواه سپرده شد. علی جباری و اکبر خورشیدی به عنوان مربیان تیم ملی بزرگسالان انتخاب شدند.

حمید رشیدی به عنوان سرمربی تیم های ملی جوانان و نوجوانان انتخاب شد. رشید شریفی و علی امینی فرد هم به ترتیب به عنوان مربی تیم جوانان و نوجوانان منصوب شدند.

*بهمن، آغاز به کار رسمی بانوان

اولین رکوردگیری وزنه‌برداری بانوان ایران در سالن وزنه‌برداری آزادی برگزار شد. در این رکوردگیری ۱۴ استان آذربایجان شرقی، البرز، اصفهان، تهران، خوزستان، خراسان رضوی، زنجان، سیستان‌وبلوچستان، فارس، کردستان، گیلان، گلستان، مازندران و همدان حضور داشتند و ۹۴ وزنه‌بردار به رقابت پرداختند.این رکورد گیری آغاز راه برای فعالیت بانوان بود.

*سومین دوره جام فجر، بی کیفیت اما پرحاشیه

 در سومین دوره جام فجر در اهواز  به حدی استقبال از مسابقات ضعیف بود که رقابت دسته 56 کیلوگرم به دلیل نداشتن متقاضی حذف شد و در اکثر سایر اوزان هم شاهد رقابت 3 تا 4 وزنه بردار بودیم. نکته جالب اینکه حتی افزایش جوایز دلاری هم نتوانست کمکی به استقبال از مسابقات کند. حضور اورسلا پاپاندرئا نایب رییس فدراسیون وزنه برداری و رییس فدراسیون وزنه برداری آمریکا نقطه قوت مسابقات محسوب می شد.  حضور او و به ویژه برگزاری کلاس آموزشی برای دختران وزنه بردار باعث شد مسابقات  بازتاب بهتری در رسانه های داخلی  و خارجی داشته باشد. البته حاشیه های آن از جمله اجازه ندادن به بانوان داور برای حضور در سالن مسابقات و اجازه ندادن به دختر 8 ساله برای وزنه زدن مقابل نایب ریس فدراسیون جهانی هم باعث شد این مسابقات از نظر مسائل حاشیه‌ای سرزبان ها بیفتد.

 البته حاشیه های این مسابقه تنها به این مسئله ختم نشد و در قرار بود به شش وزنه بردار برتر مسابقات که براساس سیستم سینکلر (سیستم امتیازدهی فدراسیون جهانی) انتخاب می شوند جوایز دلاری اهدا شود. فدراسیون جوایز دو وزنه بردار گرجستانی که پنجم و ششم شدند را می دهد اما در این میان جوایز ۴ وزنه بردار (ایوب موسوی، رحمان اورامه، میلاد رهبری نژاد و علی مکوندی) تیم خوزستان که به نمایندگی از ایران در مسابقات شرکت کرده بودند، پرداخت نمی‌شود. گفته شد که این وزنه برداران اصرار زیادی برای اینکه هر چه سریعتر جوایزشان پرداخت شود، داشته‌اند و فدراسیون هم تصمیم می‌گیرد جوایز آنها را بعدا پرداخت کند.

وزنه برداری سال ۹۶ در یک نگاه

مهمترین اتفاق سال: کسب عنوان قهرمانی جهان برای نخستین بار

غیرمنتظره ترین اتفاق سال: اوت شدن کیانوش رستمی در مسابقات جهانی

بهترین ورزشکار سال: سعید علی حسینی، بازگشت به وزنه برداری پس از هشت سال با مدال نقره جهان

رکوردها و تاریخ سازی ها: سه مرتبه شکستن رکورد جهان در دو مسابقه توسط سهراب مرادی

مهمترین رویدادهای پیش رو: بازی های آسیایی۲۰۱۸، المپیک نوجوانان و مسابقات قهرمانی جهان۲۰۱۸

 انتهای پیام

نظر شما