شناسهٔ خبر: 24685715 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

حال و هوای بازار عید کرج در آخرین روز سال:

کاهش قیمت ها هم یخ بازار سرد عید کرج را آب نکرد/ بی رمقی قدرت خرید مردم، زخم کهنه ای بر پیکر نوروز

آشفته بازار و کاهش قدرت خرید مردم زخم‌ های کهنه‌ ای است که در مناسبت ‌های مختلف سال مانند عید نوروز سر باز می‌کند و چرکین ‌تر می ‌شود.

صاحب‌خبر - به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتر یک; باز هم واپیسن ساعات آخر سال و گرانی اقلام مصرفی خانوار و باز هم عیدی ‌هایی که به جایی نمی‌رسد. باز هم گزارش ‌هایی که حاکی از درد و دل برخی از اقشار کم درآمد جامعه است و آن چه همیشه در بازار شب عید انتظار می‌ رود شلوغی بازار و خرید و شور و شوق است گویی ولوله‌ای در جان شهر افتاده است همه منتظر ترکیدن توپ سال هستند اما افرادی هستند که عید و دیگر ماهای سال برایشان فرقی ندارد و قدرت و توان خرید آنها پایین است. آشفته بازار، تورم و کاهش قدرت خرید مردم زخم‌ های کهنه‌ ای است که در مناسبت ‌های مختلف سال مانند عید نوروز سر باز می‌کند و چرکین ‌تر می ‌شود. در حالیکه در آستانه نوروز97 خیابان ‌های شهر شلوغی سرسام ‌آوری دارد و به هر طرف که می ‌نگری، مردم با عجله می ‌روند که به کارهای پایان سال خود برسند صحبت های برخی از کسبه حصارک کرج حکایت از حال ناخوش بازار دارد. محرم کهالی فروشنده ای که قریب به 27 سال در حصارک کرج میوه فروشی دارد با اشاره به اینکه امسال بار خارجی در بازار و میدان بار وجود ندارد به خبرنگار تیتریک می گوید: میوه های ایرانی با کیفیت بوده و قیمت مناسبی دارند و پرتقال در غرفه ای که به خصوصی است با قیمت کیلویی دو هزار تومان توزیع می شود و اگر چه دولت قیمت سیب را کیلویی 2 هزار و 700 تومان اعلام کرده است ما با قیمت دو هزار تومان به فروش می رسانیم. وی افزود: مردم استقبال خوبی از بازار عید نداشتند و حتی مجبور شدم یک هفته تعطیل کنم و از آوردن بار برای مغازه دلسرد شدم، و البته روزهای گذشته هم میوه ها را زیر قیمت فروختیم چرا که مردم قدرت خرید مناسبی نداشتند. کهالی اظهار داشت: سال گذشته پرتقال ترکیه ای و مصری وارد شد اما کیفیت محصول داخلی را نداشت و با قیمت بالای 3 هزار و 500 به فروش می رسید و کشاورزان از این روند صدمات فراوانی خوردند درحالیکه مقام معظم رهبری نیز بر توزیع محصولات کشاورزان کشور تاکید داشتند. و اما محمد مشایخی وضعیت معیشتی مردم را به قول خود سیبری و زیر صفر عنوان کرده و می گوید: مشتری انتظار خرید پیراهن 48 هزار تومانی را با قیمت 30 هزار تومان دارد در صورتیکه ما امسال قیمت پوشاک خود را افزایش نداده ایم. وی افزود: ما به مشتریان خود اجناس ایرانی پیشنهاد می دهیم اما وقتی کیفیت مناسبی ندارد مردم استقبال نمی کنند و جنس چینی هم که وارد کشور می شود تاجران درجه 2 و 3 آنها را خریداری می کنند و به نام اقلام ایرانی به فروش می رسانند. همچنین آقای ترکمن استقبال مردم از بازار آجیل شب عید را نسبت به سال گذشته ضعیف تر دانسته و گفت: سال گذشته از 10 روز مانده به عید بازار آجیل رونق داشت اما امسال در واپسین روزهای سال شاهدیم که همچنان مردم به ندرت خرید می کنند. وی با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته بازار شب عید رونق چندانی ندارد افزود: با توجه به قدرت خرید مردم بار کمتری خریداری کرده ایم تا به موقع به اتمام برسد و با خرابی آن متضرر نشویم. در خاتمه باید گفت اگرچه گرانی و قدرت پایین خرید مردم در شب عید و دیگر ایام سال حرف جدیدی نیست اما شاید بتوان با بازنگری در سیاست ‌های اجرایی برنامه‌ریزان و در کنار آن با ترویج فرهنگ خرید کالاهای مصرفی، قدمی در راستای کاهش بار گرانی از دوش مردم به ‌ویژه اقشار کم‌ درآمد جامعه برداشت. انتهای پیام/

نظر شما