شناسهٔ خبر: 24685680 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناس آموزش و پرورش:

ایده «عید و داستان» تجربه آموزش غیررسمی را برای کودکان مهیا می کند

تهران - ایرنا - کارشناس مسائل آموزش و پرورش گفت: ایده «عید و داستان» به جای «پیک نوروزی» اگر به درستی پیاده سازی شود، امکان تجربه آزادانه فرصت آموزش غیررسمی را برای کودکان مهیا کرده و نقش مهمی را در بارور شدن خلاقیت بچه ها ایفا می کند.

صاحب‌خبر -

شهرام جمالی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار داشت: انتقادی به ماهیت چنین تصمیمی به عنوان یک سیاست آموزشی وارد نیست و این طرح مورد استقبال بسیاری از کارشناسان آموزشی نیز قرار گرفته است و ایده «عید و داستان» در مقایسه با «پیک نوروزی» به طور قطع مفید است و باید آن را یک گام به جلو در آموزش ابتدایی به حساب آورد.
وی با تاکید بر اینکه به نظر می رسد چنین طرحی جای پرداختن نیز دارد، اما به شکل پروسه ای مستمر و در طول فرآیند تحصیل و نه پروژه ای مقطعی، تکلیفی و منحصر به ایام نوروز، تصریح کرد: آموزش و پرورش می تواند به جای برگزاری بسیاری از دوره های ضمن خدمت که دستاورد چندانی هم ندارد ، با دعوت از قصه گویان به مدارس و یا حتی با تسهیل گری معلمان قصه گو، کارگاه های قصه گویی برای معلمان ابتدایی برگزار کند، طرحی پایدار که ضمن توانمندسازی معلمان به تقویت خلاقیت، مهارت‌‌های دیداری و شنیداری دانش‌آموزان منجر ‌شود.
جمالی اظهار کرد: از آنجا که این طرح قرار است در سطح کشور به صورت متمرکز اجرا شود اینکه فضای این طرح تا چه اندازه متاثر از رقابت شود، تا حدود‌ زیادی بستگی به نحوه اجرای طرح و ارزش گذاری و امتیازدهی به فعالیت های دانش آموزان دارد.
وی ادامه داد: از یک سو اگر معلم بخواهد به فعالیت های دانش آموزان خود امتیاز بدهد، ناخواسته این طرح مبتنی بر رقابت خواهد بود و البته با توجه به اینکه بیشتر معلمان به معیارهای ارزش گذاری آثار در قصه گویی و داستان نویسی به شکل حرفه ای و تخصصی دسترسی ندارند، در نهایت بر اساس ارزشیابی توصیفی و نظیر آنچه هم اکنون در مقطع ابتدایی برای سایر دروس اعمال می شوند، عمل خواهند کرد.
کارشناس حوزه آموزش و پرورش یادآورشد: از سوی دیگر اگر معلم تکالیف دانش آموزان را ارزشیابی نکند، به طور طبیعی بسیاری از دانش آموزانی که در این طرح شرکت کردند، تمایل و رغبتی برای شرکت دوباره در سال های آینده نخواهند داشت که این موضوع می تواند منجر به نتایج معکوسی شده و با دلسرد کردن دانش آموزان همراه باشد که نه تنها به تقویت و زایش خلاقیت نمی انجامد بلکه همان مقدار خلاقیت اولیه را هم عقیم می کند.
این کارشناس آموزشی اظهار داشت: تکالیف نوروز در قالب پیک شادی و یا تکالیفی که معلمان تعیین می کنند، از آنجا که بچه ها مجبور به انجام آن هستند، همواره آنها را در برزخی عذاب آور بین مدرسه و تعطیلات نگاه می دارد و باعث می شود که کودک لذت مطلوب را از اوقات فراغتش درک نکند.
جمالی ادامه داد: تکالیف ناتمام نوروزی به ویژه در روزهای پایانی تعطیلات، استرس مضاعفی را بر خانواده ها تحمیل کرده و تنش ناشی از آن، علاوه بر کودک، پدر و مادر و کل اعضای خانواده را درگیر می کند.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر برخی کارشناسان آموزشی نبود تکلیف در تعطیلات عید را برای دانش‌آموزان مضر می‌دانند و اینگونه استدلال می کنند که وقتی در آموزش دانش آموزان وقفه‌ای ایجاد می‌شود، زمان طولانی را هم می‌طلبد تا آنها دوباره در فضای مدرسه قرار گیرند.
کارشناس حوزه آموزش و پرورش یادآورشد: این نگرانی البته تا حدی قابل درک است اما اگر چنین استدلالی را در مورد تعطیلات دو هفته ای نوروز بپذیریم، باید در تعطیلات سه ماهه تابستان نیز دانش آموزان را به مدرسه بکشانیم از این رو یکی از انتقاداتی که همین کارشناسان به پیک های نوروزی وارد می کنند این است که پیک نوروزی نتوانسته به فرآیند فراموش نشدن دروس کمک کند.
جمالی اضافه کرد: اگر ایجاد فاصله در طول سال تحصیلی به نفع دانش آموزان نیست و شروع دوباره آموزش نیاز به زمان و انرژی بیشتری دارد تا دوباره آنها در جریان تحصیل قرار گیرند، در این صورت باید زمان تعطیلات را ساماندهی و زمان بندی محتوای درسی را بر اساس آن تنظیم کرد.
وی با اشاره به اینکه به نظر می رسد بخشی از این مشکل را باید در نگرش کلی خانواده ها و نظام آموزش رسمی به موضوع فراغت کودکان در ایام تعطیلات جستجو کرد، بیان داشت: واقعیت این است که اوقات فراغت کودکان در نگرش امروزی بسیاری از پدران و مادران و حتی مسئولان آموزش و پرورش، فرصت تفریح، شادی و رهایی از کلاس درس و مدرسه نیست، بلکه در واقع ابزاری است که با آن باید تدارک ذهنی و آموزشی و - نه روانی و جسمی - لازم برای شروع دوباره مدرسه فراهم شود.
کارشناس مسائل آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: از این منظر نقدی که به تکالیف نوروزی وارد است نه فقط از جنبه محتوایی بلکه بیشتر از جنبه شکلی است که حالت تکلیفی و اجبار در آن وجود دارد و اگر طرح موسوم به «عید و داستان» که اخیرا در قالب دستورالعملی از سوی معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده است، به همین شکل اجرا شود، تغییر چندانی در اصل موضوع نداده است.
جمالی اظهار داشت: به هیچ وجه نباید از طرف مدرسه تکالیفی برای ایام فراغت کودکان طراحی شود زیرا این تکالیف هر چقدر هم که جذاب باشند، نمی توانند حس اجبار در انجام دادن آنها را به طور کامل در دانش آموز از بین ببرند اما در ایام تحصیل از آنجا که دانش آموز در فضای درس و مدرسه قرار دارد، انگیزه لازم را نیز برای انجام تکالیف خواهد داشت و اگر این تکالیف به گونه ای طراحی شوند که شوق یادگیری را بیشتر کنند به طور قطع در پرورش خلاقیت کودکان اثرگذار خواهد بود.
وی بیان کرد: سیستم آموزشی به جای آنکه به دنبال این باشد که تکالیف مدرسه را به اوقات فراغت کودکان ببرد، باید تلاش کند تا محیط مدرسه آن چنان جذاب و پرنشاط باشد که دانش آموزان پس از اتمام اوقات فراغت و تعطیلات و هنگام بازگشت به مدرسه، به جای آنکه افسردگی بگیرند، با انگیزه، انرژی و کارآیی بیشتر از قبل برای یادگیری در کلاس درس حاضر شوند‌.
این کارشناس آموزشی توضیح داد: بدیهی است اجرای هر سیاستی در سطح کلان جامعه می تواند پیامدهای اقتصادی مثبت یا منفی نیز به همراه داشته باشد و به طور طبیعی در اجرای طرح حذف پیک نوروزی که ذی نفعان آن حدود هفت و نیم میلیون دانش آموز مقطع ابتدایی هستند پیامدهای اقتصادی آن گسترده تر خواهد بود.
جمالی اضافه کرد: در این مورد یک پیامد اقتصادی مفید می تواند به گسترش و رونق بازار کتاب کودک و نوجوان بواسطه ایجاد علاقه مندی در کودکان به کتابخوانی کمک کند، بازاری که این روزها چه به لحاظ کیفی و تولید آثار نازل و چه به لحاظ کمی و تیراژ پایین در شرایط خوبی نیست و بنا به دلایلی با فقدان اقبال مخاطبان کودک و نوجوان مواجه است. وی تصریح کرد: اما پیامد منفی آن در مورد سایر تولیدات با محتوای به اصطلاح آموزشی هم می تواند خود را نشان دهد، تولیدات بی ارزشی که نه تنها هیچ کمکی به فرآیند آموزش کودکان نمی کنند، بلکه خواسته یا ناخواسته، دلالان و سوداگران تجارت آموزشی را به سمت روش های جدید کسب درآمد از این طرح ها سوق داده و موجب بازارگرمی آنها می شود.
به گزارش ایرنا، وزیر آموزش و پرورش 25 بهمن 96 در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد: برای نوروز آینده، تکلیف نوروزی به معنای آنچه پیش از آن وجود داشته، نخواهد بود و داستان گویی و خاطره نویسی جایگزین می شود و دانش آموزان آنچه را که در طبیعت می بینند، می نویسند.
سید محمد بطحایی تاکید کرد: پس تکلیف دانش آموزی وجود دارد اما ماهیت آن با آنچه پیش از این بوده متفاوت است.
پیش از آن نیز معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری از حذف پیک نوروزی از تکالیف دانش آموزان ابتدایی در تعطیلات سال 97 خبر داده و گفته بود با هدف آشتی دادن کودکان با کتاب «طرح عید و داستان» (داستان خوانی، داستان گویی و داستان نویسی) نوروز امسال جایگزین پیک های نوروزی دانش آموزان در دوره ابتدایی می شود.
اکنون از مجموع 13 میلیون و 500 هزار دانش آموز کشور، هفت میلیون و 500 هزار دانش آموز در دوره ابتدایی مشغول به تحصیل هستند.
فراهنگ**1883** 1823

انتهای پیام /*

شهرام جمالی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار داشت: انتقادی به ماهیت چنین تصمیمی به عنوان یک سیاست آموزشی وارد نیست و این طرح مورد استقبال بسیاری از کارشناسان آموزشی نیز قرار گرفته است و ایده «عید و داستان» در مقایسه با «پیک نوروزی» به طور قطع مفید است و باید آن را یک گام به جلو در آموزش ابتدایی به حساب آورد.
وی با تاکید بر اینکه به نظر می رسد چنین طرحی جای پرداختن نیز دارد، اما به شکل پروسه ای مستمر و در طول فرآیند تحصیل و نه پروژه ای مقطعی، تکلیفی و منحصر به ایام نوروز، تصریح کرد: آموزش و پرورش می تواند به جای برگزاری بسیاری از دوره های ضمن خدمت که دستاورد چندانی هم ندارد ، با دعوت از قصه گویان به مدارس و یا حتی با تسهیل گری معلمان قصه گو، کارگاه های قصه گویی برای معلمان ابتدایی برگزار کند، طرحی پایدار که ضمن توانمندسازی معلمان به تقویت خلاقیت، مهارت‌‌های دیداری و شنیداری دانش‌آموزان منجر ‌شود.
جمالی اظهار کرد: از آنجا که این طرح قرار است در سطح کشور به صورت متمرکز اجرا شود اینکه فضای این طرح تا چه اندازه متاثر از رقابت شود، تا حدود‌ زیادی بستگی به نحوه اجرای طرح و ارزش گذاری و امتیازدهی به فعالیت های دانش آموزان دارد.
وی ادامه داد: از یک سو اگر معلم بخواهد به فعالیت های دانش آموزان خود امتیاز بدهد، ناخواسته این طرح مبتنی بر رقابت خواهد بود و البته با توجه به اینکه بیشتر معلمان به معیارهای ارزش گذاری آثار در قصه گویی و داستان نویسی به شکل حرفه ای و تخصصی دسترسی ندارند، در نهایت بر اساس ارزشیابی توصیفی و نظیر آنچه هم اکنون در مقطع ابتدایی برای سایر دروس اعمال می شوند، عمل خواهند کرد.
کارشناس حوزه آموزش و پرورش یادآورشد: از سوی دیگر اگر معلم تکالیف دانش آموزان را ارزشیابی نکند، به طور طبیعی بسیاری از دانش آموزانی که در این طرح شرکت کردند، تمایل و رغبتی برای شرکت دوباره در سال های آینده نخواهند داشت که این موضوع می تواند منجر به نتایج معکوسی شده و با دلسرد کردن دانش آموزان همراه باشد که نه تنها به تقویت و زایش خلاقیت نمی انجامد بلکه همان مقدار خلاقیت اولیه را هم عقیم می کند.
این کارشناس آموزشی اظهار داشت: تکالیف نوروز در قالب پیک شادی و یا تکالیفی که معلمان تعیین می کنند، از آنجا که بچه ها مجبور به انجام آن هستند، همواره آنها را در برزخی عذاب آور بین مدرسه و تعطیلات نگاه می دارد و باعث می شود که کودک لذت مطلوب را از اوقات فراغتش درک نکند.
جمالی ادامه داد: تکالیف ناتمام نوروزی به ویژه در روزهای پایانی تعطیلات، استرس مضاعفی را بر خانواده ها تحمیل کرده و تنش ناشی از آن، علاوه بر کودک، پدر و مادر و کل اعضای خانواده را درگیر می کند.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر برخی کارشناسان آموزشی نبود تکلیف در تعطیلات عید را برای دانش‌آموزان مضر می‌دانند و اینگونه استدلال می کنند که وقتی در آموزش دانش آموزان وقفه‌ای ایجاد می‌شود، زمان طولانی را هم می‌طلبد تا آنها دوباره در فضای مدرسه قرار گیرند.
کارشناس حوزه آموزش و پرورش یادآورشد: این نگرانی البته تا حدی قابل درک است اما اگر چنین استدلالی را در مورد تعطیلات دو هفته ای نوروز بپذیریم، باید در تعطیلات سه ماهه تابستان نیز دانش آموزان را به مدرسه بکشانیم از این رو یکی از انتقاداتی که همین کارشناسان به پیک های نوروزی وارد می کنند این است که پیک نوروزی نتوانسته به فرآیند فراموش نشدن دروس کمک کند.
جمالی اضافه کرد: اگر ایجاد فاصله در طول سال تحصیلی به نفع دانش آموزان نیست و شروع دوباره آموزش نیاز به زمان و انرژی بیشتری دارد تا دوباره آنها در جریان تحصیل قرار گیرند، در این صورت باید زمان تعطیلات را ساماندهی و زمان بندی محتوای درسی را بر اساس آن تنظیم کرد.
وی با اشاره به اینکه به نظر می رسد بخشی از این مشکل را باید در نگرش کلی خانواده ها و نظام آموزش رسمی به موضوع فراغت کودکان در ایام تعطیلات جستجو کرد، بیان داشت: واقعیت این است که اوقات فراغت کودکان در نگرش امروزی بسیاری از پدران و مادران و حتی مسئولان آموزش و پرورش، فرصت تفریح، شادی و رهایی از کلاس درس و مدرسه نیست، بلکه در واقع ابزاری است که با آن باید تدارک ذهنی و آموزشی و - نه روانی و جسمی - لازم برای شروع دوباره مدرسه فراهم شود.
کارشناس مسائل آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: از این منظر نقدی که به تکالیف نوروزی وارد است نه فقط از جنبه محتوایی بلکه بیشتر از جنبه شکلی است که حالت تکلیفی و اجبار در آن وجود دارد و اگر طرح موسوم به «عید و داستان» که اخیرا در قالب دستورالعملی از سوی معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده است، به همین شکل اجرا شود، تغییر چندانی در اصل موضوع نداده است.
جمالی اظهار داشت: به هیچ وجه نباید از طرف مدرسه تکالیفی برای ایام فراغت کودکان طراحی شود زیرا این تکالیف هر چقدر هم که جذاب باشند، نمی توانند حس اجبار در انجام دادن آنها را به طور کامل در دانش آموز از بین ببرند اما در ایام تحصیل از آنجا که دانش آموز در فضای درس و مدرسه قرار دارد، انگیزه لازم را نیز برای انجام تکالیف خواهد داشت و اگر این تکالیف به گونه ای طراحی شوند که شوق یادگیری را بیشتر کنند به طور قطع در پرورش خلاقیت کودکان اثرگذار خواهد بود.
وی بیان کرد: سیستم آموزشی به جای آنکه به دنبال این باشد که تکالیف مدرسه را به اوقات فراغت کودکان ببرد، باید تلاش کند تا محیط مدرسه آن چنان جذاب و پرنشاط باشد که دانش آموزان پس از اتمام اوقات فراغت و تعطیلات و هنگام بازگشت به مدرسه، به جای آنکه افسردگی بگیرند، با انگیزه، انرژی و کارآیی بیشتر از قبل برای یادگیری در کلاس درس حاضر شوند‌.
این کارشناس آموزشی توضیح داد: بدیهی است اجرای هر سیاستی در سطح کلان جامعه می تواند پیامدهای اقتصادی مثبت یا منفی نیز به همراه داشته باشد و به طور طبیعی در اجرای طرح حذف پیک نوروزی که ذی نفعان آن حدود هفت و نیم میلیون دانش آموز مقطع ابتدایی هستند پیامدهای اقتصادی آن گسترده تر خواهد بود.
جمالی اضافه کرد: در این مورد یک پیامد اقتصادی مفید می تواند به گسترش و رونق بازار کتاب کودک و نوجوان بواسطه ایجاد علاقه مندی در کودکان به کتابخوانی کمک کند، بازاری که این روزها چه به لحاظ کیفی و تولید آثار نازل و چه به لحاظ کمی و تیراژ پایین در شرایط خوبی نیست و بنا به دلایلی با فقدان اقبال مخاطبان کودک و نوجوان مواجه است. وی تصریح کرد: اما پیامد منفی آن در مورد سایر تولیدات با محتوای به اصطلاح آموزشی هم می تواند خود را نشان دهد، تولیدات بی ارزشی که نه تنها هیچ کمکی به فرآیند آموزش کودکان نمی کنند، بلکه خواسته یا ناخواسته، دلالان و سوداگران تجارت آموزشی را به سمت روش های جدید کسب درآمد از این طرح ها سوق داده و موجب بازارگرمی آنها می شود.
به گزارش ایرنا، وزیر آموزش و پرورش 25 بهمن 96 در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد: برای نوروز آینده، تکلیف نوروزی به معنای آنچه پیش از آن وجود داشته، نخواهد بود و داستان گویی و خاطره نویسی جایگزین می شود و دانش آموزان آنچه را که در طبیعت می بینند، می نویسند.
سید محمد بطحایی تاکید کرد: پس تکلیف دانش آموزی وجود دارد اما ماهیت آن با آنچه پیش از این بوده متفاوت است.
پیش از آن نیز معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری از حذف پیک نوروزی از تکالیف دانش آموزان ابتدایی در تعطیلات سال 97 خبر داده و گفته بود با هدف آشتی دادن کودکان با کتاب «طرح عید و داستان» (داستان خوانی، داستان گویی و داستان نویسی) نوروز امسال جایگزین پیک های نوروزی دانش آموزان در دوره ابتدایی می شود.
اکنون از مجموع 13 میلیون و 500 هزار دانش آموز کشور، هفت میلیون و 500 هزار دانش آموز در دوره ابتدایی مشغول به تحصیل هستند.
فراهنگ**1883** 1823

نظر شما