شناسهٔ خبر: 24685417 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عربستان به آتش رقابت هسته اي دامن مي زند

توافق همکاري در زمينه فناوري انرژي هسته اي بين آمريکا و عربستان، با مشکلات زيادي روبرو مي شود مگر اينکه رياض از غني سازي اورانيوم صرفنظر کند.

صاحب‌خبر -

 به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما، «ميدل ايست آي» به نقل از هنري سوکولسکي کارشناس منع گسترش سلاح هاي هسته اي که روز چهارشنبه در جلسه اي توجيهي در جمع قانونگذاران آمريکايي سخنراني خواهد کرد، نوشت : توافق همکاري در زمينه فناوري انرژي هسته اي بين آمريکا و عربستان، در کنگره با مشکلات زيادي روبرو مي شود مگر اينکه رياض از غني سازي اورانيوم صرفنظر کند. 

اين پايگاه اينترنتي نوشت: سوکولولسکي در کميته امور خارجي مجلس نمايندگان آمريکا در يک جلسه استماع در مورد توافق آمريکا و عربستان شرکت و تلاش خواهد کرد قانونگذاران را متقاعد کند چيزي بجز « استاندارد طلايي » را نپذيرند.

استاندارد طلايي، غني سازي اورانيوم را به سبب نگراني درباره آغاز رقابت  تسليحات هسته اي در خاورميانه (غرب آسيا) ممنوع مي کند.

سوکولسکي به ميدل ايست آي گفت:«بايد وضعيتي شبيه توافق موسوم به «توافق 123» بوجود بيايد که آمريکا يک دهه قبل با امارات عربي متحده  به آن دست پيدا کرد.»

امارات عربي متحده در آن زمان، طرح هاي احداث چهار رآکتور را ارائه داد و  شرکت کِپکو ي کره جنوبي اکنون در حال احداث اين راکتورهاست.

سوکولسکي پيش نويس متني را  که براي کميته امور خارجي مجلس نمايندگان تهيه کرده است در اختيار ميدل ايست آي قرار داد که در  آن آمده است :« کنگره بايد مراقب هر گونه توافق هسته اي آمريکا با رياض باشد که در آن رياض بر خلاف توافق همکاري هسته اي سال 2009 آمريکا با امارات، از غني سازي و باز فراوري منع نشده باشد.

ملزم نکردن رياض به صرفنظر کردن از غني سازي يا بازفرآوري اورانيوم در چارچوب  يک توافق هسته اي بين آمريکا و عربستان به صورت حذف اين شرط يا پيشنهاد قرار دادن بند زمان پايان، اين خطر را دارد که موجب تشديد آتش گسترش هسته اي شود که اکنون در خاورميانه (غرب آسيا) وجود دارد.»

عربستان در حال تشديد طرح هاي خود براي احداث نيروگاههاي هسته اي و کاهش وابستگي به نفت در چارچوب دستور کار اصلاحاتي افق 2030 است.

محمد بن سلمان وليعهد عربستان روز سه شنبه در کاخ سفيد در ديدار با دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا درباره اين دستور کار صحبت مي کند. 

نظر شما