شناسهٔ خبر: 24685260 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عواقب خروج آمريکا از برجام

کارشناسان معتقدند خروج آمريکا از برجام، اين کشور را بيش از هر زماني منزوي مي کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از پرس تي وي؛ کارشناسان معتقدند خروج آمريکا از برجام، اين کشور را بيش از هر زماني منزوي مي کند.

بزرگترين دستاورد سياست خارجي اتحاديه اروپا
وزراي امور خارجه اتحاديه اروپا برجام يا همان توافق هسته اي ايران را يکي از بزرگترين دستاوردهاي سياست خارجي خود تلقي مي کنند. دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا تهديد کرده است در ماه مه آمريکا را از اين توافق خارج مي کند. 

وزراي اروپايي مي گويند مهمترين اولويت آنها در اين خصوص اين است که همه طرفها از جمله واشنگتن را در داخل توافق نگه دارند اما فاش شده است که اين تنها اولويت اتحاديه اروپا نيست. موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا تاکيد کرد اتحاديه اروپا خود را براي زماني هم که آمريکا تصميم به خروج از برجام بگيرد، آماده مي کند که در جهت دفاع از منافع اروپا اقدام کند.هفته گذشته ترامپ، رکس تيلرسون وزير خارجه خود را اخراج کرد و بعد از آن ادعا کرد اختلاف او با تيلرسون بر سر توافق هسته اي يکي از علل اصلي اخراج تيلرسون بوده است. 

تاکيد شرکت هاي اروپايي به تعامل و تجارت با ايران

به نظر مي رسد رئيس جمهور ترامپ مصمم است ايران را منزوي کند. شرکت ها در اتحاديه اروپا به روشني گفته اند خيلي دوست دارند با جمهوري اسلامي تعامل و تجارت داشته باشند.اقتصاددانان مي گويند تحريم هاي بانکي آمريکا عليه تهران مانع گسترش تجارت اروپايي ها با ايران مي شود. نتيجه اين شده است که ايران به ظرفيت واقعي خود در صادرات نفت و گاز خود نرسيده است. 

انزواي آمريکا در جامعه بين المللي

اورا سابادوس کارشناس انرژي در بروکسل گفت: « ايران يکي از بزرگترين منابع نفت و گاز را در جهان دارد اما مسئله اين است که آيا پول کافي و به موقع براي ايران وجود دارد تا بتواند زيرساخت هاي لازم را براي صادرات اين حجم گسترده از نفت و گاز فراهم کند.»

تحليلگران معتقدند لابي بسيار با نفوذ رژيم صهيونيستي در آمريکا و همچنين روابط نزديک واشنگتن با عربستان سعودي علل اصلي مخالفت شديد ترامپ با توافق هسته اي ايران است. البته اگر آمريکا از توافق برجام کنار بکشد، ديگر امضا کنندگان برجام قول داده اند توافق را حفظ کنند. در اين صورت ترامپ با اين کار خود عملا آمريکا را در جامعه بين المللي منزوي کرده است. 

mp4
<div id="video-display-embed-code_2022429" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2077049/2022429?width=340&height=240"></script></div>

نظر شما