شناسهٔ خبر: 24685157 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

فرماندار قم:

قم در ایام نوروز امن خواهد بود/ هدایت ۳۶۰ معتاد متجاهر به کمپ

قم - فرماندار قم با اشاره به اقدامات انجام شده برای پیشگیری از وقوع سرقت و جرم در نوروز به مردم و زائران قم وعده نوروزی امن داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، رضا سیار در جلسه ستاد تسهیلات زائرین استان قم که ظهر سه‌شنبه در تالار امام جواد استانداری قم برگزار شد با اشاره به اینکه کمیته اجرایی ستاد تسهیلات در فرمانداری مستقر است، اظهار کرد: نمایندگان دستگاه‌ها تقریباً حضور ۲۴ ساعته در این کمیته دارند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته اسکان ۱۵۰ هزار نفر طی یک شب در قم اتفاق افتاده و امسال ممکن است بیشتر باشد، افزود: برآورد ما در گذشته این بود که همین تعداد ظرفیت را در سه بخش اسکان دهیم.

بخش خصوصی ظرفیت اسکان مسافران نوروزی را ندارد

فرماندار قم با بیان اینکه ظرفیت بخش خصوصی در اسکان حداکثر ۱۴ هزار تخت است. خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش با آماده‌سازی مدارس به میدان آمده است که البته ما از این بخش خواستیم وارد عرصه اسکان شود.

وی گفت: بخش خصوصی نسبت به اسکان آموزش و پرورش اعتراضاتی داشت اما وقتی ما ۱۵۰ هزار مسافر داریم و حداکثر ظرفیت ۱۴ هزار نفر در تخت‌های اقامتی غیر طبیعی است اگر به خاطر منفعت هتل‌ها کاری انجام ندهیم.

سیار با اشاره به استقرار میز خدمت برای بخش خصوصی اظهار کرد: ابتدا نماینده بخش خصوصی و هتل حضور می‌یابند تا مسافر در صورت تمایل هتل یا مهمان‌پذیر را رزور کنند و اگر مایل به این موضوع نبود به مراکز دیگر اسکان هدایت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اسکان برای آموزش و پرورش واقعاً زحمت است، گفت: مسئولان این امر کلاس‌ها را زودتر تعطیل و شست و شو و میز و صندلی‌ها را خارج کرده‌اند تا برای میهمانان نوروزی آماده شود.

به گفته فرماندار قم با بیان اینکه آستانه مقدسه شبستان‌های نجمه خاتون و یک سری شبستان‌ها را برای اسکان در نظر گرفته و یک ظرفیت ۴۵۰ هزار نفری در صحن جوادالائمه(ع) مسقف کرده تا مستقر شوند.

وی ادامه داد: همچنین مسجد جمکران یک ظرفیت ۶۰۰ تختی توسط بخش خصوصی را آماده کرده است و حدود ۴ هزار ظرفیت در جمکران برای اسکان موقت هم وجود دارد.

۱۸ بوستان شهری از زائران پذیرایی می‌کنند

فرماندار قم با اشاره به اینکه سالن‌های ورزشی و سالن‌های آموزش و پرورش برای اسکان در روزهای بارانی کاملاً آماده است اضافه کرد: شهرداری هم مجموعاً ۱۸ پارک را آماده اسکان کرده و پنج کمپ را تدارک دیده است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری قم هشت ستاد اصلی برای راهنمایی زائرین مستقر کرده است افزود: ورودی‌ها توسط هلال احمر و میراث فرهنگی پوشش داده می‌شود تا راهنمایی مناسبی برای زائران صورت بگیرد.

سیار با اشاره به استقرار قرارگاه امام علی توسط نیروی انتظامی، افزود: قرار است این نیرو تمام تلاش خود را برای مراقبت از چادرهای اسکان برای جلوگیری از سرقت را به کارگیری کند.

تعهد گرفتن از اشرار برای نوروز

فرماندار قم افزود: از ۱۵ اسفند تمام افرادی که سابقه شرارت داشته‌اند را به زندان فراخوان کرده‌ایم. حدود ۳۰۰ مورد از اشرار معروف را تعهد گرفتیم که در ایام نوروز مراقب شما هستیم.

آن‌طور که فرماندار قم می‌گوید، حدود ۳۶۰ معتاد متجاهر به کمپ‌ها هدایت شده‌اند تا مشکل سرقت‌های خرد از زائران نداشته باشیم.

وی افزود: برای متکدیان مرکز غربالگری با همکاری شهرداری افتتاح شده و فعال است و ظرفیت ۵۰۰ نفری دارد که البته این‌قدر هم نیاز نداریم.

سیار با اشاره به اینکه در حوزه ارزاق، کشتارگاه‌ها شیفت‌بندی شده‌اند اضافه کرد: ۲۷ غرفه عرضه میوه سیب و پرتقال به قیمت تعادلی از روز ۲۶ اسفند شروع به کار کرده‌اند. تعطیلات نانوایی‌ها را لغو کردیم و نانوایی‌های مرکز شهر ۲۴ ساعته فعالیت می‌کنند.

وی ابراز داشت: شرکت نفت و شرکت گاز برای باز بودن مراکز عرضه آمادگی کامل دارند و تأمین ذخیره هم شده است.

فرماندار قم گفت: تیم‌های نظارتی تعزیرات حکومتی و هیئت نظارت کاملاً بر اتفاقات نظارت دارند. معاونین دادستان هم به صورت شیفت بندی در دسترس هستند.

نظر شما