شناسهٔ خبر: 24685108 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

لجبازی مصدق نهضت ملی را به باد داد

لجبازی‌های دکتر مصدق در برابر نمایندگان واقعی ملت و نیز اتحاد بسیار قدرتمندی که باهدف سرنگونی دولت مصدق توسط آمریکا و انگلیس شکل‌گرفته بود و به این ترتیب همه این موارد می‌تواند تکمیل‌کننده پاسخ پرسش شما باشد.

صاحب‌خبر -
سرویس سیاسی فردا: محسن رفیق دوست در بخشی از گفتگوی خود با جام جم گفت: اص این موضوع که دکتر مصدق در مجلس شعار ملی شدن صنعت نفت را سر بدهد قبل‌تر مورد وثوق جامعه در آن مقطع قرارگرفته بود و همان‌طور که عرض شد کاشانی و علمای دین تمام‌قد از تشکیل دولت مصدق پس از ملی شدن نفت حمایت کرده بودند و این رویکرد بستر را برای روی کار آمدن دولت ملی مناسب کرده بود.

اما آنچه در عمل محقق نشد این بود که لجبازی‌های دکتر مصدق در برابر نمایندگان واقعی ملت و نیز اتحاد بسیار قدرتمندی که باهدف سرنگونی دولت مصدق توسط آمریکا و انگلیس شکل‌گرفته بود و به این ترتیب همه این موارد می‌تواند تکمیل‌کننده پاسخ پرسش شما باشد.

یعنی این ناسازگاری دولت با حامیان اصلی خود بود که سیر تکاملی نهضت ملی نفت را با ناکامی و شکست مواجه نمود. قضیه هم این‌طور شد که آمریکا برای ایجاد هرج‌ومرج در ایران پول خرج می‌کرد و انگلیسی‌ها هم با صحنه‌گردانی خود تعدادی اراذل‌واوباش را علیه مردم اجیر کرده و به خیابان‌ها ریختند. بعد شاه هم پیروز غائله ۲۸ مرداد شد و زاهدی را نخست‌وزیر کرد. وی هم امضای قرارداد ننگین کنسرسیوم نفتی کل دستاورد‌های ملی کردن نفت را به باد داد.

قبل از برکناری مصدق عده‌ای از سوی رژیم مأمور می‌شوند یکی و دو سگ را عینک زده و در خیابان‌ها می‌گرداندند و به روحانیت توهین می‌کردند، کاملاً می‌توان به‌وضوح به رد پای MI ۶ و سرویس جاسوسی انگلیس در این غائله پی برد. دولت انگلیس با این اقدام کاری کرد که طبقه متدین خود را از صحنه سیاست کنار کشد تا بیش از این مورد اهانت قرار نگیرد.

نظر شما