شناسهٔ خبر: 24684436 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

آیت الله اعرافی:

جدایی روحانیت از سیاست، سکولاریسم مخفی است/حوزه انقلابی پاسداری میراث شهدا است

آیت الله اعرافی با اشاره به تهدیدهای امروزی که متوجه حوزه و روحانیت است، گفت: اینکه روحانیت، خود را از سیاست جدا بداند بزرگترین و نخستین خطر و همان سکولاریسم مخفی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌ های علمیه کشور، شامگاه گذشته در جشنواره رهاورد سرزمین نور که در اردوگاه شهید باکری خرمشهر برگزار شد، با بیان اینکه حوزه های علمیه از جهاد و شهادت خالی نبودند، اظهار داشت: اگر عنصر جهاد و شهادت از حوزه ها رخت بندد حوزه دیگر مورد قبول امام زمان(عج)، امام باقر(ع)، امیرمؤمنان(ع) و سید الشهدا(ع) نخواهد بود و آنگاه حوزوی ای خواهیم بود که هر یک از ما حوزویان در میدان دفاع از حق حضور داشته و اشتیاق و علاقه به شهادت در وجودمان موج بزند.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه جهاد و شهادت در راه خدا در شناسنامه حوزوی و روحانیت ثبت شده است، عنوان کرد: پیام جشنواره رهاورد سرزمین نور و این اجتماع باشکوه طلاب و روحانیون آن است که حوزه علمیه زمانی حوزه ای ناب و حقیقی محسوب خواهد شد که علاقه به شهادت، ایثارگری، فداکاری و آمادگی برای هر نوع مجاهدت در آن موج بزند.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه انقلابی بودن برای حوزه راستین یک عَرَض نبوده بلکه فصل مقدم و از ذاتیات یک روحانی حقیقی و راستین قلمداد می شود، تصریح کرد: حوزه انقلابی ناب میراث شهدا را پاس می دارد و حوزه ای است که اندیشه لازم برای تحول جامعه و انقلابی ماندن جامعه را تولید می کند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه راه شهادت در حوزه های علمیه باز است، عنوان کرد: اندیشه های امام راحل به وجود آورنده تئوری ولایت فقیه، نظریه جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی و باعث شکل گیری دفاع مقدس و ایثارگری های برای دفاع از اسلام شد.

وی به نیازمندی جامعه و جهان امروزی به اندیشه های امام امت اشاره کرد و گفت: حوزه در کنار احیای حماسه شهیدان و برافراشتن پرچم پرافتخار شهادت، آغازگر تولید فکر و اندیشه متناسب با زمان باشد؛ از این رو روحانیت اگر خواهان میراث داری و صیانت از خون شهدا و هزاران شهید روحانیت در تاریخ باشد، نخستین تولید کننده نظریات نجات دهنده جامعه شود.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه در قلمرو همه علوم اسلامی نگاهمان امروزی باشد، افزود: طلاب خوب درس بخوانند و محور تولید فکر و اندیشه شان برای کل جهان باشند چرا که تئوری های جمهوری اسلامی در جهان طرفدار دارد.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه طلاب اندیشه اسلامی را درست به جهانیان ارائه کنند، تصریح کرد: اندیشه اسلام و پیام شهدای روحانیت را از طریق زبان تبلیغ، هنر و رسانه در فضای مجازی به اشکال گوناگون عرضه و به توانایی ایجاد تغییر در جهان ایمان بیاوریم.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: حوزه در کنار تولیدگری فکر و اندیشه، توزیع گر خوبی باشد همچنین روحانیت تمدنی و اندیشه تغییرساز داشته و در عین خدمت به مردم، ایمان بیاورد که معادلات جهانی قابل تغییر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به خطرات و تهدیدهای امروزه روحانیت اشاره کرد و گفت: اینکه روحانیت، خود را از سیاست جدا دانسته و از باور به اینکه باید در عرصه اجتماع و سیاست با کمال و شجاعت حضور یابد و در عین حال فاصله بگیرد؛ بزرگترین و نخستین خطر و همان سکولاریسم مخفی است.

 مدیر حوزه های علمیه کشور در رابطه با پیام رهاورد سرزمین نور و حضور طلاب، اساتید و روحانیت در کاروان های راهیان نور گفت: طلاب و روحانیت میثاق شان را حفظ و در برابر تحریم ها و نفوذها ایستادگی می کنند و راه را بر افکار و اندیشه های غلط حتی اگر در میان خود روحانیت باشد، می بندند.

این مقام مسؤول با بیان اینکه با منطق باید راه را بر اندیشه های سکولاریستی و نفوذهای آشکار و تحریف اندیشه های امام(ره) بست، خاطرنشان شد: تقویت و تعمیق گفتمان تمدنی انقلاب اسلامی،‌ بازسازی اندیشه دفاع مقدس،‌ راهیان نور و آشنایی به تاریخ شهادت و انقلاب های بزرگ، یکی از بندهای مهم در حوزه علمیه است./۹۴۵۶//۲۰۳/خ

نظر شما