شناسهٔ خبر: 24683834 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نوروز در جمهوری آذربایجان

مردم آذربایجان با برگزاری مراسم ویژه در 4 چهارشنبه آخر سال به استقبال سال نو می روند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما از باکو، مردم جمهوري آذربايجان يک ماه مانده به عيد نوروز با برگزاري آيين هاي چهار چهارشنبه پايان سال به استقبال عيد نوروز مي روند .

همه ساله ميليونها نفر درکشورهاي حوزه نوروز اين عيد باستاني را جشن مي گيرند.

در جمهوري آذربايجان آيين هاي عيد نوروز الهام گرفته از تاريخ گذشتگان است و در بسياري از موارد با فرهنگ و هنر ايراني قرابت خاصي دارد .

«سوئنج قاسم آوا » پژوهشگر و فعال در حوزه مردم شناسي در اين زمينه مي گويد: « مردم جمهوري آذربايجان يک ماه مانده به عيد نوروز با برگزاري چهارشنبه آب به استقبال اين روز خجسته مي روند .

آب در بين مردمان اين ديار از حرمت و احترام خاصي برخوردار است .

بعد از اين چهارشنبه اول به عنوان چهارشنبه آب ، تا رسيدن نوروز سه چهارشنبه ديگر نيز در عصر روزهاي سه شنبه که به «چرشنبه آخشامي » معروف است به فاصله يک هفته با عنوان هايي در برگرفته از عناصر چهارگانه يعني آب و خاک و باد و آتش با رسوم متنوع برگزار مي شود

در ميان مردم اين سرزمين اين باور وجود دارد که تمام آرزوهاي شيرين در اين چهارشنبه هاي آخر سال که مراسم آن با آداب خاصي اجرا مي شود برآورده مي شود و زشتي ها و پليدي ها از بين مي روند .

بر اساس فرهنگ عاميانه و ادبيات شفاهي اين سرزمين آب و منابع آبي در چهارشنبه اول تازه مي شود و به جريان مي افتد و درختان و گياهان به کمک چهارشنبه دوم، سوم و چهارم همان آتش ،خاک وباد جوانه مي زنند و بشارت از آمدن بهار مي دهند .

چند روز مانده به نوروز، خانه تکاني در بيشتر مناطق اين ديار براي استقبال از بهار به صورت فردي و گروهي آغاز مي شود تا در کنار تحول دل در پيرامون زندگي نيز تغييرات لازم براي نو شدن صورت گيرد .

سبز کردن سبزه از گندم و عدس از ديگر رسوم بانوان جمهوري آذربايجان است که به نشانه تجديد حيات در طبيعت و آمدن بهارصورت مي گيرد.

بازارهاي مناطق شهري و روستايي در چند روز باقي مانده به عيد حال و هواي خاصي به خود مي گيرد و تقريبا همه براي خريد عيد و البسه نو به اين بازارها مراجعه مي کنند و مايحتاج خود را تامين مي کنند .
حال و هواي شهرها نيز در آستانه عيد نوروز با تزييني که از سوي کارکنان شهرداري ها صورت مي گيرد رنگ و روي خاصي به خود مي گيرند.

رنگ کردن تخم مرغ ، تهيه انواع شيريني محلي ،نظير باقلوا ،شکربورا،بادام بورا و گوغال شور نيز از جمله برنامه هاي است که در آستانه نوروز در جمهوري آذربايجان صورت مي گيرد .

در شب پيش از نوروز همه افراد خانواده در خانه يکي از بزرگتر هاي فاميل جمع مي شوند و شام را با هم بر اساس يک رسم سنتي وديرينه صرف مي کنند.

روز عيد نوروز اوج شادي ها در اين کشور است ، به خانه بزرگتر ها مي روند و با احترام خاصي با آنها ديدار مي کنند.

در سفره نوروزي مردم جمهوري آذربايجان علاوه بر ملزومات اين سفره به تعداد اعضاي خانواده شمع هم در سفره روشن مي شود .

«سيف الدين رضا يف » استاد علوم اجتماعي مي گويد : «در جمهوري آذربايجان مردم از عيد نوروز يه عنوان عيد صلح و دوستي ها هم ياد مي کنند و به همين خاطر سعي مي کنند درصورت داشتن کدورت با کسي حتما در عيد نوروز با هم آشتي کرده و بدون هيچ کدورت و کينه اي پا به سال نوبگذارند و در برخي مواقع در آشتي دادن، بزرگان نقش مهمي دارند .»

در باکو پايتخت جمهوري آذربايجان همه ساله در ايام نوروز بناهاي اداري و تجاري مرکز شهر با شکوه خاصي نورپردازي مي شود و مراسم ويژه عيد در محل درهاي ورودي ايچري شهر که بنايي با بيش از 800سال قدمت مي باشد با حضور رئيس جمهور و مقامات دولتي اين کشور برگزار مي شود .

از زمان استقلال اين کشور درسال 1991 ميلادي جشن نوروز در مقايسه با قبل پر رنگ تر برگزار مي شود و دولت جمهوري آذربايجان هم پس از استقلال اين کشور ، عيد نوروز را از اعياد مهم تاريخي ،معنوي و فرهنگي مردم اعلام کرد.
به مناسبت ايام عيد نوروز يک هفته در اين کشور تعطيلي رسمي است .

mp4
<div id="video-display-embed-code_2021841" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2076799/2021841?width=340&height=240"></script></div>

 

نظر شما