شناسهٔ خبر: 24683472 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

راهنمای جمع و جور «فارس پلاس» برای آنهایی که تعطیلات نوروزی امسال در پایتخت ماندگار شده اند

اینجا بهار متفاوتی دارد/ زیباترین روزهای تهران را از دست ندهید

تعطیلات نوروزی برای خیلی ها با مسافرت معنا می شود. بعضی تهرانی ها هم به هر دلیل در پایتخت می مانند. این یک راهنمای جمع و جور است برای لذت بردن از دوست داشتنی ترین روزهای سال در شهری که دیگر نشانی از دود و دم و ترافیک ندارد.

صاحب‌خبر -

مجله فارس پلاس؛ رها صادقی: طبیعی است که همیشه تعطیلات را نمی شود به گردش، تفریح و سفرهای چند روزه بگذرانیم و یک سال هم که شده لازم است-شاید هم مجبور هستیم- این روزها را در خانه یا در شهر خودمان بگذرانیم. اما در هر صورت 13 روز شوخی نیست. درست است که مانند برق و باد می گذرد؛ ولی بد نیست که این چند روز تعطیلات را غنیمت بشماریم و از بودن اش نهایت استفاده را ببریم. مثلا بهترین زمان، خلوت ترین زمان، خوش آب و هواترین زمان پایتخت همین تعطیلات نوروزی است. بسیاری به شهر و دریار خود رفته اند و عده ای هم بار سفر بسته و به شهرها و حتی کشورهای دیگر بار و بندیل بسته اند و تهران را تنها گذاشتند. برای همین شهر تهران آنقدر آسمان اش آبی تر، زمین اش پاک تر و رفت و آمدش آسان تر می شود که شاید خیلی ها ترجیح می دهند این روزهای تعطیل را در جای خوش آب و هوایی مانند تهران بگذرانند که البته مکان های دیدنی، تفریحی و گردشگری هم کم ندارد. از طرف دیگر مشغله های زندگی باعث می شود که در طول سال فرصت شنیدن یک موسیقی ناب، یک کتاب دوست داشتنی، یک فیلم جانانه را نداشته باشیم. بهترین زمان برای دیدن و شنیدن و خواندن همین 13 روزیست که می توانید بدون هیچ گونه دغدغه ای بخوانید، بشنوید و ببینید. در این گزارش تلاش کرده ایم هم به شما پیشنهاد سفرهای یک روزه بدهیم و هم برخی از مکان های گردشی تهران را به شما معرفی کنیم و در ادامه هم به معرفی کتاب  و فیلم می پردازیم که می توانید در ادامه بخوانید و اگر دوست داشتید در تعطیلات نوروزی از آنها بهره ببرید.

 تهرانگردی: یکی از تفریحاتی که می توانید در روزهای تعطلات نوروز به آن اختصاص بدهید موزه گردی است. همچنین با وجود ساخت و سازهای سرسام آور تهران؛ اما همچنان برخی از خانه های قدیمی در گوشه و کنار این شهر ارزش دیدن دارند. از جمله خانه مقدم که در خیابان توپخانه قرار گرفته. محسن مقدم، صاحب این خانه و همسرش به دلیل علاقه ای که به آثار باستانی داشتند آثار باارزشی را جمع آوری کردند که می توانید در این خانه به تماشا بروید.

موزه خودروهای تاریخی هم ارزش دیدن دارند. خودروهایی که مربوط به پادشاهان و وزیرو و وزرای دوران پهلوی است و عشق ماشین های کلاسیک می توانند ساعت ها در این موزه خودشان را مشغول کنند. این موزه کمی از تهران دور است و کیلومتر 11 جاده‌ی مخصوص کرج بعد از کارخانه مینو قرار گرفته است.

باغ موزه هنرهای ایرانی که سمت میدان تجریش، خیابان دکتر حسابی در حوالی محله فرشته قرار دارد هم باغ موزه بسیار زیبا از دوره پهلوی به جا مانده و دارای کتابخانه، کافه و نگارخانه است.

از باغ موزه ایرانی که بیرون بیایید بعد از چند قدم پیاده روی، بنای زیبایی نظر شما را جلب می کند. خانه ای زیبا که نمای بیرونی اش دیواری پوشیده از شکل جلد کتاب است. اینجا شهرکتاب فرشته است که اهل کتاب و مطالعه باشید می تواند چند ساعتی بدون آنکه شما متوجه گذر زمان شوید خودتان را در آنجا مشغول کنید.

موزه موسیقی که در الهیه قرار گرفته است هم جزو باغ موزه های قدیمی است که البته نسبت به باقی باغ موزه های دیگر کمتر شناخته شده است.

موزه سینمای باغ فردوس که در خیابان ولیعصر نرسیده به میدان تجریش است را هم در این هوای بهاری از دست ندهید.

باغ موزه زمان واقع در زعفرانیه را هم به تماشا بروید. ساختمان زیبا و گردآوری مفاهیم زمان در این مکان و بودن کافه فضای باز شما را برای ساعاتی در تهران سرگرم نگه می دارد و در موزه زمان زمان را فراموش خواهیدکرد.

حتما در این روزها به خیابان سی تیر بروید و از تمام تفریحات آن از جمله موزه آبگینه و سفالینه آن لذت ببرید. این موزه یکی از پربازدیدترین موزه های تهران است که به شیشه و سفال اختصاص دارد. موزه ملی هم در همین خیابان است و دیدن این موزه را هم از دست ندهید.

دیدن شهرک سینمایی غزالی که در جاده مخصوص کرج قرار دارد را تنها در فیلم هایی که پخش می شود اکتفا نکنید. یک روز هم خودتان شال و کلاه کنید و برای دیدن این شهرک زیبا رهسپار جاده مخصوص کرج شوید.

عمارت مسعودیه بهارستان هم عمارتی قدیمی از زمان قاجار است که در میدان بهارستان قرار گرفته و در همین حوالی علاوه بر این عمارت می توانید سری به باغ موزه نگارستان هم بزنید که مربوط به دوره فتعلی شاه قاجار می شود.

باغ ایرانی شیخ بهایی که در خیابانی به همین نام –ده ونک- قرار دارد هم تبدیل به یک مکان دیدنی در تهران شده است. باغی که شما را به سال های دور و معماری های قدیم تهران می برد.

کاروانسرای خانات میدان شوش را هم در این تعطیلات از دست ندهید. همچنین می توانید سری به خانه کاظمی تهران قدیم چاله میدان هم بزنید. معماری خانه های قدیمی در دل این محدوده قرار دارد. این خانه در حال حاضر به نام خانه موزه تهران قدیم شناخته می شود و در محله بازار 15 خرداد قرار گرفته.

زندان قصر هم به تازگی به باغ موزه تبدیل شده و بد نیست برای یک بار هم شده سری به آنجا بزنید. این باغ موزه در بزرگراه شهید صیاد شیرازی، خیابان پلیس قرار گرفته است.

موزه فرش که در کارگر شمالی در ضلع شمالی پارک قرار گرفته فرش های بسیار نفیس از سراسر ایران که حاصل کار هنرمندان مشهور است را به نمایش گذاشته. همچنین می توانید بعد از دیدن موزه فرش از موزه هنرهای معاصر که در همان حوالی قرار دارد هم دیدن کنید.

کاخ های تهران هم فوق العاده دیدنی هستند. از کاخ گلستان گرفته تا کاخ سعدآباد، کاخ نیاوران و... که در این روزها می توانید یک روز کاخ گردی داشته باشید.  

مرکز خریدهای تهران هم همیشه به روی شما باز هستند و کسانی که همچنان خرید کردن را دوست دارند علاوه برآنکه می توانند سری به بازار بزرگ تهران و بازار تجریش و... بزنند سری هم به مال های تهران بزنند که در آن هم تفریح های متنوع وجود دارد و هم یک طبقه مخصوص فودکورت های هیجان انگیز انتظارشان را می کشد. از جمله ارگ تجریش، مگامال، پالادیوم، کوروش، گلستان، تیراژه، سام سنتر، روشا، مدرن الهیه، الماس ایران و... می توان نام برد.  

تهران یکی از ویژگی هایش داشتن پارک های بزرگ و سرسبز با امکانات مناسب است که باعث می شود بتوانید یک روزتان را در آنجا سپری کنید. از جمله، بام تهران، پل طبیعت که پارک آب و آتش و پارک طالقانی را بهمدیگر متصل می کند، دریاچه مصنوعی خلیج فارس یا دریاچه چیتگر، باغ کتاب و...

آبشار تهران از سال 90 روبروی دریاچه چیتگر تبدیل به یکی از مکان های دیدنی و خوش آب و هوای تهران شده است که گفته می شود شبیه به طبیعت سرسبز سنندج است.

پارک ژوراسیک سعادت آباد پارک پرواز هم یک بوستان آموزشی، گردشگری و تفریحی در میدان بهرود قرار گرفته شده که در آنجا می توانید با دنیای دایناسورهای بزرگ و متحرک آشنا شوید.

باغ گیاه شناسی ملی ایران هم یکی از باغ های بسیار زیبا در منطقه چیتگر قرار دارد. این باغ با الگوبرداری از باغ های ایرانی ساخته شده است.

باغ پرندگان سمت شمال شرق تهران لویزان قرار گرفته و بزرگترین باغ پرندگان دنیاست. در این باغ انواع گونه های پرندگان وجود دارد و شما می توانید از تماشای آنها لذت تمام ببرید.

پارک هایی از جمله ولایت، هنرمندان، سرخه حصار، شیان، ملت، لاله، قیطریه، شهر، ساعی، دانشجو، جوانمردان، جمشیدیه، پردیسان، بعثت، پارک آبی آزادگان و... هم از جمله پارک هایی است که حتما می توانید در روزهای نوروزی سری به این پارک ها بزنید.

طبیعت گردی: 13 روز تعطیل بودن را نمی شود فقط به ماندن در خانه و نگاه به درو دیوارهای برق افتاده از خانه تکانی بگذرانید یا فقط به یک پارک یا موزه بروید و با این تعطیلات خداحافظی کنید.

 به شما پیشنهاد می دهیم یک روزتان را به سفر خارج از شهر اختصاص دهید. سفری که یک روز بیشتر زمان شما را نمی گیرد.

برای طبیعت گردی هم که نمی توانید از توچال، کلکچال، شیرپلا، درکه، دربند، دارآباد، ولنجک، دیزین، شمشک، فشم، لواسان، میگون، کن، و... بگذرید و حتما سری به این مکان های دوست داشتنی و خوش آب و هوا بزنید. همچنین  می توانید قزوین گردی داشته باشید و به الموت قزوین بروید. یکی از منحصر به فردترین قلعه‌های ایران با رنگ های سرخ و خاکستری‌که شاهکار مهندسی آن همچنان شما را حیرت زده نگه می دارد. بعد از دیدن قلعه، پیشنهاد می‌کنیم از دریاچه اوان هم دیدن کنید.

علاوه بر این می توانید یک بار هم به باراجین در شمال قزوین بروید و از دیدن برج های باراجین کمال لذت را ببرید.

قلعه لمبسر در 63 کیلومتری شمال قزوین در منطقه الموت و در 2 کیلومتری روستای رازمیان قرار دارد. این قلعه بعد از قلعه حسن صباح معروف ترین قلعه الموت است و در زمان سلجوقیه ساخته شده است.

یکی دیگر از مکان ها برای سفر یک روزه روستای نیاق از توابع قزوین است که صخره‌ای نسبتا مرتفع قرار دارد که در دل این صخره حفره های بزرگ توسط عوامل طبیعی ایجاد شده. در داخل بعضی از این حفره‌ها حوضچه‌هایی مستطیلی شکل توسط ساکنان احتمالی حفر شده. این حوضچه ها به هنگام بارندگی از آب باران پر می شوند.

آبشار گزو نیز یکی از مناطق دیدنی اطراف تهران سمت سوادکوه است که با دو ساعت طی کردن مسیر می توانید به این آبشار زیبا برسید. برای رفتن به آبشار، از کنار سد و جنگل‌های بکر لفور عبور خواهید کرد. اگر هوا خوب باشد می توانید در حوضچه های پایین آبشار آبتنی کنید.

منطقه چشمه اعلا از مناطق تفریحی حاشیه تهران است که فاصله آن از شرق تهران 45 کیلومتر و تا دماوند 4 کیلومتر است. این چشمه آب و هوای کوهستانی و سرد دارد و در هوای پاییز و تابستان بسیار دل انگیز است. آب این چشمه خاصیت درمانی برای فشار خون بالا هم دارد.

در ادامه سفرتان می‌توانید از سد البرز یا لفور که اندکی با آبشار گزو فاصله دارد، هم دیدن کنید. اگر شانس بیاورید می توانید اسب های وحشی این منطقه را هم به تماشا بنشینید.

همچنین در فاصله 170 کیلومتری تهران مکانی زیبا و رویایی به نام دریاچه شورمست وجود دارد. دریاچه‌ای طبیعی به وسعت 15 هزار مترمربع و عمق 5 متر. این دریاچه در 5 کیلومتری غرب شهر پل سفید و در ارتفاعات مشرف به این شهر در مجاورت روستای شورمست واقع شده‌است. در اطراف این دریاچه، پل ورسک، امامزاده عبدالحق(ع)، برج تاریخی لاجیم، قلعه کنگ لو، کوه‌های صخره‌ای خروا و نروا و بسیاری از مکان‌ها و چشم‌اندازهای زیبای طبیعی کنارهم گرد آمده‌اند.

دریاچه تار و هویر، دریاچه زیبای آب شیرین است که در منطقه دماوند آبادی چنارعرب ها، جاده معدن، جاده خاکی تارقرار دارد و از زیباترین دریاچه های ایران است و به عنوان معجزه طبیعت هم از آن یاد می شود. این دریاچه در 15 کیلومتری شرق شهر دماوند قرار دارد. طبیعت این دریاچه آب و است و کوه و پوشش گیاهی ندارد؛ اما هوای بسیار خوش و دل انگیزی انتظار شما را می کشد.

روستای رود افشان دماوند، روستایی است که می توانید از طریق یک مسیر کوهنوردی به آن برسید. غار رودافشان هم در این مسیر قرار دارد و مواد آهکی آن به شکل قندیل آویزان است.

در مسیر دماوند به فیروزه کوه، نزدیک روستای هرانده غار جالبی وجود داره که مقصد خیلی از کوهنوردان و علاقمندای طبیعت است.

ماسوله، ابیانه، کاشان، کویر مرنجاب، و... هم از جمله مکان های دیدنی است که می توانید یک روزه سری به این مکان های دیدنی بزنید.

تفریح های هیجان انگیز: بالا بردن میزان آدرنالین هم جسارت می خواهد هم حوصله و هم تا حدودی پول. کسانی که به دنبال هیجان هستند تنها با یک روش ارضا نمی شوند. بلکه راه های گوناگون را تجربه می کنند تا به هجم هیجان مورد نیازشان برسند. برای تخلیه هیجان نیاز نیست سر به کوه و بیابان بگذارید. در همین پایتخت هم بگردید راه های زیادی برای بالا بردن دوز آدرنالین پیدا خواهید کرد که به ما به شما چند مورد را پیشنهاد می دهیم.

بانجی جامپینگ: یک پرش به سمت پایین و سقوط... برای کسانی که دلشان اوج هیجان می خواهد چه چیزی از سقوط آزاد هیجان انگیزتر؟ بانجی جامپینگ این هیجان را به شما منتقل می کند و با کشی که به پایتان وصل است شما را در زمین و هوا نگه می دارد. یک زمانی بانجی جامپینگ در بام تهران بود؛ اما چند ماهی می شود که قراداد کسانی که مدیریت آن را بر عهده داشتند تمام شده و فعالیت نمی کنند. در حال حاضر بانجی جامپینگ در بوستان ولایت فعالیت می کند و می توانید برای تخلیه انرژی تان یک روز سری به این بوستان بزنید.

کارتینگ: ماشین سواری با ماشین های کوچکی که سرعت بالایی دارد هم بسیار لذتبخش است. لذتی که شما می توانید در کارتینگ مجموعه ورزشی آزادی آن را تجربه کنید. کسانی که عاشق سرعت و هیجان هستند حتما این بازی را تجربه کنند. ماشین سواری در کارتینگ هم گروهی انجام می شود و هم انفرادی. اگر در حین سرعت و هیجان اهل رقابت هستید؛ ماشین سواری گروهی بسیار هیجان انگیزتر است

جت اسکی: سوار بر موج ها با سرعت بالا... دریاچه مصنوعی فشافویه مجموعه از تفریحات آبی را در دل خود جای داده و جت اسکی یکی از آنهاست. جت اسکی دریاچه چیتگر هم راه اندازی شده. در فشافویه اسکی روی آب، قایق سواری، کایاک سواری را امتحان کنید البته هزیته بالایی دارند. برای اینکه حداقل یک بار هم این ورزش های پر هیجان را تجربه کنید می توانید به دریاچه 7 هکتاری فشافویه نرسیده به فرودگاه امام، در کیلومتر 18 اتوبان تهران قم بروید. این مجموعه تفریحی مراجعه کننده های زیادی دارد که عمدتا برای ورزش های آبی به آنجا می روند. شما هم می توانید برای تخلیه هیجان به آنجا بروید.

سورتمه: سورتمه دربند تهران هم یکی از گزینه های تخلیه انرژی است که می توانید سوار بر سورتمه شوید و یک مسیر را با کنترل سرعت به دست خودتان طی کنید. خوبی سورتمه در ارتفاعات تهران این است که در زمان تخلیه هیجان می توانید از مناظر زیبای اطرافتان هم لذت ببرید.

اسکیت یو: اسکیت یو هم یکی از آن وسیله های خیلی پرهیجان است که خاطره آن تا مدت ها در ذهن افراد باقی می ماند و در مجموعه دریاچه چیتگر قرار دارد. این دستگاه مهیج شبیه ترن است. حرکت آن روی ریلی شبیه یو است که 30 درجه از یو بازتر طراحی شده. علاوه بر این خود کابین هم به صورت دایره ای درجا حرکت می کند، کابین از بالای یو حرکت می کند و 5 تا 6 بار این مسیر را طی می کند.

تیوپ سواری: علاوه بر جت اسکی که تا در دریاچه چیتگر معرفی کردیم یکی از تفریحات هیجان انگیز دیگر آن تیوپ سواری است که شما در آسمان پرواز می کنید. این تفریح مانند تیوپ سواری روی برف سر است اما در اینجا روی یک وسیله بادی سر می خورید و بعد از تمام شدن شیب پرش بلندی می کنید و روی یک تشک بادی فرود می آیید.

سرسره لوپ: یکی از مجموعه های ورزشی آبی، دهکده آبی پارس است که در آن وسایل هیجان انگیز آبی یافت می شود. یکی از وسایل سرسره ای است از یک اتاقک شروع می شود و به یک سرسره طولانی امتداد پیدا می کند. هم تجربه سقوط در سرسره آبی و هم انتظار برای بازشدن دریچه، منجر به تجربه هیجان انگیزی خواهدشد. دریچه زیر پایتان به ناگهان باز می شود و شما وارد سرسره تونل مانند می شوید و سقوط...

پینت بال: پینت بال یکی از هیجان انگیز‌ترین ورزش های گروهی است که به طورکلی دوگروه از بازیکنان سعی درحذف یکدیگر با گلوله‌های رنگی می‌کنند و با ماجراجویی وشادی وصف نشدنی همدیگر را گلوله باران می کنند. برج میلاد، اسپینر در اتوبان ستاری و شهاب در میدان ونک از جمله مجموعه های تفریحی هستند که در دل خود پینت بال را جای داده اند.

بالن سواری: اگر دست تان به جیب تان می رسد و می توانید بابت تخلیه هیجان هزینه کنید یکی دیگر از روش ها رفتن به دماوند،آبسرد و بالن سواری است. زمانی که شما سوار بالون می شوید می توانید از داخل یک سبد چوبی معلق حدود 45 دقیقه دشت های شرق تهران را از ارتفاعی بسیار بالا و با هیجان زیاد تماشا کنید.

پاراگلایدر: انتهای جنت آباد شمالی نبش سیمون بولیوار، پرواز آسمان آبی است که یکی از امکاناتش تجربه پاراگلایدر سواری است. همچنین می توانید به بزرگراه آبشناسان، شهران، شرکت نفت بروید. البته بابت این تفریح ها هم باید دست به جیب باشید تا پرواز بر روی دشت و کوه و دمن را تجربه کنید.

زیپ لاین: یک کابل، یک قرقره، کمی جسارت و سی ثانیه هیجان. «زیپ لاین» را می توان در همین یک جمله ساده تعریف کرد. سرگرمی هیجان انگیزی که کافی است برای یک دقیقه جسارت را در خود تقویت کرده و در سی ثانیه تمام هیجان درونی تان را تخلیه کنید. هیجانی که با ایمنی صد در صدی همراه باشد دلچسب است و هر کسی را ترقیب می کند برای یک بار هم که شده آن را تجربه کنند. زیپ لاین برج میلاد به طول 131 متر و ارتفاع 25 متر  انتظار شما را می کشد. همچنین می توانید تجربه زیپ لاین سواری را در توچال هم داشته باشید.

معرفی کتاب: از دختر استالین تا یک دلقک

با گذشت بیش از 60 سال از مرگ ژوزف استالین رهبر اتحاد جماهیر شوروی می گذرد؛ اما هنوز تمام ابعاد زندگی شخصی و سیاسی این دیکتاتور شوروی سابق روشن نشده است. به تازگی نشر ثالث زندگی نامه معروف سوتلانا علیلویوا دختر استالین به قلم رزماری سالیوان را در دو جلد منتشر کرده است که ابعاد تازه ای از زندگی استالین و دخترش را افشا می کند.  دختر استالین" از کتاب‌های بسیار موفق زندگینامه‌ای در سال 2016 بوده که جوایز بسیاری را نصیب خود کرده است، از جمله آن‌ها می‌توان به جایزه پلوتارک، جایزه آر. بی. سی. تیلور، جایزه هیلاری وستون اشاره کرد. "دختر استالین" نوشته رزماری سالیوان، زندگی سوتلانا علیلویوا، دختر جوزف استالین، دیکتاتور قرن بیستم را از بدو تولد تا آخرین لحظات حیاتش، گام به گام، دنبال می‌کند. رزماری سالیوان این زندگینامه‌ را با یک پرسش آغاز می‌کند: «دختر استالین بودن چگونه است؟» 539 صفحه بعد، اسوتلانا استالینا خود به این پرسش پاسخ می‌دهد. وقتی که دختر استالین باشید: «در واقع مرده‌اید. زندگی‌تان به اتمام رسیده است. نمی‌توانید زندگی خودتان را داشته باشید. اصلا نمی‌توانید زندگی کنید. شما فقط انعکاس یک نام هستید. «سوتلانا علیلویوا، تقریبا همه عمر خود را صرف این کرد که خود را از زیر سایه پدر مخوفش نجات دهد. داستان زندگی سوتلانا، داستان نبرد برای رهایی از سایه شر، رهایی از آن چیزی است که سرنوشت و وابستگی های خونی و خانوادگی برای فرد رقم زده است. یکی دیگر از کتابهای خواندنی که اخیرا منتشر شده "عقاید یک دلقک" است . عقاید یک دلقک به هر دلیل از آن رمان‌هایی است که همه می‌خواهند یک بار بخوانند. از مشهورترین و بهترین نمونه‌های ادبیات مدرنیستی و از شاخص‌ترین آثار ادبیات آلمان بعد از جنگ جهانی دوم است و فضای آلمان بعد از جنگ را خیلی خوب نشان می‌دهد. تفاوت ترجمه جدید از "عقاید یک دلقک" که نشر ماهی با ترجمه سپاس ریوندی روانه بازار کرده در ارجاعات کتاب مقدسی آن است. در میان ترجمه های قبلی، ترجمه شریف لنکرانی بهتر و روانتر بود؛ اما حدود پنجاه سال از آن زمان گذشته و ترجمه جدید ناگزیر بود. ترجمه جدید مزیت بزرگ دیگری هم دارد. عقاید یک دلقک پر است از ارجاع مستقیم و غیرمستقیم به کتاب مقدس و ریوندی که آشنایی خوبی با کتاب مقدس دارد با پانوشت‌هایی که بر متن زده این ارجاع‌ها را توضیح داده که به فهم متن خیلی کمک می‌کند. در روزهای آخر اسفند ماه یکی از بهترین کتاب های گوستاو فلوبر نویسنده نامدار فرانسوی از سوی نشر نیلوفر به بازار آمد. فلوبر در مورد "وسوسه آنتونیوس قدیس" گفته بود که «این کتاب حاصل تمام عمر من است» و بودلر از آن عبارت «حجره پر رمز و راز روح فلوبر» یاد می کند. این اثر که نه رمان است و نه نمایشنامه و نه شعر ودر عین حال، هر سه این انواع را دربردارد، از قالب های رایج ادبیات غرب فاصله می گیرد و چون اثری چند وجهی و بی اندازه مدرن جلوه گر می شود. وسوسه آنتونیوس قدیس حاصل بیش از سی سال تجربه اندوزی فلوبر در حوزه داستان نویسی و نتیجه مطالعات سخت کوشانه او در زمینه تاریخ ادیان و جهان است. مضمون این کتاب، بررسی جدال همیشگی انسان با وسوسه‌ های نفسانی و شیطانی است. آنتونیوس، به قصد عزلت‌نشینی، به صحرای طیبه می‌رود، در آن‌جا شیطان بر او ظاهر می‌شود تا با وسوسه او را از دین به در کند.

معرفی فیلم: رقابت "شکل آب" و " سه بیلبورد"

"گی یرمو دل تورو" مکزیکی بعد از 20 سال استقرار در هالیوود و کار براساس معیارهای آنان و خلق فیلم هایی تجاری و حادثه ای همچون «حاشیه های پاسیفیک» و «قله کریمسون» و دوگانه «پسر جهنمی» به اصل و ریشه خود رجعت کرده و فیلم دیگری از تبار کارهای اولیه اش که فیلم هایی هنری و آثاری تجربی به زبان اسپانیایی و مکزیکی با نامهای «استخوان بندی شیطان» و «هزار توی پن» بودند، ساخته و آن را «شکل آب» نامیده است و این فیلم غیرمتعارف چنان در جلب نظر منتقدان و اعضای جامعه جهانی سینما موفق بوده که اضافه بر تصاحب شمار قابل توجهی از جوایز پایانی سال 2017، هفت جایزه گلدن گلوب شامل جایزه بهترین فیلم دراماتیک سال را هم صید کرده و با کسب 13 کاندیدایی اسکار رکورددار و پیشاهنگ یکه تاز جدول نامزدهای اسکار 2018 هم بوده است و در نهایت سهم و حق این فیلم نیز ادا شد و مشخص گشت که آکادمی اسکار تا چه میزان جذب داستان فریبنده این فیلم شده است. "شکل آب" تلفیقی از فضای ذاتا فاسد آمریکا در اوایل دهه 1960 با عناصری از سینمای تخیلی و بیان قصه ای عاطفی بین دو موجود ناهمگون و محل اثبات مجدد این فرضیه است که سینماگران مکزیکی که در 3 سال گذشته با «جاذبه» (کار آلفونسو کوارون) و «مرد پرنده ای» (به کارگردانی اله خاندرو گونزالز ایناریتو) اسکار برترین فیلم سال را به اضافه مجسمه های طلایی اضافه ای تصاحب کرده اند، همچنان در صدر سینمای جهان و در بالاترین نقطه هالیوود ایستاده و تبدیل به یک نیروی بزرگ غیرقابل انکار شده اند. فیلم "سه بیلبورد خارج از ابینگ، میسوری" یکی دیگر از فیلم های پر سر و صدای سال گذشته بود. مارتین مک دونا کارگردان این فیلم از جمله کارگردانانی است که وسواس بسیار زیادی برای خلق یک اثر دارد و همین حساسیت فراوان باعث شده تا طی یک دهه گذشته او تنها 3 فیلم را روانه سینما کند. نخستین فیلم او به نام « در بروژ » موفق ترین اثر او تا به امروز بوده است که نخستین بار در سال 2008 نام او را بر سر زبان ها انداخت و همچنین نامزدی اسکار بهترین فیلمنامه را برای او به ارمغان آورد. او پس از 4 سال، «هفت روانی» را ساخت که کمدی تاریکی بود که علی رغم ستایش منتقدان نتوانست موفقیت های «در بروژ» را تکرار کند اما با اینحال آن فیلم یکی از بهترین های سال 2012 به شمار می رود. حال مک دونا پس از 5 سال، با سومین ساخته خود به نام «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» به سینما بازگشته است. "سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری" یکی از بهترین آثار سال به شمار می رود. اثری که از فیلمنامه و کارگردانی تا بازیگری و حتی فیلمبرداری، مهر و امضاء کارگردان پُر وسواس اش را در خود دارد. کارگردانی که توانسته فیلمنامه ای به رشته نگارش درآورد که در آن می توان در یک لحظه احساس دوگانه ای از غم و شادی را به طور یکسان تجربه کرد. کمدی سیاهی که اگرچه دربرگیرنده فاجعه ای بزرگ است؛ اما مک دونا با ظرافتی بی نظیر، چنان موقعیت های طنزی در بطن آن گنجانده که مخاطب را همانند روند داستان به جنون می رساند! «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» می تواند یک مثال ارزشمند و ایده آل از صفر تا صد روایت قصه، خلق شخصیت، به کارگیری مضامین کمدی سیاه در داستان و البته به سرانجام رساندن داستان باشد. اثر جدید مک دونا روایتگر داستان رنج، خشم، انتقام، امید و عشق است؛ مانند آنچه که در زندگی روزمره مان با آن مواجه هستیم. پیشنهاد ما دیدن این فیلم هاییست که می تواند ساعت ها شما را درگیر خود کند.

سینما در نوروز

«به وقت شام»ساخته ابراهیم حاتمی کیا،«لاتاری» سومین ساخته محمدحسین مهدویان،«خرگیوش»  اولین کارگردانی مانی باغبانی، «فیلشاه» انیمیشن ایرانی ساخته هادی محمدیان، «لونه زنبور» به کارگردانی بروز نیک نژاد، «مصادره» اولین ساخته مهران احمدی و بالاخره «فراری»، کاری از علیرضا داوودنژاد هم فیلمهای برگزیده برای اکران نوروزی 97 هستند. بسته ای متنوع  و دیدنی که پیش بینی می شود یکی از پررونق ترین اکران های این سالها را به خود اختصاص دهند.
دیدن این فیلمها را در تعطیلات نوروزی و روی پرده سینماها از دست ندهید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما