شناسهٔ خبر: 24683454 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

تلاش سنا برای پایان دادن به حمایت امریکا از عربستان در جنگ یمن

مجله تایم آمریکا نوشت: تلاش امروز (سه شنبه) سنا برای پایان دادن به حمایت نظامی واشنگتن از جنگ تحت امر عربستان در یمن، در حکم توبیخ و مایه شرمساری 'محمد بن سلمان' ولیعهد عربستان در سفر به آمریکاست.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / به نوشته این مجله آمریکایی، طرحی که مجلس سنا روز سه شنبه برای پایان دادن به حمایت نظامی آمریکا از عملیات ائتلاف تحت امر عربستان در یمن به رای می گذارد، در حکم توبیخ و مایه شرمساری وارث تاج و تخت ملک سلمان است که وارد واشنگتن شده و قرار است با 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری و سایر مقامات آمریکا دیدار و گفت وگو کند.

این رای گیری در زمانی انجام می شود که آمریکا و عربستان برای تقویت روابط دو کشور تلاش می کنند. روابط واشنگتن-ریاض در سال های اخیر به خاطر مسایل دیپلماتیک و امنیتی متشنج شده بود.
بن سلمان که وزیر دفاع عربستان نیز است، معمار جنگ سه ساله در یمن است که بحران انسانی در این کشور اعتراضات گسترده ای را علیه عربستان و ائتلاف تحت امرش به راه انداخته است.
طبق اعلان سازمان ملل، بیش از 10 هزار غیرنظامی در یمن کشته شدند و قحطی، جان میلیون ها نفر از مردم این کشور را در معرض خطر قرار داده است.
دولت آمریکا از شروع جنگ به رهبری عربستان علیه یمن در سال 2015، کمک های اطلاعاتی، تسلیحاتی و تجهیزاتی در اختیار ریاض قرار داده است.
طرحی که امروز در سنا به رای گذاشته می شود، حاصل تلاش یک گروه از سناتورهای احزاب جمهوریخواه و دمکرات، از جمله سناتور 'مایک لی' جمهوریخواه و 'کریس مورفی' دمکرات است که در آن از آمریکا خواسته می شود به کمک های نظامی به اقدامات جنگی ریاض در یمن پایان دهد.
این طرح درصدد به بحث گذاشتن مساله اختیارات اعلام جنگ از سوی کنگره است. طبق قانون اساسی آمریکا، اعلام جنگ از اختیارات کنگره است.
به گفته لی، طبق قانون اساسی آمریکا، کنگره نباید اجازه می داد امریکا در یمن مداخله نظامی کند. این جنگ، غیرقانونی و بدون مجوز است.  / ایرنا

نظر شما