شناسهٔ خبر: 24682862 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

مدیرعامل ستاد دیه کشور:

تعداد محکومان مهریه در حال افزایش است

صاحب‌خبر -
خرداد: مدیرعامل ستاد دیه کشور با بیان اینکه ۱۳ هزار محکوم جرائم غیر عمد در کشور وجود دارد گفت: از این تعداد ۸۵ نفر مربوط به پرونده‌‌های حوادث کار است که فقط ۵۶ نفر از آنها مشمول دریافت کمک از ستاد دیه می‌شوند.

به گزارش خرداد به نقل از ایلنا؛ اسدالله جولایی با بیان اینکه ۱۳ هزار محکوم جرائم غیرعمد در سراسر کشور وجود دارد، گفت: البته برخی از این افراد مشمول دریافت کمک از ستاد دیه نمی‌شوند به طور مثال در حوادث رانندگی ستاد دیه مبلغ دیه را به طور مشترک با شرکت‌های بیمه‌گر پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: ستاد دیه به محکومانی کمک می‌کند که ناتوانی در پرداخت دیه و آبرومندی خانواده محکومان محرز شود و برای احراز آن نیز از تیم‌های تحقیق مردمی استفاده می‌کند که در هر استان فعال هستند و شامل هنرمندان، معتمدان محل و ... است. ستاد دیه هیچ گاه به افرادی که متجاهر هستند، کمک نمی‌کند. نحوه پرداخت در ستاد دیه به صورتی است که به هیچ از مددجویان کمک بلاعوض داده نمی‌شود، مگر در شرایط بسیار خاص که با تصمیم اعضای هیات مدیره که شامل رییس دادگستری استان، مدیر کل زندان و ... دیه بلاعوض به برخی از محکومان که واقعا توان مالی برای پرداخت ندارند. داده می‌شود.

وجود ۸۵ محکوم ناشی از حوادث کار در کشور

مدیرعامل ستاد دیه کشور همچنین درباره محکومان حوادث کار گفت: براساس آخرین آمار ۸۵ محکوم و زندانی پرونده‌ حوادث کار داریم که ۵۶ نفر از آنان مشمول دریافت کمک از ستاد دیه می‌شوند و مابقی آنها به دلایل مختلف از جمله سابقه کیفری و ... مشمول این کمک نمی‌شوند.

او با بیان اینکه اغلب محکومان کار، کارفرمایانی هستند که وضع مالی خوبی ندارند، تصریح کرد: متاسفانه اگرچه تعداد محکومان حوادث کار نسبت به دیگر محکومان پرونده‌های مالی، حوادث رانندگی یا مهریه کمتر است، اما مبالغ دیه در حوادث کار بسیار سنگین‌تر است، چراکه در اغلب این حوادث فرد آسیب دیده دچار آسیب‌‌های جدی مانند قطع نخاع، قطع عضو و ... می‌شود از همین رو مبلغ دیه این افراد در برخی موارد از دیه یک انسان کامل نیز بیشتر می‌شود.

جولایی با اشاره به اینکه تمامی محکومان حوادث کار مرد هستند، خاطرنشان کرد: استان گیلان ۹۵۰ محکوم غیرعمد دارد و در فهرست ستاد دیه رتبه سوم را دارد، اما هیچ محکوم حادثه کاری ندارد. همچنین استان کهکیلویه و بویراحمد، لرستان، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، ایلام، خراسان جنوبی، بوشهر و سیستان و بلوچستان میزان محکومان حوادث کارشان صفر است.

وی با اشاره به اینکه در استان فارس ۱۸ پرونده متعلق به محکومان حوادث کارگاهی است، ادامه داد: استان فارس از نظر تعداد زندانیان غیرعمد در صدر جدول ستاد دیه قرار دارد. همچنین تعداد پرونده‌های مربوط به محکومان حوادث کار در این استان بالاست و بیشترین آمار را در میان استان‌های کشور دارند. تعداد محکومان حوادث کارگاهی در استان گلستان ۹ نفر و در استان یزد ۶ نفر است. همچنین تعداد محکومان حوادث کارگاهی در تهران یک نفر است.

محکومان مهریه در حال افزایش هستند

مدیرعامل ستاد دیه کشور با بیان اینکه تعداد زندانیان مهریه ماهانه افزایش داشته است، گفت: متاسفانه حدود ۳ هزار نفر زندانی مهریه داریم که از این تعداد ۱۸۹۲ نفر واجد شرایط دریافت کمک از ستاد دیه هستند. البته زندانیان مهریه اولویت ستاد دیه نیستند و در جریان بررسی پرونده بسیاری از زوجات به حداقل مهریه کفایت می‌کنند.

جولایی با بیان اینکه تعیین ۱۱۰ سکه از سوی دادگاه رفع جنبه کیفری از مهریه دارد، تصریح کرد: مهریه تعهد مالی است که صددرصد قابل پرداخت است، اما جنبه اقتصادی ندارد با مهریه کسی نمی‌تواند کار اقتصادی انجام دهد، اما بار مالی آن کاملا مشخص و قابل شکایت و پیگیری قانونی است. اگر میزان مهریه‌ها بالا باشد و فردی نتواند مهریه را پرداخت کند به زندان می‌رود، اما اگر میزان مهریه ۱۱۰ سکه یا کمتر از آن باشد جنبه کیفری ندارد و فرد به دلیل عدم پرداخت آن به زندان نمی‌رود، اما موظف است مهریه را پرداخت کند.

وجود ۱۸۰ محکوم زن جرائم غیر عمد

وی در خصوص زنان محکوم به جرائم غیرعمد گفت: از مجموع ۱۳ هزار نفر محکومان جرائم غیرعمد، ۲۶۰ زن محکوم به جرائم غیرعمد وجود دارد که از این تعداد ۱۸۰ نفر واجد شرایط کمک ستاد دیه هستند. اکثر این افراد به دلیل محکومیت مالی در زندان هستند که از میان آن‌ها نیز ۲۰ درصد به دلیل ضمانت از دیگر افراد در زندان حضور دارند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به محکومان تصادفات غیرعمد گفت: با تلاش ۱۸ ساله ستاد دیه کشور بعد از تصویب قانون بیمه شخص ثالث و اجرایی شدن آن تعداد زندانیان تصادفات غیرعمد کاهش پیدا کرده، البته بیشتر این افراد نیز مرد هستند و تعداد خانم‌ها در این محکومان به تعداد انگشتان دست است. بسیاری از افرادی که به دلیل تصادفات غیرعمد در زندان حضور دارند عائله‌مند هستند و با وسیله‌شان کار می‌کردند و خرج خانواده را می‌دادند اما به دلیل یک بی‌احتیاطی و حادثه گرفتار شده‌اند.

جولایی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص کاهش جمعیت کیفری در کشور گفت: از ابتدای تشکیل ستاد دیه تاکنون ۱۱۰ هزار نفر آزاد شدند که از این تعداد کمتر از نیم درصد دوباره به زندان بازگشتند. برای کاهش مجرمان جرائم غیرعمد نیاز به کارهای فرهنگی جدی است ۲۷ نهاد و سازمان مسئول فرهنگی در کشور داریم که بسیاری از آنها وظیفه و رسالت اقدامات فرهنگی دارند، اما متاسفانه کم‌کاری‌های زیادی در این زمینه دیده ‌می‌شود. 

نظر شما