شناسهٔ خبر: 24681441 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

جدیدترین تحولات سوریه؛

خروج نزدیک به 80 هزار غیرنظامی از غوطه شرقی/ سازمان ملل:تجزیه سوریه برای منطقه فاجعه بار خواهد بود

از زمان آغاز عملیات انسانی در منطقه «غوطه شرقی» دمشق تا کنون 79 هزار و 702 غیرنظامی از این منطقه خارج شدند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از رویترز، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که از زمان آغاز عملیات انسانی در منطقه «غوطه شرقی» دمشق تا کنون 79 هزار و 702 غیرنظامی از این منطقه خارج شدند.

وزارت دفاع روسیه تأکید کرد که بیشتر این غیرنظامیان کودک هستند.

این وزارتخانه در بیانیه ای که در وبسایتش منتشر کرد تأکید کرد که روز گذشته-دوشنبه- 6هزار و 46 غیرنظامی از طریق گذرگاه های انسانی غوطه شرقی را ترک کردند.

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه تأکید کرد که بیش از یک میلیون 300هزار آواره از زمان آغاز عملیات روسیه در سوریه به مناطق آزاد شده بازگشتند.

شویگو تصریح کرد که بیش از 65 درصد از اراضی غوطه شرقی از تروریست ها آزاد شده است.

وزیر دفاع روسیه افزود که سه اقدام تروریست ها برای استفاده از سلاح های شیمیایی طی هفته گذشته ناکام گذاشته شد.

 

هشدار سازمان ملل درباره تجزیه سوریه و بازگشت داعش

در همین حال«استفان دی میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفت که سوریه اگر به راه حل سیاسی که هیچ کس در آن به حاشیه رانده نشود نرسد به سمت تجزیه فاجعه بار پیش می رود و شاهد بازگشت دوباره داعش می شود.

وی در مرکز پژوهش های عالی در ژنو گفت: واقعیت این است که تجزیه آرام و طولانی مدت سوریه که در حال حاضر در مناطق مختلف شاهد آن هستیم نه فقط برای سوریه بلکه برای همه منطقه فاجعه بار است.

وی افزود:« بدون راه حل سیاسی که در آن هیچ کس به حاشیه رانده نشود، داعش باز می گردد».

دی میستورا در حالی که نقشه سوریه را دردست داشت و روی آن رنگ های مختلف به نشانه مناطق سیطره روی زمین است گفت« این تجزیه است، این در واقع در کشوری است که دارای مناطق نفوذ کشورهای دیگر است».

دی میستورا افزود:« این وضعیت ممکن نیست ادامه یابد. من بر این باورم که در نهایت امر سوریه متحد باقی می ماند».

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه تأکید کرد که وی بر این باور است در صورتی که در سوریه فرایند سیاسی که شامل قانون اساسی جدید،انتخاباتی تحت نظارت سازمان ملل و تقسیم قدرت شود، صورت نگیرد نه اتحادیه اروپا و نه بانک بین المللی پول هیچ کدام در تأمین هزینه بازسازی سوریه که نزدیک به 352 میلیارد دلار است مشارکت نمی کنند.

دی میستورا افزود بدون این اقدامات پیروزی نظامی با هزینه ای صورت می گیرد که نمی توان آن را جبران کرد.

دی میستورا در ادامه گفت که در واقع هیچ کشوری نمی خواهد که سوریه تجزیه شود و روسیه و ایالات متحده آمریکا دارای منافع مشترک در شکست داعش هستند و با یکدیگر مذاکره می کنند و این امر مثبتی است.

از سوی دیگر وی مدعی شد که «بخش عمده ای از آن چه در سوریه،عراق، لبنان و یمن می بینیم را می توان با نزاع میان دو کشور مرتبط کرد:ایران و عربستان،شیعه و سنی.این را نمی توان پنهان کرد.»

وی تأکید کرد که هر گونه مذاکره میان دو کشور دارای اثر فوری در سراسر منطقه است.

 

خروج سرکردگان داعش با بالگردهای آمریکایی

بالگردهای آمریکایی تعدادی از سرکردگان گروه تروریستی داعش را ازجنوب شرق «الحسکه»  خارج کردند.

برخی منابع محلی روز دوشنبه به خبرنگار سانا در حسکه  گفتند سه بالگرد آمریکایی، افرادی که گمان می رود از سرکردگان گروه تروریستی داعش باشند را از  حومه جنوبی شرقی  شهر«قامشلی»  خارج کردند.

این منابع افزودند :سه فروند بالگرد آمریکایی در منطقه ای بین روستاهای «الجیسی» و «کلو» در دو کیلومتری جنوب «تل حمیس» از توابع «القامشلی» فرود آمدند. سربازان آمریکایی 4 نفر را که گمان می رود از سرگردکان گروه تروریستی داعش باشند از خانه ای که در آن مخفی بودند تا داخل بالگرد همراهی کردند. بالگردها سپس به سمت مقصدی نامشخص پرواز کردند.

 

واکنش دمشق به ادعاهای اتحادیه اروپا 

سوریه ادعاهای شورای اتحادیه اروپا در مورد به کارگیری اسلحه شیمیایی در سوریه را به شدت محکوم کرد.

یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه اعلام کرد: سوریه ادعاهای شورای اتحادیه اروپا در مورد استفاده از اسلحه شیمیایی در سوریه را به شدت محکوم و تاکید می کند که این ادعاها فاقد هرگونه اعتبار و در چارچوب دروغ پردازی علیه سوریه است.

این منبع در ادامه گفت: سوریه بارها از دروغ پردازی گروه های تروریستی در مورد به کارگیری اسلحه شیمیایی هشدار داد.

این منبع اضافه کرد: اتحادیه اروپا نیز به صورت کورکورانه از سیاست آمریکا تبعیت کرده و این مساله باعث می‌شود برای ایفای هر نقشی در جهان صلاحیت نداشته باشد و اعتبار باقی‌مانده‌اش را هم از دست بدهد.

این منبع در ادامه افزود: ادعاها و دروغ های بی ارزش این چنینی جمهوری عربی سوریه را از ادامه تعقیب گروههای تروریستی و پاکسازی کامل خاک این کشور از لوث تروریسم و مبارزه با توطئه های ضد سوریه و ملت عربی بازنخواهد داشت.

اتحادیه اروپا روز گذشته اعلام کرد که کشورهای عضو این اتحادیه تحریم هایی علیه 4 شخصیت سوری به بهانه ساخت و استفاده از سلاح شیمیایی اعمال کرده اند.

این اتحادیه تأکید کرد که یک شخصیت نظامی بلندپایه و سه دانشمند در مرکز پژوهش های دولتی از جمله تحریم شده ها هستند.

 

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما