شناسهٔ خبر: 24681150 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

پویایی اقتصادی مسلمانان سریلانکا؛ پشت‌پرده خشونت‌طلبی بوداییان

گروه بین‌الملل ـ مشارکت فعال مسلمانان سریلانکا در فعالیت‌های اقتصادی، تجاری و کشاورزی و افزایش شمار مؤسسات و فروشگاه‌ها با نام‌های اسلامی از جمله مسائلی است که موجب اقدامات خشونت‌آمیز بوداییان افراطی علیه مسلمانان و تخریب مساجد و دارایی‌های آن‌ها شده است.

صاحب‌خبر -
فعالیت اقتصادی مسلمانان؛ علت خشم بوداییان تندوری سریلانکا
به گزارش ایکنا؛ جمهوری دموکراتیک سوسیالیستی سریلانکا، جزیره‌ای واقع در جنوب آسیا، اقیانوس هند و جنوب کشور هند است. نام قدیمی این کشور، «سیلان» است که در فارسی قدیم، «سَراَندیب» یا «سراندیب»، نامیده می‌­شد. پایتخت سیاسی آن، «سری جایاواردنپورا کوته» و پایتخت تجاری‌ آن شهر «کلمبو» است.
 
کشور سریلانکا با قدمتی بیشتر از ۳۰۰۰ سال در قرون اخیر همواره مستعمره دولت‌های پرتغال، هلند و در نهایت انگلیس بوده است. در زمان سلطه‌ انگلیس بر این جزیره، برای نخستین بار کل جزیره را متحد ساخت. اگرچه پس از سال ۱۹۴۸ میلادی که این کشور پس از سال‌های طولانی استعمار انگلیس توانست استقلال خود را به دست آورد، اما گرفتار رقابت قومی تامیل‌ها و سینهالی‌ها بوده که باعث اغتشاشات بسیاری در کشور شده است که گاهی نیز وضعیتی شبیه به جنگ داخلی در این کشور را رقم زده است.
 
جمعیت و مذهب

سریلانکا، دارای ۹ استان، ۲۵ شهرستان، ۲۵۶ بخش و ۱۴۰۰۸ دهستان ‌است. جمعیت این کشور ۲۰ میلیون و دویست هزار نفر است و زبان‌های رسمی آن، «سینهالی» و «تامیل» و واحد رایج پول این کشور نیز، «روپیه» سریلانکا است.
فعالیت اقتصادی مسلمانان؛ علت خشم بوداییان تندوری سریلانکا
  نمایی از یک مسجد در سریلانکا

۷۵ درصد از مردم این کشور از قوم «سینهالی» هستند و 11 درصد از مردم سریلانکا نیز از تبار تامیل هستند. همچنین، ۷۰ درصد از مردم سریلانکا بودایی، ۱۳ درصد هندو و ۱۰ درصد نیز، مسلمان هستند. در سریلانکا جمعیت کوچکی از زرتشتیان هم سکونت دارند که از پارسیان هند هستند که در زمان حکمرانی بریتانیا بر منطقه به این کشور آمدند.
 
تنش میان مسلمانان و بوداییان

تنش بین مسلمانان و بوداییان در سریلانکا از سال­‌های پیش وجود داشته، اما این تنش‌ها از سال ۲۰۱۲ میلادی افزایش یافته است و اخیرا این تنش‌­ها شدت گرفته و برخی از مناطق این کشور، شاهد صحنه‌های خشونت و درگیری بین مسلمانان و بوداییان تندرو بوده است. کانون این درگیری­‌ها، شهرک «گنتوتا»، واقع در 110 کیلمومتری جنوب «کلمبو» و شهر «کندی» در مرکز سریلانکا است.
پویایی اقتصادی؛ پشت‌پرده خشم بوداییان علیه مسلمانان سریلانکا
 
پشت‌پرده دشمنی بوداییان افراطی با مسلمانان
 
در زمینه دشمنی و اقدامات خشونت‌آمیز بوداییان تندور علیه اقلیت مسلمان این کشور، دلایل متعددی مطرح شده است. عبدالله بن سعود سعدون، روزنامه‌نگار برجسته سعودی و عضو هیئت امنای انجمن اندیشه عربی در مقاله­‌ای با عنوان «پشت‌پرده اقدامات خشونت‌‌آمیز علیه مسلمانان سریلانکا» که در روزنامه الکترونیکی «أخبار الخلیج» منتشر شده به تبیین برخی پشت‌پرده‌ها و انگیزه‌های بوداییان افراطی سریلانکا برای انجام اقدامات خشونت‌آمیز علیه مسلمان این کشور پرداخته است.
 
در این مقاله آمده: در حالی مساجد، مدارس و فروشگاه‌های مسلمانان در منطقه «کندی» سریلانکا مورد حمله قرار می‌گیرد که مسلمانان یک اقلیت کاملا آرام در این کشور و بیشتر آن‌ها از طبقه تاجران و کشاورزان هستند، و هیچ دخالتی در فرآیند سیاسی این کشور ندارند.
 
مسلمانان بازوی قوی بازرگانی و کشاورزی سریلانکا محسوب می‌شوند، این مسئله سبب شده که مسلمانان یکی از طبقه‌های ثروتمند در جامعه سریلانکا باشند و همین موضوع بوداییان افراطی را بر آن داشته تا با حمله مسلحانه به مسلمانان درصدد پاکسازی این کشور از طبقه مسلمانان ثروتمند باشند.
 
از سوی دیگر، اعتراض بوداییان نسبت به شیوه مسلمانان در ذبح حیوانات نیز یکی  از عوامل حمله بوداییان افراطی به مسلمانان عنوان شده است، تا جایی که اخیرا بوداییان افراطی تظاهراتی برای تحریم مؤسسات و فروشگاه‌های اسلامی برگزار کردند و این فعالیت دشمن‌مآبانه بوداییان در اشکال مختلف کینه دینی، اقتصادی و اجتماعی نمود پیدا کرده است.
 
فعالیت اقتصادی مسلمانان؛ علت خشم بوداییان تندوری سریلانکا
 
حضور آوارگان مظلوم روهینگیایی در سریلانکا و ادعای تخریب مناطق باستانی بوداییان توسط مسلمانان از دیگر عواملی است که بوداییان افراطی را به حمله علیه مسلمانان این کشور وادشته است، به طوری که بنابر گفته رئیس روابط عمومی اداره امنیت سریلانکا، شماری از کاهنان بودایی اخیرا یک تظاهرات عظیم را علیه آوارگان مسلمان روهینگیایی که در اردوگاه‌های این کشور زندگی می‌کنند، سازماندهی کردند و مدعی شدند که روهینگیایی‌ها تروریست هستند و دولت باید آن‌ها را از کشور خارج کند.
 
این افراطیان بودایی همچنین، با میله‌های آهنی به مرکز بین‌المللی امدادرسانی به مسلمانان روهینگیا و سه اردوگاه متعلق به آنان حمله کردند که در نتیجه این حمله 30 تن از آوارگان روهینگیایی آسیب دیدند که سبب شد شماری از آن‌ها به مکان‌های دیگری منتقل شوند.
 
براساس گزارش‌های ارائه‌شده از سوی منابع خبری، در تنش‌های اخیر سریلانکا شمار زیادی از مساجد، مدارس، فروشگاه‌ها و خودروهای متعلق به مسلمانان آسیب دید به طوری تنها در یک هفته، 9 مسجد هدف حمله بودایی‌ها قرار گرفت.
فعالیت اقتصادی مسلمانان؛ علت خشم بوداییان تندوری سریلانکا
هم­زمان با تشدید درگیری­‌ها در سریلانکا وحمله بودایی­‌ها به مساجد، پلیس سریلانکا نیروهای خود را در شرق این کشور مستقر کرد، اما نیروهای زمینی و دریایی ارتش سریلانکا نیز برای کمک به پلیس محلی و کنترل اوضاع پای کار آمدند، این در حالی است که دولت سریلانکا، برای جلوگیری از گسترش خشونت‌ها میان بوداییان و مسلمانان، ناچار به اتخاذ تدابیری در سراسر کشور شد که اعلام وضعیت فوق‌العاده و محدودیت تردد از جمله آن­ها بود.
 
از سوی دیگر با توجه به این که شبکه‌­های اجتماعی همچون فیسبوک، وایبر و واتس‌آپ در دامن زدن به این درگیری­‌ها، مؤثر بوده است، دولت سریلانکا در اقدامی دیگر، این شبکه­‌ها را نیز به مدت چند روز، محدود کرد.
 
همچنین، مقامات سریلانکا با اعتراف به حملات اخیرافراط‌گرایان بودایی ضد مسلمانان این کشور تعهد دادند که آسیب‌های وارد شده به آنان را جبران کنند و شورای علمای سریلانکا نیز مرکزی را برای دریافت کمک‌ها به اقلیت مسلمانان از سراسر این کشور برپا کرد.
 
این در حالی است که سیاست نسل‌کشی فاشیستی توسط بوداییان افراطی علیه مسلمانان که براساس یک طرح از پیش‌تعیین شده خصمانه صورت می‌گیرد کاملا مغایر با منشور بین‌المللی حقوق بشر و تمامی معاهدات و آیین‌نامه‌های بین‌المللی از جمله معاهدات ژنو است.
 
واکنش ضعیف مجامع بین‌المللی 
 
آتش‌زدن مساجد، خانه­‌ها و مغازه­‌های متعلق به مسلمانان در حالی در کشور سریلانکا صورت می‌گیرد که استفان دوژاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد در مصاحبه مطبوعاتی خود تنها نسبت به حوادث خشونت‌بار در سریلانکا ابراز نگرانی کرد و جفری فلتمن، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی نیز از دولت سریلانکا خواست تا افرادی را که در پشت این خشونت بوده­‌اند، به محکمه عدالت بیاورد.
 
 این حوادث خشونت‌بار سبب شد که پارلمان سریلانکا رسما از جامعه مسلمانان عذرخواهی کرد و  سازمان همکاری اسلامی نیز، طی بیانیه‌ای از دولت این کشور خواست تا هرچه سریع‌تر به این خشونت‌ها پایان دهد.
فعالیت اقتصادی مسلمانان؛ علت خشم بوداییان تندوری سریلانکا
 
اقدامات خشونت‌بار علیه مسلمانان در میانمار و سریلانکا در حالی از سوی بوداییان افراطی صورت می‌گیرد که تعالیم و آموزه‌های آیین بودا، پیروانش را به احترام به حقوق انسان­‌ها، آزادی و همزیستی مسالمت‌آمیز با پیروان ادیان و جوامع مختلف از جمله مسلمانان، مسیحیان و هندوها دعوت می‌­کند، این در حالی است که کاهنان بودایی در میانمار و سریلانکا، پیروان و طرفداران خود را به انجام اقدامات خشونت‌آمیز علیه مسلمانان، تشویق و تحریک می­‌کنند.

انتهای پیام

نظر شما