شناسهٔ خبر: 24681053 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

ورزش کرمانشاه در سالی که گذشت

به گزارش خبرنگار ایرنا، ورزش کرمانشاه در سال 96 پر بود از خاطرات تلخ و شیرین، بسیاری از ورزشکاران و تیم های کرمانشاهی در مسابقات قهرمانی جهان، آسیا و مسابقات

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار ایرنا، ورزش کرمانشاه در سال 96 پر بود از خاطرات تلخ و شیرین، بسیاری از ورزشکاران و تیم های کرمانشاهی در مسابقات قهرمانی جهان، آسیا و مسابقات بین المللی و کشوری حضور پیدا کردند و در این میان موفقیت ها و ناکامی هایی نیز نصیب آن ها شد.

- فروردین
** ناکامی کاراته کاهای کرمانشاهی در لیگ جهانی امارات
ورزش کرمانشاه مهمترین رویداد سال 1396 خود را با ناکامی کاراته کاهایش در لیگ جهانی امارات آغاز کرد، جایی که سعید احمدی در وزن 67- کیلوگرم، سامان حیدری در وزن 84+ کیلوگرم، بهنوش نجفی در وزن 68- کیلوگرم و محدثه آقایی در وزن 68+ کیلوگرم نتوانستند کاری از پیش ببرند و دست خالی مسابقات را ترک کردند.
در این میان احمدی با یک پیروزی مقابل حریفی از روسیه و شکست مقابل عربستان، حیدری با پیروزی مقابل بلاروس و هند و شکست برابر روسیه، نجفی با شکست مقابل سوئد و آقایی با برتری مقابل ایتالیا و شکست برابر ژاپن بدون کسب مدال، مسابقات را ترک کنند.

** درخشش دوندگان کرمانشاهی با کسب دو مقام قهرمانی در مسابقات بین المللی پارس
رقابت های بین المللی تهران (پارس) با درخشش حسین کیهانی و محمدجعفر مرادی دوندگان استان همراه بود و این دو ورزشکار کرمانشاهی موفق به کسب دو عنوان قهرمانی شدند.
کیهانی در در مسافت 10 کیلومتر و مرادی هم مسافت 42 کیلومتر عنوان های قهرمانی را از آن خود کردند.

- اردیبهشت
** درخشش کشتی گیران کرمانشاه در رقابت های قهرمانی آسیا
مسابقات کشتی آزاد قهرمانی آسیا در حالی به میزبانی هندوستان برگزار شد که سه کشتی گیر کرمانشاهی به نام های حامد رشیدی در 70 کیلوگرم، بهمن تیموری در 74 کیلو و یدالله محبی در 125 کیلوگرم برای تیم ملی به میدان رفتند.
در وزن 70 کیلوگرم رشیدی با پیروزی مقابل رقبایی از چین، کره جنوبی و تاجیکستان و شکست مقابل کشتی گیری از ازبکستان و همچنین بهمن تیموری در وزن 74 کیلوگرم نیز با پیروزی مقابل رقبایی از کره جنوبی و ژاپن و شکست مقابل حریفی از قرقیزستان صاحب مدال نقره شد.
در وزن 125 کیلوگرم نیز یدالله محبی در مقابل کشتی گیرانی از چین، مغولستان، کره جنوبی و هندوستان صاحب برتری و مدال طلا را به گردن آویخت.

** کسب دو مدال برنز از مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی
مسابقات کشورهای اسلامی در حالی به میزبانی باکو آذربایجان برگزار شد که محدثه آقایی در رشته کاراته و شهنام نظرپور در رشته شیرجه موفق به کسب دو مدال برنز شدند.
در مسابقات رشته کاراته، آقایی در وزن 68+ کیلوگرم با برتری مقابل حریفی از اندونزی و شکست مقابل ورزشکار ترکیه ای مدال برنز را تصاحب کرد و نظرپور در رشته شیرجه هم در بخش سکوی 10 متر با کسب 303.65 امتیاز توانست در جایگاه سوم ایستاده و مدال برنز را از آن خود کند.
بهنوش نجفی در وزن 68- کیلوگرم و سعید احمدی در وزن 67- کیلوگرم نیز دیگر نمایندگان کرمانشاهی تیم کاراته ایران در مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی بودند که از کسب مدال بازماندند.

- خرداد
**پینگ پنگ باز کرمانشاهی از رقابت های قهرمانی جهان کنار رفت
ندا شهسواری بانوی کرمانشاهی پینگ پنگ ایران که در رقابت های جهانی پینگ پنگ به میزبانی کشور آلمان شرکت کرده بود در دو بخش انفرادی و دوبل با قبول شکست برابر رقبای خود از این رقابت ها کنار رفت.
شهسواری ابتدا در رقابت های بخش انفرادی به میدان رفت و با پیروزی 4 بر صفر مقابل حریفی از پاکستان و شکست 4 بر یک مقابل ماکائو از ادامه حضور در مراحل بالاتر بازماند.
تیم 2 نفره ایران متشکل از ندا شهسواری و مریم صامت نیز در بخش دوبل مسابقات جهانی آلمان برابر تیم دونفره لوکزامبورگ قرار گرفت و با قبول شکست 4 بر یک از مسابقات حذف شد.

**هیمالیانورد کرمانشاهی تاریخ ساز شد
رضا شهلایی هیمالیا نورد مطرح کرمانشاهی با صعود سرعتی به قله هشت هزار و 128 متری نانگاپاربات به عنوان اولین صعود کننده ایرانی به قلل هشت هزار متری نام خود را ثبت کرد.
نانگا پاربات یکی از قلل رشته کوه هیمالیا است که در پاکستان قرار دارد و یکی از قله های سخت جهان برای صعود محسوب می شود که با توجه به جان باختن تعداد زیادی از کوهنوردان در آن، در بین مردم محلی به کوهستان قاتل معروف شده است.
رضا شهلایی هیمالیانورد مطرح کرمانشاهی سابقه صعود به قله های بالای هشت هزار متری اورست، کانچن چونگا، آناپورنا و کی تو و چندین قله هفت هزار متری در منطقه پامیر روسیه و نپال را نیز در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

- تیر
**مدال برنز حجی زواره از مسابقات قهرمانی تکواندو جهان
بیست و سومین دوره رقابت های قهرمانی تکواندو جهان در حالی به میزبانی کره جنوبی برگزار شد که مسعود حجی زواره ورزشکار کرمانشاهی حاضر در این رقابت ها با بدشانسی از کسب مدال طلا باز ماند و به مدال برنز قناعت کرد.
حجی زواره با یک دور استراحت مقابل حریفانی از موریس، پاکستان، صربستان و مصر پیروز شد اما به خاطر مصدومیت اجازه حضور در نیمه نهایی و مبارزه برابر حریف روسیه ای را پیدا نکرد تا در نهایت به مدال برنز قناعت کند.

** دونده کرمانشاهی قهرمان ماده سه هزار متر با مانع آسیا شد
رقابت های دو و میدانی قهرمانی آسیا در حالی به میزبانی هندوستان برگزار شد که حسین کیهانی دونده کرمانشاهی حاضر در این مسابقات عنوان قهرمانی و مدال طلا را از آن خود کرد.
کیهانی موفق شد با ثبت رکورد هشت دقیقه و 43 ثانیه و 86 صدم ثانیه مقام قهرمانی را کسب و مدال طلا را به گردن بیاویزد.

**تیم های کاراته آقایان و بانوان ایران قهرمان مسابقات بین المللی جام دوستی ملت ها شدند
مسابقات بین المللی کاراته جام دوستی ملت ها (سبک فودوکان) که با حضور 12 کشور ایران، سوئیس، صربستان، چچن، نپال، پاکستان، افغانستان، ایتالیا، لبنان، اتریش، عراق و جمهوری آذربایجان و به میزبانی کرمانشاه برگزار شد، با قهرمانی تیم کشورمان در هر 2 بخش آقایان و بانوان پایان یافت.
مسابقات در تمامی رده های سنی شامل خردسالان، نوجوانان، جوانان، امیدها، بزرگسالان و پیشکسوتان برگزار و با احتساب نتایج و مقام های کسب شده در تمامی رده های سنی بخش آقایان، تیم های کاراته ایران و عراق قهرمان و نایب قهرمان شدند و ایتالیا و آذربایجان نیز مقام سوم مشترک را از آن خود کردند.
در مسابقات بخش بانوان نیز ایران مقام قهرمانی را از آن خود کرد و تیم های کاراته بانوان ایتالیا و عراق نیز به ترتیب دوم و سوم شدند.

**کسب 2 مدال نقره جهانی توسط دوندگان معلول کرمانشاه
در مسابقات دو و میدانی معلولان جهان مهران نکویی مجد در ماده پرتاب وزنه و محمد خالوندی در پرتاب نیزه موفق به کسب مدال نقره شدند.
نکویی مجد در ماده پرتاب وزنه کلاس F35 توانست در بهترین پرتاب خود رکورد 15 متر و 15 سانتی متر را ثبت و در جایگاه دوم رقابت های جهانی لندن قرار گیرد.
خالوندی دیگر ورزشکار کرمانشاهی نیز با پرتابی به طول 42 متر و 18 سانتی متر مقام نایب قهرمانی را کسب کرد.

**جودوکار کرمانشاهی مدال برنز المپیک ناشنوایان را کسب کرد
مهرداد صیدی ورزشکار کرمانشاهی وزن 100- کیلوگرم تیم ملی جودوی ناشنوایان ایران با سه پیروزی و یک شکست بر سکوی سوم رقابت های المپیک ناشنوایان ایستاد.
وی با برتری مقابل حریفانی از مجارستان، قزاقستان و برزیل و شکست برابر رقیبی از روسیه به مدال برنز دست پیدا کرد.
مسعود رستگار دیگر جودوکار کرمانشاهی وزن به اضافه 100 کیلوگرم تیم ملی در رقابت های المپیک ناشنوایان با یک پیروزی مقابل حریف مغولستانی و 2 شکست برابر روسیه و اوکراین در نهایت مقام پنجم را به خود اختصاص داد.

- مرداد
**دونده کرمانشاهی رکورد 3 هزار متر با مانع ایران را شکست
رقابت های دو و میدانی قهرمانی جهان در حالی برگزار شد که حسین کیهانی دونده کرمانشاه حاضر در این رقابت ها توانست رکورد 3 هزار متر با مانع ایران را با زمان هشت دقیقه و 33 ثانیه و 76 صدم ثانیه از آن خود کند.
این دونده کرمانشاهی تیم ملی توانست رکورد دو 3 هزار متر با مانع ایران را که از 26 سال قبل در اختیار حمید سجادی بود را 13 صدم ثانیه ارتقاء بخشد.

- شهریور
**ورزشکار کرمانشاهی مدال طلای کشتی پهلوانی داخل سالن آسیا را کسب کرد
ارشک محبی کشتی گیر کرمانشاهی تیم ملی پهلوانی ایران توانست در رقابت های داخل سالن آسیا با چهار پیروزی متوالی مقام قهرمانی وزن 90 کیلوگرم را کسب کند.
این کشتی گیر کرمانشاهی با پیروزی برابر حریفانی از ترکمنستان، اندونزی و پاکستان موفق به کسب مدال طلا شد.

**کردستان قهرمان مسابقات ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی کشور در کرمانشاه شد
عنوان قهرمانی مسابقات ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی کشور که به میزبانی شهرستان اسلام آبادغرب برگزار شد به استان کردستان رسید.
تیم کردستان در مجموع با کسب 292 امتیاز عنوان قهرمانی را از آن خود کرد و تیم های اصفهان با 223 امتیاز و کرمانشاه با 199 امتیاز نیز مقام های دوم و سوم رقابت های پهلوانی کشور را بدست آوردند.

- مهر
**مریم هاشمی قهرمان ووشوی جهان شد
در رقابت های ووشوی قهرمانی جهان که به میزبانی روسیه برگزار شد، مریم هاشمی بانوی ووشوکار کرمانشاهی توانست مدال طلای وزن منهای 70 کیلوگرم را کسب کند.
هاشمی سانداکار کرمانشاهی تیم ملی با برتری مقابل حریفانی از ایتالیا، آمریکا، هلند به فینال رسید و در این مرحله نیز موفق شد از سد «هرگی باکایدون» دارنده چند مدال جهان و آسیا از فیلیپین بگذرد و با شایستگی مدال طلا را کسب کند.
این چهارمین مدال طلای مریم هاشمی در تاریخ مسابقات قهرمانی جهان محسوب می شود، وی پیش از این در سال های 2011، 2013 و 2015 نیز موفق به کسب مدال طلا شده بود.
هاشمی سانداکار پرافتخار کشورمان در پایان این مبارزه با پرچم ایران دور افتخار زد و با بوسیدن چهارگوشه سکو از دنیای قهرمانی وداع کرد.

**کسب سه مدال برنز توسط قایقرانان استان در مسابقات قهرمانی آسیا
مرحله فینال مسابقات روئینگ قهرمانی جوانان آسیا برگزار و هانیه بیداد و علی اجاقی قایقران کرمانشاهی عضو تیم ملی توانستند مدال برنز این رقابت ها را کسب کنند.
بیداد دختر قایقران کرمانشاهی در فینال مسابقات روئینگ تک نفره قهرمانی جوانان آسیا به رقابت با حریفان خود پرداخت و ضمن تصاحب مدال برنز، موفق به کسب سهمیه بازی های المپیک جوانان نیز شد.
همچنین در رقابت های قایقرانی آب های آرام بزرگسالان آسیا نیز که در چین برگزار شد، اجاقی قایقران کرمانشاهی در بخش کانو و در ماده های 200 متر و یک هزار متر صاحب مدال برنز شد.

- آبان
**نایب قهرمانی تیم کشتی کرمانشاه در مسابقات قهرمانی کشور
مسابقات کشتی بزرگسالان قهرمانی کشور در 2 گروه 5 تیمی برگزار و تیم کرمانشاه در گروه دوم با تیم های البرز، همدان، لرستان و قزوین همگروه شد که پس از شکست تمامی آن ها به فینال صعود کرد.
در مسابقه فینال نیز تیم کرمانشاه مقابل مازندران با نتیجه هفت بر سه نتیجه را واگذار کرد تا به مقام نایب قهرمانی رضایت دهد.

**خداحافظی حجی زواره از دنیای تکواندو
مسعود حجی زواره قهرمان کرمانشاهی تکواندو جهان پس از اعلام خداحافظیش از دنیای قهرمانی گفت: در 13 سالی که عضو تیم ملی بودم نه جای کسی را تنگ کردم و نه نورچشمی مربیان بودم.
وی یکی از دلایل خداحافظی خود را ایجاد مسائل حاشیه ای در چند وقت اخیر و اینکه برخی ها تصور می کردند نور چشمی کادر فنی است و تحت هر شرایطی در تیم ملی حضور دارد عنوان و اظهار کرد: هر زمان به تیم ملی راه یافتم و به مسابقاتی اعزام شدم قبل از آن حتما در مسابقات انتخابی شرکت کرده و با پیروزی بر رقبای خود توانستم به عضویت تیم تکواندو ایران درآیم.

**مشارکت چشم گیر جامعه ورزش کشور در کمک به زلزله زدگان
یکی دیگر از رویدادهای ورزشی استان در آبان ماه که به واسطه زلزله مهیب 7.3 ریشتری تلخ ترین ماه کشور لقب گرفت حضور پرشور جامعه ورزش کشور در عرصه کمک رسانی به زلزله زدگان استان کرمانشاه بود و در روزها و هفته های ابتدایی این حادثه دلخراش بسیاری از قهرمان و چهره های ورزشی مانند علی پروین، علی دایی، علی کریمی، جواد خیابانی، مسعود سلطانی فر (وزیر ورزش و جوانان) و تیم های ملی مختلف مانند تیم های کشتی، کاراته، فوتسال، تیم ستارگان و ... در مناطق زلزله زده حضور یافتند.
این افراد و تیم ها علاوه بر دیدار با زلزله زدگان و دلجویی از آن ها، کمک های نقدی و غیرنقدی جمع آوری شده را میان زلزله زدگان تقسیم کردند.

- آذر
**مدال نقره یک ضرب تنها ره آورد کیانوش رستمی از مسابقات وزنه برداری جهان
کیانوش رستمی وزنه بردار کرمانشاهی دسته 85 کیلوگرم ایران در رقابت های قهرمانی سال 2017 جهان در حرکات یک ضرب این وزن با بلند کردن وزنه 174 کیلوگرمی مدال نقره گرفت تا این مدال تنها راه آورد حضورش در مسابقات باشد.
کیانوش رستمی حرکات یک ضرب خود را با وزنه 170 کیلوگرم آغاز کرد و توانست آن را مهار کند، وی در دومین حرکت ابتدا از مهار وزنه 174 کیلوگرمی عاجر ماند اما در سومین حرکت موفق به مهار این وزنه شد و مدال نقره را به گردن آویخت.
وزنه بردار کرمانشاهی و دارنده مدال طلای بازی های المپیک ریو در حرکات دو ضرب با انتخابی اشتباه وزنه سنگین 212 کیلوگرم را انتخاب کرد که نتوانست آن را بالای سر ببرد و برای بار دوم نیز در مهار آن ناکام بود.
وی در حرکت سوم نیز وزنه 215 کیلوگرمی را انتخاب کرد که آنرا نیز نتوانست بالای سر ببرد تا وداع تلخی از رقابت های قهرمانی جهان داشته باشد.

**درخشش ورزشکاران کرمانشاه در مسابقات پارآسیایی
مسابقات پارآسیایی جوانان در حالی برگزار شد که محمدطاها بیگ رضایی در دو و میدانی و علیرضا ایزدی در وزنه برداری طلا گرفتند و اشکان چراغی در دوومیدانی و فرزین نوری در وزنه برداری موفق به کسب مدال نقره شدند.

- دی
**راه اندازی کشتی و وزنه برداری بانوان برای اولین بار در کرمانشاه
با اعلام فدراسیون های کشتی و وزنه برداری، تیم های ورزشی این رشته در استان کرمانشاه برای اولین بار تشکیل و بانوان کرمانشاهی فعالیت خود را در این رشته ها آغاز کردند.
ندا رحمانی در 50 کیلوگرم، شکوفه دارابی در 55 کیلو، زهرا دارابی در 60 کیلو، سلما نوری در 65 کیلو، سحر امیریان در 70 کیلو و اسما لطفی در 75 کیلوگرم، نفرات اولین تیم کرمانشاه در مسابقات قهرمانی کشور را تشکیل می دادند.
از سوی دیگر فعالیت وزنه برداری بانوان نیز با ثبت نام حدود 20 بانوی علاقه مند به این رشته در کرمانشاه رسما آغاز و روزهای زوج از ساعت 9 تا 12 در سراسری اختصاصی وزنه برداری این شهر مشغول به تمرین شدند.

- بهمن
**یک برنز تنها ره آورد حضور 6 کاراته کا کرمانشاهی در لیگ جهانی فرانسه
اولین مرحله رقابت های لیگ جهانی (کاراته وان) سال 2018 در حالی به میزبانی پاریس در کشور فرانسه برگزار شد که ره آورد حضور 6 کاراته کا کرمانشاهی در این رقابت ها تنها یک مدال برنز توسط هامون درفشی پور در وزن 67- کیلوگرم بود.
سعید احمدی و محدثه آقایی در وزن 67- کیلوگرم، مهدی خدابخشی و احسان حیدری در وزن 84- کیلوگرم و سامان حیدری در وزن به اضافه 84 کیلوگرم دیگر کاراته کاهای کرمانشاهی حاضر در لیگ جهانی پاریس بودند که از کسب مدال بازماندند.

**حضور درخشان دوندگان کرمانشاهی در مسابقات قهرمانی آسیا
مسابقات دو و میدانی داخل سالن قهرمانی آسیا در حالی به میزبانی کشورمان برگزار شد که از چهار دونده کرمانشاهی حاضر در این رقابت ها، سه نفرشان موفق به کسب مدال و قرار گرفتن روی سکوی قهرمانی شدند.
در این رقابت ها حسین کیهانی در ماده 3 هزار متر با ثبت رکورد هشت دقیقه و 37 ثانیه و 68 صدم ثانیه توانست مقام قهرمانی را از آن خود کند، پژمان یارولی در ماده 800 متر با ثبت رکورد یک دقیقه و 52 ثانیه و 80 صدم ثانیه مدال نقره را کسب کرد و همایون همتی نیز در ماده سه هزار متر با ثبت رکورد هشت دقیقه و 38 ثانیه و 97 صدم ثانیه مقام سوم را بدست آورد، ضمن اینکه محمد چشمه زار در رقابت های ماده 60 متر نیز با ثبت رکورد 6 ثانیه و 72 صدم ثانیه ششم شد.

- اسفند
**ناکامی کشتی گیران کرمانشاهی در مسابقات اوکراین
مسابقات کشتی آزاد و فرنگی بین المللی اوکراین در شهر کی یف برگزار شد و هر چهار کشتی گیر کرمانشاهی حاضر در ترکیب تیم ملی از کسب مدال و قرار گرفتن روی سکو در این رقابت ها باز ماندند.
حامد رشیدی و بهمن تیموری در وزن 74 کیلوگرم، ارشک محبی در 92 کیلوگرم و یدالله محبی در 125 کیلوگرم کشتی گیران کرمانشاهی حاضر در مسابقات بین المللی اوکراین بودند که از این میان رشیدی و ارشک و یدالله محبی با قبول شکست برابر رقبا از کسب مدال باز ماندند و تیموری هم به دلیل تغییر وزن اجازه حضور در مسابقات را پیدا نکرد تا عملا نمایندگان کشتی استان با ناکامی صحنه مسابقات را ترک کرده باشند.

**بوکسور کرمانشاهی صاحب مدال نقره مسابقات بین المللی بلغارستان شد
رقابت های بین المللی بوکس در بلغارستان برگزار و سالار غلامی ورزشکار کرمانشاهی عضو تیم ملی کشورمان صاحب مدال نقره شد.
غلامی که نماینده وزن 91 کیلوگرم تیم بوکس ایران بود با برتری مقابل حریفانی از مراکش، بلغارستان و برزیل به فینال راه یافت اما در این مرحله مقابل دیگر بوکسور اهل بلغارستان نتیجه را واگذار و صاحب مدال نقره شد.

**ناکامی سه کاراته کای کرمانشاه در لیگ جهانی هلند
سومین مرحله رقابت های لیگ جهانی 2018 کاراته در حالی به میزبانی هلند برگزار شد که مهدی خدابخشی، سامان حیدری و محدثه آقایی سه کاراته کای کرمانشاهی اوزان 84- کیلوگرم، 84+ کیلوگرم و 68+ کیلوگرم تیم ایران از کسب مدال بازماندند.
مهدی خدابخشی با سه پیروزی مقابل هلند، اوکراین و آرژانتین و یک شکست مقابل ژاپن راه جایی نبرد و از کسب مدال بازماند، سامان حیدری دیگر کاراته کا کرمانشاهی نیز با 2 پیروزی مقابل آذربایجان و بوسنی و یک شکست برابر فرانسه از کسب مدال بازماند و دست خالی صحنه رقابت ها را ترک کرد.
در بخش بانوان نیز محدثه آقایی با یک پیروزی مقابل حریفی از آمریکا و یک شکست برابر حریفی از آلمان وداعی زودهنگام با این رقابت ها داشت.

**ورزشکاران کرمانشاه 2 مدال از مسابقات کیک بوکسینگ جهان کسب کردند
فرهان سلیمی و جواد یاری دو رزمی کار کرمانشاه در مسابقات کیک بوکسینگ قهرمانی کارگران جهان موفق به کسب مدال برنز شدند.
سلیمی نماینده وزن 57- کیلوگرم و یاری نماینده وزن 91+ کیلوگرم کشورمان در مسابقات کارگران جهان بودند.
گزارش از: مسعود اسماعیلی
7458/8066
انتهای پیام

نظر شما