شناسهٔ خبر: 24680949 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

زندان‌های مخوف یا هتل‌های لوکس ۵ ستاره؟/ زندانی که جایزه معماری جهانی دارد!/ عکس

جامعه > شهری - ترکیب منظره خیره کننده و خیال انگیز قطب شمال با چشم انداز درخشان و کوه های پوشیده از برف به راحتی می‌تواند با مکانی برای یک پیست اسکی لوکس اشتباه گرفته شود. اما این مجتمع شیک در (nuuk) واقع در مرکز گرین لند به راستی یک زندان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ سارا لازاروس در گزارشی در سی‌ان‌ان درباره ساز و کار زندان ها در گرین لند نوشت: 

زمانی که این مکان در سال 2019 افتتاح شود هر فردی متوجه این امر خواهد بود که این یک زندان عادی و معمول نیست. در حقیقت اینجا مکانی ست با تسهیلاتی ویژه که بر بازسازی و توانبخشی مجرمان تاکید دارد و نه مجازات.

پایه‌گزاران فلسفه این زندان معتقدند که اگر زندان ها تا جایی که ممکن است شرایط زندگی عادی را تقلید کنند، مجرمان شانس بیشتری برای بازگشت دوباره به جامعه و احتمال کمتری به گرفتاری مجدد دارند.

با این حال زندان انی‌انستلت (Ny Anstalt)، بیش از یک دستاورد معماری برای این کشور است. در حقیقت این نقطه عطفی است به پایان بخشی به یک مسئله مهم حقوق بشر که طی دهه ها کشور را خالی از سکنه کرده است.

معماری قطب شمال

ناک در جنوب گرین لند؛ یک کلنی سابق دانمارکی قرار دارد ،جایی که تنها 56000 سکنه دارد و کم جمعیت‌ترین کشور جهان است.

در سراسر این بیابان بدون حصار تنها شش زندان با ظرفیتی برای 154 زندانی وجود دارد. گرین‌لند سیستم زندان منحصر به فرد "باز" را اجرا می کند و بسیاری از زندانیان مجاز به ترک محل برای کار، تحصیل یا حتی رفتن به شکار پیش از فرا رسیدن شب هستند. طبق مستندات، هیچ یک از زندان های موجود نمیتوانند به زندانیان جایگاهی امن دهند، و این مساله دیر زمانی ست که گرین لند را با مشکل مواجه کرده است.

طبق آماری از اتحادیه اروپا، در بسیاری از کشورهای شمال اروپا میزان بزهکاری بسیار کم است: به عنوان مثال، در ایسلند، در سال 2015، تنها سه قتل اتفاق افتاده است، اما در گرین‌لند، نسبت شهروندانی که به زندان رفته‌اند، حدودا سه برابر بیشتر از سایر مناطق شمال اروپا است.

مشکل جرائم در گرین‌لند را می توان به اصلاحات پس از جنگ جهانی دوم ارجاع داد. حدود 88 درصد از جمعیت کشور بومی هستند و 12 درصد باقی مانده بیشتر از تبار دانمارکی هستند.

در دهه 1950، دولت دانمارک تغییرات فراوانی را به منظور انتقال افراد به مراکز شهری انجام داد و به آنها اجازه دسترسی به خدمات رفاهی را داد. اما برچیده شدن یک انجمن شکار و ماهیگیری سنتی به مشکلات اجتماعی دامن زد. ناجا ناتانیلسن، مدیر زندان و سرویس تبرئه گرین لند می گوید: مردم گرین لند از مشکلات مشابه دیگر گروه های بومی که استعمار را تجربه کرده اند، رنج می برند. اغلب، الکل باعث درگیری ها و جرم و جنایت است و به میزان نسبتا بالای جرایم دامن می زند.

اریک بنگ، رئیس اداره ساخت و ساز در زندان دانمارک میگوید:گرین لند بدون داشتن امکانات مناسب، از دهه 1960،خطرناک ترین و بدترین افراد بیمار، را به هرسدوستر، خارج از پایتخت دانمارک کپنهاگ فرستاده است. این مسئله سبب ایجاد مسائلی چون صحبت کردن بسیاری از افراد به زبانهای گرین لندی به جای دانمارکی شده است، بنابراین آن ها نمی توانند با نگهبانان ارتباط برقرار کند و همینطور برای اغلب بازدیدکنندگان از خانواده هایشان این امرغیرممکن است.

زمانی که زندان انی‌انستلت افتتاح شود، ناک، زندان فعلی، که در دهه 1960 ساخته شده است، بسته خواهد شد و زندانیان آن به تسهیلات جدیدی دست می یابند. ناتانیلسن می گوید: «عمل ارسال زندانیان گرین لند به دانمارک پایان خواهد یافت، و 30 زندانی که در حال حاضر در تبعید هستند، فرصتی برای بازگشت به کشور خود پیدا می کنند. او می گوید زندانی کردن مردم برای اجرای حکم شان در یک کشور دیگر، با زبان و فرهنگ متفاوت، بسیار دشوار است.


یک روستای کوچک

در سال 2013، زندان دانمارک و بخش خدمات آزمایشی که سیستم زندان های گرین لند را اداره می کنند، رقابتی را برای طراحی زندان جدید ناک برگزار کرد. یک تیم که شامل دو شرکت معماری دانمارکی - Friis & Moltke و Schmidt Hammer Lassen بود- پنج شرکت کننده را برای بردن قرارداد شکست داد.

معماران می گویند آنها زندان انی‌انستلت را به عنوان یک فرصت برای کمک به حل مشکلات اجتماعی ریشه دار گرینلند پذیرفته اند. مدیر جت بیرکسکوف مگنسن می گوید: یادگیری زندانیان و فکر کردن به شرایطی که آنها را به این وضعیت دچار کرده است عمیقا بر من تأثیر گذاشته است. فراهم آوردن محیطی مناسب برای زندانیان مسئولیت بزرگی است.

از هالدن (halden) اغلب به عنوان مدل یا الگو نام برده می شود، زندانی با امنیت بالا در جنگل‌های زردآلو در جنوب نروژ؛ با تمرکز بر توانبخشی به زندانیان، که امکانات آن شامل یک سالن بدنسازی، یک دیوار سنگ نوردی، مسیرهای پیاده روی، ، یک زمین فوتبال، یک کتابخانه، یک استودیوی موسیقی، یک بیمارستان کوچک، یک کلینیک دندانپزشکی و یک خانه که در آن زندانیان می توانند یک شب با فرزندان و والدینشان باشند،است.

توماس روئوس کریستنسن، معمار برجسته زندان انی‌انستلت، می گوید که این زندان - که جایزه معماری جهانی را به دست آورده است، در قالب یک روستای کوچک با بلوک های مسکونی، مکان هایی برای کار، با امکانات آموزشی و ورزشی، کتابخانه، مرکز بهداشت و کلیسا طراحی شده است.

کریستنسن می گوید: این چشم انداز شگفت انگیز یکی از اولویت های طراحی بوده است. شما نمیتوانید از زندان فرار کنید، زیرا دیواری بزرگ آن را احاطه کرده است، اما می توانید به منظره ای خیره کننده نگاه کنید و در ذهن خود فرار کنید .

اگرچه این زندان یک ساختمان مدرن است، اما با نگاره های سنتی گرین لند تزئین شده است. کریستنسن می گوید: "در گرین لند یک زبان هنری بسیار متمایز وجود دارد و ما از هنرمندان محلی برای تزئین دیوارها با نقاشی ها و طرح های سنتی و حکاکی نقوش حیوانات استفاده می کنیم.

آیا این زندان ها مکانی تاثیرگزارند؟

به گفته یونون یووکس، استاد جرم شناسی در دانشگاه کنت انگلستان، کشورهای اسکاندیناوی در طراحی اولیه زندان های انسانی پیشگام بوده اند، زیرا که جوامع آنها بر اساس یک دولت رفاهی و بر مبنای اعتماد شکل گرفته است.

یوکی می گوید: ایده ی قدیمی ای در اسکاندیناوی وجود دارد که زیبایی تاثیری شگرف دارد و این بسیار چالش برانگیز است که آیا اینجا یک زندان است یا یک کافه دلپذیر؟ البته، معماری دانمارکی با ایجاد فضاهای سبک، رویایی و غیر رسمی همیشه شیک بوده است.

در سال 2010 یک استاندارد جدید برای این نوع زندان توسط هالدن، با ظرفیت 227 نفر، و با امنیت بسیار بالا که اغلب به عنوان "مدل" زندان انسانی نامیده می شود، تعیین شد. امکانات این زندان شامل یک سالن ورزشی، یک دیوار صخره نوردی، مسیرهای پیاده روی، زمین فوتبال، یک کتابخانه، یک استودیوی موسیقی، یک کلینیک دندانپزشکی و یک خانه است که زندانیان می توانند با همسر و فرزندانشان شب را در آن سپری کنند. این زندان در سال 2010، جایزه آرونتین آرنبرگ را برای طراحی داخلی به دست آورد، گرچه از آن نیز برای اینکه بیش از حد لیبرال است انتقاد میشود.

جوکس می گوید: این زندان می تواند به ایجاد حس هدفمندی، شهروندی و امید به آینده کمک کند، و از این جهت حائز اهمیت است، چرا که در برخی موارد، اکثریت قریب به اتفاق زندانیان آزاد می شوند. برخی از مطالعات نشان می دهد که آمار مجازات مجدد زندانیان در کشورهای اسکاندیناوی 30 درصد کمتر است.

این آمار در ایالات متحده و بریتانیا بسیار بالاتر است. جوکس می گوید: در انگلستان، زندان‌ها مانند انبارهایی هستند که شبیه فضایی برای شکنجه افراد ساخته شده اند. با اتمسفری اندوه بار و افسرده و خشم آلود که می تواند منجر به مصرف مواد مخدر، بیماری روحی، خود آزاری و خودکشی شود.

اهمیت اندازه و کمیت

مساله دیگری که طراحی اسکاندیناوی را متمایز می کند اندازه و مساحت زندان هاست. زندان ها شبیه هتل هایی هستند که بیش از 250 نفر ظرفیت ندارند. در دانمارک فقط 3400 نفر و در نروژ حدود4000 نفر زندانی هستند. جمعیت هر دو کشور بیش از 5 میلیون است. در انگلیس و ولز که جمعیت آن ده برابر وسیع تر است حدود 85000 نفر پشت میله های زندان هستند.

دو زندان جدید بریتانیا - HMP Oakwood و HMP Berwyn - ظرفیت نگهداری 2106 زندانی را دارند. پریتچارد می گوید که هر چند که زندان های جدید دارای امکانات آموزش و پرورش و آموزش مشاغل هستند، اما طراحی آنها بسیار امن است.

او می گوید: با تمام دروازه ها، موانع و حصارها، این زندان ها به طور موثر از یک فرهنگ بازسازی و توانبخشی حمایت نمیکند.


بهای ارزشمند

هزینه های بسیاری برای ساخت این زندان ها صرف می شود. در زندان هالدن نروژ حدود 150هزار دلار برای هر زندانی در سال هزینه می شود.

پریتچارد می گوید: میانگین هزینه سالانه هر زندانی در انگلستان و ولز 50 هزار دلار است، قرار دادن 85000 زندانی در واحدهای کوچک چندگانه از لحاظ اقتصادی مطلوب نیست.

هزینه های فعلی زندان انی‌انستلت هنوز نهایی نشده است. ناتانیلسن می گوید: بدون تردید، بودجه فعلی را افزایش خواهد داد، اما از لحاظ فاکتورهای انسانی،بهای آن بسیار باارزش است.

او معتقد است که زندان انی‌انستلت فرصت بیشتری برای توانبخشی موفق به زندانیان دارد. "ما در جوامع کوچک در گرینلند زندگی می کنیم و در نهایت زندانیان باید به این جوامع بازگردند. برای موفق شدن و جلوگیری از جرم و جنایت در آینده، ما تلاش می کنیم تا تغییرات مثبت در هر فرد را ارتقاء دهیم. در این راستا، این طراحی کاملا منطقی است ".

ترجمه: ریحانه جان‌بزرگی

47236

برچسب‌ها:

نظر شما