شناسهٔ خبر: 24680644 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

سوئد، سفیر روسیه را احضار می‌کند

وزارت خارجه سوئد سفیر روسیه را بابت این ادعا که سوئد می‌تواند منبعی از عامل سمی مورد استفاده در حمله به جاسوس سابق روس در انگلیس باشد، احضار می‌کند.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / لندن به این مساله ظنین است که مسکو در حمله به سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس و دخترش یولیا در انگلیس نقش دارد.

مسکو این اتهامات را رد کرده و یکی از سخنگوهای وزارت خارجه روسیه روز شنبه اعلام کرد که این احتمال وجود دارد که عامل شیمیایی به نام "نوویچوک" مورد استفاده در این حمله یا به انگلیس تعلق دارد یا به جمهوری چک یا اسلوواکی یا آمریکا یا حتی سوئد.

مارگوت والستروم، وزیر خارجه سوئد این ادعا از سوی دولت مسکو را غیرقابل قبول و بی‌پایه و اساس دانست.

سخنگوی وزارت خارجه سوئد نیز گفت: سفیر روسیه را برای پاره‌ای سوالات و پاسخ مناسب بابت این ادعا احضار می‌کنیم. روسیه مدعی شده که منبع این عامل شیمیایی مورد استفاده در این حمله در انگلیس، احتمالا می تواند در سوئد بوده باشد.

انگلیس، روسیه را در دست داشتن در این حمله متهم کرده است.

اسکریپال و دخترش یولیا روز چهار مارس پس از آن که در یک رستوران غذا خوردند، روی نیمکتی در یک مرکز خرید در شهر سالزبری در جنوب انگلیس بیهوش شدند.

دولت انگلیس می‌گوید، سرگئی اسکریپال و دخترش توسط عامل شیمیایی "نوویچوک" که در روسیه تولید می‌شود، هدف قرار گرفته شدند؛ اما روسیه دست داشتن در این واقعه را رد می‎کند.

سفیر روسیه در اتحادیه اروپا گفته است که کشورش این ماده سمی را ذخیره نمی‌کند.

وی افزوده است که آزمایشگاه "پورتون داون" حدود ۱۲ کیلومتر با سالزبری فاصله دارد.  / ایسنا

کلمات کلیدی

برچسب‌ها:

نظر شما