شناسهٔ خبر: 24679989 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

پيام مقام معظم رهبري به مناسبت آغاز سال 1396

صاحب‌خبر -

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در پيامي به ‌مناسبت آغاز سال ۱۳۹۶ هجری شمسی، با تبريک ولادت حضرت فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌ عليها و عيد نوروز به همه هم‌ميهنان و ايرانيان به‌ويژه خانواده‌هاي معظم شهيدان و ايثارگران و با آرزوي سالي همراه با برکت، امنيت و رفاه براي مردم ايران و مسلمانان جهان، سال جديد را سال «اقتصاد مقاومتي: توليد- اشتغال» نام‌گذاري کردند.

در اجتماع عظيم زائران و مجاوران حرم رضوي(ع) (٩6,١.١)
مقام معظم رهبري شرکت عمومي و حضور همه واجدان شرايط را در روز رأي‌گيري، خواسته اصلي و مهم خود اعلام و تأکيد کردند: همه وارد شوند و انتخابات پرشوري را رقم بزنند. ايشان با تأکيد بر ضرورت عمل به مرّ قانون در انتخابات، نتيجه رأي ملت را هرچه باشد، معتبر و قانوني خواندند و افزودند: اين‌جانب هيچ‌گاه در انتخابات دخالت نمي‌کنم و نمي‌گويم مردم به چه کسي رأي بدهند يا ندهند؛ اما اگر کساني بخواهند در مقابل رأي ملت بايستند و با ايجاد مزاحمت رأي مردم را بشکنند، دخالت مي‌کنم و در مقابل آنها خواهم ايستاد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به تلاش برخي براي شکستن نتيجه رأي مردم در انتخابات سال‌هاي ۸۸، ۸۴، ۷۶ و ۹۲ افزودند: به‌جز سال ۸۸ که برخي با اردوکشي در خيابان‌ها تلاش خود را براي برهم‌زدن نتيجه انتخابات علني کردند، در سال‌هاي ديگر هم بعضي درصدد شکستن آرای ملت بودند؛ اما اين‌جانب ايستادم و تأکيد کردم نتيجه انتخابات هرچه باشد، بايد محقق شود. مقام معظم رهبري با دعوت از مردم براي تشخيص و حضور در انتخابات گفتند: به توفيق الهي انتخابات ارديبهشت، پرشور و فراگير خواهد بود و ان‌شاء‌الله نتيجه هر دو انتخابات رضايت پروردگار را جلب خواهد کرد. ايشان تأکيد کردند: ملت ايران با برگزاري انتخاباتي خوب، بار ديگر سرافراز مي‌شود و به پيش مي‌رود و دشمنان ملت همچون گذشته هيچ غلطي نمي‌توانند بکنند.
در ديدار فرماندهان و جمعي از يگان‌هاي نيروهاي چهارگانه ارتش (96.1.30)
مقام معظم رهبري گفتند: براي يک کشور بدترين حالت آن است که مسئولان آن کشور از تشر دشمن بترسند؛ زيرا اين کار، در را براي ورود، تجاوز و تعرض او باز مي‌کند. ايشان خاطرنشان کردند: در اينکه امور کشور را بايد با عقل و تدبير و حکمت انجام داد، هيچ ترديدي وجود ندارد؛ اما اين تدبير و حکمت بايد همراه با شجاعت باشد. مقام معظم رهبري تأکيد کردند: ترسيدن و دلهره از تشر دشمن و تحت تأثير اخم قدرتمندان قرارگرفتن، اولِ بدبختي است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: اگر کسي هم مي‌خواهد بترسد، اشکالي ندارد؛ اما از طرف ملت و به حساب مردم نترسد؛ زيرا ملت ايران ايستاده است.

در ديدار هزاران نفر از معلمان سراسر کشور (96.2.17)
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به موضوع سند تحول آموزش‌وپرورش اشاره کردند و با انتقاد از اجرائي‌نشدن اين سند با وجود گذشت چندين سال از ابلاغ آن، گفتند: چرا سند تحول آموزش‌وپرورش تا‌به‌حال عملياتي نشده است؟ تا چه زماني بايد منتظر آماده‌شدن نظام‌نامه‌هاي سند تحول بود؟ ايشان افزودند: من به‌طور جدي از وزير محترم و مسئولان مي‌خواهم موضوع اجرائي‌شدن سند تحول را پيگيري کنند؛ زيرا آموزش‌وپرورش نيازمند تحول عمقي و به دور از تغييرات ظاهري است. مقام معظم رهبري همچنين به موضوع پذيرش سند ۲۰۳۰ سازمان ملل و يونسکو از سوی دولت اشاره کردند و با انتقاد شديد از اين موضوع، گفتند: اين سند و امثال آن، مواردي نيستند که جمهوري اسلامي ايران تسليم آنها شود و امضاي اين سند و اجراي بي‌سروصداي آن، قطعا مجاز نيست و به دستگاه‌هاي مسئول نيز اعلام شده است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تأکيد کردند: به چه مناسبت يک مجموعه به‌اصطلاح بين‌المللي که تحت نفوذ قدرت‌هاي بزرگ نيز قرار دارد، به خود حق مي‌دهد براي ملت‌هايي با تاريخ، فرهنگ و تمدن گوناگون، تکليف معين کند. ايشان با تأکيد بر اينکه اصل اين کار غلط است، خاطرنشان کردند: چنانچه با اصل کار نمي‌توانيد مخالفت کنيد، به‌صراحت اعلام کنيد که جمهوري اسلامي ايران در زمينه آموزش‌وپرورش داراي اسناد بالادستي است و احتياجي به اين سند ندارد. مقام معظم رهبري با گلايه از شوراي‌ عالي انقلاب فرهنگي گفتند: اين شورا بايد مراقبت مي‌کرد و نبايد اجازه مي‌داد کار تا جايي پيش برود که اکنون ما مجبور به جلوگيري از آن شويم. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تأکيد کردند: اينجا جمهوري اسلامي ايران است و در اين کشور مبنا اسلام و قرآن است. اينجا جايي نيست که سبک زندگي معيوب، ويرانگر و فاسد غربي بتواند اعمال نفوذ کند. در نظام جمهوري اسلامي پذيرش چنين سندي معنا ندارد.

در مراسم دانش‌آموختگي دانشگاه افسري و تربيت پاسداري امام حسين(ع) (96.2.20)
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي گفتند: آقايان کانديداها مراقب باشند «گسل‌هاي اعتقادي، جغرافيايي، زباني و قومي» را در کشور تحريک نکنند. مقام معظم رهبري افزودند: دشمن، سال‌هاي متمادي دنبال اين هدف بوده است؛ اما مردم مؤمن کُرد، مردم غيور آذربايجان، مردم عرب خوزستان و مردم بلوچستان و ترکمن، به‌عنوان صاحبان انقلاب، با مشت به دهان دشمن کوبيدند و در مقابل او با قدرت ايستادند. ايشان با تأکيد بر اينکه موضوع امنيت بسيار مهم است، افزودند: کانديداها مراقب باشند به ‌خاطر خطاي در تشخيص، طراحي نيمه‌کاره دشمن را تکميل نکنند. مقام معظم رهبري مسئولان امنيت و آرامش کشور به‌ويژه قوه قضائيه، نيروي انتظامي و وزارت کشور را به مراقبت و حفظ کامل امنيت توصيه مؤکد کردند و گفتند: اگر کسي بخواهد در انتخابات برخلاف امنيت کشور اقدامي انجام دهد، قطعا با واکنش و سيلي سختي مواجه خواهد شد.
در ديدار هزاران نفر از مردم استان‌هاي قزوين، زنجان و سمنان (96.2.27)
مقام معظم رهبري تأکيد کردند: هرچه حضور مردم پاي صندوق‌هاي رأي بيشتر باشد و هرچه انضباط و پايبندي کنوني به قانون بيشتر باشد، آبرو و احترام ملت ايران نزد ناظران جهاني بيشتر خواهد شد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رعايت انضباط و پايبندي به قانون در سه مرحله «قبل از انتخابات، روز انتخابات و بعد از انتخابات» را بسيار بااهميت برشمردند و افزودند: ملت ايران تجربه کرده است که رعايت اين انضباط تا چه حد به نفع اوست و بی‌انضباطی و رعايت‌نکردن قانون، تا چه ميزان مضر است. ايشان با تأکيد بر اينکه در روز جمعه با رأي مردم، در نهايت يک نفر از ميان نامزدها انتخاب خواهد شد، خاطرنشان کردند: من معتقد به برنده و بازنده در انتخابات نيستم؛ زيرا هرکس رأي بياورد، برنده اصلي انتخابات نظام جمهوري اسلامي و ملت ايران است.

پيام مقام معظم رهبري در پي حضور حماسي و پرشکوه مردم در انتخابات (96.2.30)
جشن حماسي انتخابات ديروز،‌ بار ديگر گوهر درخشان عزم و اراده ملي را در برابر چشم جهانيان به جلوه آورد. مشارکت گسترده و پرشور شما و هجوم مشتاقانه به مراکز رأي‌گيري و تشکيل صف‌هاي طولاني براي رسيدن به صندوق‌هاي رأي در همه جاي کشور و از همه قشرهاي اجتماعي، نشانه‌اي آشکار از استحکام پايه‌هاي مردم‌سالاري اسلامي و دلبستگي همگاني به اين موهبت بزرگ پروردگار بود و ايران و ايراني را در آزمون ميدان ‌عمل، سرافراز و روسفيد کرد. ديروز با اين حضور متراکم و افکندن بيش از 40 ميليون برگه رأي در صندوق‌ها، نصاب تازه‌اي در انتخابات رياست‌جمهوري پديد آمد و پيشرفت روزافزون ملت ايران را در عرصه حضور و بروز قدرتمندانه نشان داد. ايران اسلامي بار ديگر بدخواهان و کين‌ورزان و حسودان را عقب نشانيد و دل دوستان و تحسين‌کنندگان خود را لبريز از شادي و افتخار کرد. پيروز انتخابات ديروز، شما مردم ايرانيد و نظام جمهوري اسلامي است که به‌رغم توطئه و تلاش دشمنان، توانسته است اعتماد اين ملت بزرگ را به‌طور فزاينده‌ای جلب کند و در هر دوره درخشش تازه‌اي نشان دهد. آزمون برجسته ديروز تنها مشارکت گسترده نبود، آرامش و متانت و نجابت شرکت‌کنندگان که امنيت انتخابات را تضمين کرد نيز بخش مهمي از اين آزمون خيره‌کننده بود. همه قشرها، همه سليقه‌ها، همه گرايش‌هاي سياسي در کنار هم به صحنه آمدند و دوشادوش يکديگر به نظام جمهوري اسلامي رأي دادند.

در اجتماع عظيم مردم در حرم مطهر امام خميني(ره) (96.3.14)
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي دهه 60 را دهه هشت سال جنگ تحميلي و دهه سخت‌ترين تحريم‌ها خواندند و تأکيد کردند: البته دهه 60، دهه افتخارات بزرگ و دهه مبارزه با تجزيه‌طلبي است که ملت ايران به‌ويژه جوانان با ايستادگي محکم خود در اين دهه، توانستند بر همه توطئه‌ها و دشمني‌ها پيروز شوند. ايشان، اهل فکر را به تأمل در حقايق و واقعيت‌هاي دهه 60 فراخواندند و گفتند: مراقب باشيم تا در دهه 60، جاي شهيد و جلاد عوض نشود؛ زيرا ملت ايران در دهه 60 مظلوم واقع شد و به دليل اينکه تروريست‌ها و منافقين و پشتيبانان آنها به امام و ملت ايران ظلم و خباثت کردند، ملت در موضع دفاع قرار گرفت و در نهايت هم پيروز شد.
پيام تسليت در پي حادثه تروريستي در تهران (96.3.19)
حادثه تروريستي روز دوازدهم ماه مبارک رمضان در مرقد امام راحل و در مجلس شوراي اسلامي که به شهادت تعدادي از عزيزان روزه‌دار و زخمي‌شدن جمع بيشتري انجاميد، نشانه آشکاري است از کينه و دشمني خباثت‌آلود مزدوران استکبار با ملت شريف ايران و با هر آنچه مربوط به انقلاب و نظام اسلامي و رهبر فقيد عظيم‌الشأن آن است. اين‌گونه جنايات که حاکي از خباثت و درعين‌حال حقارت مباشران و نيز آمران و مسببان آن است، بسي کوچک‌تر از آن است که در عزم ملت ايران خللي ايجاد کند. نتيجه قطعي اينها، چيزي جز افزايش نفرت از دولت‌هاي آمريکا و عوامل آنان در منطقه همچون سعودي نيست. ملت ايران متحد و با عزمی راسخ به پيش خواهد رفت ان‌شاءالله. ياد شهيدان اين حادثه را گرامي مي‌دارم و به خانواده‌هاي آنان تبريک و تسليت عرض مي‌کنم و بهبود مجروحان و آسيب‌ديدگان را از خداوند متعال مسئلت مي‌کنم.

در ديدار مسئولان و کارگزاران نظام (96.3.22)
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به قضيه «برجام» گفتند: به مسئولاني که پيگير اين مسئله بودند، اعتماد داشتيم و داريم؛ چراکه آنها را خودي و مؤمن مي‌دانيم؛ اما در همين ماجرا در مواردي به علت اعتماد به حرف طرف مقابل از مسائلي صرف‌نظر کرديم يا اهتمام لازم را به خرج نداديم که در نتيجه خلأهايي باقي ماند که دشمن در حال استفاده از آنهاست. مقام معظم رهبري به نامه آقاي ظريف به مسئولان اروپايي درباره موارد نقض برجام به ‌دست آمريکايي‌ها اشاره کردند و افزودند: وزير امور خارجه که مخالف مذاکرات نيست؛ اما چون انسانی «متدين، باوجدان و داراي احساس مسئوليت» است، در اين نامه موارد مختلف «نقض روح و جسم برجام» را تشريح کرده است.

در مراسم تنفيذ حکم رياست‌جمهوري (96.5.12)
مقام معظم رهبري با اشاره به تشکيل 10 دوره مجلس شوراي اسلامي، پنج دوره شوراي اسلامي شهر و روستا و پنج دوره مجلس خبرگان با رأي مردم از ابتداي انقلاب تاکنون گفتند: قبل از پيروزي انقلاب به‌ واسطه وجود ديکتاتوري، مردم هيچ نقشي در تعيين مديران کشور نداشتند؛ اما به برکت انقلاب اسلامي و عزم راسخ، ايمان عميق، بصيرت بي‌پايان، شجاعت بي‌نظير مرد بزرگي همچون امام راحل، مردم از حاشيه به متن آمدند و صاحب اختيار شدند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان کردند: نسل جديد و جوانان کشور دوران قبل از انقلاب را نديده‌‌اند؛ اما نقش‌آفريني مردم در حکومت، دستاورد عظيمي است که امام بزرگوار توانست با به حرکت‌ در‌آوردن اقيانوس ملت، به سال‌ها و قرن‌ها حکومت سلطنتي و وراثتي و دخالت و سلطه بيگانگان پايان و جهت حرکت کشور و ملت را تغيير دهد.

پاسخ به نامه سردار سليماني درباره نابودي داعش (96.8.30)
خداي بزرگ را با همه وجود سپاسگزارم که به مجاهدات فداکارانه شما و خيل عظيم همکارانتان در سطوح مختلف، برکت عطا فرمود و شجره خبيثه‌اي را که به دست طواغيت جهان غرس شده بود، به دست شما بندگان صالح در کشور سوريه و عراق ريشه‌کن کرد. اين تنها ضربه به گروه ستمگر و روسياه داعش نبود، ضربه سخت‌تر به سياست خباثت‌آلودي بود که ايجاد جنگ داخلي در منطقه و نابودي مقاومت ضدصهيونيستي و تضعيف دولت‌هاي مستقل را به وسيله رؤساي شقي اين گروه گمراه هدف گرفته بود. ضربه بود به دولت‌هاي قبلي و کنوني آمريکا و رژيم‌هاي وابسته به آن در اين منطقه که اين گروه را به وجود آوردند و همه‌گونه پشتيباني کردند تا سلطه نحس خود را در منطقه غرب آسيا بگسترانند و رژيم غاصب صهيونيست را بر آن مسلط سازند. شما با متلاشي‌ساختن اين توده سرطاني و مهلک، نه‌فقط به کشورهاي منطقه و به جهان اسلام، بلکه به همه ملت‌ها و به بشريت خدمتي بزرگ کرديد. اين نصرتي الهي و مصداق: و ما رميتَ اذ رميت و لکن الله رمي بود که به‌خاطر مجاهدت شبانه‌روزي شما و هم‌رزمانتان به شما پاداش داده شد. اين‌جانب صميمانه به شما تبريک مي‌گويم و با‌اين‌حال تأکيد مي‌کنم که از کيد دشمن غفلت نشود.

در ديدار هزاران نفر از بسيجيان سراسر کشور (96.9.1)
مقام معظم رهبري با اشاره به ادامه بي‌وقفه توطئه‌هاي دشمنان، از کساني که از بازگوشدن و تکرار عنوان دشمن ناراحت مي‌شوند، انتقاد کردند و افزودند: اين افراد غافل متوجه نيستند که اگر دشمن مجال بيابد، در واردکردن ضربه هيچ تأملي نخواهد کرد، بنابراين بر اساس يک اصل عقلاني و جاودانه نبايد عملي، سخني يا حالتي از خود نشان داد که دشمن را به توهم ضعف در صفوف ايرانيان بيندازد و او را به ضربه‌زدن و اعمال خصومت تشويق کند.

در ديدار هزاران نفر از مردم قم (96.10.19)
مقام معظم رهبري گفتند: دست‌داشتن دشمن در مسائل اخير، تحليل نيست، بلکه بر مبناي اطلاعات و خبر بيان شد؛ اما اين نبايد موجب شود از ضعف‌ها و مشکلات خودمان غافل شويم. مقام معظم رهبري تأکيد کردند: دشمنان مانند مگس روي زخم ناشي از مشکلات و ضعف‌ها مي‌نشينند. بنابراين بايد زخم را خوب کنيد و نگذاريد به وجود آيد؛ چراکه اگر مشکل داخلي نداشته باشيم، تبليغات و فضاسازي بيگانه اثر نمي‌گذارد و آمريکايي‌ها هم نمي‌توانند هيچ غلطي بکنند.

در ديدار هزاران نفر از مردم آذربايجان‌شرقي  (96.11.29)
مقام معظم رهبري علت حضور باانگيزه‌تر مردم در راهپيمايي امسال را بروز دشمني‌هاي گوناگون از داخل و خارج ازجمله از سوی آمريکا و برخي همسايگان ناخلف و بدعهد خواندند و افزودند: البته مردم به برخي مسائل جاري کشور انتقاد دارند و ما کاملا از انتقادها، گلايه‌ها و شکوه‌هاي آنها مطلع هستيم؛ اما وقتي پاي انقلاب و نظام در ميان است، مردم اين‌گونه در دفاع از انقلاب به صحنه مي‌آيند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأکيد بر ضرورت عذرخواهي از خداوند و مردم به‌ خاطر عقب‌افتادن در زمينه عدالت، افزودند: ان‌شاءالله با همت مسئولان و مردان و زنان کارآمد و مؤمن در اين زمينه نيز پيشرفت خواهيم کرد.

 

نظر شما