شناسهٔ خبر: 24679736 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

مدیر پروژه صحن حضرت زهرا(س) در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

اجرای ۲ مقرنس منحصر به فرد در صحن حضرت زهرا(س)/ احیای هنر ایرانی و اسلامی با احیای رسمی‌بندی، گچ‌کاری و یزدی‌بندی کاسه‌های سقف+تصویر

مدیر پروژه صحن حضرت زهرا(س) با تاکید بر اینکه ساخت صحن حضت زهرا (س) منجر به احیای هنر و معماری سنتی، اسلامی و ایرانی و ماندگاری آن شده است گفت: برخی از اقدامات انجام شده در این صحن منحصر به فرد است.

صاحب‌خبر -

حامد امیری در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، درباره اجرای معماری ویژه و خاص صحن حضرت زهرا(س) حرم مطهر علوی گفت: اجرای معماری این صحن بر اساس معماری سنتی، اسلامی و ایرانی و احیای مجدد آن بوده و با آنکه زمان زیادی از برخی کارهای اجرا و انجام شده در دوره های گذشته می گذرد و هیچ نمونه کاری از آن وجود ندارد اما تلاش شده تا کارهای انجام شده در پروژه صحن حضرت زهرا(س) بر اساس این معماری اجرا و معماری سنتی آن مجدداً احیا شود به طوری که کارهای اجرا شده این صحن را بسیار زیبا و ماندگار کرده است. 

وی در توضیح بیشتر افزود: بخشی از این کارهای زیبا و ماندگار اجرا شده در صحن حضرت زهرا(س) مربوط به ساخت و نصب کاسه های هنری بر اساس معماری ویژه آنهاست. 

احیای بخشی از هنر و معماری مربوط به دوران صفویه

مدیر پروژه صحن حضرت زهرا(س) تصریح کرد: نمونه این کارها در دوره صفویه انجام شده که مجدداً با اجرا و ساخت آن در صحن مطهر حضرت زهرا(س) این معماری سنتی احیا شده که البته در تعدادی از حرم های اعتاب مقدسه این کارها اجرایی شده است. 

امیری اظهار داشت: عملاً کارهایی که در بخش زیباسازی و نماکاری پروژه و صحن حضرت زهرا(س) توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات اجرا می شود بخشی از کارهای هنری است که در گذشته به دست فراموشی سپرده شده اما با اجرای این معماری و هنرهای به کار رفته در آن این هنر نفیس و ماندگار احیا شده است، ضمن اینکه با تربیت نیروهای هنرمند و شاغل در صحن حضرت زهرا(س) و احیای هنر معماری سنتی می توان از آموخته های آنها در آینده استفاده کرد. 

اجرای مقرنس های 6 قطاره و 7 قطاره، رسمی بندی و یزدی بندی

وی در ادامه گفت: کارهای ویژه دیگری در صحن حضرت زهرا (س) انجام شده که می توان به رسمی بندی و کارهای گچی و یزدی بندی کاسه های سقف و مقرنس های ویژه اشاره کرد. همچنین مقرنس های 6 قطاره و 7 قطاره و مقرنس های انجام شده در سردرهای اصلی، بخشی از نمونه کارهایی است که با کاشی معرق انجام شده و مشابه آن وجود ندارد. 

مدیر پروژه صحن حضرت زهرا(س) افزود: یک سری کاسه های معرق در صحن حضرت زهرا (س) اجرا شده که کارهای بسیار نفیسی محسوب می شود که این کاسه ها برای ارتباط و اتصال با داخل و بیرون این صحن بوده است. 
امیری گفت: تعدادی از این کاسه های نفیس به صورت نیمه کاسه در رواق های صحن حضرت زهرا(س) اجرا شده است و تلاش داریم تا این کارها را به صورت کامل در آینده نزدیک رونمایی کنیم. 

معماری منحصر به فرد صحن حضرت زهرا (س) در اعتاب مقدس

وی ادامه داد: 2 مقرنس بسیار بزرگ در صحن حضرت زهرا (س) اجرا شده که آنها بزرگ ترین مقرنس های اجرا شده در حرم های اعتاب مقدسه محسوب می شود که ان شاءالله با اتمام آیینه کاری کاسه ها و اطراف آن در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد که البته در صحن حضرت زهرا (س) این کارهای نفیس ماندگار خواهد شد. 

مدیر پروژه صحن حضرت زهرا (س) درباره ویژگی های خاص معماری صحن حضرت زهرا(س) اظهار داشت: در معماری داخل فضای صحن تلاش شده در دیگر کارهای حرم های مطهر این اقدامات انجام نشده باشد که می توان به طراحی های ویژه و آینه کاری ها اشاره کرد. کارهایی که در صحن حضرت زهرا(س) اجرا می شود در مجموع شبیه کارهای ایرانی است که در برخی نقاط مشاهده می شود البته می کوشیم در صحن حضرت زهرا(س) این کارها منحصربه فرد باشد. 

اجرای معرق و کاشی های 7 رنگ در نماهای بیرونی صحن 

وی خاطرنشان کرد: تمام تلاش های ما در حرم حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) و ابوائمه نفیس و در شأن زائران و بی بی 2 عالم حضرت زهرا(س) باشد. 

وی افزود: در معماری صحن حضرت زهرا (س) تلاش کردیم تا ظرافت کاری مشابه با حرم قدیم و نمونه کارهایی که در آنجا انجام شده، احیا و ادامه سبک دوران صفوی باشد.
امیری افزود: در رواق های بیرونی سمت خیابان از چند نمونه کاشی استفاده شده که کاشی 7 رنگ بخشی از آن است. 
وی اضافه کرد: در قسمت هایی از مجموعه نماهای بیرونی، معرق کار شده است که می توان به خیابان امام زین العابدین (ع) و امام صادق (ع) اشاره کرد که این فضاها قابل رؤیت است. 

مدیر پروژه صحن حضرت زهرا (س) با اشاره به استفاده کتبیه خط ها در صحن حضرت زهرا(س) اظهار داشت: در این کتبیه خط ها از خط نفیس و آیات و روایات قرآنی و ادعیه مفاتیح الجنان استفاده شده که به کلام حق و اهل بیت(ع) مزین است. 
انتهای پیام/

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما