شناسهٔ خبر: 24679679 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

گاه‌شمار معاصر؛ سالروز عملیات بیت‌المقدس 3/

آزاد شدن 40 کیلومتر مربع از خاک عراق در عملیات بیت‌المقدس 3

گروه جهاد و حماسه ــ در عملیات‌ بیت‌المقدس‌3، منطقه‌ای‌ به‌ وسعت‌40 کیلومتر مربع‌ از خاک‌ عراق‌ آزاد و یک‌ فروند هواپیما، تیپ‌604 پیاده‌ از سپاه‌ یکم‌ دشمن‌ و شماری‌ سلاح‌ سنگین‌ و نیمه‌ سنگین‌ منهدم‌ و بیش‌ از1180 نفر از نیروهای‌ دشمن‌ کشته‌ و زخمی‌ و اسیر شدند.

صاحب‌خبر -

29 اسفند////آزاد شدن 40 کیلومتر مربع از خاک عراق در عملیات بیت‌المقدس 3 

به گزارش خبرگزاری ایکنا، عملیات بیت‌‌المقدس 3 در ساعت یک بامداد 24 اسفندماه سال 66 با رمز مقدس «یاموسی‌بن‌جعفر(ع)» و با هدف آزادسازی ارتفاعات شمال سلیمانیه و پاسخ به شرارت‌های عراق در بمباران مناطق مسکونی، در منطقة عمومی استان سلیمانیه عراق آغاز می‌شود.
رزمندگان نیروی زمینی سپاه پاسداران تحت امر قرارگاه نجف با حمایت مؤثر هوانیروز از محور شمال به سمت جنوب و در عمق 65 کیلومتری خاک عراق به نیروهای دشمن هجوم می‌برند و با درهم‌کوبیدن پایگاه‌ها و محل استقرار دشمن، موفق می‌شوند در نخستین ساعات عملیّات، ارتفاعات اصلی گوجار و هلگان را به تصرف درآورند.
رزمندگان اسلام در این حملة موفق، پس از کشته و زخمی کردن صدها تن از نیروهای عراقی روستاهای گواراده را آزاد می‌کنند و همچنین موفق می‌شوند پس از عبور از رودخانه‌های کاناگوری، کان‌خان، گواراده، کانی‌داوود و ملکان، در 20 کیلومتری شهر سلیمانیه استقرار یابند.
در این تهاجم، علاوه بر انهدام مقادیر قابل توجهی ادوات سنگین و نیمه‌سنگین دشمن، تداد 1000 تن از نفرات دشمن کشته و زخمی می‌شوند و تداد 60 تن از آنها به اسارت درمی‌آیند. همچنین تیپ 604 پیاده عراق از سپاه یکم منهدم و یک فروند هواپیما هدف قرارگرفته و سرنگون می‌شود.

مرحله دوم عملیات

رزمندگان نیروی زمینی سپاه‌پاسداران در مرحله دوم این عملیّات با تاریک شدن هوا، هجوم گستردة خود را علیه نیروهای دشمن آغاز می‌کنند، و طی نبردی بی‌امان، ارتفاعات 1460، 1490، 1526، 1680، 1787 را آزاد و پل ارتباطی ارتفاعات اولاغلو و سلسله جبال گوجار را تحت کنترل درمی‌آورند.
واحدهای توپخانه، ضدزره و خط‌شکنان سپاه اسلام، طی این مرحله از عملیات تعداد دیگری از نیروهای دشمن را به هلاکت می‌رسانند و تعدادی را نیز اسیر می‌کنند. حجم آتشباری قوای اسلام به قدری است که دشمن نمی‌تواند نیروهای پراکندة خود را برای تحرکات و اقدامات بعدی جمع‌آوری کند.

شرح عملیات
تجارب حاصل از سلسله عمليات‌های انجام شده در منطقه شمال غرب به ويژه عمليات بيت‌المقدس 2، مبين وجود نوعي تناقض بود. بدين معنا به دليل وجود دورنمای روشن نسبت به آينده، در صورت پيشروی در عمق خاک عراق و غافلگير شدن دشمن نسبت به نيات و اهداف اساسي ايران در اين منطقه، هرگونه «سرعت عمل» در شناسايي، طرح ريزي و اجراي عمليات مي‌توانست مقدمات کسب پيروزی را با به دست آوردن موقعيت‌های مناسب فراهم سازد.

طرح مانور عمليات
اجرای عمليات روی ارتفاع گوجار بستگي تام به تصرف ارتفاع الاغلو داشت و تصرف الاغلو نيز وابسته به تأمين ارتفاع دولبشک بود. به دليل محدود شدن عمليات به تصرف گوجار، مشکلاتی در طرح‌ريزی عمليات به روز کرد. به همين دليل بحث و بررسی مجدد در اين زمينه منجر به ارائه طرح‌ها و پيشنهادهای متفاوتي شد، ليکن با توجه به محدوديت نيرو و امکانات و مهم‌تر از همه ضرورت تسريع در انجام دادن عمليات، فرمانده کل سپاه مجدداً تصرف گوجار را به عنوان هدف قرارگاه نجف در عمليات بيت‌المقدس 3 مورد تأکيد قرار داد؛ بنابر اين تدبير، لشکر 5 نصر مأموريت داشت تا يال يک گوجار را از گرده هلکان تا پايين صخره‌ای تصرف و تأمين کند. لشکر 31 عاشورا نيز در زير صخره‌ای با لشکر 5 نصر الحاق کند و سپس روی تنگه آمده و خاکريز احداث کند.
همچنين تيپ 35 امام حسن(ع ) می‌بايست قبل از بريدگی يال گوجار روی يال اصلي و يال 2 را تا حداقل سه کيلومتر جلوتر محل جدا شدن يال گاراده تصرف و تأمين کند و تيپ 12 قائم (عج) نيز قله گوجار و قسمتي از يال اصلي را تصرف و تأمين کنند. برای پشتيبانی هلي کوپتری منطقه، طرح خایي پيش‌بينی نشده بود و پشتيباني هوانيروز تنها به گروه هوانيروز کرمان که به مدت پنج ماه در منطقه فعاليت کرده و فشار زيادی را متحمل شده بود، محدود می‌شد. استعداد اين گروه هوانيروز در منطقه شامل يک هلي کوپتر 206، چهار هلي کوپتر 214، يک هلي کوپتر کبرا و همچنين يک هلي کوپتر 206 از سپاه بود.

اجرای عمليات
زمان آغاز عمليات ساعت يک بامداد 23 اسفندماه سال 66 تعيين شده بود. نيروها از حوالي غروب تدريجاً از مقر خود در دشت هرمدان به سوی نقاط رهايي حرکت کردند. در اين حال وضعيت جوی نيز رو به تغيير نهاد و تدريجاً بارش برف آغاز شد. مه غليظ منطقه را پوشانده و موجب محدوديت ديد رزمندگان شده بود که همراه با سرمای شديد و حرکت به سمت قله گوجار سختي شديدی را به آنها تحميل می‌کرد، طوری که نيروهای تيپ 12 قائم (عج) مسير را گم کردند.
سرانجام به رغم دشواری‌های موجود، نيروها در کليه محورها آمادگي خود را برای اجرای عمليات اعلام کردند و در ساعت يک بامداد عمليات با رمز مبارک «يا موسي بن جعفر(ع)» آغاز شد. نخست نيروهای تيپ 12 و سپس نيروهای لشکر31 با دشمن درگير شدند. نيروهای لشکر 5 و تيپ 35 همچنان دچار مشکل بوده و به رغم گذشت نيم ساعت از آغاز عمليات، هنوز با دشمن درگير نشده بودند.
در ساعت 10/3 بامداد نيروهای لشکر31 اعلام کردند که مأموريت خود را به طور کامل انجام داده‌اند. در نزديکي صبح، لشکر 5 پس از درگيری با دشمن اعلام کرد که هدف خود را با تصرف هلکان تأمين کرده است و درگيری روی صخره‌ای ادامه دارد.تيپ12 قائم که مسير خود را گم کرده بود، پس از روشن شدن هوا قله گوجار را تصرف و تأمين کرد. نيروهای دشمن در سنگرهای روی گوجار همگي يخ زده بودند و لذا تصرف و پاکسازی آن سنگرها به سهولت انجام گرفت. نظر به اينکه تصرف گرده هلکان دچار مشکل شده بود، از نيروهای 12 قائم(عجل الله تعالی فرجه الشریف) برای کمک به لشکر 5 نصر استفاده شد.
در زماني که اهداف هنوز به طور کامل تصرف و تأمين نشده بود، اخبار واصله از شنود دشمن به قرارگاه نجف حاکی از انتقال نيروهای کماندويي سپاه پنجم به منطقه و آمادگي آنها برای پاتک بود.با روشن شدن هوا يگان‌های مستقر روی گوجار تيپ 35 و تيپ 12 درخواست هلي کوپتر کردند تا مجروحان تخليه شوند و تدارکات و مهمات برای آنها ارسال شود. ولي محدوديت در تعداد هلي کوپتر و فقدان تور برای اسلينک مهمات و تدارکات مانع از تأمين درخواست يگان‌های مذکور شد.با گذشت زمان همچنان تلاش برای تصرف مجدد گرده هلکان و صخره‌ای متوقف شده و دشمن نيز با توجه به خلاء موجود بين تيپ 35 و لشکر 31 فشار خود را در اين محور متمرکز کرده بود. در چنين موقعيتي، تيپ 12 از يال يک گوجار به سمت يال 2 پيشروی کرد. تخليه مجروحان و اسلينک مهمات و تدارکات با استفاده از هلي کوپتر مهم‌ترين مشکل يگان‌ها در روز اول بود که کماکان لاينحل باقي ماند.
در شب دوم عمليات، قرار شد نيروهای تيپ 35 با سرازير شدن به طرف چپ تا نزديک گرده هلکان را تصرف و پاکسازی کنند، لشکر 5 نيز با استفاده از موقعيت تيپ 35، عمليات خود را از آخرين حد تصرف شده به سمت چپ ادامه دهد و با گذشتن از گرده هلکان به سمت صخره‌ای، در پايين صخره‌ای با لشکر 31 الحاق کند.ساعت 21 شب روز 23 اسفندماه سال 66 عمليات شب دوم آغاز شد، ولي موفقيتي به دست نيامد و تنها لشکر 5 نصر يکي از تپه‌های کوهان شتری نرسيده به گرده هلکان را به تصرف خود درآورد.
همزمان با آغاز عمليات در شب دوم، دشمن به گلوله باران شيميايي در شيارهای دشت هرمدان که عقبه يگان‌ها بود، اقدام کرد. اين مسأله بر تعداد مجروحان و مشکلات انتقال آنها افزود.عمليات شب سوم در ساعت يک بامداد 25 اسفندماه سال 66 آغاز شد. لشکر 31 عاشورا اهداف خود در صخره‌ای را تصرف کرد. لشکر 5 نصر گرده هلکان را تصرف و تأمين کرد و تنها راهکار زير گرده هلکان همچنان مسأله داشت و با الحاق نيروها در اين منطقه در حدود ساعت 30/3 بامداد، معضل موجود برطرف شد.

آزادسازی‌ چند ارتفاع‌ بلند در عمق‌ جبهه‌ دشمن‌

عملیات‌ «بیت‌المقدس‌3» بر پایه‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ فرماندهان‌ نیروی‌ زمینی‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در جریان‌ عملیات‌ بیت‌المقدس‌- 2 که‌ دو ماه‌ پیش‌ به‌ انجام‌ رسیده‌ بود، طرح‌ ریزی‌ شد. اوضاع‌ جو‌ی‌ منطقه‌ کردستان‌ عراق‌ و بلندی‌های‌ صعب‌العبور محور شمالی‌ جنگ، همچنان‌ نامناسب‌ و سرد و یخبندان‌ بود، ولی‌ اهداف‌ برجسته‌ای‌ که‌ در انجام‌ این‌ طرح‌ پیگیری‌ می‌شد، فرماندهان‌ را برآن‌ داشت‌ تا پیش‌ از فصل‌ گرما و حضور دو چندان‌ نیروهای‌ دشمن‌ در منطقه، تکلیف‌ دو ارتفاع‌ مهم‌ و بلند را به‌ منظور گسترش‌ وضعیت‌ جبهه‌ خودی‌ در شمال‌ شرقی‌ «سلیمانیه» روشن‌ سازند. این‌ دو ارتفاع‌ «الاغلو» و «گوجار» نام‌ داشت، که‌ دسترسی‌ به‌ هر یک، مستلزم‌ دسترسی‌ و تصرف‌ دیگری‌ بود. ضرورت‌ اصل‌ آفند و ایجاد زمینه‌های‌ مناسب‌ برای‌ آزادسازی‌ شهر و دشت‌ «حلبچه» عراق، با اجرای‌ عملیات‌ «والفجر10 » سبب‌ شد تا این‌ عملیات‌ در سه‌ محور، در تاریخ‌24 اسفند ماه‌1366 با رمز «یا موسی‌ بن‌ جعفر(ع)» آغاز شود. ساعت‌1 بامداد نیروها علی‌رغم‌ همه‌ مشکلات‌ و دشواری‌های‌ نبرد زمستانی، توانستند با هدایت‌ قرارگاه‌ «نجف» و همزمان‌ با اجرای‌ عملیات‌ «والفجر10» در حلبچه، اهداف‌ مورد نظر را تصرف‌ و تأمین‌ کنند. با وجود آنکه‌ رزمندگان‌ از غروب‌ روز پیش، بتدریج‌ از مقر خود در دشت‌ «هرمدان» به‌ سوی‌ نقاط‌ رهایی‌ حرکت‌ کرده‌ و دچار خستگی‌ راه‌ شده‌ بودند؛ همچنین‌ با توجه‌ به‌ بارش‌ برف‌ و حادث‌ شدن‌ یک‌ مه‌ غلیظ‌ بر منطقه‌ و دامنه‌ها، توانستند قله‌ گوجار را آزاد کنند. نیروهای‌ عراقی‌ مستقر بر روی‌ این‌ قله‌ همگی‌ در سنگرهای‌شان‌ یخ‌ زده‌ بودند؛ بنابراین‌ پاکسازی‌ مواضع‌ آسان‌ صورت‌ گرفت.
در روز دوم‌ عملیات‌ اطلاع‌ حاصل‌ شد که‌ نیروهای‌ تازه‌ وارد کماندویی‌ سپاه‌ پنجم‌ ارتش‌ عراق، قصد دارند به‌ منطقه‌ آزاد شده‌ پاتک‌ کنند، اما علی‌رغم‌ پاتک‌های‌ پیاپی‌ و سنگین‌ آنها و نیز مشکلات‌ در ارسال‌ کمک‌ و مهمات‌ و تخلیه‌ مجروحین‌ و شهدا در مواضع‌ خودی، تلاش‌های‌ دشمن‌ و بمباران‌های‌ شیمیایی‌ هواپیماهای‌ عراقی‌ بی‌نتیجه‌ ماند. و در مجموع، با سه‌ شبانه‌ روز درگیری‌ و نبرد سخت‌ با طبیعت‌ خشن‌ و مشکلاتی‌ ناشی‌ از پشتیبانی‌ هوانیروز و نیروهای‌ دشمن، اهداف‌ مورد نظر محفوظ‌ ماند. در عملیات‌ بیت‌المقدس‌3، منطقه‌ای‌ به‌ وسعت‌40 کیلومتر مربع‌ از خاک‌ عراق‌ آزاد و یک‌ فروند هواپیما، تیپ‌604 پیاده‌ از سپاه‌ یکم‌ دشمن‌ و شماری‌ سلاح‌ سنگین‌ و نیمه‌ سنگین‌ منهدم‌ و بیش‌ از1180 نفر از نیروهای‌ دشمن‌ کشته‌ و زخمی‌ و اسیر شدند.

انتهای پیام

نظر شما